F3F bungee start Sterne d'Eurofly

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door Marc van der Zande, 8 sep 2022.

  1. Marc van der Zande

    Marc van der Zande

    Lid geworden:
    28 sep 2006
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Almere, MVA
    Ik heb een F3F zwever Sterne van d'Eurofly uit 1995 gekregen en wil deze gaan uitproberen. Het is een zwever van 2600 gr en een spanwijdte van 2,40m en romplengte 1300mm. Vleugelbelasting van 48,5 gr/dm2. Het lijkt een snel en acrobatisch model. Wel zwaar maar slank profiel, goede stroomlijn en slanke vleugels met ailerons en flaps. Profil RG15 Geheel van plastic gemaakt. Lijkt op Sagitta maar dan kleiner. Zwever heeft geen motor, wél een sleephaak in de neus.
    Uitproberen door te werpen zal wellicht te weinig snelheid geven. Kan ik de zwever ook met bungee start proberen? Elastiek en lijn heb ik, de haak moet nog worden bevestigd.

    Wie heeft hier ervaring mee?
     
  2. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    F3F is eigenlijk voor aan de helling maar ik heb mijn F3F (Stinger) kist laten slepen en heb hem aan de elektrische lier gehad. Maar het mooiste vliegen is aan de helling.
    Bungee zal ook wel goed, heb ik zelf nooit geprobeerd.

    Ik had aan de lier en de sleep een startstand ingesteld waarbij de kleppen een 2 a 3mm naar beneden staan (of thermiekstand).

    Veel succes met het vliegen van deze Sterne.
     
  3. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Met een bungee start (rubber + lange nylon lijn) gaat probleemloos met een normale starthaah nét iets voor het zwaartepunt.
    Ook een flits start (rubber met korte nylon lijn) gaat goed met een starthaak halverwege de neus en de vleugel. Dat kan door een haak van staaldraad te maken die je met een oog aan de normale hoogtestarthaak bevestigd en met tape. Hier een voorbeeld uit PCNetwork.
    Flitshaak.jpg
     
    eric_laermans en jve vinden dit leuk.
  4. Marc van der Zande

    Marc van der Zande

    Lid geworden:
    28 sep 2006
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Almere, MVA
    Alvast bedankt voor jullie raad. Ik heb al een hoogstartelastiek 17m + 100m nylon. dus ga dat eerst maar eens proberen. De kleppen 2 mm naar beneden lijkt mij een goede aanvulling.
     
  5. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Oh Ja, leuk, die heb ik ook nog liggen. Ik had een fietsspaak een oogje gedraaid en aan de andere kant een hoekje gebogen. Het oogje om de haak gehangen en dan een paar tapjes over de draad, om de romp draaien. Zat vrij stevig echter nooit geprobeerd, misschien volgende week weer eens proberen:banana:.
     
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Marc,

    Hoe dik is het elastiek dat je tot je beschikking hebt?
    Ik start een SIG Riser 100 (1900 gr) met 22m Ø 9mm latex slang (+100 m lijn) en dat gaat goed.
    Jouw Sterne d'Eurofly (foto?) is zwaarder, dus lichter dan die 9 mm zou ik niet gaan.

    Groeten, Jan.
     
  7. Marc van der Zande

    Marc van der Zande

    Lid geworden:
    28 sep 2006
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Almere, MVA

Deel Deze Pagina