F3B-F3J electro

Ik ben op zoek naar een volledig composiet zwever van het f3b of f3j type, maar dan electro. Ik zie diverse zwevers die me aanspreken. Nu ben ik jaren uit de scene verdwenen en ik weet niet wat de kwaliteit is van de div fabrikanten. Ik zoek iets in de absolute top klasse. Waar moet ik zijn?

Paul

Waarom ?

Beste Paul,

Waarom Electro, het is toch zonde al dat extra gewicht.

Er gaat toch niks boven het pure zweefvliegen !!

Natuurlijk overdrijf ik een beetje, maar ik lees zo vaak dat men de hulp van een electrische aandrijving kiest omdat het veld niet zo groot is of men geen lier heeft. Mijn advies koop een goede F3J zwever van zo rond de 2000 gr en 15 meter F3B mega rubber bij EMC vega, knoop daar 40 á 50 meter nylon aan (kun je krijgen van menig F3J vlieger) en je kunt vanaf elk voetbalveld vliegen met starthoogtes tussen de 70 en 110 meter. Voldoende om de huidige F3J modellen meer dan regelmatig thermiekaansluiting te kunnen vinden. Er zijn voldoende F3J vliegers in het noorden die je wel willen helpen.

Mijn advies koop een goede F3J zwever van zo rond de 2000 gr en 15 meter F3B mega rubber bij EMC vega, knoop daar 40 á 50 meter nylon aan (kun je krijgen van menig F3J vlieger) en je kunt vanaf elk voetbalveld vliegen met starthoogtes tussen de 70 en 110 meter. Voldoende om de huidige F3J modellen meer dan regelmatig thermiekaansluiting te kunnen vinden.

Toen je me vertelde over deze startmethode heb je me nieuwsgierig gemaakt. Zou het eigenlijk graag eens willen zien om er van te leren. Je wordt tenslotte nooit beter als de beste zweefpiloot bij je op de club ;) (over hoe die piloot dan goed geworden is hebben we helaas niet gesproken :mrgreen: )

Paul, als je niet op een paar Eurootjes hoef te kijken, en het niet perse F3J/B hoeft te zijn, wil ik je toch de volgende modellen nog even voorstellen:

AUFWIND online
http://www.logo-team.biz/cult/navigation_cult/start.gif

Flying Special by SPORT KLEMM --o-- FS 5000

Ik blijf ze igg fascinerend vinden....

Rubber start

@Berrie,

Er is al een idee geopperd om een soort van F3J meeting te houden, dat zou een goede gelegenheid zijn om wat van elkaar te leren. Zie ook f3j-meeting-en-oefenwedstrijd. Dat hoeft niet groots opgezet, maar kan met een paar man al heel leuk zijn.
Of neem een kijkje bij de Holland Glide en snuffel eens rond, ik zal ook een van de dagen als toeschouwer aanwezig zijn.

Een beter (zweef)piloot wordt je zonder twijfel als je deelneemt aan wedstrijden, zo wordt je vanzelf de beste van je club en met de goede spullen kom je al een heel eind !!

It is hard to soar like an Eagle if you have to work with Turkey's :thumbsup:

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben erg blij met de diverse websites. Vooral sport klem is heel indrukwekkend. Ik hoop dat de technische kwaliteit net zo goed is als hun site. Jammer dat ze alleen kisten leveren met v-tail. Voor thermiek zie ik liever x of t-tail. En ja karel ik ben het helemaal met je eens, maar ons veld is zelfs niet geschikt voor een korte lijn. Verder heeft de fysiek er ook iets mee te maken. Ik heb net van een vitage van 30 jaar oud een electro gemaakt Het is jammer, maar ik vlieg er met veel plezier mee

Paul

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat je je over de kwaliteit van Sport Klemm geen zorgen
hoeft te maken, deze kisten zijn heel goed afgewerkt, en zeer, zeer sterk.
Nadeel is de lange levertijd.
Een andere mogelijkheid (en hier vlieg ik nog steeds zelf mee) zijn de kisten van
Jaro Muller, te krijgen bij : Euromodell - Deutschland
Afwerking is subliem, prestaties zijn fantastisch, alleen de prijs...

Sharon

Paul,

Ik heb jarenlang met de HKM Sharon Pro 370 gevlogen, die kun je ook krijgen met een elektro romp. Misschien niet meer de modernste F3J zwever en net even iets zwaarder, maar wel een zeer prettige vliegpartner en wel even wat steviger dan de nu verkrijgbare top F3J modellen.

Neem er een gewoon rompje bij en je kunt ook gewoon zweven, er zijn er heel veel van gemaakt en dus ook nog wel gebruikt te krijgen.

Valenta model levert ze nu als Sharon Profi.

Back