F3P-C programma

Discussie in 'F3P' gestart door HansL, 1 nov 2011.

  1. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    2 vraagjes ivm het F3P C programma:

    Worden de bochten bij start en landing met rolroeren gevlogen of met richtingsroer?
    Zelfde vraag voor de bochten tussen de verschillende figuren.
     
  2. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    Het is een combinatie van ailerons en richtingroer. Je vleugels moeten een kleine helling hebben (met ailerons) en met up en richting stuur je de bocht om.

    Kom anders a.s.zondag in arnemuiden kijken of op 1 van de andere wedstrijden
    (zie f3p.nl)
     
  3. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Het zijn dus hellende bochten, geen vlakke. Bij die inverted circle staat vermeld dat het een banked turn moet zijn, bij de andere figuren niet... vandaar mijn vraag.
     
  4. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    Goed gelezen,

    maar op de start en landing sequence na , worden de bochten tussen de figuren niet beoordeeld. In de start- en landing moeten de bochten ook een nette 'bank' hebben. maar het hoeft niet overdreven te zijn.

    GrWinfried
     
  5. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Afgelopen seizoen hogere beoordelingen op de start en landing gehad bij vlakke bochten dan gevlogen bochten. :? Dus dat is dan tegenstrijdig. Aandachtspuntje voor de toelichting?

    Voor de rugvlucht cirkel moet wel een gevlogen bocht worden gevlogen (dus inderdaad met een kleine hoek).
     
  6. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Ik kom nog eens terug op figuur 5 uit het C programma, de inverted (banked) turn:

    De figuur start en eindigt met een halve rol. De bocht is een hellende bocht. Mogen de halve rol bij het begin en bij het einde gecombineerd worden met de hellende bocht?

    M.a.w. mag je bij het begin/einde van de figuur bijv. een +/- 3/8 (of 5/8 ) rol vliegen, of moet er tussen beide 1/2 rolls en de banked inverted turn nog een stukje inverted level (niet hellend dus) vlucht zitten?
     
  7. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    Hoi Hans

    basis regel is dat 'voor' en 'na' iedere (deel) rol een stukje rechte vlucht te zien moet zijn.
    (er zijn uitzonderingen bij b.v. omkerende rollen, maar die laat ik even buiten beschouwing)

    Je 'rondje rugvlucht' is dus:

    - rechte vlucht
    - halve rol
    - rechte vlucht
    - rugvlucht circel
    - rechte vlucht
    - halve rol
    - rechte vlucht

    Die rechte eindjes hoeven maar b.v. een meter lang te zijn, lang genoeg om ze te kunnen onderscheiden.

    Ideaal gezien hoort het punt waarop je de rollen uitvoer, symetrisch te liggen t.o.v. de middellijn.

    dat mag dus niet , er wordt gevraagd om 2 x een halve rol, dat is 180 graden rol

    een 3/8 zou maar 135 graden zijn, als je daar de '15 graden regel' op loslaat, kost alleen die fout je al drie punten

    Bekijk de jury info maar eens.....
     
  8. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Voor de eenvoudigheid heb ik het nu maar even een 3/8 of 5/8 rol genoemd (om niet met 1/16 of 1/32 te hoeven rekenen) in de veronderstelling dat een banked turn met een helling van 45° wordt gevlogen. In de realiteit is die helling natuurlijk veel minder.

    De achterliggende redenering voor m'n vraag was deze (ten onterechte blijkt nu dus):
    Je zou de banked turn (veronderstel 45°) onmiddellijk kunnen laten volgen op de eerste 1/2 (4/8 rol) rol. Maak je van die rol een 'buitenwaardse' rol, dan zou je maar een 3/8 rol hoeven te maken (hoef je dus niet eerst naar inverted level flight te gaan). Omgekeerd zou je op het einde van de figuur een 'binnenwaardse' 3/8 rol kunnen maken (in de tegengestelde richting als de eerste).

    Als gevolg daarvan zou 1 van rol in uurwijzers zin zijn.

    Maar het is me duidelijk: eerst een 1/2 rol naar inverted, even level, dan banked turn, even level, dan 1/2 rol naar normal.

    Moet het trouwens in beide gevallen een 1/2 rol zijn in dezelfde richting? (Hoewel tegenuurwijzerszin de voorkeursrichting is).
     
  9. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    Hoi Hans

    ik snapte je idee van 3/8 en 5/8 wel, maar gebruikte dat ook even om aan te geven waar de jury allemaal op let, en dat het jureren voor een deel gebasseerd is op vaste afspraken en methodieken.

    Wat betreft de rol richting, volgens mij staat die niet gespecificeerd, maar dit is wel een goede vraag om aan de organisatie te stellen. Vaak is de aresti of de omschrijving hier niet eenduidig in

    suc6 met trainen
     
  10. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Lijkt me logisch: dezelfde regels voor iedereen om een universele beoordelingsmethode te hebben.
    Die 15° regel is nieuw voor mij. Betekent dat dan ook dat de helling van die inverted banked 360° turn best minder dan 15° bedraagt om zo hoog mogelijk te scoren?

    Bedankt :D
     
  11. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    Hoi Hans

    De '15-graden' regel is een vuistregel om punten af te trekken naarmate de afwijking groter is.

    b.v. Je moet een halve rol vliegen, maar stopt te vroeg. Is die afwijking 15 graden (dat is echt zichtbaar) dan ben je 1 punt kwijt. Stop je een 1/4 rol te vroeg, dat is 45 graden, dat is 3 x 15 graden, dus 3 punten.

    Kijk maar eens door http://www.f3p.doic.nl/documents/Judging_Presentation_Indoor.pps
     
  12. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Als je spreekt over afwijking, dan moet er ergens een definitie zijn van de 'normale' waarde (om een uniform beoordelingscriterium te hebben tov dewelke afwijkingen geëvalueerd worden door de jury).

    Ik kan in de omschrijving van het C programma op f3p.nl enkel terugvinden dat de helling van de vleugels moet 'passen' bij de bocht.

    Er is allicht wat variatie in de lengte en breedte afmetingen van zalen, daarom lijkt het me logisch dat er geen numerieke waarde op de helling van de bocht wordt geplaatst (bijv. 15°).

    Ik neem dan aan dat met passende helling wordt bedoeld: die helling die nodig is om een 360° bocht te vliegen met een diameter gelijk aan de afstand tussen veiligheidslijn en achterlijn. Maw de ideale hellende bocht dient zo groot als mogelijk gevlogen te worden, vlieg je hem kleiner of groter dan is er puntenverlies.

    En dan heb ik hem helemaal door... en nu nog in de praktijk brengen ;)
     
  13. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    Hoi Hans,

    specifiek voor dat rondje rugvlucht, daarbij is de helling inderdaad niet omschreven, maar het mag in ieder geval geen 'rudder-only' circel zijn. Dus bij een grote circel zal idd de helling minder zijn als bij een kleinere circel.

    Jammer dat de F3P organiserende organisatie niet even bij de nederlanders komt buurten, we kunnen veel kennis en ervaring uitwisselen!

    Suc6
     
  14. BEL

    BEL

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    283
    de F3P organiserende organisatie of toch een deel ervan kent de nederlandse wedstrijden maar al te goed Winfried :)
     
  15. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    Weet ik Peter! ;-)

    Probeer mijn steentje bij te dragen om in Belgie ook een mooi BK op de rails te krijgen! ;-)
     
  16. BEL

    BEL

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    283
    kom je naar Maldegem ?
     
  17. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Daar ga ik geen commentaar op geven ;) Belangrijkste is dat we er nu mee door moeten gaan.

    En jullie zijn, zoals Peter al zei, uiteraard welkom! Kunnen we de daad bij het woord voegen en meteen ervaringen en kennis uitwisselen.

    Peter heeft uiteraard al heel wat ervaring, maar ik denk dat wij op dit moment meer kunnen leren van Nederland dan omgekeerd. We hebben heel wat in te halen, dat is duidelijk, maar op termijn moet het voor beide een win-win situatie zijn.
     
  18. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Nu wel volop aan het trainen zijn nog een vraagje bij figuur 1, de stall turn. Blijkbaar wordt die voorbij de middellijn gevlogen ipv erop (het geeft je in ieder geval een veel beter beeld). In dat geval zou je 2 maal de middellijn passeren: één keer bij de afvlucht en optioneel één keer tussen stall turn en rol.

    Is dat toegelaten?

    In dit filmpje van Yannic doet ie het blijkbaar ook (tussen 0:30 en 1:00).

    uw4wJNHQYd0[/media] F3P 2012 Markelo C-programma Yannic - YouTube

    Vraag is of het hem punten heeft gekost natuurlijk ;)?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. Peter v/d Riet

    Peter v/d Riet

    Lid geworden:
    3 dec 2006
    Berichten:
    1.619
    Locatie:
    Sint Oedenrode
    Dat mag, en kost geen punten.
     
  20. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.086
    Iets uitgebreider antwoord (Peter heeft helemaal gelijk): Je mag tussen de figuren steeds één keer de middenlijn passeren.

    De stallturn begint vóór de middenlijn en eindigt na terugkomst ná de middenlijn. Dus het passeren van de lijn bij de 'afvlucht' is nog onderdeel van het figuur.

    Daarna mag je dan keren en over de middenlijn naar de andere kant van de zaal vliegen om daar aangekomen weer te keren en op te lijnen voor de rol.
     

Deel Deze Pagina