hezik zei:
Ik vlieg geen F3A-X, maar wel F3A-C.
De opmerking van 'geen keerfiguren kunnen vliegen' raakt kant nog wal. Het gaat er niet om of je een figuur kunt vliegen, dat is totaal niet relevant. Het gaat er om of je de figuren ook op de juiste plek en lijn kunt vliegen. Door de keerfiguren weg te laten, geef je mensen beter de tijd om zich op het oplijnen voor de middenfiguren te concentreren. Tweede punt is dat iemand die voor het eerst meedoet, waarschijnlijk voor het eerst een programma gaat vliegen, dus een voorgeschreven volgorde van figuren.
.
Hezik,
Ik ben zo vrij te zeggen dat je hier toch een beetje de bal misslaat. Ofwel bedoel je het anders. vooral je laatste zin hierboven stelt me wat vragen. Van iemand die voor het eerst aan een wedstrijd meedoet verwacht ik persoonlijk toch dat hij in het voorjaar toch al een honderd keer het programma gevlogen heeft.
Dat een beginnend piloot een duwtje moet krijgen is zeker waar, maar dan moet er ook geoefend worden. Eventueel op lokatie bij een andere piloot.
Hans, wie zegt dat jij dit talent niet hebt ? Met een beetje goede begeleiding kom je al een heel eind.
Dus bij deze, wie in de buurt van de Belgisch - Nederlandse grens woont, wie een beetje motivatie en training nodig heeft laat het maar weten. We kunnen altijd wel eens een of meer trainingsdagen organiseren.
Wat mij tegenzit om toch voor een C programma te kiezen is een beetje te vergelijken met nieuwe leerlingen in een club. Je ziet er veel komen maar bijna evenveel gaan. Daar ik mijn vliegtijd zo nuttig mogelijk wil besteden neem ik de laatste tijd maar weinig leerlingen aan. Die ik aanneem lees ik op dag 1 goed de les dat ik regelmaat verwacht en motivatie.
Zo ook zie ik het werk van jury en technische commissie om tijd te steken in potentiele C vliegers die eens komen meevliegen voor de lol zonder motivatie om hoger te geraken.
Als in een opleiding van beginnend piloot meteen de nadruk gelegt wordt op rechte lijnen vliegen, op 1 lijn, dan ben je al goed vertrokken. Maar dit is een andere discussie die tot nog veel meer discussies gaat leiden.
Dus als punt 1 in een handleiding voor beginnend acro piloot F3A of F3A-X of whatever vind ik dat je dan even de moeite moet doen om een club in de buurt te zoeken waar ze acro aanmoedigen en ook de beginselen ervan op een degelijke manier kunnen aanleren.
Hier in België en vooral in het noorden zijn deze club niet talrijk maar ze zijn er wel, en raar maar waar, net deze clubs zitten aan de limiet van hun ledenaantal. Ook bij ons in de club.
Dus graag even geen discussies over wel of geen keerfiguren, je moet er zowiso vliegen en er zijn keerfiguren zat waarmee je je vlieglijn kunt corrigeren op een degelijke manier zonder een gekke bocht te moeten draaien. Bochten heb je leren vliegen in de vliegopleiding en moeten bewijzen dat je dit kunt tijdens je brevetvliegen. Aub, de F3A-X groep is altijd naar voor gekomen als een groep ervaren piloten die bij bezoek aan een club stuk voor stuk een voorbeeld kunnen stellen. Laten we de lat niet te laag leggen.
Wat betreft de pol, misschien inderdaad beter dat je mij, gert, ... die reeds wedstrijden vliegen beter niet laat stemmen maar het was op vraag van Mark dat we de pol ingevuld hebben. Van mijn part mag onze stem verwijderd worden.
Misschien nog een ander punt dat samen kan lopen met het wel of niet invoeren van een C klasse, is het nodig om de minimum span van 2 meter naar beneden te halen ? Dit is een beetje samenlopend als groot struikelblok om ermee te beginnen.
Ik geef maar een voorbeeld, persoon X heb een leuke extra van 1m80 van 5,5kg waarmee hij al heel leuk wat figuurtjes kan vliegen.
Waar zit voor deze persoon het grootste probleem ? met een vertrouwde kist wat moeilijkere figuren gaan leren of een volledig nieuwe kist gaan maken die hij misschien niet kan betalen ?
Moeten we dan even toch maar arrogant zijn en zeggen dat het dan spijtig is en zich maar moet bezig houden met een iets goedkopere klasse ? Ik durf hierover niet te beslissen. 10 jaar geleden kon ik mij de kisten die ik nu heb ook niet veroorloven.
Je moet ergens een grens trekken, wil je meer piloten ? waarom ? om de groep en voortbestaan te verzekeren of is er een andere reden om meer piloten te krijgen ?
Wie heeft nog een mening ? Deze kunnen zeker veschillen maar laat ons elkaar er niet voor in de pan hakken.
Peter