F3A-X C, ja of nee

F3A-X C, ja of nee

• Total voters
    364
Hoi,

Nou de titel zegt het al. Ik wil hier op het forum eens poslen wat jullie vliegers vinden van een F3A-X C programma. Vorig jaar is hier in duitsland mee gestart in de F3A-X. Tevens heb ik op het forum best wel mensen gezien die zin zouden hebben in F3A-X maar de instap te hoog vinden. Het programma zoals gebruikt in Duitsland bevatte een aantal basic middeniguren. Deze figuren bevatten stuk voor stuk enkele basiselementen uit de kunstvlucht. Er waren afgelopen jaar geen keerfiguren.

Vandaar even deze poll, wel of geen F3A-X C. Echter ik zou ook graag jullie beweegredenen willen weten. Dus schrijf ook rustig je commentaar.

Uiteindelijk zal er in de jaarvergadering van de F3A-X ook over dit onderwerp gesproken worden. Deze is naar alle waarschijnlijkheid begin november. Dus probeer te posten voor die tijd zodat we jouw reactie mee kunnen nemen in de overwegingen. Het moge duidelijk zijn dat de vergadering beslist. Maar met jullie input kunnen we een betere beslissing maken.

Groetjes

Mark

Nou gelijk ook maar even mijn stem gegeven.

Ja, want:

Hoe meer zielen hoe meer vreugde. En gezien het aantal post op dit forum m.b.t. het niveau. Verwacht ik dan een toename in deelnemers (of deze mensen kletsten hier maar wat :) )

Ja ook omdat ik uit ervaring weet dat je van het vliegen van programma's sneller leert. En als je dat dan ook nog op wedstrijdniveau kunt doen waarbij je ook nog eens tips en tricks kunt krijgen van ervarener vliegers nou dan moet dat helemaal een boost geven.

Groetjes

mark

Mark,

even mijn overpijnzing : NEE want :

Ik verwacht toch dat mensen die met 2 meter plus kisten en zwaardere motoren ook enige vliegkennis en basistechniek hebben.

Het is dan ook al bewezen dat eenieder met een beetje goede wil, inspanning en talent makkelijk het B pragramma kan vliegen.

Met alle respect maar enkel vliegen op wedstrijd is echt geen goede oplossing op lange termijn. Ook dit is bewezen.

Je gaat op korte termijn misschien een groter deelnemersveld creëren maar een klasse invoeren om meer deelnemers te creëren waarvan je van te voren kunt denken dat die en die dan gaat meedoen maar echt geen zin hebben om verder te komen is naar de jury en technische commissie toe een beetje van meer werk voor niets opzadelen.

Misschien nog een jaartje afwachten hoe het C programma in F3A en F3P gaat evolueren. Je leest hier toch veel dat mensen die deze klasse nu vliegen nog niet echt van plan zijn over te gaan naar een hogere klasse.

Tot hier mijn mening.

Peter

Mark,

hierover zijn meningen verdeeld maar ik bezie het zo;
als men niet in staat is keerfiguren te vliegen is men in mijn ogen niet in staat om met een X-kist te vliegen!

Als men zich wat inspant op hierop te trainen kan men gemakkelijk bij de B-klasse bijvoegen.En je kunt toch toch niet verwachten dat je direct de beste gaat zijn.Je moet ervaring en kennis op doen de eerste jaren!

Dus antwoord is ;nee

Gert

Peter, bedankt. Duidelijk standpunt heldere uitleg.

Er is echter één ding dat ik wil aanroeren, niet als negatieve commentaar maar als discussie.

3w_flyer zei:
Ik verwacht toch dat mensen die met 2 meter plus kisten en zwaardere motoren ook enige vliegkennis en basistechniek hebben.

Ik ben bang dat dit namelijk niet zo is. Groot bouwen en vliegen is zo zie ik om me heen meer en meer "normaal". Helaas laat dan de kwaliteit, disipline van het bouwen en het vliegen nog al eens te wensen over. Door een lagere klasse in te voeren creeer je misschien wel een instap waarmee je veiligheid en disipliene en dus kwaliteit van toestel en piloot opkrikt.. Je kunt je natuurlijk afvragen of dat het doel is van een wedstrijdklasse... Tja.. dat is een goed punt. Dat punt alleen is natuurlijk niet het doel van wedstrijdvliegen. Je hoopt natuurlijk dat op den duur de piloten het leuk vinden om door te groeien naar volgende klassen.

Misschien is dat inderdaad af te meten aan de resultaten en de doorstromingen in de F3A waar ze al langer de C-klasse hebben.

Trouwens grappig Peter.. Nu ik dit zo zit te schrijven realiseer ik me dat jij zelf dit punt (ik meen) tijdens een rondvraag een jaar of 3 a 4 geleden hebt ingedient, toen was je in mijn ogen voor een C-programma. Dit is er destijds niet doorgekomen... Blijkbaar ben je zelf van gedachten veranderd.. Ah ja, nieuwe inzichen misschien.

Grz

Mark

gertje zei:
als men niet in staat is keerfiguren te vliegen is men in mijn ogen niet in staat om met een X-kist te vliegen

Ok dit zou tot een vervolgvraag kunnen leiden. Is er dan wel een niveau dekbaar tussen niets en B in met midden en (enkele) voorgeschreven keerfiguren. Zo ja, zou dat dan een geschikte C zijn??

Geen idee moet ik zelf ook nog over nadenken.. Ik zekere zin ben ik het met je eens hoor Gert, en ik verwacht eigenlijk ook dat iemand die C zou vliegen, door het leereffect, vanzelf keerfiguren inpast. Al worden deze niet gejureerd..

@ Gert, Zou je de pol willen ingeven. Dan houden we de stand goed bij.

Dank je.

Mark

Inderdaad Mark, ik heb toen zelf dit punt op tafel gegooid. Er zijn toen denk ik min of meer dezelfde standpunten tegen gelegd als diegene die ik nu geef.

Ik geef toe dat ik nu mezelf hierin ook kan vinden.

Dit door ervaring in de club waarin ik al een paar mensen begeleid heb in wedstrijden. En met succes blijkbaar, nietwaar Gert ?

En vooral naar aanleiding van wat ik hier lees over de laagste klasses in F3A en F3P. Het doel van een C klasse is echt wel een instapklasse. Om de boel een beetje te leren kennen. Na 1 jaar moet je het wel door hebben.

Zo is een clubgenoot dit jaar in België gestart in de Novice klasse (zeg maar C klasse maar met keerfiguren) Na 2 wedstrijden heeft hij het wel gehad in die klasse en heeft vorige week gewoon in een hogere klasse meegevlogen. En zelfs met redelijk succes.

Dus ja ik ben van mening veranderd. Niet elke mening is echter veranderd.

Ik vlieg geen F3A-X, maar wel F3A-C.

De opmerking van 'geen keerfiguren kunnen vliegen' raakt kant nog wal. Het gaat er niet om of je een figuur kunt vliegen, dat is totaal niet relevant. Het gaat er om of je de figuren ook op de juiste plek en lijn kunt vliegen. Door de keerfiguren weg te laten, geef je mensen beter de tijd om zich op het oplijnen voor de middenfiguren te concentreren. Tweede punt is dat iemand die voor het eerst meedoet, waarschijnlijk voor het eerst een programma gaat vliegen, dus een voorgeschreven volgorde van figuren.

De opmerking dat iemand die geen keerfiguren kan vliegen, geen F3A-X moet vliegen is wat mij betreft redelijk arrogant.

Wat betreft 'als je zulke grote kisten vliegt, kun je ook vliegen'; dat is helaas niet waar. De grote modellen worden steeds beter verkrijgbaar als ARF en zeker doordat benzine in de grotere klasse een meer voor de hand liggende brandstofkeuze is, kan het voor een beginnend vlieger die veel vliegt toch interessant zijn om juist een F3A-X kist aan te schaffen.

Het is niet meer zo dat men de kennis in huis moet hebben om een groot model te bouwen, je kunt alles gewoon kopen.

Overigens houdt 'geen keerfiguren' niet in dat er geen keerfiguren gevlogen zullen worden; dat is natuurlijk absurd, men kan niet het hele programma achter elkaar op 1 lijn vliegen. Ze worden echter niet gejureerd.

Ik denk dat de F3A met de C klasse bewijst dat een dergelijk programma wel degelijk werkt en een aanzuigende werking heeft.

Ik vind het op zich geen slecht idee, maar zonder keerfiguren lijkt me toch maar niets, waar is dan de essentie van in een box te vliegen? Neem nu het F3M novice programma, wat absolute basiskennis is. Dat vind ik dan weer wel geslaagd. Wie een toestel veilig kan opstijgen en landen, kan dat programma op een namiddag al onder de knie krijgen.
Ik vind het spijtig dat de F3A-X niet dezelfde programma's vliegt als de F3M. De F3M programma's zijn een stuk uitdagender, vooral door het onbekend. Het zou zo voor de Nederlandse piloten ook meer kansen moeten geven om op internationale wedstrijden mee te vliegen. Doordat ik dit jaar druk bezig was met studies en F3M, was er haast geen tijd meer voor F3A-X, mede omdat deze andere programma's vliegen.

Alle bespiegelingen rondom wel of geen keerfiguren en wel of niet het waard zijn om met iets bepaalds te horen te vliegen is in het geheel niet relevant.
In Nederland zijn in de F3A-C de keerfiguren dan wel niet beoordeeld, een ieder vloog toch dezelfde keerfiguren op dezelfde plek.

Ook een toekomstige C- opzet in de F3A-X waarbij de keerfiguren niet beoordeeld worden zal in de praktijk weinig anders uitpakken in de manier waarop deze gevlogen worden dan een inclusief beoordeling van die keerfiguren.

De enige relevante vraag is: Wie is potentiele F3A-X vlieger maar vindt het B niveau te intimiderend en neemt daarom nooit die stap om aan wedstrijdvliegen te beginnen.
Ik heb daar het antwoord niet op.

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat ik nooit met wedstrijdvliegen begonnen zou zijn (dit seizoen dus) als ik een jaar geleden niet dat zetje in de rug gekregen van Henri gekregen had door zijn oproep op het forum.
Ik denk dat er redelijk wat talent rond loopt dat op zondags-vlieg niveau blijft hangen en met de hobby stopt omdat dat zetje in de rug er niet is.
Als een instapklasse dit zetje kan leveren dan doen. Ik zou dus gericht naar animo polsen.

3w_flyer zei:
Zo is een clubgenoot dit jaar in België gestart in de Novice klasse (zeg maar C klasse maar met keerfiguren) Na 2 wedstrijden heeft hij het wel gehad in die klasse en heeft vorige week gewoon in een hogere klasse meegevlogen. En zelfs met redelijk succes.
Ik vind het jammer dat ik niet zo'n talent ben, maar vind modelvliegen wel leuk en nu ik dit jaar aan wedstrijdvliegen begonnen ben kan ik ook zeggen dat ik wedstrijdvliegen leuk vind.

Ik voel er wel wat voor, mij heb je in ieder geval, dus een "ja" :D Ik vind het verschil te groot om (wat ik dit jaar deed) over te stappen van F3A-C naar F3A-X B, een C klasse zou voor mij wel een uitkomst bieden. Keerfiguren mogen er wel in van mij, geen enkel probleem...

Als ik zo vrij mag zijn; het huidige F3A-C programma is denk ik uitstekend geschikt als F3A-X C programma.

Overigens heeft de poll slechts gedeeltelijk zin, de mensen die het niks vinden maar OOK sowieso geen C zouden gaan vliegen (3W flyer, Gert, etc) geven een negatieve stem enkel om hun standpunt te verduidelijken, dit zegt echter niets over de juiste en bedoelde werking van zo'n nieuw programma. Als het voor een aantal mensen betekent dat ze hun intrede in de F3A-X zullen maken, dan denk ik dat het wel slim is.

Grt.

Geen keerfiguren in een programma,komaan jongens.Met wat zijn we dan bezig?!
De mensen die F3A-X willen vliegen kunnen een heel jaar op een programma trainen,dit blijft een heel jaar hetzelfde.Als je wat traint lukt het toch wel.Misschien niet perfect maar aldoende leert men?

@ Hezik;

het is misschien arrogant maar het is wel zo.Als je een X-kist hebt spreken we toch van een 2000-3000euro.Ik neem aan dat men toch wel wat ervaring wenst te hebben alvorens dit te vliegen?!En met die ervaring dat je dan hebt ga ik ervan uit dat je op zen misnt keerfiguren moet kunnen vliegen,ook al is het een halve cubaan.

Als je ervan uitgaat dat je een grote kist hebt dat je dan ook daadwerkelijk goed kunt vliegen is natuurlijk helemaal verkeerd.
Neem gewoon zoals in alle landen het FAI programma over;Novice,Nationaal en Internationaal.Hierbij ligt de lat wel een stuk hoger als de Nederlands programma's maar mits de nodige training moet dit ook lukken.

Groeten,Gert

hezik zei:
Ik vlieg geen F3A-X, maar wel F3A-C.

De opmerking van 'geen keerfiguren kunnen vliegen' raakt kant nog wal. Het gaat er niet om of je een figuur kunt vliegen, dat is totaal niet relevant. Het gaat er om of je de figuren ook op de juiste plek en lijn kunt vliegen. Door de keerfiguren weg te laten, geef je mensen beter de tijd om zich op het oplijnen voor de middenfiguren te concentreren. Tweede punt is dat iemand die voor het eerst meedoet, waarschijnlijk voor het eerst een programma gaat vliegen, dus een voorgeschreven volgorde van figuren.

.

Hezik,

Ik ben zo vrij te zeggen dat je hier toch een beetje de bal misslaat. Ofwel bedoel je het anders. vooral je laatste zin hierboven stelt me wat vragen. Van iemand die voor het eerst aan een wedstrijd meedoet verwacht ik persoonlijk toch dat hij in het voorjaar toch al een honderd keer het programma gevlogen heeft.

Dat een beginnend piloot een duwtje moet krijgen is zeker waar, maar dan moet er ook geoefend worden. Eventueel op lokatie bij een andere piloot.

Hans, wie zegt dat jij dit talent niet hebt ? Met een beetje goede begeleiding kom je al een heel eind.

Dus bij deze, wie in de buurt van de Belgisch - Nederlandse grens woont, wie een beetje motivatie en training nodig heeft laat het maar weten. We kunnen altijd wel eens een of meer trainingsdagen organiseren.

Wat mij tegenzit om toch voor een C programma te kiezen is een beetje te vergelijken met nieuwe leerlingen in een club. Je ziet er veel komen maar bijna evenveel gaan. Daar ik mijn vliegtijd zo nuttig mogelijk wil besteden neem ik de laatste tijd maar weinig leerlingen aan. Die ik aanneem lees ik op dag 1 goed de les dat ik regelmaat verwacht en motivatie.
Zo ook zie ik het werk van jury en technische commissie om tijd te steken in potentiele C vliegers die eens komen meevliegen voor de lol zonder motivatie om hoger te geraken.

Als in een opleiding van beginnend piloot meteen de nadruk gelegt wordt op rechte lijnen vliegen, op 1 lijn, dan ben je al goed vertrokken. Maar dit is een andere discussie die tot nog veel meer discussies gaat leiden.

Dus als punt 1 in een handleiding voor beginnend acro piloot F3A of F3A-X of whatever vind ik dat je dan even de moeite moet doen om een club in de buurt te zoeken waar ze acro aanmoedigen en ook de beginselen ervan op een degelijke manier kunnen aanleren.

Hier in België en vooral in het noorden zijn deze club niet talrijk maar ze zijn er wel, en raar maar waar, net deze clubs zitten aan de limiet van hun ledenaantal. Ook bij ons in de club.

Dus graag even geen discussies over wel of geen keerfiguren, je moet er zowiso vliegen en er zijn keerfiguren zat waarmee je je vlieglijn kunt corrigeren op een degelijke manier zonder een gekke bocht te moeten draaien. Bochten heb je leren vliegen in de vliegopleiding en moeten bewijzen dat je dit kunt tijdens je brevetvliegen. Aub, de F3A-X groep is altijd naar voor gekomen als een groep ervaren piloten die bij bezoek aan een club stuk voor stuk een voorbeeld kunnen stellen. Laten we de lat niet te laag leggen.

Wat betreft de pol, misschien inderdaad beter dat je mij, gert, ... die reeds wedstrijden vliegen beter niet laat stemmen maar het was op vraag van Mark dat we de pol ingevuld hebben. Van mijn part mag onze stem verwijderd worden.

Misschien nog een ander punt dat samen kan lopen met het wel of niet invoeren van een C klasse, is het nodig om de minimum span van 2 meter naar beneden te halen ? Dit is een beetje samenlopend als groot struikelblok om ermee te beginnen.

Ik geef maar een voorbeeld, persoon X heb een leuke extra van 1m80 van 5,5kg waarmee hij al heel leuk wat figuurtjes kan vliegen.

Waar zit voor deze persoon het grootste probleem ? met een vertrouwde kist wat moeilijkere figuren gaan leren of een volledig nieuwe kist gaan maken die hij misschien niet kan betalen ?

Moeten we dan even toch maar arrogant zijn en zeggen dat het dan spijtig is en zich maar moet bezig houden met een iets goedkopere klasse ? Ik durf hierover niet te beslissen. 10 jaar geleden kon ik mij de kisten die ik nu heb ook niet veroorloven.

Je moet ergens een grens trekken, wil je meer piloten ? waarom ? om de groep en voortbestaan te verzekeren of is er een andere reden om meer piloten te krijgen ?

Wie heeft nog een mening ? Deze kunnen zeker veschillen maar laat ons elkaar er niet voor in de pan hakken.

Peter

oei dat was een hele boterham,

voor wie er aan twijfelde ik ben dus ook nog zeer gemotiveerd om te vliegen, ook in Nederland.

Maar er zijn nu eenmaal dingen die je voor jezelf moet houden en je prioriteiten stellen.

Maar dat we blijven vliegen is zeker.

Peter

3w_flyer zei:
Misschien nog een ander punt dat samen kan lopen met het wel of niet invoeren van een C klasse, is het nodig om de minimum span van 2 meter naar beneden te halen ? Dit is een beetje samenlopend als groot struikelblok om ermee te beginnen.

Ik geef maar een voorbeeld, persoon X heb een leuke extra van 1m80 van 5,5kg waarmee hij al heel leuk wat figuurtjes kan vliegen.

Ik wil de pret niet bederven Peter, je wist het misschien niet, maar de "X"-klasse kenmerkt zich juist door het feit dat het grote modellen zijn. Als je die 2 meter eis -die al soepel is- zou laten vervallen, dan krijg je een soort F3A maar dan zonder gewichtslimiet? Lijkt me niet de bedoeling....

Grt.

Alexx,

ik gooide het punt er gewoon bij om mee over te praten.

Je hoort mij er geen voorstander voor zijn, integendeel, van mij mag het zelfs min 2m40 worden.

Hoi allemaal,

Dit vind ik wel een interessant draadje om op te reageren.
Ik zou een C-klasse niet doen.

Ik ben van mening als je in wedstrijdverband wil gaan vliegen, dan moet je bereid zijn hier tijd en energie in te steken. Je moet er de uitdaging van inzien om jezelf tot een bepaald “startniveau” te brengen! Je kan de basis ook met een niet X-kist leren.

Om zo je skils met een wedstrijdwaardige kist aan het “grote” publiek te laten zien.

Ik ben de laatste jaren al regenmatig bij X-wedstrijden wezen kijken. En als ik naar de professionaliteit en gedrevenheid van de organisatie kijk dan vind ik dat je dit minimaal van de deelnemers ook kan verwachten.

Mij zie je zeker ook nog in de X-klasse verschijnen.

Groetjes,
Jeroen

3w_flyer zei:
Hans, wie zegt dat jij dit talent niet hebt?
Ik.

3w_flyer zei:
Van iemand die voor het eerst aan een wedstrijd meedoet verwacht ik persoonlijk toch dat hij in het voorjaar toch al een honderd keer het programma gevlogen heeft

macgyver NL zei:
Ik ben van mening als je in wedstrijdverband wil gaan vliegen, dan moet je bereid zijn hier tijd en energie in te steken. Je moet er de uitdaging van inzien om jezelf tot een bepaald “startniveau” te brengen! Je kan de basis ook met een niet X-kist leren.

Volgens mij beschrijven jullie hier de ideale situatie. Terwijl het streven van Mark is om meer vliegers ter interesseren voor deelname aan F3A-X wedstrijden. Als ik van de laatste drie jaar de foto's van de deelnemers tel op de F3A-X site ,zie ik dit verloop. Het lijkt mij dat het initiatief van Mark om een C-klasse ter discussie te stellen wel gegrond is.

2005 - 30
2006 - 25
2007 - 15

Hans Meij zei:
jaar de foto's van de deelnemers tel op de F3A-X site ,zie ik dit verloop.

En dan F3A-X Stadskanaal 21 en 22 juli 2007; 7 deelnemers 8O Heeft wel als voordeel dat je bijna altijd een bekertje mee naar huis mag nemen :rolling:

Grt.

Back