f3k vliegen in nederland, "buitenlandse" vlieger

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door beertema, 15 mrt 2022.

  1. beertema

    beertema

    Lid geworden:
    16 okt 2011
    Berichten:
    87
    Locatie:
    singapore
    Hallo,

    zoals het er nu voorstaat zal ik komende week naar nederland vliegen en daar een tijdje bij mijn ouders blijven.

    ik vlieg nu een aantal jaar in singapore en Nu jeukt het aardig om een dlg mee te nemen naar nederland. om eindelijk eens een keer in andere condities te vliegen dan tropisch heet

    aangezien reizen de afgelopen 2 jaar bijna niet voorkwam. maar de regelgeving wel is verandert in Nederland/Eu heb ik wat vragen aangaande dlg vliegen in nederland. de reis naar nederland is vrij plotseling opgekomen. en heb niet de tijd meer om uitgebreid in te lezen.

    wat is er wel/niet verplicht om buiten club verband met een modelvliegtuig minder als 250gr te vliegen.
    is een NL, EU, KNvVL brevet verplicht?

    wat is de max hoogte, staat mij bij dat het 120m is geworden. is er een kaartje met no-fly zones?


    Nog een stap verder,

    zag op het f3k.nl schema dat er een aantal wedstrijden zijn in de periode dat ik ook in nederland ben.

    en niks leukers als een wedstrijd/clinic, altijd goed om te leren.
    maar wat zijn de vereisten om mee te doen aan een wedstrijd?
    ik hoef niet mee te doen om punten, gaat mij meer om eens ergens anders te vliegen, onder andere omstandigheden.

    Ik ben lid van de KNVVL, dus heb een knvvl nummer. echter afdeling zweefvliegen. hopelijk ga ik daar ook weer flink wat starts maken. het is alweer te lang geleden.

    ik gebruik een taranis radio met en gr6 ontvanger, met vario. echter heb ik een competitie mode waarin ik geen vario/hoogte informatie krijg. zijn deze ontvangers toegestaan, hier in singapore maken we er geen punt van. gewoon lekker vliegen



    mocht de regelgeving het niet teveel tegenwerken om lekker te kunnen vliegen, dan ga ik nadenken hoe ik alles het vliegtuig in ga krijgen. WhatsApp Image 2022-03-16 at 00.31.43.jpeg


    Met vriendelijke groet vanuit singapore

    Erik
     
    specialpainter.nl en jaap27 vinden dit leuk.
  2. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Geen probleem, gewoon meenemen. GR6 en GR8 bij wedstrijden is prima mits je de telemetrie uitzet. Vrij vliegen kan (zie ook hieronder) met gezond verstand tot 120 meter op de meeste plaatsen.

    Ik weet niet of deze 100% actueel is maar volgens mij klopt het wel:
    https://www.dronewatch.nl/wp-content/uploads/2020/10/Open-categorie-indeling-okt-2020.jpg

    < 250 g geen brevet nodig
    geen camera? dan is registratie niet nodig

    > 250 g brevet nodig
    registratie nodig

    Bij twijfel zou ik dat brevet gewoon even halen en registreren, kost een paar tientjes en je moet 40 vragen beantwoorden, dan mag je daarna met alles vliegen zo'n beetje. Maar het hoeft dus niet mits je DLG onder de 250g zit.

    KNVVL lidmaatsschap zweefvliegen helpt je niet waarschijnlijk - even vragen bij de KNVVL of je ook "los" lid kan worden wegens de WA-verzekering, anders zou je daarvoor bij een club moeten aansluiten. Maar zonder kan dus ook met een eigen WA verzekering.
     
  3. jaap27

    jaap27

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Arnhem
    Onder de 250g hoef je alleen een WA verzekering te hebben om aan wedstrijden mee te doen. Ook beheersing van de kist is nodig. Officieel heb je daarvoor een brevet nodig (wanneer je door even voor te vliegen kunt laten zien dat je kunt vliegen is dat ook goed).

    Wanneer je geen knvvl lid bent doe je niet mee voor het NK. Je komt wel gewoon in de einduitslag.

    Boven de 250g heb je een RDW registratie en een drone brevet nodig.

    Max hoogte is 300m op clubs en 120m daarbuiten.

    Let ook op no fly zones!

    Dus inschrijven voor die wedstrijden
     
    Hein.z vindt dit leuk.
  4. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Je bent in zeker welkom Erik! Wat grappig, ik heb erg humorvolle dagen beleefd met Sherwin en Vincent Tan, beide te zien op je foto! Doe ze de groetjes uit Nederland;)
     
  5. beertema

    beertema

    Lid geworden:
    16 okt 2011
    Berichten:
    87
    Locatie:
    singapore
    Bedankt voor de leuke reacties! lijkt inderdaad mee te vallen met de regelgeving

    ik ga kijken hoe ik alles mee het vliegtuig in ga krijgen en zal de inschrijving doen voor een van de wedstrijden.
     
    specialpainter.nl vindt dit leuk.
  6. beertema

    beertema

    Lid geworden:
    16 okt 2011
    Berichten:
    87
    Locatie:
    singapore
    Inmiddels aangekomen in Nederland,
    De vliegtuigen zijn Goed overgekomen, altijd spannend met vliegen.

    En de eerste paar gooien zit erop. Wat een verschil met vliegen in Singapore. Het is even flink wennen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  7. Denf3k

    Denf3k

    Lid geworden:
    29 aug 2018
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Arnhem
    Geweldig, internationaal gezelschap! Je bent van harte welkom. Je valt, qua weer, wel met je neus in de boter. Na een prachtig begin van de lente, verwachten ze deze week een drop in de temperatuur en zelf een dik pak sneeuw wordt voorspelt. Even afwachten nog, er zijn verschillende weer modellen voor het weekend. We houden je op de hoogte via dit forum en de site van f3k. Hopelijk tot zaterdag.
    Dennis (wedstrijdleider)
     
    beertema en specialpainter.nl vinden dit leuk.
  8. beertema

    beertema

    Lid geworden:
    16 okt 2011
    Berichten:
    87
    Locatie:
    singapore
    Dank voor de gastvrijheid.

    Gelukkig nog een aantal keer kunnen gooien afgelopen week. Het voelt totaal anders aan.
    Ik kan met veel meer flap stand vliegen. Belletjes zijn veel en veel kleiner, wel beter afgebakend, het is heel duidelijk waar en wanneer je in de bel/kern zit. En ze stijgen een stuk harder


    Uiteraard nog tegen mezelf, nog 1 keer. Dat liep niet goed af, bij de start een draadje van de lipo los gekomen. De schade is inmiddels geplakt met wat hulp van de praxis. Netjes is het niet geworden. Maar het is voor nood. Het vliegt netjes rechtdoor zonder trimmen.

    Maar voor de mooi moet er een nieuwe vleugel opkomen. Maar ik ben blij dat ik op het laatste moment voor vertrek toch maar all mijn vliegtuigen heb ingepakt
     

    Bijgevoegde bestanden:

  9. spedter

    spedter

    Lid geworden:
    13 jun 2009
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Haarlemmermeer
    Grappig dat je zoveel verschil merkt!
     

Deel Deze Pagina