F3A-C; in keerfiguur corrigeren van 'afgedreven zijn'.

Discussie in 'F3A' gestart door hezik, 18 jun 2007.

  1. hezik

    hezik Guest

    Iedereen zal de mail met uitslagen van Winfried gehad hebben, waarvoor dank!

    In die mail zit ook deze passage:

    Met alle respect voor Winfried, ben ik dit eigenlijk totaal met hem oneens en ben ik erg tegen het gaan vliegen van bochten. Je gaat dan afwijken van je normale manier van vliegen en dat gaat tot onrust en onzekerheid leiden. Daarnaast ga je vertrouwen op het feit dat je je verlies in diepte gaat goedmaken in je keerfiguur. Juist als je bochten gaat vliegen krijg je dat mensen wel scheve lijnen moeten gaan vliegen. Stel je het volgende voor; je begint het figuur op de vlieglijn, maar je drijft af, zeg dat je in totaal 15 meter naar jezelf toe waait. Aan het eind ga je dan een bocht draaien. Die moet je al precies goed draaien, maar gezien de krapte, is de kans groter dat je hem te ruim draait, waardoor je te ver weg komt. Dat ga je dan weer compenseren tijdens het aanvliegen, waardoor je al scheef komt aanvliegen. Als je dan een volledige vlucht van boven bekijkt, krijg je volgens mij een soort x te zien in de vlieglijnen, dus steeds beginnende van veraf en dan naar jezelf toe.

    Beter is het dan om geen diepte te verliezen tijdens het vliegen. Dat is natuurlijk lastiger, maar dat moet wel het doel zijn. Door 'normale' keerfiguren te vliegen, dwing je jezelf daartoe.

    Daarnaast is er een, in mijn ogen, betere en makkelijkere manier als je toch last heb van 'wegwaaien', namelijk je normale keerfiguur draaien (de bekende omgekeerde cubaanse 8) maar dan de halve rol niet half maken, maar je toestel onder zo'n hoek rollen dat hij in de neergaande lijn terug op de vlieglijn komt.

    Dat is zowel makkelijker te vliegen als makkelijker te leren dan de juiste bocht te vliegen plus dat je daarmee niet je normale vliegritme verstoort. Althans, dat is mijn ervaring.

    Nog beter is het natuurlijk om dit met het rudder te doen, maar ja, als je dat al goed kunt, hoef je uberhaupt niet af te drijven tijdens het vliegen natuurlijk :p

    Maar goed, bovenstaande is natuurlijk maar mijn mening en gezien het feit dat ik nog maar 3 wedstrijden gevlogen heb en daarbij met moeite van de laatste plek naar de twee-na-laatste plek geklommen ben, moet je die niet te serieus nemen.. toch vraag ik mij af hoe andere mensen hierover denken?
     
  2. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Dubbel post :?
     

Deel Deze Pagina