F3C blades voor flybarlles

ik heb een vraag over F3C bladen voor op de aligne 700 n met een schaalromp hughes 500E .
ik heb ook flybarless op de heli mach dat en kan dat????

Laatst bewerkt:
Tuurlijk kan dat. waarom niet?

Enige wat het verschil is dat ze half symmetrisch zijn, (dus slechte prestaties inverted) en meer gewicht in de tip, maar dat laatste maakt m alleen maar stabieler.

@Anko
Vergis jij je niet? Ik dacht dat ze symmetrisch waren. En met al de "gewone" bladen kan men flybarless, omgekeerd niet.

Technische informatie; bron Helidirect
●Use for T-REX 700N / 700E.
●Newly 700E F3C carbon main blades for superior stability and resistant to wind gusts.
●Shape: Symmetrical wing
●Length:700x60x8mm
●Width:14mm
●Shaft Diameter:5mm
●Weight:Appro 435g/set

Grtz

Jos

De sets die ik in mn handen had waren half symmetrisch.. maar niet totaal. de onderkant was alleen iets vlakker als de bovenkant..

Alle bladen kunnen overal op gebruikt worden.. FBL blades op n Paddleheli, en andersom. het vliegt alleen anders. Ik raad mensen die beginnen met vliegen juist FBL bladen aan omdat het vaak rustiger vliegt(zowel Flybar als FBL).

anko zei:
Alle bladen kunnen overal op gebruikt worden.. FBL blades op n Paddleheli, en andersom. het vliegt alleen anders. Ik raad mensen die beginnen met vliegen juist FBL bladen aan omdat het vaak rustiger vliegt(zowel Flybar als FBL).

Da's ook al niet zo Anko.

1: F3c bladen zijn niet altijd halfsymmetrisch. Het is zelfs zo dat de meeste symmetrisch zijn. Het onderscheid zit meer in het gewicht en de voorloop. F3c bladen zijn tegenwoordig 210 tot 230 grams (700mm bladen) en hebben geen of heel weinig voorloop.
2: 3D bladen wegen vaak 180 tot 190 gr (voor 700 bladen) en hebben weinig tot meer voorloop.

Bladen met geen of echt heel weinig voorloop kunnen voor FBL systemen gebruikt worden. Anders komen er echt teveel terugwerkende krachten op de servo's.

Steven.

Als het om de Align F3C bladen gaat dan zijn ze symetrisch.
Maar ze kunnen wel prima voor FBL worden gebruikt.
Misschien levert de voorloop zoals Steven zegt wat meer werk voor de servo's maar dat mag niet uit maken bij normaal vlieggedrag. Alleen met 3D.
En ze autoroteren ook nog eens beter :p

Laatst bewerkt:
Maar ze kunnen wel prima voor FBL worden gebruikt.
Misschien levert de voorloop zoals Steven zegt wat meer werk voor de servo's maar dat mag niet uit maken bij normaal vlieggedrag. Alleen met 3D.
En ze autoroteren ook nog eens beter :p
Bovenstaande dus...

@Zteven, mensen die nog vragen hebben over een bladkeuze hebben waarschijnlijk nog niet het niveau van een wedstrijdvlieger en zodoende zal er niet zoveel van een bepaalde bladkeuze afhangen...
Als je de Krachten uit gaat tekenen zie je juist dat bladen met voorloop de krachten op de servos verminderen.. daarom zijn FBL blades ook beter. maar het is geen vereiste, lichtere(non fbl) blades brengen weer minder kracht op de servos omdat ze effectief lichter zijn(minder tennisracket effect). Ik heb iig nooit nadelige gevolgen gehad met het vliegen van mn Vblades(107gr/blade.. heel erg licht) op een 600FBL. Alleen de cyclic was veel sneller en wat minder precies. maar ach, trek wat harder aan de sticks en niemand ziet t:)

Laatst bewerkt:
Dan wil ik toch wel zien hoe je zoiets uitwerkt. Ik kan namelijk niet geloven dat bladen met veel voorloop of naloop de krachten op je servo's verminderen.

Met 0 voorloop zouden bijna alle krachten op je grips komen, zonder moment erbij die doorgespeeld word naar je swash/servo's.

Dan wil ik toch wel zien hoe je zoiets uitwerkt. Ik kan namelijk niet geloven dat bladen met veel voorloop of naloop de krachten op je servo's verminderen.

Met 0 voorloop zouden bijna alle krachten op je grips komen, zonder moment erbij die doorgespeeld word naar je swash/servo's.

Had t niet over veel of weinig, maar blades die rond 0 voorloop of iets voorloop hebben maken de servos minder belastend dan bladen met achterloop.

Theoretisch gezien zou een blad waarvan het boutgat in het midden zit(chord wise) de minste kracht uitoefenen.. iets voorloop creert dit effect een beetje.
Stel het eens zo voor:

------0------ Dus kantelpunt van blad ligt exact in het midden, krachten van de aerodynamica drukken zowel het blad omhoog, als naar beneden.
maak je het blad nu zo: 0--------- Moet de servo dat hele blad tegen de wind in duwen..
Fabrikanten maken het alleen niet zo als de eerste afbeelding omdat de aerodynamische eigenschappen ruk zijn.. Bovendien wil je feedback op je servos omdat je anders een zweverige cyclic krijgt, en het wordt erg windgevoelig. Voorloop is ook maar relatief, want het blad heeft materiaal voor het kantelpunt van de featheringshaft..zelfs al licht het chordwise CG op het boutgat over de gehele lengte heb je dus feitelijk voorloop.

OA stuntvliegtuigen gebruiken een dergelijk systeem op de elevator en rudder om de servos te ontlasten;)

F3C Blades

Hoi ik wilde maar ff erbij zeggen,omdat Walter dacht dat het blades van Align zijn.
Het zijn 710 Radix F3C Blades van Curtis Youngblood.

Mvg Ron.

De F3C bladen Van Curtis zijn ook symetrisch.

Nog een gedachte gang om mee te nemen.
Toen FLB op de markt kwam bestonden er geen bladen met 0% voorloop.
En toch werkte FBL prima...
Geen zorgen dus, vooral niet met schaal vliegen.
ikzelf heb lang "normale" CY bladen gebruikt voordat ik "speciale" FBL bladen heb gebruikt.

Blades

Het is echt supper dat hij zo veel reactie krijgt op zijn vraag.
Omdat mijn vriend er niet zeker van was of het ging met deze blades,op de Huges Romp.
Zou zonde geweest zijn als er iets mis me zou zijn gegaan.

Trouwens Walter had je al iets gehoord ivm mijn vraag over het 3D gebeuren.

Mvg Ron

Laatst bewerkt:
Hoi Walter is geen probleem hihihihi dat wordt ieder wel ouder.:confused:

Ik bedoel ivm de beveiliging, kunnen we het beste ff over pb doen ivm het topic.

Mvg Ron.

Laatst bewerkt:
Nog een gedachte gang om mee te nemen.
Toen FLB op de markt kwam bestonden er geen bladen met 0% voorloop.
En toch werkte FBL prima...

SAB geeft aan dat ze hun leven lang al bladen zonder voorloop maken...... Ik denk niet dat ze de enigen waren. Duitse fabrikanten die met fbl koppen experimenteerden hadden dit in de jaren tachtig al door. Destijds was met echter nog erg bang om lood in de bladen te lijmen.

Ik heb ooit eens zelf houten bladen gemaakt voor mijn shuttle tje. Ook zonder er kennis van te hebben overigens. De bladen hadden dus behoorlijk voorloop. Tijdens het vliegen kon er daardoor spontaan een bladspoor ontstaan van enkele cm'ers.
Nog 1: ik had op mijn eerste uni-star de bijgeleverde houten bladen gemonteerd. Bij deze heli was het bladspoor niet weg te werken. Toen ik het voorloopverhaal vernomen had heb ik een strip lood in de bladen aangebracht. Daarna vlogen ze fijner dan mijn toen ook aanwezige TT680 bladen. Ze spoorden veel beter en je kon dus veel beter rechtuit vliegen .

S.

hallo anko,

bij deze wil ik mij alvast bedanken voor de snel reactie op mijn vraag.
maar misschien weet jij ook welke rubbers ik in de flybarless kop moet doen als ik met die F3C bladen vlieg(zwart zijn de harde rubbers en rood zijn de zachte rubbers)
ik heb een t rex 700 n met Beast 3 systeem.

met vriendelijke groet roy

hallo wrobijns,
ook u bedankt voor de snel reactie op mijn vraag.
maar ik heb nog een vraag die u mij misschiens kunt beantwoorden.

ik heb de t rex 700n met beast systeem en ik ga dan die f3c bladen vliegen,wel kleur rubbers moet ik in mijn rotorkop zetten (zwart-die zijn hard of rood -die zijn zacht).

ik heb om mijn 700 er een romp gezet Hughes 500 E.

mvg roy

Zolang je geen 3D gaat vliegen voldoen de zachte rubbers prima. Hierdoor kan je ook een lager toerental vliegen, waardoor je vliegtijd omhoog gaat.

Ja, zolang je niet te ruig aan de sticks trekt. Als je headspeed inkakt, moet je het vooral niet doen dus.

Back