F5B/F5F analyse software

Door de toepassing van een logger gedurende de vlucht wordt een hoop data gegenereerd. Met programma's zoals LogView en DataExplorer kun je die gegevens omzetten naar grafieken en daar haal je op zich al best veel uit.

Het loont echter om de gegevens op andere manieren te presenteren. Zo wil je weten hoe lang een set rakken duurt, wat je beginhoogte is, hoe lang je stijgt, wat je max. hoogte is en je hoogteverdeling gedurende het heen en weer raggen tot aan de volgende stijgvlucht. En zo kun je nog meer verzinnen.

Afgelopen zondag heb ik van Gerben het programma Unilog Charting Tool gekregen. Die werkte alleen met de Unilog maar een mailtje naar Peter Kolp die het programma schreef was voldoende om een nieuwe versie te krijgen die ook de Unilog 2 ondersteunt.

http://user.iiasa.ac.at/~kolp/UniLog/UlcSetup-0.3.48.exe
http://user.iiasa.ac.at/~kolp/UniLog/ULC-0.3.48.zip

Werkt op alle versies van Windows 32 en 64 bit. (Tot en met Windows 8.)

Dit is maar 1 programma en ik vraag me af of er nog meer zijn.

Dus; voeg maar toe. .........................................

Laatst bewerkt:
Ik gebruik F5B Plot van Roy (UK). Werkt voor zover ik weet alleen met de Ul1.
Ik kijk vooral naar het energieverbuik per stijger, de verdeling van de energie over de start, 4-rakkers en 6-rakkers, zodat de 1750wmin zo goed mogelijk gebruikt worden.
Geeft me ook vrij snel een beeld of een aandrijving 'werkt' of niet.

Gerben

Hoi,

Roy ( Mr Magic ) heeft berhoorlijk veel werk in zijn programma ( F5B Magic ) gestopt, hij is met een Excel file begonnen en nu is het een echt programma. Het programma leest direct uit de Unilog 1 en neemt nu ook de data files van de Unilog 2. Je kunt zelfs de txt file van de parkoer computer aan de Unilog file toevoegen.

Belangrijke functies zijn het overlappen van de verschillende sets (zo zijn we begonnen) zodat je kunt zien wat er van set to set veranderd in bijvoorbeeld het vermogen. Met toevoegen van RPM en vliegsnelheid via de SM Speedsensor kun je ook de invalshoek van de propeller plotten en zelfs de aandrijving efficiëntie met toevoegen van het model gewicht. Daar ben ik nu al een paar jaar mee aan het prutsen geweest en dat is erg leuk.

Neem contact op met Roy als je een kopie wilt hebben.

Dan is er nog George die ook een programma heeft geschreven (UniF5B) met wat meer beperkte functies. Nu ook beschikbaar op Android.

Groet, Jos

al enig nieuws? kan me voorstellen dat er minder leuke reden is mbt de ontwikkelings stop van F5B Advantage , alternatieven voor Unilog2?

Back