F3K Vliegersvergadering

Welke datum komt jouw het beste uit?

  • 18 November

    Votes: 0 0,0%
  • Maakt me niet uit, beide is goed

    Votes: 0 0,0%
  • Helaas, beide komt me niet uit.

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    357
Voor de F3K vliegersvergadering, moeten we nog steeds een datum prikken.
We kunnen deze vergadering bij Loet thuis houden, Loet woont in de omgeving van Arnhem.

Willen jullie aangeven welke datum je het beste uitkomt?
 
Is het de planning om smiddags te vergaderen of savonds. Om zondagsnachts nog weer naar huis te rijden en smorgens om 6:15 weer de wekker te horen daar hou ik niet zo van.
 
Voorlopige Agenda: (nee, hij is nog niet compleet)

Datum: 11 november
Starttijd: 13:00
Locatie: Bij Loet thuis ;) (Beemd 105, 6852 MH Huissen, 026-4452532)



  • [*] Welkom
    - Vaststellen Voorzitter
    - Vaststellen Notulist

    [*] Mededelingen / Ingebrachte onderwerpen

    [*] Verslag en Actiepunten vorige vergadering

    [*] Agendaonderwerpen

    1. In welke vorm 2008 te organiseren. Aantal wedstrijden, aantal schrap wedstrijden.

    Voorstel 1:
    Net als afgelopen jaar, Er zijn vijf wedstrijden, waarbij de score van de winnaar naar 1000 punten herleid wordt.
    De overige deelnemers krijgen punten in verhouding van hun score tot die van de winnaar.
    Voor het bepalen van de Nederlandse Kampioen telt de som van de drie beste wedstrijden.

    Voorstel 2:
    Zie voorstel 1, met als verschil dat wij 4 wedstrijden (1 schrap) organiseren en de 5de datum als reservedatum houden.
    Indien deze datum niet noodzakelijke is, een DLG dag organiseren op deze datum, voor de gezelligheid.

    2. Wedstrijddata bespreken en clubs benaderen om wedstrijd te organiseren.

    Data doorgeven waarop wij GEEN F3K wedstrijd kunnen organiseren i.v.m. de internationale wedstrijdkalender.

    3. Mini klasse, hoe te vervolgen, regels vastleggen.

    Eigen Mini regels of de normale F3K regels?

    Voorstel 1:
    Net als afgelopen jaar, extra rondes tijdens F3K wedstrijden.

    Voorstel 2:
    Net als afgelopen jaar, extra rondes tijdens F3K wedstrijden.
    Waarbij Mini rondes komen te vervallen indien door (weers)omstandigheden, we uitlopen in het wedstrijdschema.

    4. Selektieprocedures voor de World Games en/of toekomstige wereldkampioenschappen.

    Voorstel 1:
    De nummers 1, 2 en 3 van het NK van het voorafgaande jaar zijn geselecteerd, nummer 4 is reserve.

    Voorstel 2:
    De selectie is gebaseerd op plaatscijfers. De punten die bij een bepaalde plaats horen, kunnen
    worden behaald in nationale wedstrijden, zoals aangekondigd op de KNVvL-wedstrijdkalender, en
    op de FAI kalender geplaatste buitenlandse World Cup (of Euro Contest) wedstrijden. De beste vijf resultaten,
    waarvan ten hoogste twee resultaten behaald in het buitenland (FAI World Cup), worden opgeteld
    voor het selectieresultaat.

    5. Breder deelnemersveld.

    Wens vanuit F3K gelederen, nog geen voorstel voor beschikbaar.
    (Misschien combineren met punt 11?)

    6. Stemadvies betreffende F3K (CIAM)

    Hoe en wat, Lusanne Maart 2008.

    7. Evaluatie F3K 2007, Wat ging goed en wat kon beter?

    Goed:
    - Goede opkomst van deelnemers, gemiddeld 15 deelnemers aan de F3K klasse.

    Verbeteren:
    - Groeps indeling (groeps grote en aantal groepen)
    Voorstel 1:
    t/m 16 deelnemers 2 groepen
    t/m 24 deelnemers 3 groepen enz. enz.

    - Strakker tijdschema, wedstrijden duurden soms tot het begin van de avond.
    Nadruk op dicipline in deze van en deelnemers en wedstrijdleiding.

    - Gezocht: Wedstrijdcöordinator; iemand die toezicht houd en zorg draagt voor de inschrijfing van de wedstijden, groepsindeling en te vliegen taken. Daarnaast de scores controleert en zorg dat deze op de juiste plaatsen gepubliceerd worden.


    8. Materiaal t.b.v. organisatie (F3K wedstrijd-koffer, extra stopwatches of afzetlint)

    Stand van Zaken 2007
    Er is dit jaar het volgende materiaal beschikbaar gesteld:

    1 * Frequentie knijper paal (Dank aan Arno Hacken)
    1 * F3K Wedstrijd koffer, incl. pennen en bordjes (Dank aan Theo Schoorl)
    10 * Stopwatches, 1 * Windmeter (Dank aan Eric van Dijken)
    Hoewel er budget was, zijn er voor deze zaken geen declaraties ingediend.

    Vraag aan de deelnemers:
    - Missen we nog iets of graag zouden willen zien?
    Er word gesproken over een laptop, met stroomvoorziening (accu + omvormer o.i.d)

    - Zijn er voldoende stopwatches, er is er dit jaar 1 defect geraakt?

    - Gezocht: Materiaalbeheerder; iemand die toezicht houd en zorg draagt dat het materiaal aanwezig op F3K wedstrijden.


    9. Regels t.a.v. deelname NK F3K, KNVvL lidmaatschap.

    Voorstel 1:
    Huidige regels hiervoor handhaven:

    Een deelnemer dient lid te zijn van de KNVvL. Uitzonderingen zijn van toepassing voor:
    • Niet KNVvL-leden van 18 jaar of jonger. Zij mogen als aspirant vier maal aan een op de KNVvLwedstrijdkalender geplaatste wedstrijd deelnemen, mits verzekerd tegen aansprakelijkheid met betrekking tot modelvliegen. Zij kunnen niet op een NK-uitslag geplaatst worden of deelnemen aan selecties.
    • Niet KNVvL-leden ouder dan 18 jaar. Zij kunnen aan een wedstrijd deelnemen, mits verzekerd tegen aansprakelijkheid met betrekking tot modelvliegen en zij betalen naast het inschrijfgeld per keer een jaarlijks vast te stellen “bijdrage in de organisatiekosten”. Het subcommissielid, dat optreedt als klassenvertegenwoordiger, draagt deze bedragen af bij het afdelingsbureau. Niet KNVvL-leden kunnen niet op een NK-uitslag geplaatst worden of deelnemen aan selecties. Indien van toepassing kunnen leden van een buitenlandse zusterorganisatie deelnemen op vertoon van hun lidmaatschapkaart en verzekeringsbewijs.


    10. Regels t.a.v. deelname en brevetten.

    Voorstel 1:
    We vragen een knvvl examinator tijdens de wedstrijden, de vluchten te beoordelen.
    En indien geslaagd, krijgt de kandidaat zijn examen formulier. Waarmee men bij de knvvl een F3K veiligheidsbrevet kan aanvragen.
    We maken van 2008 een overgangsjaar, waarin we eisen dat iedereen vanaf 1-1-2009 een knvvl veiligheidsbrevet bezit, maar stellen het nog niet als eis voor 2008.

    11. Promotie van F3K in Nederland en daar buiten.

    Voorstel 1:
    Uitschrijven persberichten aan lokale en nationale nieuwsdiensten.
    Uitnodigen journalisten bij wedstrijden.

    Hoe zouden we dit kunnen aanpakken?

    12. Modellenkeuring bij deelname aan NK F3K.

    Voorstel 1:
    We nemen hiervoor de regelgeving over zoals deze beschikbaar is voor de EK/WK deelname.

    Modellen waarmede deelgenomen wordt aan Wereldkampioenschappen en Europese kampioenschappen moeten voorzien zijn van een FAI keuringscertificaat en de bijbehorende sticker moet op het model zijn aangebracht. Per model wordt één sticker verstrekt. Op de sticker is vermeld het sportlicentienummer, de NED-registratie, en een volgnummer. Op ieder los onderdeel (behalve voor zaal- en schaalmodellen) van het model moet het NED-nummer en het volgnummer (minimaal 10 mm hoog) duidelijk zichtbaar zijn aangebracht.
    Behalve zaal- en schaalmodellen moet ieder model voorzien zijn van de nationaliteitstekens volgens het Internationaal Olympisch Commité en bij vrije vluchtmodellen van het sportlicentienummer of NEDnummer met volgnummer of clubregistratienummer van de vlieger, alles op de bovenzijde van de vleugel. De letters of tekens moeten tenminste 25 mm hoog zijn en tenminste één maal op het model aangebracht zijn (bij voorkeur aan de bovenzijde van de linker vleugel voor vrije vluchtmodellen).

    Keuringen kunnen verricht worden door de subcommissieleden van de betrokken categorie of door hen aangewezen personen. Het keuringsformulier kan gedownload worden vanaf www.modelvliegsport.nl . Het te verstrekken NED-nummer is persoonsgebonden. Op het voor een bepaald model betreffende formulier wordt door de aanvrager het eerstvolgende nummer ingevuld. De aanvraag voor een
    NED-nummer en certificaten loopt via het Afdelingsbureau (knvvlmod@xs4all.nl) of pkeim@zeelandnet.nl.
    Keuringsaanvragen bijtijds, d.w.z. minimaal 1 maand voor de wedstrijd waarvoor de modellen nodig zijn, indienen.

    Voorstel 2:
    We gaan uit dat een ieder zijn kist kent en zelf verantwoordelijk is voor de toestand waarin deze zich bevind.

    13. Budget voorstel maken voor 2008 en volgende jaren.

    Geschatte waarde huidige F3K middelen €250
    Verwachte afschrijving over 5 jaar van deze middelen.

    Noodzakelijk voor volgend jaar:
    Reserve batterijen stopwatches / windmeter: €20

    14. junioren klassement
    Aangezien we een steeds grote groep junioren krijgen, is het misschien wenselijk om een junioren klassement in te richten.
    Volgens de huidige gegevens hebben nu 3 junioren: Rob, Philip, Niels (Martijn is volgens mij al 18, maar kan het mis hebben)

    Voorstel 1:
    Junioren:
    Men wordt beschouwd junior te zijn tot en met het jaar waarin men de leeftijd van 18 jaar bereikt. Er worden geen extra rondes hiervoor georganiseerd, maar zij doen gewoon mee met de overige deelnemers. In het klassement zullen ze een (J) achter hun naam krijgen om aan te geven dat zij Junior zijn.

    Vraag: Dagprijzen (Wedstrijd organisatie, denk aan het Horloge van Rob) of Klassement prijzen (Vliegersvergadering KNVvl) hiervoor beschikbaar stellen? Misschien beide?

    15. RB Zweef vertegenwoordiging, klasse F3K

    Aangezien Eric van Dijken voor 2 jaar is aangesteld als vertegenwoordiger van onze klasse, hebben we eind volgend jaar een opvolger hiervoor nodig.
    Eric geeft aan, zich herverkiesbaar te stellen, indien hiervoor voldoende draagvlak is, onder de F3K vliegers.

    16. Wedstijdkalender 2008
    Verzoek aan een ieder om na te denken over of clubs te vinden die volgend jaar een F3K wedstrijd willen organiseren, dan wel hun veld ter beschikking willen stellen.

    Status:
    - Odoorn is weer beschikbaar.
    - Zoetermeer, stelt wederom hun veld beschikbaar (als dat er nog is)
    - Swalmen, toezegging onder voorbehoud.
    - Arnhem?
    - Weert?
    - Overige clubs, locaties?

    17. Wedstrijdregelement F3K voor 2008

    Voorstel 1:
    De CIAM F3K regels overnemen voor 2008, deze eventueel vertalen (door wie?)

    18. Volgende F3K vergadering
    Datum bepalen voor een volgende vergadering.

    [*] Actiepunten

    [*] Besluitenlijst

    [*] Rondvraag

    [*] Afsluiting



    [*] Presentielijst
 
Eric,

Heel goed, datum, locatie en voorlopige agenda zijn nu bekend. Heb dank.
Zou je nog aan de agenda willen toevoegen of we een junioren klassement /
prijzen willen gaan invoeren, of is dat iets voor de organiserende clubs.
Cheers

Bart
 
De agenda is volgens mij nu compleet, het adres van Loet staat er nu ook in.

Moeten we hiervoor nog een uitnodiging via email sturen naar alle F3K vliegers?
 
Hallo vergaderaars,

T'is alweer een weekje geleden, begin dus langzaam nieuwsgierig te worden naar de uitkomst van de meeting.....
Dat Peter A wat met technische zaken gaat doen en Theo S met pr is me duidelijk, n[maar er valt toch nog zeker
meer te melden?? Dat de koffie van Helle ok is en dat Loet lekkere drankjes in huis heeft geloof ik best; nou
de andere nieuwtjes nog :):)
 
Arno,

Nog even geduld.... op en of andere manier ben ik degene geworden die het verslag mag maken..
Ik ben al begonnen maar ik ben nog wel 1 a 2 uur bezig (ben niet zo'n schrijver).
Ik hoop het dit week-end af te hebben (lijkt wel werk.....)
Cheers

Bart
 
Op de vergadering was afgesproken dat ik bij de Duitsers zou informeren wanneer hun wedstrijden vallen. En dan met name die van de Euro Contest Tour.

Het resultaat van mijn schrijven naar Henrik Vogler, Rals Solinski, Martin Kopplow en de organisator van de wedstrijd in Duisburg Henk Pietersma leverde het volgende op:

Van Henk Pietsersma het volgende:
Hai Loet,

heb nog geen idee wanneer we de wedstrijd gaan maken.
Dit komt ook omdat alle Termine voor de Contest en Nordcup nog niet vast
staan,
Ik denk dat we zo februari, maart 2008 alle Termine hebben.

CU Henk


Van Ralf Solinski

Hallo Loet,
leider kann ich dir darauf keine Antwort geben, aber bei Henrik bist du
nicht falsch, der hat da schon viele Verbindungen!
Sollten bei euch da Wettbewerbe bei sei, die wir ev. auch fliegen können?

Ralf

Van Henrik

Hallo Loet,

genaue Termine habe ich noch nicht, ich denke aber das sich da bis ende des Monats etwas ergibt. Die Contest Termine sollten schon grob besprochen worden sein- ich steh da mit Alex Wunschheim in Kontakt. Die Deutschland Tour wird nächstes Jahr auch statt finden ca. 6 Wettbewerbe. Genaue Termine folgen auch noch.

Wenn ich genaueres weiß werde ich es Veröffentlichen.

...so long...

Schulte


Van Martin heb ik niets ontvangen.

Dus kort gezegd, heeft nog geen resultaat gehad maar ik blijf ze van tijd tot tijd mailen.

Loet
 
Hallo allemaal,

De vragen over het brevet waren deels eenvoudig te beantwoorden.

Mag je met een A motor veiligheids brevet een modelzwever besturen.
Zie BVM hoofdstuk 1 artikel 3 punt 2 "De bestuurder van een modelvliegtuig dient in het bezit te zijn van een voor dat soort modelvliegtuig geldig veiligheidsbrevet".
Niet dus. Je moet een brevet hebben voor het type model waarmee je vliegt.

Het zweef brevet is aangepast. Het is nu ook mogelijk om met een F3K model een zweefbrevet te halen.
Dit staat nu op het formulier.
Zweefvlucht, inclusief landingscircuit, van minimaal 3 minuten
(voor DLG modellen is de vereiste vluchttijd 45 seconden)

Frans
 
Guys,

Bijgaand de voorlopige versie van het verslag, commentaar is welkom, Wordfile is ook beschikbaar
en kan op verzoek per e-mail worden toegezonden.

*******************
Verslag F3k Vergadering
*******************

Deelnemers: Eric van Dijken, Helle Wakkerman, Loet Wakkerman, Frans Bal, Peter Aanen, Bas Breijer, Goswijn Thijsen, Theo Schoorl, Bart Rotteveel

Distributie: Via Modelbouwforum

1. Welkom

Eric heet iedereen welkom en geeft het woord aan Bart die voorzitter zal zijn van de vergadering.

2. Mededelingen / Ingebrachte onderwerpen

Er zijn geen mededelingen of ingebrachte onderwerpen

3. Verslag en Actiepunten vorige vergadering Niet van toepassing.

4. Wedstrijd seizoen 2008

4.1 Aantal wedstrijden

Het streven is om net als vorig jaar 5 wedstrijden te organiseren.. De voorkeur is om maar 1 schrap wedstrijd te hebben en dat er minimaal 3 wedstrijden meetellen. In het kort komt het hier op neer:

- als er 5 wedstrijden zijn gehouden tellen er 4 mee
- als er 4 wedstrijden zijn gehouden tellen er 3 mee
- als er 3 wedstrijden zijn gehouden tellen er 3 mee

Er zal geen reserve datum zijn.

4.2 Nederlands Kampioenschap

De score van de winnaar wordt naar 1000 punten herleid. De overige deelnemers krijgen punten in verhouding van hun score tot die van de winnaar. Voor het bepalen van de Nederlandse Kampioen telt de som van de 4 beste wedstrijden (of 3 als er maar 3 wedstrijden zijn gehouden).

4.3 Wedstrijd organisatoren

Een aantal clubs heeft aangegeven, dat zij een wedstrijd willen organiseren (Swalmen, Odoorn, Nijmegen). Zoetermeer heeft zijn veld weer ter beschikking gesteld. Het is echter nog niet zeker of er een wedstrijd zal zijn in Boshoven en Arnhem. Eric zal de clubs benaderen en vastleggen of zij wel of niet een F3K wedstrijd zullen organiseren.

4.4 Wedstrijd kalender

Er zullen volgend jaar ook weer een aantal internationale F3K wedstrijden zijn. Bij het vaststellen van de Nederlandse wedstrijd data zal hier zoveel mogelijk rekening mee worden gehouden. Loet zal de organisatoren (Delmenhorst, Duisburg, Munster, etc.) benaderen om te data te weten te komen. In principe gaat bij het vaststellen van de data de Nederlandse wedstrijd voor als deze samen valt met een internationale F3K wedstrijd. Alleen voor het Open Duitse Kampioenschap zal een uitzondering worden gemaakt, op deze data (het is waarschijnlijk een weekend wedstrijd) zal er geen Nederlandse wedstrijd georganiseerd worden.

5 Mini klasse

De Mini klasse zal net al vorig jaar worden gevlogen, d.w.z. dezelfde taken als F3K maar 7 i.p.v. 10
minuten werktijd, en 2 i.p.v. 3 minuten max. De maximum spanwijdte is 1000 mm en het model mag maximaal 250 gram zijn. Verder zullen de mini’s voor het seizoen 2008 zoveel mogelijk in 1 groep vliegen (maximaal 10 deelnemers). Bij meer dan 10 deelnemers zal er in 2 groepen gevlogen worden.

6. Selectie procedures voor de World Games.

Afgaande op het modelbouwforum is er in de F3K groep geen belangstelling om mee te doen aan de World Games.

7. Selectie toekomstige Wereldkampioenschappen

De nummers 1 t/m 3 van het Nederlandse Kampioenschap van het voorafgaande jaar komen in aanmerking om te worden uitgezonden naar toekomstige Wereldkampioenschappen. Indien een of meer van hen niet willen of kunnen komen de eerstvolgenden in aanmerking, d.w.z. nummers 4,5,6, etc.

8. Breder deelnemersveld / Promotie F3K

De Odoornse club gaat onder leiding van Theo met een Apogee project van start en de verwachting is dat een aantal van de deelnemers zal meedoen met de mini’s . Verder komt er een publicatie in Modelvliegtuigsport en heeft Arno natuurlijk een heel leuk artikel geschreven in een van de Avia’s van het afgelopen jaar. Ook binnen de Vlaardingse club zijn er een aantal vliegers, die met DLG willen beginnen. Frans heeft hen voorzien van zeer mooie Supergee vleugels.

9. Stemadvies betreffende F3K (CIAM)

Peter merkt op dat naar aanleiding van een aantal wedstrijden in Duitsland het misschien goed zou zijn dat er een betere definitie komt van helling zweven c.q. gebruik maken van de wind langs een bomenrij. Er zijn geen specifieke voorstellen geformuleerd noch is er de behoefte om namens Nederland voorstellen m.b.t. F3K in te dienen tijdens de komende CIAM vergadering.

10. Evaluatie seizoen F3K 2007

Iedereen is het er over eens dat 2007 een heel leuk seizoen is geweest. De wedstrijden werden gehouden in een ongedwongen en ontspannen sfeer. De opkomst was in het algemeen goed, gemiddeld 15 deelnemers in de F3K klasse en 5 a 6 in de Mini klasse. Het niveau van alle deelnemers is over het jaar gestegen en DLG is een van de snelst groeiende klassen in de modelvliegtuigsport. De volgende punten zijn voor verbetering vatbaar:

(1) Het zou goed zijn om een adviseur / consultant voor wedstrijden te hebben. Clubs of organisatoren van wedstrijden kunnen deze adviseur / consultant vragen wat er allemaal bij komt kijken om een wedstrijd te organiseren. Theo biedt aan om deze rol te vervullen voor het komende seizoen.

(2) In feite zou iedere wedstrijd een aparte wedstrijdleiding moeten hebben.

(3) Het zou goed zijn als de scores (standen) worden bijgehouden tijdens een wedstrijd.

(4) Om de vaart in een wedstrijd te houden is het goed om het tijdschema strak te volgen. Swalmen werd genoemd als goed geleide wedstrijd. De wedstrijd organisatie hield het tijd aspect goed in de gaten, maar toonde ook de nodige flexibiliteit in het geval een deelnemer nog niet helemaal klaar was aan het begin van een ronde. Het zou ook raadzaam zijn om duidelijke pauzes te hebben tussen ronden, te denken valt aan 2 tot 5 minuten.

(5) In plaats van relatief veel kleine groepen (4 a 5 deelnemers per groep) zou het beter zijn te streven naar grote groepen (b.v. t/m 16 deelnemers 2 groepen). Dit heeft als voordeel dat er waarschijnlijk meer taken kunnen worden gevlogen op een wedstrijdsdag en dat een meer evenwichtige verdeling van de (top) vliegers mogelijk is, waardoor de kans op een ‘cadeau’ ronde minder wordt. In geval van grotere groepen zou het goed zijn om deelnemers te vragen 3 i.p.v. 2 frequenties op te geven.

(6) Hoewel de afsluitende AULD ronde in Zoetermeer als heel leuk is ervaren (hier was sprake van een selectie door de wedstrijdleiding) dient de groepsindeling bij loting te geschieden zodat er volledig random groepen ontstaan. Voor de duidelijkheid de clubs / organisatie bepalen de indeling van de groepen.

(7) Het zou het overwegen waard zijn om als afsluiting van een wedstrijd een “fly-off’ te organiseren als ‘fun’ ronde, d.w.z. de ronde telt niet mee in de einduitslag van de wedstrijd.

Eric geeft aan dat het narekenen van de scores hem veel tijd vergt. Loet biedt aan dit voor volgend seizoen te willen doen. Inschrijving voor een wedstrijd gaat, net zo als het seizoen 2007, nog steeds via Eric.

11. Materiaal t.b.v. organisatie van wedstrijden / Budget voor 2008 en volgende jaren

Voor het seizoen 2007 is het volgende materiaal beschikbaar gesteld:

1 * Frequentie knijper paal (Dank aan Arno Hacken)
1 * F3K Wedstrijd koffer, incl. pennen en bordjes (Dank aan Theo Schoorl)
10 * Stopwatches, 1 * Windmeter (Dank aan Eric van Dijken)

Hoewel er budget was, zijn er voor deze zaken geen declaraties ingediend. De geschatte waarde van de huidige F3K materialen is €250. De verwachting is dat na 5 jaar vervanging nodig zal zijn.

Voor het duidelijk aankondigen van de rondes en de deelnemers zou een geluidsinstallatie of een megafoon een uitkomst kunnen zijn. Een megafoon is het makkelijst. Eric zal navragen wat een megafoon kost. Verder is er behoefte aan rood-wit afzet lint en moet er een defecte stopwatch vervangen worden. Een laptop wordt niet noodzakelijk geacht. Eric zal een budget indienen voor de aanschaf van nieuwe materialen rekening houdend met afschrijving van de huidige. Ook zal Eric het volgende seizoen weer materiaalbeheerder zijn, maar stelt hij het op prijs als andere vliegers hem helpen met het sjouwen van de spullen naar het veld.

12. KNVvL lidmaatschap.

In principe dient een deelnemer aan een F3K wedstrijd lid te zijn van de KNVvL.
Uitzonderingen zijn van toepassing voor:

• Niet KNVvL-leden van 18 jaar of jonger. Zij mogen als aspirant lid vier maal aan een op de KNVvL wedstrijdkalender geplaatste wedstrijd deelnemen, mits verzekerd tegen aansprakelijkheid met betrekking tot modelvliegen. Zij kunnen niet op een NK-uitslag geplaatst worden of deelnemen aan selecties.

• Niet KNVvL-leden ouder dan 18 jaar. Zij kunnen aan een wedstrijd deelnemen, mits verzekerd tegen aansprakelijkheid met betrekking tot modelvliegen. Zij betalen naast het inschrijfgeld een jaarlijks vast te stellen “bijdrage in de organisatiekosten”.

Het subcommissielid, dat optreedt als klassenvertegenwoordiger, draagt deze bedragen af bij het afdelingsbureau.
Niet KNVvL-leden kunnen niet op een NK-uitslag geplaatst worden of deelnemen aan selecties.

Leden van een buitenlandse zusterorganisatie kunnen deelnemen op vertoon van hun lidmaatschapkaart en verzekeringsbewijs. Loet zal bij de KNVvL navragen of dit correct is.

Op het ogenblik is het inschrijfgeld voor KNVvL leden €7 en bedraagt de bijdrage in de organisatiekosten €3. Dit wordt naar alle waarschijnlijkheid verhoogd voor het komende seizoen.

13. Brevetten & Modellenkeuring

In principe geld dat een deelnemer aan een F3K wedstrijd een geldig brevet dient te hebben en dat zijn / haar model moet te (goed)gekeurd. In feite is een vlieger zelf verantwoordelijk om dit te regelen. Nu is dit voor F3K en mini’s niet zo makkelijk omdat we veel nieuwkomers hebben en relatief veel individuele vliegers. Frans zal bij de KNVvl navragen wat de regels zijn en kijken of een soort ‘generaal pardon’ mogelijk is voor degenen die al jaren vliegen en niet zijn aangesloten bij een club. Verder is het raadzaam dat de leiding van een wedstrijd erop toeziet dat nieuwe deelnemers voldoende veilig kunnen vliegen en dat zijn / haar model voldoet aan geldende eisen.

Dit jaar (2008) blijft een overgangsjaar, maar het streven is dat vanaf 1-1-2009 iedereen in bezit is van een geldig brevet en gekeurde modellen.

14. EK’s en WK’s

Modellen waarmee deelgenomen wordt aan Europese- of Wereldkampioenschappen moeten voorzien zijn van een FAI keuringscertificaat en de bijbehorende sticker moet op het model zijn aangebracht. Per model wordt één sticker verstrekt. Op de sticker is vermeld het sportlicentienummer, de NED-registratie, en een volgnummer. Op ieder los onderdeel van het model moet het NED-nummer en het volgnummer (minimaal 10 mm hoog) duidelijk zichtbaar zijn aangebracht.

Ook dient ieder model voorzien te zijn de NED-registratie met volgnummer, alles op de bovenzijde van de vleugel. De letters of tekens moeten minimaal 25 mm hoog zijn en tenminste één maal op het model aangebracht zijn (bij voorkeur aan de bovenzijde van de linker vleugel).

Keuringen kunnen verricht worden door de subcommissieleden van de betrokken categorie of door hen aangewezen personen. Het keuringsformulier kan gedownload worden vanaf www.modelvliegsport.nl . Het te verstrekken NED-nummer is persoonsgebonden. Op het voor een bepaald model betreffende formulier wordt door de aanvrager het eerstvolgende nummer ingevuld. De aanvraag voor een NED-nummer en certificaten loopt via het Afdelingsbureau (knvvlmod@xs4all.nl) of pkeim@zeelandnet.nl.
Keuringsaanvragen dienen minimaal 1 maand voor de wedstrijd waarvoor de modellen nodig zijn, te zijn ingediend.

Wederom geldt dat de vlieger en deelnemer aan een EK / WK zelf verantwoordelijk is om bovenstaande te regelen.

15. Junioren klassement

Er zal volgend jaar een junioren klassement worden bijgehouden. Een vlieger wordt beschouwd junior te zijn tot en met het jaar waarin hij /zij de leeftijd van 18 jaar bereikt. Er worden geen extra rondes voor het junioren klassement georganiseerd, maar junioren doen gewoon mee met de overige deelnemers. In het klassement zullen ze een (J) achter hun naam krijgen om aan te geven dat zij Junior zijn.

Clubs / organisatoren van wedstrijden worden verzocht om dagprijzen ter beschikking te stellen. De KNVvL zal zorgen voor de jaarlijkse medailles en beker(s).

16. Klasse F3K vertegenwoordiging in RB Zweef subcommissie

De aanwezige vliegers zien Eric graag doorgaan als F3K subcommissie lid. Eric zegt toe dit te doen.

17. Wedstrijdregelement F3K voor 2008

De CIAM F3K regels zullen worden aangehouden voor 2008. Een vertaling wordt niet nodig geacht.

18. Rondvraag

Theo vraagt of er onder de aanwezigen iemand is naar wie hij (toekomstige) F3K / mini vliegers mag doorverwijzen in geval van technische vragen. Peter geeft aan dat hij hier beschikbaar voor is.

Eric stelt voor om net zoals vorig jaar een ‘Sticky’ te creëren op het modelbouwforum voor het komende wedstrijd seizoen.

19. Volgende F3K vergadering

De volgende F3K vergadering is gepland voor 2 november 2008.

Notulen: Bart Rotteveel
 
Ik zou 2 punten bij de KNVvL uitzoeken.

1. Hoe zit het bij het overstappen van een buitenlands bond naar het KNVvL.

2. Mogen buitenlanders meedoen met de NK.

De antwoorden zijn:

1. Als je overstapt van een buitenlandse bond naar het KNVvL, mag je twee kalenderjaren niet meegedaan hebben met een first category
event, en je kan nooit een dubbele sportslicentie hebben. Dit betekent opzeggen van een bond voor een lidmaatschap wordt aangegaan bij
een andere.
Een first catagory event is: Een WK, EK of World-Airgames.

Het antwoord van Peter Keim was als volgt:

Punt 1: klopt; uit de Sporting Code:
8.1.3.6.4 Change of Representation - First Category Events. If a person has represented a country in a First Category event, that person
must not represent another country in any First Category event during the entire two calendar years (1 January to 31 December) following
the calendar year in which the person represented the preceding country. Also, see 8.1.3.2, which prevents the holding of two sporting
licences at the same time.

2. Ik heb Peter Keim gevraagd of buitenlanders mee mogen doen op een NK of dat het anders een "open NK" moet zijn.

Peter Keim schreef:

Wij kennen geen "Open NK". Op een NK-uitslag kan je alleen als KNVvL-lid komen. Buitenlanders doen buiten mededinging mee.
Reglementenboek:
Deelnemer Nederlands kampioenschap:

Helle
 
Hallo allemaal,

Ik heb inmiddels een antwoord gekregen van de KNVvL op de vraag of het mogelijk was om een brevet te kunnen krijgen op basis van wedstrijdresultaten.

Hieronder de brief aan de KNVvL:

___________________________________________________________

Beste Wim en Peter,

Als terugblik op het afgelopen jaar en als voorbereiding op de komende vliegersvergadering en het wedstrijdseizoen 2008 hebben een aantal F3K vliegers en het sub-commissie lid F3K afgelopen zondag 11 november met elkaar vergaderd. Het was een prima vergadering waarin zeer breed over allerlei F3K gerelateerde zaken gesproken is.

Uit de vergadering zijn diverse aandachtspunten en vragen gekomen. Twee van deze vragen gaan over brevetten. Vraag één was of een vlieger die alleen in het bezit van een A-motorbrevet is ook zelfstandig een zweefmodel mag besturen. Deze vraag was snel beantwoord. Zie BVM hoofdstuk 1 artikel 3 punt 2 "De bestuurder van een modelvliegtuig dient in het bezit te zijn van een voor dat soort modelvliegtuig geldig veiligheidsbrevet "

Volgens het BVM dient een KNVvL lid dus in het bezit te zijn van een A brevet. Voor de klasse F3K gaat het hierbij om een veiligheidsbrevet-A zweefmodellen. Afgelopen jaar hebben diverse vliegers die lid zijn van de KNVvL deelgenomen aan het NK F3K, dit zonder dat zij in het bezit waren van een (zweef)brevet. Het gaat hierbij in de regel niet om beginners maar om wedstrijdvliegers die in het afgelopen jaar en voorgaande jaren hebben bewezen dat zij het veilig vliegen machtig zijn.

Nu staan deze vliegers zeker niet boven de reglementen en dienen zij ook in het bezit te zijn van een geldig veiligheidsbrevet. Het is voor enkele van deze vliegers minder eenvoudig om een brevet te vliegen doordat zij niet aangesloten zijn bij een vereniging.

Wij, als groep F3K vliegers, willen aan de KNVvL vragen het volgende voorstel in overweging te nemen:

Om eenmalig die vliegers die door deelname aan een NK F3K 2007 wedstrijden hebben bewezen dat zij het veilig vliegen machtig zijn een veiligheidsbrevet-A zweefmodellen te verlenen. Dit alleen op voordracht door de VZ subcommissie RB zweef en/of sub-commissie lid F3K.

In het verleden is een gelijksoortig pardon als eens verleent aan wedstrijdvliegers die niet in het bezit waren van het toenmalige elektro-zweef brevet. Hoewel de situatie niet helemaal gelijk is, immers het elektro-zweef brevet werd toen nieuw ingevoerd, hopen we toch dat het voorstel positief ontvangen wordt.

Voor (nieuwe) vliegers, die lid zijn van de KNVvL, welke komend jaar aan NK F3K wedstrijden willen deelnemen kan de brevet regel onverkort gelden.



Met vriendelijke groet, hopende op een positief antwoord

Namens de vergadering

Frans Bal

_______________________________________________________


Het antwoord van Peter Keim:


Hallo Frans,

Ik zou als volgt willen reageren:

Die eenmalige keer dat wedstrijdvliegers op basis van wedstrijden een A-brevet kregen was een jaar of tien geleden toen we het brevetvliegen weer in de belangstelling plaatsten vanwege de aansprakelijkheidsrisico's voor met name clubbesturen (en natuurlijk de vliegers zelf). Het was in het algemeen, dus niet alleen voor elektro.

Om niet in conflict te komen met andere wedstrijdklassen denk ik dat jullie "brevetprobleem" gekoppeld zou kunnen worden aan een van die oefendagen die jullie regelmatig houden. Nodig dat twee clubbrevetexaminatoren uit de buurt uit (of laat twee man benoemen; subcommissieleden?) en het is op de juiste manier geregeld.

mvg,
Peter

Reglementenboek:
Examens voor het veiligheidsbrevet A worden afgenomen door een examencommissie van twee man, gevormd door het betreffende clubbestuur of door hen aangewezen personen, bij voorkeur bestaande uit ervaren gebrevetteerde en/of officiële juryleden (vluchtbeoordelaars) of door de KNVvL aangewezen personen.

______________________________________________________


Een ieder die nog geen veiligheidsbrevet A zweef heeft zal dit dus op de normale manier moeten behalen.


Groeten

Frans
 
Back
Top