F3A-X C, ja of nee

F3A-X C, ja of nee

• Total voters
    364
macgyver NL zei:
Ik ben de laatste jaren al regenmatig bij X-wedstrijden wezen kijken. En als ik naar de professionaliteit en gedrevenheid van de organisatie kijk dan vind ik dat je dit minimaal van de deelnemers ook kan verwachten.
Zeg ik tegen mijn zoon ook, en ik kan je zeggen dat dat niet werkt.
Organiseer iets omdat je dat zelf leuk vind en niet omdat je dan iets terug kan verwachten. Teleurstelling zal jou ten deel vallen. Voor zover de wijze les.
Vaak zie je bij een 'gevestigde orde' de drang om de lat maar steeds hoger te willen leggen voor nieuwkomers. Of dat nu gaat om het veldregelement, het club-brevet en nu het instapniveau om aan wedstrijden deel te kunnen nemen etc. Die wens is logischerwijs zo onstaan omdat zij nu eenmaal al dit voortraject doorlopen hebben.
Door nieuwkomers wordt dit heel anders ervaren. Die gaan zo'n clubje als elitair zien en worden geen lid van een vliegclub of in dit geval gaan dan maar niet wedstrijdvliegen. En juist in deze situatie wil je niet terecht komen.
Winfried heeft dit voorjaar voor de F3A-C een inloopdag georganiseerd en daar stond deze klungelaar in de kou. Juist dit initiatief en de houding van de organisator dat de C-klasse de instapklasse is, en je je nergens voor hoeft te schamen en dat we elkaar helpen om naar een basisniveau te groeien heeft de instroom gefaciliteerd.
Je moet de onderkant 'open' houden om niet een soort eliteclubje te worden.

Hans Meij zei:
Je moet de onderkant 'open' houden om niet een soort eliteclubje te worden.

En ik weet dat 99% van de mensen (die ik ken) de huidige F3A-X ploeg wel zo ervaren......

Grt.

De enige relevante vraag is: Wie is potentiele F3A-X vlieger maar vindt het B niveau te intimiderend en neemt daarom nooit die stap om aan wedstrijdvliegen te beginnen.
Ik heb daar het antwoord niet op.
Ja, Ik.

Ik vlieg nog niet zo lang, en om beter te leren vliegen (en zeker ook voor de gezelligheid), lijkt het mij interessant om te kunnen vliegen met mensen die met dezelfde soort vliegtuigen op eenzelfde manier vliegen. Dat daar dan een wedstrijd element in zit, maakt het alleen nog maar aantrekkelijker. Het alternatief is gewoon in je 'eentje' op een veld blijven staan tussen calmato's en zwevers die hun rondjes vliegen (wat natuurlijk ook prima/leuk/gezellig is, maar dat is een andere manier van vliegen en voor mij weinig leerzaam)

Maar ik ben nog lang niet goed genoeg om ook maar in de buurt te komen van het vliegen van het huidige F3A-X B programma. Ja ik zal het wel kunnen vliegen, maar de jury zal moeite hebben om sommige figuren te onderscheiden, zo slordig als het dan wordt.

Ik denk dat de huidige F3A-X piloten zichzelf onderschatten en niet helemaal meer door hebben op wat voor hoog niveau ze aan het vliegen zijn. Teminste vanuit mijn oogpunt dan. Daar ga ik dus echt niet tussen staan. Ja, misschien over een paar jaar.

Wel of geen keerfiguren maakt mij niet uit, het gaat er gewoon om dat je in een competitie terecht komt waar mensen met ongeveer hetzelfde niveau in meedoen.
Als ik F3A-X B zou gaan vliegen weet ik zeker dat de rest van de vliegers zoiets heeft van 'welk programma is die mafkees aan het vliegen' en dat iedereen 1000+ punten per ronde weg zet en ik 3 punten per ronde ofzo. Dat geeft allemaal niet, maar dat verschil is gewoon ontzettend groot.

Dan kan het natuurlijk best een keuze zijn van de organisatie om mensen zoals ik nog even niet mee te laten vliegen en eerst (zelfstandig) verder te laten oefenen tot ze min of meer competatief zijn. Maar dan is voor mij de leerweg langer doordat ik geen of weinig aanwijzingen krijg van andere vliegers. Daarnaast is het maar de vraag of ik dan ooit op niveau kan komen, aangezien jullie natuurlijk ook elk jaar doorvliegen en dus beter worden.

Ik verwacht toch dat mensen die met 2 meter plus kisten en zwaardere motoren ook enige vliegkennis en basistechniek hebben.
Nou eh.. tja, dat zou je misschien wel verwachten.. Maar dat is dus misschien niet helemaal waar ;)

Je hoort mij er geen voorstander voor zijn, integendeel, van mij mag het zelfs min 2m40 worden.
Dan haak ik af. 2,40mtr kan ik domweg niet meer praktisch vervoeren. Maar daar ging de discussie verder ook niet over.

Fraggy zei:
Je hoort mij er geen voorstander voor zijn, integendeel, van mij mag het zelfs min 2m40 worden.
Dan haak ik af. 2,40mtr kan ik domweg niet meer praktisch vervoeren.

Daarom denk ik ook dat die 2 meter prima is, dan kun jij straks met je Extra ook meedoen :wink: (tenminste, als Mark een beetje doorbouwt :lol: )

Grt.

Alexzzz zei:
Fraggy zei:
Dan haak ik af. 2,40mtr kan ik domweg niet meer praktisch vervoeren.

Daarom denk ik ook dat die 2 meter prima is, dan kun jij straks met je Extra ook meedoen :wink: (tenminste, als Mark een beetje doorbouwt :lol: )

Grt.

Ik betrek het niet alleen op mezelf. 2mtr is al een flink grote kist.
Niet iedereen heeft de mogelijkheid/wil om zijn auto om zijn kist heen te kopen of met aanhangers te gaan stoeien.

Maar nogmaals, dit valt buiten de huidige discussie.
Tenzij iedereen in de huidige F3AX met 2.40mtr of groter vliegt en men serieus overweegt om 2.40mtr de nieuwe ondergrens te maken.

Fraggy zei:
Tenzij iedereen in de huidige F3AX met 2.40mtr of groter vliegt en men serieus overweegt om 2.40mtr de nieuwe ondergrens te maken.

Dat zal niet hoor, was alleen een ideetje van Peter.

Maar inderdaad, laten we weer terugkeren naar het eigenlijke onderwerp.

Grt.

Misschien tijd om hierbij een ander punt bij te halen...

Waarom wil nederland gewoon niet mee met het gehele F3M gebeuren.
Daar heb ik nog nooit een goed antwoord op gehoort.

Het zou alleen maar voordelen hebben:

- 3klasses, een perfecte instapklasse, een middenklasse, en een hogere klasse...
- Meer piloten, omdat het dezelfde programma's zijn.
- Nederlands niveau zal veel hoger worden(ik zeg niet dat het slecht is) maar door onbekende programma's enzo leer je toch heel snel heel veel bij.
- De drempel om eens mee te doen aan internationale wedstrijden (zoals bijna alle Belgische piloten doen) ligt dan VEEEEL lager, vermits de programma's hetzelfde zijn.
- Freestyle's worden gevlogen in de hoogste klasse, iets wat de klasse meer in het daglicht zou stellen, meer volk laat op afkomen, waardoor er meer interesse komt bij de jeugd etc

ik kan nog even doorgaan maar dat zou ons te ver leiden

tot zover het F3M - F3A-x verschil

Over die instapklasse... Onder het niveau van het Belgisch Novice programma zou ik zeker niet gaan voor een instapklasse...
Inderdaad beginnen meer mensen met grotere vliegtuigen te vliegen, omdat ze wat goedkoper worden etc (of mensen willen meer geld in hun hobby stoppen)
Maar dat neemt niet weg dat je voor een wedstrijd toch een basis - niveau nodig hebt.
Met dat basis- niveau bedoel ik dat je de figuren van het novice programma zeker moet kunnen vliegen.
En als je dat kan leer je vlug in het kader vliegen... en daarvoor is die novice klasse wel goed.

Ik zou dus ZEKER GEEN programma nemen zonder keer - figuren, want dan is het aspect van leren kader vliegen ook weg. Je moet leren (subtiele) correctie's doen (om bv verder of dichter te komen) in je keerfiguren enzo...

Als je genoeg deelnemers hebt ben ik wel voorstander voor een "novice" programma (geen C). Omdat ik weet uit eigen ervaring dat die "nieuwelingen" het best wel leuk vinden om ook eens voor de 1ste plaats te kunnen strijden, en dat ze zo meer gaan trainen enzo... Als je ze nu in de B klasse laat vliegen en ze draaien daar altijd rond de laatste plaatsen, dan kan de motivatie vlug verminderen.

tot zover

Mvg Jvdo

JVDO zei:
- Freestyle's worden gevlogen in de hoogste klasse, iets wat de klasse meer in het daglicht zou stellen, meer volk laat op afkomen, waardoor er meer interesse komt bij de jeugd etc

Die mag wat mij betreft ook in de laagste klasse dan :D 8)

Grt.

Alexzzz zei:
JVDO zei:

Die mag wat mij betreft ook in de laagste klasse dan :D 8)

Grt.

Daar ben je in België vrij in, maar bij inter MOET je die vliegen, dat is nu even de discussie niet...

JVDO zei:
Waarom wil nederland gewoon niet mee met het gehele F3M gebeuren.

Even puur ter informatie. We hebben sind jaar en dag het duitse voorbeeld gevolgd. Ik zeg daarmee niet dat ik niet open sta om daarin veranderen, dit is (denk ik) gewoon historisch zo gegroeid..

Misschien is de topic titel verkeerd omdat iedereen lijkt aante nemen dat een C-programm wat betreft zwaarte en figuren glijk ligt aan het C-programma in de F3A, dat heb ik nooit ergens geschreven. Geen keerfiguren heb ik ook niet geschreven. Alleen even gesteld dat het Duistse C-programma van 2007 er geen bevatte. Je kunt over het niveau van het programma altijd nog discusieren..

De grap is dat met het F3M systeem je een verschuiving krijgt waar je misschien wel naar op zoek bent.. Novice, lager als de B, national, hoger dan de B en international hoger dan de A (gok ik op basis van wat ik nu gezien heb) Dus je bereikt een lagere instap en een grotere uitdaging voor evt. goede A vliegers van dit moment die al jaren de A vliegen en daar heer en meester zijn.

Dan noem ik de novice voor het gemak maar een C programma en ben ik nogsteeds voor :)

Mark

Wie zijn de eventuele kandidaten ? Wie kent eventuele kandidaten ?

Misschien een idee om ergens volgend jaar een initiatie dag te organiseren ? Niet echt een trainingsdag maar echt een dag om met mensen die het kennen eens af te spreken en gewoon wat figuren te vliegen ? Een simpel programma is zo uitgetekend.

Wie heeft er interesse in en waar kan het ? Laten we meteen de koe bij de horens nemen. Komt er 3 man op af is het dat, meer des te beter.

Peter

@Mark:

Volgens mij is het een goed idee dat jullie commitee er eens gaat over nadenken om F3M te gaan doen.

Zoals je zegt heeft dit niet alleen voordelen voor de nieuwelingen die de perfecte klasse krijgen voor hun, maar inderdaad ook voor de mannen die al jaren de top zijn in jullie A programma. Maar die eigelijk nog veel beter kunnen. Dat zie je als ze even aan een F3M wedstrijd deelnemen. Vooral dat jullie geen onbekende programma's kennen is daar een heel sterk nadeel denk ik.

@Peter: mss is het inderdaad goed om zo een dag te organiseren... je kan zien wie er komt opdagen (wie echt wil meedoen zal dan ook wel komen) en je kan dan direct het niveau inschatten ook...

@ Hans

Het lage deelnemers veld van 2007 hebben jullie zelf te danken aan de KNNVL.Het verhaal is welgekend denk ik en daardoor is het inschrijvingsgeld vermeerderd en de communicatie tussen technische commisie en piloten is wat misgelopen waardoor er vele piloten afgehaakt zijn.Maar met alles zijn er ups en downs.

@Alex

Wat ik niet zo goed begrijp is dat je zeker een freestyle wilt vliegen maar dan wel een C-programma.Freestyle is leuk maar hier hoort toch aardig wat stuurwerk bij om dit echt tot een mooi spectakel te laten lijken.Aangezien een freestyle niet zo simpel is,om op muziek te vliegen,variatie van figuren enzo...
voel je je wel nog niet klaar voor een B-programma.Of ben ik verkeerd?Wat houd je dan tegen?Kun je je moeilijk concentreren om figuren te vliegen die vastgelegd zijn en die je zelf niet kunt kiezen.
Je kunt ook niet verwachten dat je in B-klasse gaat meedoen dat je telkens in de prijzen "vliegt".Na de nodige wedstrijden/ervaringen wel natuurlijk. :-)

Bij F3P is dit eigenlijk net hetzelfde.Iedereen doet graag freestyle maar je moet de lat zelf hoger durven leggen.Freestyle is een combinatie van figuren en 3D manouvres die gebaseerd zijn op bestaande figuren die je in pragramma's vliegt.Dus hoe hoger je in de klasse gaat vliegen hoe meer figuren je onder de knie krijgt en hoe meer je in een freestyle kunt steken.En hoe meer je durft.
Maar dit is uiteraard hoe ik het bekijk.Dus voel je niet aangevallen!

Groeten,Gert

Heej Gert, ik kan en durf te stellen dat ik me de afgelopen jaren meer heb ontwikkeld in freestyle/3D dan in klassieke kunstvluchtfiguren omdat daar meer mijn "liefde" in ligt. Het was ook maar een ideetje, ik zeg niet dat het zo moet, maar mij lijkt dat in ieder geval wel erg leuk om te doen en om naast figuren trainen ook mijn freestyle te verbeteren. Maar dat zijn gewoon wat ideeen dus van mijn kant :D

Grt.

Alexzzz zei:
Heej Gert, ik kan en durf te stellen dat ik me de afgelopen jaren meer heb ontwikkeld in freestyle/3D dan in klassieke kunstvluchtfiguren omdat daar meer mijn "liefde" in ligt. Het was ook maar een ideetje, ik zeg niet dat het zo moet, maar mij lijkt dat in ieder geval wel erg leuk om te doen en om naast figuren trainen ook mijn freestyle te verbeteren. Maar dat zijn gewoon wat ideeen dus van mijn kant :D

Grt.

1 ding is zeker, als je geen enkele figuur recht kan vliegen, maar je bent de beste 3Dpiloot zal je nooit een grote freestyle wedstrijd winnen

JVDO zei:
1 ding is zeker, als je geen enkele figuur recht kan vliegen, maar je bent de beste 3Dpiloot zal je nooit een grote freestyle wedstrijd winnen

Waar zie jij mij zeggen dat ik geen enkel figuur recht kan vliegen? :? De plaatsing van de figuren lukt ondertussen heel aardig, het B-programma is alleen in mijn ogen te gecompliceerd om zomaar even in te stappen....

Grt.

moeten we eens proberen he of het lukt of niet.

nooit zomaar denken dat je het kunt, een beetje goede coaching doet wonderen.

3w_flyer zei:
moeten we eens proberen he of het lukt of niet.

Ja, een goede coach(-in) heb ik (Urlien), en trainen is altijd nuttig. Dit heb ik aan den lijve ondervonden dit jaar bij f3a; was ik de eerste wedstrijd 9e (van de 11), de laatste wedstrijd ben ik 3e geworden met minimale training maar wel met enige inspanning. Maar met de basislijn, diepte en plaatsing zit het wel redelijk ok tegenwoordig, das het punt niet :D

Grt.

3w_flyer zei:
Ik ben zo vrij te zeggen dat je hier toch een beetje de bal misslaat. Ofwel bedoel je het anders. vooral je laatste zin hierboven stelt me wat vragen. Van iemand die voor het eerst aan een wedstrijd meedoet verwacht ik persoonlijk toch dat hij in het voorjaar toch al een honderd keer het programma gevlogen heeft.

Ik sla de bal helemaal niet mis, ik heb een andere mening. Dat is iets anders.

Ik denk dat jouw verwachtingen niet realistisch zijn. Ja voor iemand die een B of een A programma gaat vliegen, is jouw verwachting reeel. Voor een instapklasse (wat de C toch zou moeten zijn dan) niet. Toen ik op de 1e wedstrijd F3A-C kwam, had ik het hele programma misschien 1 keer gevlogen. De 1e wedstrijd vloog ik ook nog met windkracht 6 met een 90cm span kistje. Dat leek dus letterlijk nergens op.

Gedurende het seizoen ging het steeds beter en bij de laatste wedstrijd ben ik als 4e geeindigt. Ik heb het virus nu goed te pakken, heb geinvesteerd in nieuw materiaal en oefen mij suf.

_Dat_ is het doel van een instapklasse. Hij moet laagdrempelig zijn, anders kun je net zo goed geen instapklasse maken. Als je nu al begint met een eisenpatroon (kisten van 2000 euro, zwaar programma, moet geoefend zijn, enzovoort) ben je geen instapklasse aan het maken maar gewoon 'nog' een B of A klasse.

Dat een beginnend piloot een duwtje moet krijgen is zeker waar, maar dan moet er ook geoefend worden. Eventueel op lokatie bij een andere piloot.

Er moet helemaal niets, het is hobby. Mensen die niet oefenen worden laatste en dan gaat de lol er wel vanaf. Het gaat om de mensen die uit zichzelf gaan oefenen omdat ze het leuk vinden. Dat is waar de organisatie hun doel zou moeten leggen.

Dus graag even geen discussies over wel of geen keerfiguren, je moet er zowiso vliegen en er zijn keerfiguren zat waarmee je je vlieglijn kunt corrigeren op een degelijke manier zonder een gekke bocht te moeten draaien. Bochten heb je leren vliegen in de vliegopleiding en moeten bewijzen dat je dit kunt tijdens je brevetvliegen. Aub, de F3A-X groep is altijd naar voor gekomen als een groep ervaren piloten die bij bezoek aan een club stuk voor stuk een voorbeeld kunnen stellen. Laten we de lat niet te laag leggen.

Met andere woorden; laten we ons maar arrogant opstellen. Ik stel het hard, zo hard bedoel ik het niet, maar dat is wel de bottom line van wat je hierboven zegt.

Feitelijk zeg je 'we willen geen beginners, alleen maar ervaren piloten'. Dan hoef je dus inderdaad geen C klasse te organiseren, want dat is per definitie een beginnersklasse. Tweede feit is dan ook dat je sport uitsterft, want ervaren piloten kweek je immers alleen maar door beginners te inspireren.

Wat betreft de genoemde bedragen, met alle respect, maar dat is stierenpoep. Ik kan zeker weten ruimschoots onder de 1000 euro met een F3A-X capable kist naar wedstrijden komen, zou daar mijn interesse liggen. De tijd dat een dergelijke kist 2000~3000 euro MOET kosten, ligt ver achter ons. Sure, wil je in een A-klasse een goede kans hebben om te winnen, allicht dat je dan wel 'het onderste uit de kan' moet halen, financieel gesproken, maar dat hoeft voor een instapklasse zeker niet. Althans, volgens mij zou dat geen vereiste meer moeten zijn.

Ik denk dat de F3A-X heren zich eens achter de oren moeten krabben wat ze willen. Verder gaan met een steeds verder uitdunnend elitair groepje van 'ervaren piloten', of misschien toch erkennen dat ook die ervaren piloten ooit beginners waren, dat er mogelijk nog een totaal onaangebroken schat aan enorm talent 'out there' is, die geen wedstrijd gaat vliegen louter omdat er een groep 'ervaren' piloten is die van mening zijn dat alleen datgene wat zijzelf doen de moeite waard is..

Back