F3A-C, eventueel afdrijven corrigeren in keerfiguren; hoe?

Discussie in 'F3A' gestart door hezik, 18 jun 2007.

  1. hezik

    hezik Guest

    Iedereen zal de mail met uitslagen van Winfried gehad hebben, waarvoor dank!

    In die mail zit ook deze passage:

    Met alle respect voor Winfried, ben ik dit eigenlijk totaal met hem oneens en ben ik erg tegen het gaan vliegen van bochten. Je gaat dan afwijken van je normale manier van vliegen en dat gaat tot onrust en onzekerheid leiden. Daarnaast ga je vertrouwen op het feit dat je je verlies in diepte gaat goedmaken in je keerfiguur. Juist als je bochten gaat vliegen krijg je dat mensen wel scheve lijnen moeten gaan vliegen. Stel je het volgende voor; je begint het figuur op de vlieglijn, maar je drijft af, zeg dat je in totaal 15 meter naar jezelf toe waait. Aan het eind ga je dan een bocht draaien. Die moet je al precies goed draaien, maar gezien de krapte, is de kans groter dat je hem te ruim draait, waardoor je te ver weg komt. Dat ga je dan weer compenseren tijdens het aanvliegen, waardoor je al scheef komt aanvliegen. Als je dan een volledige vlucht van boven bekijkt, krijg je volgens mij een soort x te zien in de vlieglijnen, dus steeds beginnende van veraf en dan naar jezelf toe.

    Beter is het dan om geen diepte te verliezen tijdens het vliegen. Dat is natuurlijk lastiger, maar dat moet wel het doel zijn. Door 'normale' keerfiguren te vliegen, dwing je jezelf daartoe.

    Daarnaast is er een, in mijn ogen, betere en makkelijkere manier als je toch last heb van 'wegwaaien', namelijk je normale keerfiguur draaien (de bekende omgekeerde cubaanse 8 ) maar dan de halve rol niet half maken, maar je toestel onder zo'n hoek rollen dat hij in de neergaande lijn terug op de vlieglijn komt.

    Dat is zowel makkelijker te vliegen als makkelijker te leren dan de juiste bocht te vliegen plus dat je daarmee niet je normale vliegritme verstoort. Althans, dat is mijn ervaring.

    Nog beter is het natuurlijk om dit met het rudder te doen, maar ja, als je dat al goed kunt, hoef je uberhaupt niet af te drijven tijdens het vliegen natuurlijk :p

    Maar goed, bovenstaande is natuurlijk maar mijn mening en gezien het feit dat ik nog maar 3 wedstrijden gevlogen heb en daarbij met moeite van de laatste plek naar de twee-na-laatste plek geklommen ben, moet je die niet te serieus nemen.. toch vraag ik mij af hoe andere mensen hierover denken?
     
  2. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    doe dan gewoon een hoge hoed met 1/4 rollen in up and down (als je geen bocht wil maken) 8) of een humpty bump
     
  3. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Bedoelen jullie beide hier niet hetzelfde?
     
  4. HankyLoony

    HankyLoony

    Lid geworden:
    28 mei 2004
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Waddinxveen
    Gezien de hele voorgaande discussie heb ik een F3A instructie film geplaatst op het GBI.
    Hier kun je uithale waar de jury op let.
    Dit is de Judges Guide van de AMA. Iets ouwbakken, maar nog vrijwel volledig van toepassing.
    Je kunt hem vinden op:
    http://f3a.geeko.nl/AMA/AMA_Judgesguide.avi

    Henny
     
  5. hezik

    hezik Guest

    Dank! Ben 'm al aan het downloaden.. kan wel zijn dat je er spijt van gaat krijgen, die film is 300Mb, als alle C piloten 'm gaan downloaden, kost je dat meer dan 3Gb bandbreedte..
     
  6. HankyLoony

    HankyLoony

    Lid geworden:
    28 mei 2004
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Waddinxveen
    Je bedoelt dataverkeer.

    Maakt niet uit . . . . Eigen server in datacenter Telecity Redbus Amsterdam.
    Onder het motto wie appelen vaart zal appelen eten.
     
  7. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    Hoi Henry, (en anderen)

    Ik snap jouw motivatie ook, dat je bij voorkeur blijft vliegen wat je altijd vliegt en probeert de correcties door te voeren in de keerfiguren. Dat is voor de langere termijn ook een goede investering in stuurmans kunst.

    Toch gaat die voorgestelde keuze voor het vliegen van een bocht ipv een keerfiguur verder dan het versimpelen van je programma. Ook in het F3A programma zit b.v. een mogelijkheid om je diepte te herstellen. Die mogelijkheid zit 'm er dan in dan je een humpty-bump met kwart rollen mag vliegen. Door die kwart rollen komt de halve looping (de top van de humptybump) haaks op de vliegrichting te staan. Op die manier kan je dus je diepte corrigeren. Ook daar zit dus een mogelijkheid die echter door weinig vliegers wordt benut omdat ze op routine vliegen.

    Waar het om gaat is dat je het programma wat je vliegt dusdannig doorgrond dat je weet waar je het jezelf makkelijk kan (en mag) maken om vervolgens weer optimaal de figuren te vliegen. Het is voor de C vliegers dan ook nuttig om het programma ook eens netjes met 180 graden bochten te vliegen zodat ook dat 'gewoon' wordt. De B en A vliegers moeten ook de diepte correctie figuren oefenen. Zodat je ook deze figuren met vertrouwen kan vliegen en optimaal kan gebruiken om een goede score binnen te slepen.

    Nu even de AVI kijken.... 8)

    Groet
    Winfried
     
  8. hezik

    hezik Guest

    Helder Winfried, maar toch een vraag.. als je het programma gaat vliegen met 180 graden bochten, dan zal het, bij ideale condities, dus altijd zo zijn dat de figuren de ene kant op dichterbij de jury gevlogen worden dan de figuren de andere kant op. Krijg je daar geen puntenaftrek voor?
     
  9. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Ik zou zeggen... Ja, bij een evenwichtig programma vlieg je alles op voor het oog dezelfde lijnen. Dus als de verschillen duidelijk zichtbaar zijn zal een evt. algemene indruk lagere punten opleveren. Maar vlgs. mij het figuur zelf ook. Deze bestaat namelijk altijd uit een aanvlucht, figuur (of combi) en de uitvlucht. De "foute" aan- en uitvlucht kunnen doordat ze niet op dezelfde lijn zitten als voorgaande figuren dus voor puntenaftrek zorgen.

    Maar ik heet dan geen Winfried :) dus als er mensen zijn die een andere mening toebedeeld zijn....

    Mark
     
  10. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    Leuke discusie!!

    De door mij voorgestelde 180 graden bocht als keer figuur moet je alleen inzetten als de wind (zoals afgelopen zaterdag) enorm blow-in of blow-out veroorzaakt. (dus met veel crosswind).

    JE kon zaterdag goed zien dat bijna geen enkele vlieger zijn diepte IN het figuur kon vasthouden. De meesten zaten aan het begin van het figuur redelijk op diepte, aan het eind van het figuur moest de jury zowat bukken (Ja, ik overdrijf... zo erg was het echt niet 8) ). Als je dan die 180graden bocht in je reportoire hebt zitten, kan je zonder rare wrongels van keerfiguren te vliegen gewoon strak oplijnen voor het volgende figuur. Net wat Mark schrijft, ook de stukken rechtuit vlucht voor en na een figuur worden in de beoordeling meegenomen.

    Daarnaast is er nog een andere factor: Als je laat zien dat je 'slim' vliegt en gebruik maakt van de mogelijkheden dan beinvloed je de jury ook op subjectief nivo. Het ideaal beeld moet zijn dat je aan de jury de indruk geeft dat het allemaal niet veel voorsteld en dat je met twee vingers in je neus en de zender achter je rug in elke weers omstandigheid je model totaal onder controle hebt.

    Als je de top vliegers ziet (ja, de vluchtjes van CPLR staan nog op mijn netvlies) dan is die indruk van totale controle precies datgene wat het laatste stukje onderscheidt maakt.

    Groet
    Winfried
     
  11. hezik

    hezik Guest

    In dat geval zou de 180 graden bocht toch een oplossing zijn voor een niet bestaand probleem? Aangezien iedereen aan het begin van het figuur redelijk op diepte zat, was het diepteprobleem kennelijk niet onstaan in het keerfiguur, of ben ik nu gek? :p

    In dat geval kan ik de volgende keer beter met twee vingers in m'n neus en de zender achter m'n rug gaan staan vliegen :p..

    Zonder gekheid; ik begrijp wat je bedoeld hoor.. alleen vind ik dan juist bochten vliegen niet meer 'slim' gebruik maken van de mogelijkheden, maar juist wat lomper.. slimmer vind ik dan idd om in je keerfiguur je toestel niet recht te leggen waardoor je diepte terugwint.. maar dan moet je die diepte wel winnen, inderdaad :)

    Wat ik wel verbazingwekkend vind.. an sich lukt het mij prima om een rechte lijn (dus geen figuur, gewoon rechte lijn) te vliegen voor de jury langs en 'm dan op die lijn te houden met een bepaalde hoeveelheid rudder. De vlieglijn is dan dus recht en er zit een hoek tussen de vlieglijn en de attitude van het toestel. Dat wordt mooi geillustreerd in die AMA-juryfilm.

    Goed.. dan gaan we de omgekeerde cubaanse acht draaien. Eerst klimmen, 45 graden. Dat gaat goed, met nog steeds ongeveer dezelfde hoeveelheid rudder. Dan de roll, waarbij je rudder de andere kant op moet.. en daar gaat het mis. Dus dan toch maar toestel niet recht rollen en een 'scheve' halve lus draaien om op diepte te komen.. het blijft behelpen :p
     
  12. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Ik heb zo het vermoeden dat sommige teveel willen corrigeren met het richtingsroer, ook als het gaat om windcorrecties. Dit heeft zoals sommigen zelf al aangeven veel nadelen (moeilijk, veel denkwerk, veel wisselingen etc.). Misschien moet je eens gaan kijken naar manieren waarop je kunt zorgen dat je vooraf zo stuurt dat de correctie met het richtingsroer in het figuur veel eenvoudiger of minder kunnen zijn.

    Ik vindt het moeilijk om een eenvoudig voorbeeld in tekst uit te schrijven, maar ik heb van de trainingsweekenden in de F3A-X geleerd dat voorkomen beter is als genezen. Ik ben dan ook voor het figuur gaan nadenken en niet in het figuur...

    Als ik een manier kan bedenken om dit in het forum op een duidelijke manier over te brengen dan meld ik me wel weer.....

    mark
     
  13. HankyLoony

    HankyLoony

    Lid geworden:
    28 mei 2004
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Waddinxveen
    Ja, het is nou eenmaal geen computergame! Maar wel een uitdaging!

    Tip: kom kijken bij de F3A wedstrijd a.s. zondag in Vlissingen!
    Ik verwacht daar een fikse (cross) wind.

    Dan kun je zien (er er met hen over praten) hoe corifeeƫn als Dennis, Danny, Derk, Jan-Willem en anderen dat vlekkeloos kunnen.
    Ik stel het zelfs op prijs als de plaats naast mij (als schrijver) door een van jullie wordt ingenomen.

    Henny
     
  14. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Ik ben er in ieder geval als schrijver :wink:
     
  15. hezik

    hezik Guest

    Ik zou er graag zijn maar vrees dat zowel de financieen als mijn vriendin daar een stokje voor gaan steken :(
     
  16. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Tja, als je zelfs geen geld hebt om haar af te kopen dan houdt het snel op :lol:
     

Deel Deze Pagina