3w_flyer zei:
Ik ben zo vrij te zeggen dat je hier toch een beetje de bal misslaat. Ofwel bedoel je het anders. vooral je laatste zin hierboven stelt me wat vragen. Van iemand die voor het eerst aan een wedstrijd meedoet verwacht ik persoonlijk toch dat hij in het voorjaar toch al een honderd keer het programma gevlogen heeft.
Ik sla de bal helemaal niet mis, ik heb een andere mening. Dat is iets anders.
Ik denk dat jouw verwachtingen niet realistisch zijn. Ja voor iemand die een B of een A programma gaat vliegen, is jouw verwachting reeel. Voor een instapklasse (wat de C toch zou moeten zijn dan) niet. Toen ik op de 1e wedstrijd F3A-C kwam, had ik het hele programma misschien 1 keer gevlogen. De 1e wedstrijd vloog ik ook nog met windkracht 6 met een 90cm span kistje. Dat leek dus letterlijk nergens op.
Gedurende het seizoen ging het steeds beter en bij de laatste wedstrijd ben ik als 4e geeindigt. Ik heb het virus nu goed te pakken, heb geinvesteerd in nieuw materiaal en oefen mij suf.
_Dat_ is het doel van een instapklasse. Hij moet laagdrempelig zijn, anders kun je net zo goed geen instapklasse maken. Als je nu al begint met een eisenpatroon (kisten van 2000 euro, zwaar programma, moet geoefend zijn, enzovoort) ben je geen instapklasse aan het maken maar gewoon 'nog' een B of A klasse.
Dat een beginnend piloot een duwtje moet krijgen is zeker waar, maar dan moet er ook geoefend worden. Eventueel op lokatie bij een andere piloot.
Er moet helemaal niets, het is hobby. Mensen die niet oefenen worden laatste en dan gaat de lol er wel vanaf. Het gaat om de mensen die uit zichzelf gaan oefenen omdat ze het leuk vinden. Dat is waar de organisatie hun doel zou moeten leggen.
Dus graag even geen discussies over wel of geen keerfiguren, je moet er zowiso vliegen en er zijn keerfiguren zat waarmee je je vlieglijn kunt corrigeren op een degelijke manier zonder een gekke bocht te moeten draaien. Bochten heb je leren vliegen in de vliegopleiding en moeten bewijzen dat je dit kunt tijdens je brevetvliegen. Aub, de F3A-X groep is altijd naar voor gekomen als een groep ervaren piloten die bij bezoek aan een club stuk voor stuk een voorbeeld kunnen stellen. Laten we de lat niet te laag leggen.
Met andere woorden; laten we ons maar arrogant opstellen. Ik stel het hard, zo hard bedoel ik het niet, maar dat is wel de bottom line van wat je hierboven zegt.
Feitelijk zeg je 'we willen geen beginners, alleen maar ervaren piloten'. Dan hoef je dus inderdaad geen C klasse te organiseren, want dat is per definitie een beginnersklasse. Tweede feit is dan ook dat je sport uitsterft, want ervaren piloten kweek je immers alleen maar door beginners te inspireren.
Wat betreft de genoemde bedragen, met alle respect, maar dat is stierenpoep. Ik kan zeker weten ruimschoots onder de 1000 euro met een F3A-X capable kist naar wedstrijden komen, zou daar mijn interesse liggen. De tijd dat een dergelijke kist 2000~3000 euro MOET kosten, ligt ver achter ons. Sure, wil je in een A-klasse een goede kans hebben om te winnen, allicht dat je dan wel 'het onderste uit de kan' moet halen, financieel gesproken, maar dat hoeft voor een instapklasse zeker niet. Althans, volgens mij zou dat geen vereiste meer moeten zijn.
Ik denk dat de F3A-X heren zich eens achter de oren moeten krabben wat ze willen. Verder gaan met een steeds verder uitdunnend elitair groepje van 'ervaren piloten', of misschien toch erkennen dat ook die ervaren piloten ooit beginners waren, dat er mogelijk nog een totaal onaangebroken schat aan enorm talent 'out there' is, die geen wedstrijd gaat vliegen louter omdat er een groep 'ervaren' piloten is die van mening zijn dat alleen datgene wat zijzelf doen de moeite waard is..