F3K mini's en wedstrijden

Hallo,

Graag had ik jullie mening gehad over het volgende.
Voor de mini's zou een kortere maximale vliegtijd in de diverse taken voor een evenrediger wedstrijdbeeld zorgen . Een 2 minuten max waar dit voor de grote jongens 3 minuten is en 3 minuten waar dit 5 is.
Redenen hiervoor zijn de volgende:
Met een mini is het stukken moeilijker een thermiekbel voor langere tijd uit te vliegen want het toestel is kleiner en daardoor natuurljk minder lang te zien. Daar komt nog bij dat het voor een mini gezien zijn geringere massa stukken moeilijker is om terug te komen naar het landingsgebied.
Dit betekent dat een 3 minuten vlucht bijzonder moeilijk te realiseren is. Mocht dit toch lukken telt deze (onevenredig) zwaar door in de uitslag.
Door een kortere max tijd te hanteren welke dichter bij de direkte prestaties van deze modellen licht zal een wedstrijd niet door één of twee toevalstreffers (= gescoorde maxen) beslist worden.
Graag jullie mening.

Lijkt me meer dan redelijk, dus: VOOR

Maar dan ook een voorstel indienen om voor de mini's een aparte wedstrijdklasse te maken. Zodat we dit tijdens de vliegersvergadering van dit najaar kunnen bespreken. Maar niets houd ons tegen om nu al reeds te vliegen volgens deze regels.

De "mini's" bestaan officieel nog niet als F3K klasse, dus volgens mij alles mag, wat we nu afspreken.

Maar wel graag een aparte klasse, je kunt niet 1 wedstrijd vliegen met verschillende regels, voor verschillende toestellen. Want volgende keer komt er iedereen met een 75cm DLG.... Hoeven die dan maar 1 minuut in de lucht te blijven??? Zo kun je dan bezig blijven.

ook voor :).

maar idd gewoon 2 aparte wedstrijden. 1 voor de grote en 1 voor de kleine.

Het is gewoon ook een erg groot verschil vond ik wel tussen de 1.5 en 1 meter. die grote bakken vliegen over het algemeen toch harder en maken grote bochten. Het hele vliegbeeld is zegmaar anders. als er een paar grote in een bel draaien en er komt een kleintje bij dan vliegt die echt "er tussen" in plaats van "mee". snappie?? mhh, lastig onder woorden te brengen, maar als je het ziet dan is het volgens mij wel duidelijk...

Van mij hoeft er trouwens ook niet per sé een officiële wedstrijdklasse voor de micro, hoewel dat wel erg makkelijk zou kunnen. De prijzen voor de 1 meter klasse kan volgens mij ook volledig betaald worden uit de opbrengsten van de grote klasse.

dus gewoon een aparte wedstrijd voor de micro's met aparte regels. Ik ben Voor :D. Eigenlijk moet er dus gewoon niks veranderen t.o.v. bijvoorbeeld de dag in vlaardingen en die in Nijmegen (of daar ergens...)

:offtopic:

Misschien zou het beter zijn om de mini's thuis te laten tijdens een F3K wedstrijd, maar wel gewoon mee te nemen bij een DLG dag.

Stel: je nu voor dat in de tijd dat de mini's hun ronde vliegen het heel mooi weer (thermiek tot de hemel) is..... en als jouw F3K ronde komt (direct daarna), hagelt (Sink tot diep in de grond) het opeens..... "Hoort erbij" zeg je dan of zeg je dan... "die mini's horen hier helemaal niet te vliegen...."

Stel: Je vliegt je DLG kapot, gebeurd mij ook wel eens. Maar je vliegt ook met je mini.... Hierdoor heb je geen tijd (want je bent met je mini aan het vliegen) om je F3K kist te repareren.... Of kan ik een mini kapot vliegen zodat ik in een andere ronde mijn F3K taken kan volbrengen.... met hopelijk beter weer...

Voor :yes:

Op deze manier verlaag je de drempel om mee te doen met DLG wedstrijden: Je struint dit forum af, pikt een tekening van Frans of Theo, gaat een paar avonden bouwen en je kunt meedoen. Dan heb je nog een beetje competitie in plaats van dat je je tussen de Turbo's en Aspirins moet begeven :? .

Zo ben ik vorig jaar ook vijfde geworden in het Mini-klassement !
(raad eens hoeveel deelnemers er waren... :wink: )

Eric van Dijken zei:
Stel: je nu voor dat in de tijd dat de mini's hun ronde vliegen het heel mooi weer (thermiek tot de hemel) is..... en als jouw F3K ronde komt (direct daarna), hagelt (Sink tot diep in de grond) het opeens..... "Hoort erbij" zeg je dan of zeg je dan... "die mini's horen hier helemaal niet te vliegen...."

Het weer kan gekke dingen doen... maar zo gek? haha, tuurlijk kan dat, maar "die mini's horen hier helemaal niet te vliegen...."?? die mini's horen daar wel te vliegen, want die hebben ook een leuke, gezellige wedstrijd, en daar gaat het nog steeds om toch? Leuk en gezellig vliegen? Als iemand niet tegen zijn verlies kan en begint te mokken en de mini's de schuld geeft, dan issie niet gezellig genoeg en geen echte DLG-er ;)

Eric van Dijken zei:
Stel: Je vliegt je DLG kapot, gebeurd mij ook wel eens. Maar je vliegt ook met je mini.... Hierdoor heb je geen tijd (want je bent met je mini aan het vliegen) om je F3K kist te repareren.... Of kan ik een mini kapot vliegen zodat ik in een andere ronde mijn F3K taken kan volbrengen.... met hopelijk beter weer...

Stel je vliegt je DLG goed kapot. Kan je niet meer vliegen... Heb je dat hele eind voor niks gereden. Geen nood! Je kan nog leuk meedoen met je mini :D

Oftewel, tis maar hoe je het bekijkt ;) :lol: 8)

Korte reaktie:

Mini's??? DOEN!!!!!!!
Een mini is niet alleen leuk maar vergeet niet we het in de toekomst van de jeugd moeten hebben!!! De mini is zeker gezien de kosten een ideale instap mogelijkheid voor de jeugd en de man met de krappe buidel.

Wedstrijden?? Natuurlijk!!!!
Bij meer dan 4 inschrijvingen de mini's in een aparte heat laten vliegen. In dat geval ook met hun eigen regels. Door ze in een aparte heat te laten vliegen heb je ook geen problemen met het indelen als iemand in twee klasse's meevliegt.
Bij minder dan 4 inschrijvingen op een wedstrijd kan men kiezen voor het het afblazen van minideelname of de mini's te laten vliegen in de F3K-klasse.

Inschrijfgeld??
7 euro als je in één of beide klassen meedoet. Is ruim kostendekkend.

KNVvL??
Daar de Mini geen officiele klasse is zou je kunnen zeggen dat die wedstrijd naast de F3K wedstrijd gevlogen wordt en men voor deze wedstrijd ook geen lid hoeft te zijn van de KNVvL. Dit is een discussie die zou kunnen ontstaan.
Laten we direkt afspreken dat iedereen die deelneemt aan de wedstrijd KNVvL-lid moet zijn. ( Ik heb plannen om iets te organiseren waar dit niet nodig is ala Arnhem2006)

Materialen??
Er is voorgesteld tijdens de KNVvL vergadering dat Eric een begroting zou maken van de kosten die gemoeid zijn voor de aanschaf van benodigde materialen als windmeter, stopwatches e.d. En verzoek tot vergoeding kon ingediend worden bij de KNVvL. Status hiervan is mij onbekend.

ALLOOOOOOOOOOOOHHHHHH !!!!!!!!!!!!!!!!

Leuke reacties allemaal maar de vraagstelling was toch anders hoor.....
De discussie die jullie willen voeren hoort op een ander of op een nieuw draadje thuis.

Arno

Arno,

Met die max voor mini helemaal eens. De 2 en 3 minuten zijn moeilijk genoeg met mini (en maxi...)

Ben het helemaal met Sietse, Theo en Wubbe eens. Mini's worden meestal ook zelf gebouwd, wat ook weer een extra dimensie geeft, juist naast de hoogdrempelige F3K wat kosten en/of bouwtijd betreft. Maakt mij niets uit of dit een officiele klasse is/wordt of niet, zolang we er met elkaar maar uitkomen wat betreft de regels.

Peter

Ik denk dat het allemaal niet zo moeilijk is.
je kan gewoon meedoen met een mini met het NK-F3K.
Volgens het reglement moet dit namelijk kunnen.
Er worden namelijk maximale afmetingen en gewichten gesteld, dus wil je kleiner, moet je het zelf weten.
Dat je dan wel hetzelfde programma moet vliegen spreekt vanzelf, het is namelijk het NK F3K volgens een bepaald reglement.

Dat je niet veel kans op de overwinning hebt is dan pech hebben.

Om naast het F3K Nk een westrijd te organiseren voor Mini's, natuurlijk bij voldoende animo, gewoon doen.
Een apparte Mini klasse in het leven roepen ook een goed idee.

Groet

Frans

Prima voorstel Arno. VOOR!

Een gaan tellen hoeveel gefreesde mallen er nodig zijn voor mijn volgende mini...

arno888 zei:
ALLOOOOOOOOOOOOHHHHHH !!!!!!!!!!!!!!!!

Leuke reacties allemaal maar de vraagstelling was toch anders hoor.....
De discussie die jullie willen voeren hoort op een ander of op een nieuw draadje thuis.

Arno

Dus als ik de originele vraag stelling goed begrijp, wil jij Mini's en F3K (full-size) gaan mixen tijdens een wedstrijd, maar de Mini's met andere regels en tijd limieten laten vliegen.

Als dit juist is, zeg ik: Nee, hier ben ik op tegen. Dan krijg je onrust in het veld omdat vliegers met verschillende taken bezig zijn. Lijkt me dus niet handig, mogelijk zelfs gevaarlijk.

Als dat onjuist is, weet ik niet wat je precies bedoelt ;)

[quote="Eric van Dijken"
Als dat onjuist is, weet ik niet wat je precies bedoelt ;)[/quote]

Beste Eric,

in heel begrijpelijk nederlands vraag ik de mensen die bezig zijn met F3K (mini) of het geen goed idee is de max voor mini's te beperken tot 2 minuten. Ook het waarom achter dit idee staat hierbij.
Hier staat nergens wat genoemd over het combineren van beide klassen. Hieromtrent ben ik overduidelijk in de uitnodiging voor de Limbo Cup! (ander draadje)

Arno
.

Mijn voorgaande reaktie was een samenraapsel van verschillende discussies in andere draadjes.
Sorry hiervoor. :oops:
Ik zal beter opletten en `on topic`blijven

Er komt dus geen apart F3K mini NK?
Oke, dan vlieg ik met mijn mini gewoon mee in het "grote jongens" NK. Dat mag toch?

Greetz,
Jurgen

maaskie zei:
Er komt dus geen apart F3K mini NK?
Oke, dan vlieg ik met mijn mini gewoon mee in het "grote jongens" NK. Dat mag toch?

Greetz,
Jurgen

Hi Jurgen,

Er komt inderdaad geen apart Mini NK !
Met de grote jongens meevliegen kan natuurlijk; wel svp dit duidelijk kenbaar maken.
Ook de andere Mini vliegers !
Denk er echter aan, maar dat lijkt mij wel logisch, dat je niet met een mini èn een 1, 5 mter kist in de offieciele NK F3K kunt starten ......

Back