F5B Eurotour - Wolfhagen - 18/19 Augustus

Gerben

Forum veteraan
Hoi F5B piloten,

Nog een kleine 2 weekjes en dan komt het Eurotour seizoen weer tot zijn einde.
De laatste Eurotour van dit jaar vindt plaats in Wolfhagen.
Zo'n laatste is altijd wat specialer, vaak veel deelnemers die er nog een laatste 'hijs' aan willen geven en bijzonder leuk sfeertje.

Wolfhagen is goed aan te rijden, 350km vanaf Zwolle, 280km vanaf Weert.
Een hotelletje in de buurt isvast te vinden, of, zeker zo leuk, kamperen op het vliegveld gaat ook. Ik heb me laten vertellen dat ze zelfs douches hebben daar op het veld, ongekende luxe :)

Meevliegen kan, ook als je (nog) niet zoveel rakken vliegt, en zo lang je je 10 minuutjes volvliegt eindig je zeker niet laatste. (je moet wel een FAI-conform model hebben natuurlijk). Of gewoon eens komen kijken en genieten van een lekker weekeind, in de Dutch F5B team tent is het samen met het Belgium F5B team altijd gezellig :)

Wie komt?

Gerben

Nog even ter aanvulling:

Een Hawk is met stukken plakband op de vleugel FAI legaal te maken.
En ik denk dat ze niet zo heel moeilijk doen als hij niet helemaal legaal is, of je zou ergens rond de 45 rakken moeten vliegen, dan wordt je een bedreiging.
Hotels rond het veld zitten vol of zijn erg prijzig (voor duitse begrippen).
Er zijn wel Gästhauser, dus huisjes, waar je terecht kunt.
http://www.rcdirect.nl/wolfhagen.pdf
Ook als je niet vliegt is het leuk, als je zaterdag rond een uur of 11-12 komt dan heb je een leuk dagje en ik weet zeker dat het zaterdagavond tijdens het etentje weer erg gezellig en laat gaat worden.
Ik ben bang dat de nederlanders en de belgen een naam gaan krijgen want wij zitten als eerste aan tafel en gaan als laatste, met pijn in de keel en buik van het lachen, weer weg.

Dus.. gewoon langskomen!

GJ

Volgens de kenners zou je 4 cm2 erbij moeten plakken, dat kom je tekort.

GJ

De meningen zijn tamelijk verdeeld, ik heb diverse berichten gehoord.
Met deze kenners bedoel je Norbert Hubner, na het gesprekje in Bad Bruckenau?

Gerben

Ja, de Hawk schiijnt een directe kopie van de Evolution uit 2002 te zijn van Urs Leodolter.
Totaal oppervlak is 26,2 dm2 en de eis is 26,66 dm2.
Dus met 4,6 cm2 ben je er.

GJ

Het is bijna zover.
De laatste Eurotour wedstrijd.

Nieuwe accu's gesoldeerd voor de nieuwe Surprise 16 2013.
Daar zit nu een 9S aandrijving in, Plettenberg met een YGE regelaar.
De weersvooruitzichten zijn perfect, misschien zelfs te heet.
Vanavond alles in de Surprise gebouwd en als je bijgelovig bent ga je daar niet meer mee vliegen.
Unilog 1 deed het niet, Unilog 2 ingebouwd maar toen bleek 1 temperatuursensor het weer niet te doen.
Proefdraaien, schiet de prop de tuin in, in de prikkelstruiken.
Accu's laden en bij de 3e accu pool ik hem verkeerd om.
Rook uit de Schulze lader.
Net wat onderdelen vervangen en hij doet het weer.
Het beloofd niet veel goeds maar we zien wel wat het wordt.

GJ

Hier alles ingepakt, auto ligt weer bomvol...
En ja, zelfs m'n zender gaat mee ;)

Voor wie ook komt: tot straks!
Voor de thuisblijvers: prettig weekeind!

Gerben

Heren! Goede wedstrijd en veel vliegplezier. Vast thermiek bij de vleet met dat warme weer...
Punten pakken en weer alles heel houden...
Gr Bas

FF een update over de Eurotour Wolfshagen:

Het veld was op een schitterende locatie met veel helpers.
Onze 2 piloten hebben goed gepresteerd namelijk GJ een 5de plaats in een sterk en groot deelnemersveld in de klasse F5F ! Gerben heeft ook goed gepresteerd met een 11 de plaats ,en lijkt zijn setup voor Roemenie eindelijk klaar te hebben.
Onze aangenomen vrienden uit Belgie hebben t ook goed gedaan, vooral Luc lijkt zijn zaakjes voor Roemenie bijna in orde te hebben. En Willy tja die gaat gewoon vlammen
in Roemenie, kan niet anders want we willen wel Graag dat ie blijft vliegen ( met wie kan ik anders een normaal gesprek houden tijdens een Eurotour...)

Al met al was het weer ouderwets gezellig en andere capabele NL / Bel vliegers KOM EENS EEN KEER MEEDOEN JULLIE ZULLEN EEN HOOP LEREN EN ZIEN EN WAARSCHIJNLIJK NIET EENS ONDERAAN EINDIGEN.

Gr Frank

Ik ben ook weer mijn bed uiitgerold.
Het was een heerlijk (warm) weekend.
Zittend onder de tenten in ons BeNelux paviljoen was het net aan uit te houden.
Temperaturen van 38 graden werd er gezegd en inderdaad, toen ik wegreed zag ik ook borden met 38 en 39 graden.
Vrijdagavond aangekomen, bleek 1 servo in mijn nieuwe Surprise nogal koppig te zijn en niet te willen doen wat ik wilde.
Ik kon de oorzaak niet vinden dus besloten om geen F5B maar alleen F5F te vliegen met Frank zijn model.
Bij het testen iin Dalfsen had ik 40 seconden motorloop, veel te veel.
Zaterdagochtend bleek dat een nieuwe accu wonderen verricht, ik had nu ineens maar 28-29 seconden, dat is krap.
Maar gecoacht door Luc en Gerben soepeltjes door de rakken gevlogen en ik zat steeds ergens in de top 5.
Helaas had ik ook een vlucht op de limiter en lag na 5 minuten alweer beneden.
Maar goed ook, het was zooo heet.
Maar dit soort fouten worden meteen afgestraft.
Ik stond na 2 ronden 3e en na de 3e ronde was ik ineens 11e.
Een nachtje slapen deed me goed.
De 4e ronde was lastig, de toppers vlogen 35 rakken (behalve Bernd Bossman, die had natuurlijk 39 met zijn nurflugel).
Ik moest zuinig vliegen want het was niet thermisch.
Dus, laag stijgen en proberen er maar iets van te maken.
Resultaat, 34 rakken en een landing op 9.59.
Een uurtje voor de prijsuitreiking kwam er een duitser naar me toe, dat hij net achter me stond in de klassering, ik scheen 11e te zijn.
Zwaar pissig ben ik toen naar de prijsuitreiking gegaan, hoe kon dit nou gebeurd zijn, waar heb ik dan die punten laten liggen, met andere woorden, wat een kl*te weekend.
Maar tijdens de prijsuitreiking... nummer elf...geen Gert-Jan.
Wat duurde het lang!!
Verrek, ik ben 5e.
Nou, big smile, felicitaties van iedereen.
Leuk, erg leuk!
Gerben, Luc en Willy hadden ook lekker gevlogen maar dat heb ik niet allemaal meegemaakt, die zullen er zelf wel wat over schrijven.

Nu nog 1 wedstrijd in Nederweert en het seizoen is over.
Ook tijd voor de andere piloten om eens te gaan nadenken of ze volgend jaar een keer mee willen naar een Eurotour.
Alleen jullie model, zender, lader en accu's meenemen en de rest hebben wij wel staan.
Gewoon eens doen, vrouw en kinders mee, geen probleem en je hebt een lekker weekendje!

GJ

ben een beetje bekomen van al de hitte van het voorbije weekendje.
Zoals GJ al gezegd heeft, was het een fantastisch terrein waar de laatste Eurotour plaats vond dit jaar.
Alleen een beetje te heet van temperatuur.
De resultaten kan je vinden F5B:
http://www.contest-eurotour.com/html/f5b/F5B-2012_Wolfhagen.htm
F5F:
http://www.contest-modellsport.de/html/f5f/F5B_Wolfhagen_2012.HTM
Ik ben eigenlijk best tevreden met het resultaat, vooral met de laatste vlucht.
Gedeeld derde plaats met 47 laps en 5 strafpunten, goed voor een 997,3.
nu beginnen afstellen aan de nieuwe vliegers en hopelijk vinden we nog enkel seconden winst in de setup.
bedankt alvast aan onze vaste supporters voor de steun en fun die we dit jaar beleefd hebben.
groetjes,
Luc

En ik natuurlijk ook weer thuis na een intensief weekeindje. Raar dat je van 4 vluchtjes toch behoorlijk moe kunt worden....
Vrijdag op tijd aangekomen in Wolfhagen en het mooiste plekje van het veld gevonden voor het BeNeLux F5B team. Langzamerhand druppelde iedereen binnen, tussen wat testvluchtjes was er tijd om met iedereen bij te praten over hoe het met ze ging en vergaan was. Het sfeertje op een Eurotour is altijd weer top, en werd n Wolfhagen versterkt door het mooie terrein en het gezellige clubje. Het werd georganiseerd door 2 clubs tesamen, die maar liefst 40 (!) vrijwilligers op de been gebracht hadden.

In het begin was te merken dat men nog niet zo heel veel ervaring had, maar in de loop van de wedstrijd werd dat steeds beter en liep het eigenlijk heel soepeltjes. Het terrein was zeker interessant, je onderste rak te diep vliegen betekende hoger blijven omdat je anders in de struiken/bomen zat, in het zweefgebied zat een lichte glooing met soms wat lift maar ook sterke daalwinden, diep naar voren stonden windmolens met erachter waarschijnlijk een helling die ook (soms) lift bracht. Gecombineerd met het warme weer en kortdurende belletjes was de duurtaak iedere keer weer spannend.

Voor mezelf toch een lichte kater overgehouden. Een paar foutjes en een behoorlijk hete setup zorgden voor een matig resultaat. Ronde 1 was er probleempje met de gasbox en ik koos voor de reflight, slechte keuze, van 44 rakken en iets onder tijd ging ik naar 41 rakken en een slechte duurtijd. Ronde 2 was beter met 45 rakken en 1 puntje gemist (geen motor, 9:59 en kleine cirkel). Ronde 3 op zondagochtend ging extreem hard. Snellere 6rakkers dan ik ooit gevlogen heb en snelle 4-rakkers. Daarvoor vloog ik echter zo scherp dat ik een cut op A maakte en ipv van 47 of zelfs 48 rakken er 'slechts' 46 vloog, de landing in de 2e cirkel kostte ook nog eens 10 punten, maar een ronde die absoluut moed gaf en perspectief op een leuke eindklassering.
Helaas ging ronde 4 minder, met moeite 46 rakken en teveel energie verbruikt. Na 5 minuten moest de motor aan, het laatste burstje energie bracht nog maar weinig hoogte meters en dat was het. Ik heb het nog 3 minuten kunnen rekken door vlak boven de bomen op een mtr of 30-40 te blijven hangen, dat leek heel goed te gaan, maar door 2 slechte bochten, net te ver en daarmee net buiten de lift, verloor ik net teveel hoogte en kon niet meer op het veld komen, kist verdween kort in het dal, kwam even boven en landde net iets achter het veld... 1 minuut te vroeg, geen landingspunten en een klein kraakje in de romp. Erg jammer, die 2 foute bochtjes kostten gewoon 4 plaatsen in de eindrangschikking voor het weekeind en 2 plaatsen in de eindstand van de Eurotour... toch een beetje een kater en onzekerheid over de aandrijving voor het WK...
De mooie 47'er van Luc aan het einde was tof om te zien, Piermario die onder druk een dikke laatste vlucht neerzette en zo de Eurotour won en GJ die de Avionic F5F strak door de rakken stuurde en een welverdiende 5e plaats meepakte.

Wat bijblijft is een super gezellig weekeind met het hele BeNeLux team, met de clubleden van Wolfhagen en Kassel en natuurlijk de mede piloten uit de diverse landen en hun vrouw en kinderen. Jammer dat het voor dit jaar weer over is met de Eurotours, pas over een ruim half jaar zullen we iedereen weer zien..

Nu eerst nog de laatste Nederlandse/BeNeLux wedstrijd in Nederweert over 2 weekjes, en daarna op naar het WK in Roemenie... Nog veel te doen, de aandrijving is nog niet helemaal zoals het zou moeten zijn... en wat training kan ik ook nog wel gebruiken...etc etc, worden nog drukke weekjes!

Gerben

Back