F3F Typhoon Race Longpan Taiwan

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door Rick NL, 24 okt 2017.

  1. LS7WL

    LS7WL

    Lid geworden:
    8 nov 2011
    Berichten:
    35
    Goede reis mannen! Bedankt voor de zeer interessante verslagen. Indrukwekkend hoe het jullie aldaar is vergaan. Tot snel!
     
  2. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.311
    Locatie:
    REO
    25 m/s klinkt nog cryptisch en zegt niet zo veel, voelt nog niet. 10 Beaufort is serious business.
    Bij die wind pak ik lekker een warme chocomel en rij naar huis.


    Erik
     
  3. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.419
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Gaaf die Sportube, goede reis!!
    Kun je thuis ns laten zien hoe de inhoud in die sportube past of passend gemaakt is?
     
  4. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Als ik het reglement goed interpreteer, vliegt ie 10 rakken van A naar B over een afstand van 100m (=1km) in 25-27sec! Slaat die tijd op heen en terug tussen de rakken of slechts 1 kant op? In het eerste geval dus dik over de 120km/h - anders ruim 60km/h. Wow (en dat bij 10Bft). Aparte jongens, die F3F'ers!
     
    Berrie vindt dit leuk.
  5. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Ja, je vliegt 10x100 meter, theoretisch gezien dan. In de praktijk vlieg je meer.
    Als je uitgaat van een bochtstraal van 12 meter wat haalbaar is en je vliegt maximaal 5 meter voorbij het rak, wat ook haalbaar is kom je op: 9 bochten van ieder 37 meter + 8 rechte stukken van 86 m + 2 rechte stukken van 93 meter is 1207 meter bij elkaar en dat in 25.3 seconden is 47.7 m/s of 171 km/h gemiddeld. En het levert een belasting op van gemiddeld ruim 19 g in de bochten.
    Stefan zal niet echt veel langzamer hebben gevlogen, want hij vloog iets ruimer.

    De sportube is met stappen van 15 mm verstelbaar. De serie 2 die ik heb, tussen 123 cm en in theorie 224 cm. Voor ski's die zelf sterkte hebben zou dak kunnen, maar voor vliegtuigen zou je naar mijn smaak niet verder moeten gaan dan ~200 cm. Al deze maten zijn buitenwerks, aan de kant van de wieltjes is de hoogte minder dan over de rest van de lengte. De voorkant is redelijk afgerond (stroomlijn ;)).
    Sportube.jpg

    Al mijn scherpe gereedschap dat niet in de handbaggage mag heb ik in bubbelplastic opgerold in het nauwere deel waar de wielen zitten laten zakken/vallen. Daarna wat kleren die op de maat van de doorsnee van de tube heb gevouwen erop. Dit geeft een zachte buffer voor de gevoeliger inhoud. evenzo heb ik de 'kop' van de tube opgevuld met kleren als buffer.

    De vleugels heb ik in de hoezen per set om en om samen geplakt met brede tape die weer redelijk te verwijderen is. En wel zo dat de tippen niet zover komen als de wortel. Daarmee beperkt je de kans om de kwetsbaarder tippen te beschadigen.

    Vleugel-samen.jpg

    Tape om de 2 vleugels bijeen te houden, maar ook tape in (bijna) spanwijdte richting om verschuiven te voorkomen.
    De rompen in hun hoezen en een extra laag tape en shuim om de pennen voor de staartvlakken, zodat deze de rest niet beschadigen.
    De stabilo's heb ik voorzien van een bescherming van 5 mm geslotencellen schuim om te voorkomen dat de roerheveltjes door de vleugels heen zouden gaan.

    Stabilo.jpg

    Daarna de stabilo's in de hoezen en alles gesandwiched in de tube laten zakken op de heenweg zaten er bij mij 3 set's vleugels plus stabilo's en 2 rompen in. De verbinders pasten er bij mij niet meer bij, die gingen in de handbaggage.
    Stefan en ik hadden één vliegtuig bij de ander in de koffer zodat bij schade of verlies niet een van ons niets meer had. Een voorzorg die misschien wel verstandig, maar niet noodzakelijk gebleken is. Stefan heeft een grotere Sportube serie 3 en daarvoor een binnenkist gemaakt omdat hij eerder een keer naar Noorwegen vanuit zijn vliegtuigraampje zijn koffer wel erg in de knel op de baggage kar zag liggen. Mijn Pace romp met zijn hoge kielvlak pastte trouwens niet in mijn tube, dus die ging er bij Stefan bij.
    Nu is alles zonder problemen gegaan, we hadden beide alleen de sportube als ruimbaggage en de rest als handbaggage. Het voordeel van gerenommeerde maatschappijen is dat ze in het algemeen zeer coulant zijn bij sportuitrusting, beide hadden we op het totaal van de baggage overgewicht, maar dat werd niet opgemerkt omdat de handbaggage (met de meeste van de ballast) niet gewogen werden.

    Alles bij elkaar dus een beetje plannen en dan lukt het!
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Alpha21, jve, Berrie en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    :eek: Ben jij vroeger gepromoveerd op "Hoe vervoer ik mijn F3F's naar Taiwan"? :D
     
    Rick NL vindt dit leuk.
  7. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    In het kader van de Sporttube misschien wel leuk om te laten zien hoe eenn ´insert´ eruit kan zien.
    Hier een fototje van de insert voor m´n F5B modellen, destijds gebruikt om naar het Wk in Roemenie te gaan (2012). Foto gemaakt in de hotelkamer, net na het opnenen van de Sporttube, wat best spannend was na een eerste vliegreis op die manier. Ging perfect, de modellen waren onbeschadigd overgekomen.


    DSCN3504.JPG
     
    Berrie, Rick NL, jve en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Daar ontbreekt dan nog de wind. Ga eens na hoe ver je word weg geblazen als je precies haaks op de wind zou vliegen.
    25 sec x 25m/s is 625 meter. Die moet in die bochten allemaal tegen de wind worden afgelegd
    maakt de vliegsnelheid ruim 1.5 x zo hoog.
     
    Rick NL vindt dit leuk.
  9. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Met zulke hoge windsnelheden vlak aan de helling vliegen gaat niet altijd goed.



    Johannes
     
  10. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Leuk verslag en indrukwekkend om te zien :cool:
    Ik zou onder deze condities zelf geen moment aan vliegen durfen denken maar kan mij goed indenken dat het inderdaad een ervaring is geweest om niet te willen missen.

    Gefeliciteerd met de behaalde resultaten! :thumbsup:
     
  11. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.419
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Berrie vindt dit leuk.
  12. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.419
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Goeie tip van deze Sportube series 2, heb er één op de kop weten te tikken via MP. Ik ga eens kijken of het goed werkt met de volgende vakantie.
     
    Rick NL vindt dit leuk.
  13. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Hmmm die kleinere Sportubes lijken ook prima voor Wakefield modellen. Mooi opgelost met zo'n insert!
     
  14. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Ik heb de mijne maar zelden nodig, via een pb kun je aanvragen om hem te lenen.
     
    jve en crins vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina