F3A jaar vergadering: 6 januari Utrecht

De jaarlijkse vergadering voor de F3A klassen zal gehouden worden op zondag 6 januari, 13:00 , AC-Utrect , Atoomweg , langs de A2.

De exacte agenda volgt.

op deze vergadering worden o.a. de programma's voor volgend jaar definitief voorgesteld.

Tot dan,
Gr
WInfried de Vries

Welke vergadering hebben we het dan over? Is dit de vergadering die ook wel 'vliegers-vergadering' genoemd wordt? Zijn de deelnemers hier ook welkom?

Goed dat het in Utrecht is.. dat spreekt mij wel aan ;)

F3A- vergadering, 6 januari, 13:00 - 17:00

Thoriumweg 1
3542 AB Utrecht

De A2 is enigszins verbouwd, maar via afslag 7 op de A2 moet het te vinden zijn.

Ik denk mijn voorstel om in de C klasse de gewichtseis te laten vallen.. en inderdaad hans.. een coach is ook PA ;)

Mijn argumentatie was dat er in de C klasse veelal gevlogen wordt met 2e of 3e hands toestellen. Toestellen hebben de neiging zwaarder te worden naarmate ze vaker van eigenaar wisselen. Daarnaast heb je alleen jezelf ermee als je kist bv. 7kg weegt, dat gaat echt niet zo lekker meer vliegen.

Daarnaast was het toch al zo dat men in de C klasse niet aan de gewichteisen voldeed. Mijn Derwisj deed dat wel, maar ik weet van meerdere andere toestellen dat ze dat niet deden. Dat is wat mij betreft ook niet erg, ik had het erg gevonden als men vorig jaar met een weegsessie aan de wedstrijden was begonnen en er mensen naar huis gestuurd hadden moeten worden.

Regels zijn regels, maar als blijkt dat een regel noch nageleefd nog gecontroleerd wordt, kun je 'm net zo goed afschaffen. Zeker als hij niet verschrikkelijk zinvol is..

Sommige C-klasse F3A kisten zijn iets te zwaar. Gewoon het maximaalgewicht voor de C-klasse verhogen tot 5,5 kg. Dan zijn alle problemen opgelost.

groeten van Erik

Dan zou er volgens mij nog een kist afgevallen zijn vorig jaar :P

Waarom 5,5 kg? Waarom zou een kist geen 7kg mogen wegen? Bij harde wind zou je dan een voordeel hebben wat wind betreft, maar de nadelen zijn dan denk ik toch echt groter.. je zult brandende sporen door de lucht moeten trekken..

Daarnaast.. zelfs al zouden alle kisten aan het gewicht voldaan hebben, wat is het nut van een regel die niemand ooit zal controleren?

Gewicht bij F3A-B/C

Hallo F3A-vliegers,

even een informele bijdrage aan deze discussie:

1) Henry (Hezik) heeft aan de SC-RB-kunstvlucht een verzoek ingedien om de gewichts limiet voor de F3A-B/C klasse vrij te geven. (met goede argumenten)

2) Dergelijke verzoeken worden opgespaard en op de jaarlijkse F3A vergadering met de vliegers besproken. Dat is dit keer ook gebeurd op 6 januari j.l.

3) Als er op de F3A vergadering geen overeenstemming wordt bereikt, dan worden er (in dit geval) drie voorstellen gedaan, deze voorstellen worden eerdaags onder de F3A vliegers (alle klassen) verspreidt.

4) de definitieve stemming vindt plaats op de vliegers vergadering van de 'RB kunstvlucht' daar worden de besluiten via stemming bekrachtigd.

Wat betreft het naleven/controleren van regels:
- We vliegen de klasse F3A, volgens de FAI regels. Deze regels zijn voor de F3A wereldwijd dezelfde zodat iedereen op dezelfde manier met de materie om gaat.
- de klassen B en C zijn afgeleiden van deze F3A, en de vallen daardoor in principe onder dezelfde regels als de F3A.
- Op landelijk nivo kunnen regels aangepast worden.
- Ookal worden de regels niet continue toegepast of gecontroleerd, toch staan deze aan de basis van een eerlijk verloop van de wedstrijden. Onsportieve vliegers zouden een protest kunnen indienden tegen een collega vlieger als zij vermoeden dat zijn model te zwaar is en op deze manier iemand zijn punten kunnen ontnemen.
Dan kan het dus wel degelijk uitmaken of er in de regels 5Kg staat.

Succes
Groet
Winfried

Je hanteert de regels omdat dat de basis is van (met respect) 'het spelletje' wat we met zijn allen spelen. Dergelijke regels zijn er bij alle sporten/hobbies waar in competitie verband wordt gestreden.

Vanzelfsprekend kan over elke regel een discussie gestart worden over het nut (waarom moet je in hemelsnaam 1 groef in een forumule 1 band hebben? ;-) ) en dan blijkt dat elke regel een doel heeft. (geloof me, ik ken ze ook niet allemaal)

Niemand is verplicht om met het F3A spel mee te doen, maar voor de mensen die wel besluiten om deel te nemen zijn er afspraken om de competitie in goede banen te leiden. En deze afspraken groeien met de klasse mee, 1 keer per jaar, voorafgaande aan het nieuwe seizoen wordt er gezond kritiksch gekeken en geluisted. Mochten er zaken ter verbetering zijn, dan worden die uitgewerkt en na stemming geactiveerd. Deze afspraken gelden dan voor de rest van dat seizoen....

Onsportieve vliegers zouden een protest kunnen indienden tegen een collega vlieger als zij vermoeden dat zijn model te zwaar is en op deze manier iemand zijn punten kunnen ontnemen.
Dan kan het dus wel degelijk uitmaken of er in de regels 5Kg staat.

Winfried, ik vind het een beetje fout om mensen die een protest indienen tegen een collega vlieger als onsportieve vliegers. Ik noem het eerlijke vliegers die voor zichzelf opkomen.

Net die groeiende onverschilligheid leidt tot meer en meer ontevredenheid, agressiviteit en wantoestanden. Gewoon omdat niemand het zich nog aantrekt.

Groeten,

Peter

Hoi Peter,

Je hebt gelijk, misschien wat verkeerd uitgedrukt. Laat ik het proberen anders te stellen:

De bedoeling van het F3A spel is dat de vliegers hun punten vergaren door goed en precies te vliegen.

Persoonlijk zou ik het dan onsportief vinden als deelnemers die nog niet zo goed zijn, een plekje op de ladder willen klimmen door een andere deelnemer, via het zoeken in de mazen van de reglementen, eruit te wippen.

Ik zie dit niet als onverschilligheid, meer als het stellen van prioriteiten. Ik denk dat we beter tijd kunnen bestenden aan het begeleiden van vliegers en juryleden dan dat we tijd stoppen in het tot in de treuren controleren op de regels.

Daarbij moet vooral de F3A-B en C een klasse zijn waar mensen zich kunnen ontwikkelen tot een volwaardige F3A vlieger met bijbehorend materiaal en vliegnivo.

(op persoonlijke titel)
Groet
Winfried

Back