F450 info wanted / set-up

Hey guys. Ik heb al een tijdje en DJI Phantom FC40 mey gimbal en een action cam eronder. Leuke set, vliegt heel netjes en strak en dit is de drone (of is quadcopter het juiste woord?) van mijn zoon.

Bij deze zijn set-up:

Ikzelf heb me een DJI F450 gekocht. Een tweedehandsje, een afdankertje. Je ziet dat het een goed gebruikt exemplaar is, maar de prijs was scherp, dus ja ...

Omdat ik de elektronica niet wil verprutsen, wil ik me toch eerst bij jullie informeren over enkele zaken waar ik geen antwoord op weet.

1) Op de DJI Phantom zit de GPS mode en ATI in de uiterst rechtse tuimerschakelaar. Aan de hand van het aantal groene flikkerlichtjes, kan ik zien of de Phantom genoeg satelieten gevonden heeft en het zodoende veilig is om te vliegen. Op de F450 ... welke schakelaar is geconfigureerd om en GPS mode, ATI of manual te vliegen? Hoe kan ik dit controleren? Op het moederbord van de F450 lees ik: Arducopter V2.6. Waar kan ik de software downloaden om alles te controleren?

2) Kan ik de zender -een Flysky FSi16- aansluiten op pc om de sticks te kalibreren of om uit te lezen welke schakelaars verbonden zijn met welke functie?

3) De dopjes op de props zien er beschadigd uit, dus die ga ik vervangen.

4) Er komt nog een goedkope action camera onder, maar hoe ik die ga bevestigen onder een gepaste hoek, weet ik nog niet juist.

5) De lipo rust bovenaan met een velcro spanstrip. Misschien een dom vraagje, maar zou die niet beter onderaan hangen? KWestie van een lager zwaartepunt?

Alle hulp welkom.

3) ben benieuwd waar je deze prop nuts vandaan gaat halen. Heb ze bij Hobbyking gekocht alleen hebben deze niet de gewenste afmeting (onderzijde is te groot).

4) Kan je doen door middel van een goedkope chinese gimbal. Voor 5 tientjes heb je zo'n ding al in huis. Lichtelijk afstellen en je kan er leuk mee filmen.

5) Heb 1x gevlogen met een lipo boven op, vond het niet echt lekker vliegen. Als ik deze onder de drone hang, vliegt het een stuk soepeler en rustiger.

Als ik deze onder de drone hang, vliegt het een stuk soepeler en rustiger.

Ligt dat ook niet een beetje aan de type drone en de instellingen waarmee je vliegt?
Ik heb onder andere een Flip 260 Quad en gebruik die voor los vliegen.
Heb de Lipo een 3S 2200 of 4S 1800 bovenop zitten.
Toestel vliegt zo strak als een snaar en gaat als op rails.
Heb andere Quads met de Lipo packs onderop, maar om nou te zeggen dat een Quad met de Lipo bovenop minder soepeler en rustiger vliegt ga ik niet helemaal in mee.
Vr Gr E

Heb een F450 gehad waarbij ik dat merkte. Pas de F450 omgebouwd naar de F550 en hierbij heb ik hem er ook onder gehangen. Accu heeft ook gelijk de functie van contragewicht tegenover de gimbal.

op een F450 merk je weinig verschil of de lipo boven of onder zit. bovenop heeft als voordeel dat hij makkelijk te wisselen is en hij zit wat veiliger bij een harde landing of crash.

je hebt een arducopter flightcontroller, deze heeft een zeer uitgebreide groundstation software apm planner. download de laatste versie hier: voor windows of voor mac.

de wiki van arducopter is hier te vinden.

ik zie twee antennes zitten op de foto, ik denk dat er 1 VTX (video) en de andere is dan denk ik een 3DR radio link. heb je ook de ontvanger voor op je pc/laptop erbij gekregen? ziet er hetzelfde uit maar dan met usb pin eraan.

arducopter is een ongelooflijk uitgebreide firmware met ontzettend veel instellingen en opties.hierdoor kan het heel moeilijk zijn om onder de knie te krijgen, en je moet een hele hoop leren. maar het is het zeker waard!

om arducopter volledig te kunnen gebruiken (alle flightmodes dus ook atti en loiter) heb je eigenlijk een zender met 6 standen schakelaar nodig, deze zenders zijn amper te vinden.. op sommige zenders kan je een custom mix maken die 2 schakelaars gebruikt om 6 standen naar de ontvanger te sturen op 1 kanaal (9X met er9x firmware bijvoorbeeld) maar dat is nogal een gedoe.
als je niet bang bent om je zender open te schroeven en te knippen en solderen raad ik je ten zeerste dit schakelkastje aan.
SKU279926-1.jpg

je offerd een draaiknop op je zender op en sluit deze op de plaats ervan aan en je hebt alle flightmodes onder een knop zitten.

ow en ja dat ding van jouw zoon is een drone... die van jou nog net een multicopter...lol

Hey guys.
Alvast heel erg bedankt voor de info. :thumbsup:

@dutchcommando , je schrijft:

ik zie twee antennes zitten op de foto, ik denk dat er 1 VTX (video) en de andere is dan denk ik een 3DR radio link. heb je ook de ontvanger voor op je pc/laptop erbij gekregen? ziet er hetzelfde uit maar dan met usb pin eraan.

Yep, die heb ik erbij. Het VTX printplaatje heb ik voorzichtjes verwijderd. Ga ik toch niet gebruiken. En de 3DR radio ontvanger heb ik er ook bij. Alleen weet ik begod niet waarvoor dat dient en nog minder dus hoe ik zoiets moet gebruiken. Kan je me even op weg helpen?

Tot zover lijkt alles te werken. Via Mission Planner heb ik de software 3.2.1 gedownload en heb ik alles kunnen afstellen.

Als ik nu de F450 eens op de testbank zet, dan reageert alles zoals het zou moeten. Alleen is de kracht wel bruut als ik vergelijk met mijn DJI Phantom FC40.

De Phantom reageert rustig en soepel en als ik alle servo's eens test door 'm op een zo veilig mogelijke manier in de hand te houden, dan voel ik zachtjes hoe de motoren in de gewenste richting trekken / duwen ...

De DJI F450 reageert veel bruter, veel krachtiger, veel heftiger. En ... dat boezemt me wat angst in.

Ik ga de komende dagen nog eens alles grondig overlopen alvorens ik me aan mijn eerste testvluchtje waag.

Waar ik me nog wat ongerust over maak, is hetvolgende:

Ik heb de copter stevig in beide handen vast aan het landingsstel.
Mijn zoon start de boel op in stabilize mode. Alles reageert vlot, krachtig, snel.
Dan tikt mijn zoon de schakelaar van stabilize mode naar loiter mode.
Copter begint dan heftig gas te geven. Was effe schrikken. Maar naderhand denk ik dat dit normaal is, omdat de copter alles probeert om op een bepaalde hoogte te 'hoveren' ... of zit ik fout?

Hoor het graag en alvast bedankt voor de tips & trics. Thanks! :thumbsup:

BIJ TESTS ALTIJD DE PROPS VERWIJDEREN!!!!!

de 3DR zender/ontvanger setup is voor draadloze verbinding met je pc/laptop. deze heeft een heel groot bereik (veel meer dan wifi en veeeeeel meer dan BT) en op deze manier kan je mission planner gebruiken waarvoor hij grotendeels bedoeld is. missies plannen, uitvoeren en realtime volgen van alle gegevens van de multi. je geeft de multi realtime opdrachten via de pc/laptop. waypoints aanpassen dat soort dingen..

en ja in loiter probeert de multi op 1 dezelfde plek en hoogte te blijven en zet alles op alles om dat te doen.
tijdens loiter veranderd de functie van de throttle stick, deze verteld de multi niet meer hoeveel "gas' hij moet geven maar verteld of hij omhoog of omlaag moet (wezenlijk verschil!!) stick in het midden is "blijf op de hoogte welke je nu bent" stick omhoog boven midden verteld de multi dat hij moet stijgen met een snelheid die is aangegeven door de positie van de stick, stick onder midden verteld dat hij moet dalen. tijdens al deze commando's bepaald de multi zelf hoeveel "gas" hij moet geven om jouw opdracht uit te voeren.

het "het aggresieve" van jouw multi can je eruit filteren door het gebruik van expo. jouw dji bulkt van de expo.. het is tenslotte uiteindelijk een heel duur stukje speelgoed voor mensen die eigenlijk niet echt kunnen vliegen..(laat staan verstand hebben van expo en rate instellingen)

HAD IK VERTELD DAT JE ALTIJD DE PROPS MOET VERWIJDEREN BI TESTS?

VERWIJDER ALTIJD JE PROPS BIJ TESTS!

je kan horen aan de motoren wat ze doen, je hoeft het niet te voelen...... het zijn 4 gehakt molens die daar zonder enige bescherming dor de lucht staan te hakken, een kinderhand ligt zo open tot op het bot (helaas ervaring mee)......
een volwassen hand trouwens ook.... maar dat is minder erg in het algemeen... ;)

Hey Dutchcommando. Ik apprecieer je antwoord en ja ... ik heb een grote fout begaan. Gelukkig goed afgelopen. Ik heb mijn lesje geleerd.

Thanks voor de info. Bijkomend vraagje, aangezien ik vermoed dat jij goed thuis bent in deze materie.

Het lukt me niet om het externe kompas te kalibreren. Ik krijg telkens een foutmelding 'failed', terwijl ik dikwijls 3.000 matching dots verkrijg. Grrr ... en tot zolang het ding niet perfect afgesteld is, durf ik er niet mee te vliegen.

Dus nu wil ik wel proberen de 3DR zender-ontvanger aan de praat te krijgen. Mission Planner zoekt verbinding, maar kan geen vinden, terwijl de lipo op de quadcopter aangesloten is en het device in de usb poort steekt. Ik vermoed dat het ontvanger toestel in de usb poort nog een extra voeding nodig heeft omdat er een plus en min kabeltje uit bengelen?

Hoor het wel. Nog even verder google martelen. Thanks.

Laatst bewerkt:
goed thuis in de materie..... nah.... heb een paar jaar met arducopter/plane en rover lopen ruzien... ;) maar thuis.... ik kon mij redden... :p

calibreren van het compas kan wel eens een paar keer proberen zijn.. voordeel is dat het compas in de gps unit zit, dus je hoeft niet de hele multi te draaien...
pak de gps unit van de multi af (wel het draadje aangesloten laten zitten natuurlijk)en draai deze rustig om alle 3 zijn assen en herhaal. zorg ervoor dat hij verder zo min mogelijk beweegt. op het calibratie scherm zie je als het goed is een geel puntje... maak er een spelletje van (packman..) en probeer het gele puntje te pakken met de rode en groene punten... nogmaals.. soms moet je het een paar keer proberen.

ik zie op jouw laatste foto niets van de 3DR unit. ik zie de Videi ontvanger (ding met antenne, deze heeft 7 - 12V nodig via de steker / plug die erop zit, gewoon lipo spanning van een oude of reserve lipo 2-3 S)
en een easycap, dit zet het analoge signaal welke uit de video ontvanger komt om in een digitaal signaal welke uit de usb komt, zodat je op een laptop video kunt kijken. of de video feed direct kunt zien in je mission planner.

de 3DR ground module zie ik niet... het lijkt een beetje op de easycap, het heeft ook een usb plug, zit waarschijnlijk in een zwart doosje, maar heeft een antenne ipv draadjes..

IMG_4481_zpslc9rwuv4.jpg

even erbij voor de duidelijkheid... links op de foto is de Video zender, deze krijgt signaal van de camera. en zend dat naar het goud kleurige kastje waar je hierboven een fot van hebt geplaatst.
rechts is de 3DR (air)unit, deze krijgt zijn signaal van de flightcontroller..en zend dat naar de 3DR ground module welke ik nog niet op een foto van jou gezien heb..
beide nooit van stroom voorzien zonder dat er een antenne op zit... dan gaat het erg snel erg stuk....

Back