F3P-C figuur horizontale circel in rugvlucht

Discussie in 'F3P' gestart door Niek, 7 aug 2007.

  1. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Ben alvast met mijn acromastertje eens even met het F3P-C programma bezig geweest.
    (buiten dus :D )

    Heren (en evtuele dame :wink:) mede nav de afgelopen juri cursus heb ik een vraag over de 'circel in rugvlucht',
    welke begint met een halve rol ervoor en en eindigd met weer een halve erna.

    Mede met de 15 graden 1 punt eraf regel wil je met dit figuur geen onduidelijkheden in het piloteren en het beoordelen hebben...


    Is dit: halve rol, stukje rechtdoor, 1/8 rol en de circel in leunen, circel, 1/8 rol terug, stukje rechtdoor, halve rol terug ?

    Ook staat bij figuur bechrijving duidelijk dat de vleugels een helling moeten hebben die past bij de bocht.

    - Vorig seizoen zag ik div deelnemers met 3/8 of 5/8 rol zo de circel in denderen..
    - Zag ik div richtingsroer gestuurde circels, dus met horizontale vleugels..

    Hoe mot t nou officieel?
    Heeft/weet iemand bijv een arresti beschrijving, want dan zou eea duidelijker worden.


    ..
     
  2. Rick NT

    Rick NT

    Lid geworden:
    29 dec 2002
    Berichten:
    1.594
    Locatie:
    Boxtel
    Het moet dus met de stukjes recht er tussen, zoals bij ieder figuur wat is samengesteld uit verschillende basisfiguren (tenzij expliciet anders vermeld).

    Rick
     
  3. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    het is zo dat in alle figuren (op enkele na) na een rol er altijd een recht stuk moet zijn...
     
  4. hezik

    hezik Guest

    en ervoor ook..

    Uitzondering die ik ken is de immelman met halve rol. Er zullen ongetwijfeld meer uitzonderingen zijn.
     
  5. Jeroen van Gog

    Jeroen van Gog

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    947
    Locatie:
    Sprang-Capelle
    Hey Niek,

    Leuk om te horen dat je al aan het trainen bent.

    Het figuur moet op de volgende manier uitgevoerd worden:

    1. Je vliegt aan naar de middellijn.( de eerste 2 a 3 meter tellen al mee voor het figuur)
    2. Ongeveer 5 meter voor de middellijn maak je een rol van 180 graden.
    3. Je vliegt nu in rugvlucht naar de middellijn toe en laat je vleugel horizontaal.
    3. Op de middellijn dien je nu de cirkel te beginnen met rudder. ( de vleugel mag hierbij schuin hangen, het hoeft dus niet!, we noemen het schuinhangen "banken" )
    4. Na de volledige 360 graden rond gevlogen te hebben leg je de vleugel weer horizontaal en is je rondje klaar.
    5. Vlieg nu de exacte afstand in rugvlucht (5 meter) met een horizontale vleugel door.
    6. Maak weer een 180 graden rol en zorg dat je model in een rechte lijn door vliegt. ( ook hier tellen de 2 a 3 meters mee met het figuur)

    De afstanden gebruikt in het voorbeeld gaan uit van de indoor situatie, als je dit buiten oefent met je Acromaster dan doe je dit maal factor 3 - 4

    De jury zal erop letten of tijdens het rondje je vleugel even schuin/recht blijft hangen. Probeer dit dus gelijk te houden tijdens het hele rondje.
    Verder word er beoordeeld op: rondheid, hoogte verschillen, afstand van de rollen ten opzichte van de middenlijn, plaatsing op de middellijn en de rolsnelheden tussen de onderlinge rollen.

    Enkele tips voor dit figuur:
    - Rol niet te snel in en uit maar doe dit met gepaste rolselheid zodat hij beter te timen is.
    - Vlieg het figuur niet te laag zodat hoogte verschillen goed zichtbaar zijn vanwege de vloer referentie.
    - Speel met je gas tijdens het figuur, wat extra gas alvorens te rollen zorgt voor een strakkere rol.
    - Benut de ruimte die beschikbaar is voor je rondje maar maak hem ook niet te groot en let op de veiligheidslijn.
    - Net iets voor de middellijn je rudder inzetten voor het rondje geeft meestal een betere plaatsing van het figuur.

    Succes met trainen!
     
  6. hezik

    hezik Guest

    Is hier nog een voorkeur in, of maakt het echt geen moer uit?
     
  7. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Nou Jeroen, dat is geen keuze, je MOET echt schuinhangen, dit heb ik vorig seizoen uitgebreid onderzocht/overlegd.

    Grt.
     
  8. Jeroen van Gog

    Jeroen van Gog

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    947
    Locatie:
    Sprang-Capelle
    Ik heb het even na gezocht en inderdaad in het nederlandse regelement staat dat de vleugel schuin moet hangen.
    http://www.f3jscore.com/f3p/documents/IndoorC-omschrijving.pdf

    Ik denk dat dit dan voorheen een discusie is geweest welke ik niet helemaal heb mee gekregen. Toen ik het C-programma vloog was het namelijk beide mogelijk.

    MVG,

    Jeroen
     
  9. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Jups, I know 8) :)

    Grt.
     
  10. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
  11. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Gisteravond buiten al druk bezig geweest.
    Alleen is t eng om met een acrom klein en dichtbij te vliegen :wink:

    De circel alleen met staart gestuurd gaat best vreemd/raar.

    De halve cubaan eindigde bijna onder de grond..
     
  12. oos

    oos

    Lid geworden:
    12 dec 2005
    Berichten:
    52
    Locatie:
    Amsterdam
    ik denk dat je dit ook met een shocky moet doen

    die stuurt heel anders dan je acrom
     

Deel Deze Pagina