F5B & Hotliner meeting 2009

Helaas wordt er al vanaf 2000 geen F5B meer gevlogen in Nederland. Daar waar Jos in 2007 nog een oproep deed, het-nederlands-f5b-tijdperk-terug, wil ik dat hier nogmaals doen.

Het draadje van Jos begon goed en er lijken ook wel piloten in Nederland rond te vliegen die in ieder geval wel aan F5B meetings mee willen doen in Nederland, maar wellicht nog geen wedstrijden willen vliegen of geen materiaal hebben wat aan de FAI regels voldoet.

Mijn voorstel is om dit jaar een meeting te organiseren waar iedereen lekker met z'n F5B kist (of evt hotliner) kan komen vliegen, mogelijk in een rak, en kan genieten van het schitterende fluitgeluid wat de kisten maken wanneer ze door de lucht zweven.

De hoop is dan natuurlijk dat er zoveel interesse is gewekt dat er evtueel regelmatig meetings zijn of beter nog weer wedstrijden voor een Nederlands kampioenschap.

Wat is er nodig om dit te organiseren:
- Organisatie
- Veld
- Rakken
- Datum
- Piloten
- Demo piloten

Dus kom op ... wie gaat er meehelpen?

Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk idee!

Voor mezelf: Ik heb niet echt wedstrijdambitie (ook het geld er niet voor), geen auto, dus meetings ver weg worden lastig.
Heb een gerestaureerde ArianeV10 met de goedkoopste hongkong setup mogelijk. vliegt heerlijk, maar niet voor competitie ofzo :)
Mocht het in de buurt van Den Haag zijn, dan kom ik misschien wel even langs om te kijken in ieder geval dus :)

Johan,

Ik heb destijds ook al in Jos zijn draadje gereageerd.
Ik heb hier alles liggen om een goede F5B kist op te bouwen.
Ik denk echter dat F5B iets te hoog gegrepen is voor veel mensen.
Jos zijn voorstel was met een laag budget de duitsers zoek te vliegen.
Ik heb toen ook gezegd dat dat niet mogelijk is, je investering zal om te beginnen toch op minimaal 1000 euro liggen om een beetje mee te doen.
En Jos is ook zijn doelstelling uit het oog verloren want die ging ook met Neu en Surprises en Avioniks aan de gang.

Maar....
Ik denk dat je wel mensen warm kan krijgen om op een lager niveau te beginnen.
Dus wel het F5B idee maar dan niet met 4 kilowatt plettenbergen en zo.
Een restrictie op het toegelaten vermogen, aantal cellen of eventueel propmaat / toerental.

Ik voel er wel wat voor, ons veld is er ook geschikt voor (laadmogelijkheden) en als ik het bespreek moet dat wel mogelijk zijn.

Mochten er genoeg deelnemers zijn dan zou je volgend jaar eens kunnen gaan denken aan echt F5B, of trainingen meevliegen met de duitsers of belgen.

Gert-Jan

Echt F5b zou inderdaad voor veel mensen wel te hoog gegrepen kunnen zijn, want ik weet ook wel dat je met 1000 euro de Duitsers niet zoek gaat vliegen, maar met een beperkt aantal kun je natuurlijk al een NK houden. Maar wellicht dat je 2 klassen zou kunnen maken. Een soort open "hotliner" instapklasse en een F5b klasse.

Ik denk dat onze ideeën dus wel enigszins overeen komen.

Nu nog vliegers die mee willen helpen (want alleen ga ik dat natuurlijk niet redden) om in ieder geval eens een meeting ergens te organiseren zodat we nog beter het animo kunnen bepalen.

En in de tussentijd inderdaad maar uitwijken naar België.

Johan, inderdaad zitten we wel een beetje op dezelfde lijn.
Bij ons op de club vliegen we al jaren een electrozweef competitie.
We hebben die een jaar of 20 geleden gestart, Gerben en ik vlogen toen al met Surprises met Plettenbergen van 1 kW op 27 cellen.
Dat is ook 1 van de redenen waarom we bij ons op de club zo'n enorme laadcapaciteit hebben, er zijn vrij veel electrovliegers.
Ik heb net even contact gehad met de voorzitter en er is waarschijnlijk ook nog ergens apparatuur om rakken te vliegen.
Op zich is er geen bezwaar tegen een electro wedstrijd (F5B achtig) op ons veld.
Nu alleen nog een concept bedenken dat het niet te duur wordt maar wel de kick geeft van F5B.

Dus als iemand ideeen heeft?
Je moet een begrenzing in stroomverbruik of cellen hebben, of propmaat en toerental.
Dat zou dan de instapklasse kunnen zijn (limited).
En dan eventueel een echte F5B klasse ernaast.

GJ

F5B in België

In België hebben we 6 wedstrijden in 2009+ 1 "Eurotour" wedstrijd(Heist-op-den-berg). In de 7cellen(nu2S) en 10 cellen (F5F,3-4s 1300 Wmin) Kunnen we nog wat deelnemers gebruiken. "FAI" F5B vliegen we natuurlijk ook( 1750Wmin), iedereen welkom...

Laatst bewerkt:
@WimH ik ben wel heel benieuwd waar en wanneer die wedstrijden zijn. Ik voel er wel wat voor om in ieder geval een keer te kijken maar hopelijk ook mee te gaan doen. Eerst nog even een paar keer oefenen met de Raketenwurm.

Voor de rest lijkt er nog niet zoveel enthousiastme te zijn voor een electrozweefklasse helaas. Misschien komt dit pas als er echt een fly-in gaat komen dit jaar. Dat zou dan mooi bij de vereniging van GJVO kunnen lijkt me.

Inderdaad is er weinig animo.
We houden dit jaar sowiezo weer electrozweefwedstrijden bij ons op de club, misschien dat we een open wedstrijd kunnen houden met een F5B tintje.
Ik hou het in gedachten en zal het posten als ik zekerheid heb.

GJ

F5 in België B=F5B, D=F5D

19 april B Thumaide
26 april D Diest
3 mei
10 mei
16 mei
17 mei
23 mei
24 mei B Hemptinne
30 mei
31 mei
7 juni
14 juni
20 juni
21 juni
27 juni Inter BF
28 juni Heist-o-d-Berg
5 juli D Baulers
12 juli
18 juli
19 juli
26 juli
2 august. B Anthisnes
9 august. B Orp-Jauche
15 august.
16 august.
23 august.D Anthisnes
30 august.
5/sep
6/sep B Andenne
12/sep
13/sep D Longueville
19/sep
20/sep B Baulers
26/sep
27/sep
4/okt D reserve

Johan,

Ik kom naar Berg op den Heist!!!

Heb 4 dagen vrij geregeld om vanuit Engeland af te reisen.

Een vriend van mij uit Uithoorn, Jeff Brunet komt wellicht ook.

Ik stel voor dat mensen in ieder geval een dagje komen kijken. Beetje car poolen kan ook geen kwaat om de kosten te drukken voor het tripje naar Belgiek.

Dit lijkt mij de ideale gelegenheid om te zien wie er echt interresse heeft. Mensen die in Berg op den Heist komen kijken hebben echt interresse en de rest niet. Zo zie ik dat.

Wel is het zaak dat we het aan zo veel mogelijk mensen laten waten!

De mensen die komen kunnen op mijn steun rekenen wat betreft hulp en informatie om zelf ook te starten. Je kunt mij overdag en snachts e-mailen over wat dan ook.

Jos

Tja, de hoop op F5B in Nederland heb ik al een klein beetje op gegeven. Voor mezelf heb ik al de beslissing gemaakt om naar België af te reizen (ik hoop alleen dat ik geen frans hoef te spreken want dat gaat niet goedkomen). Als het goed is wordt m'n Surprise 13 volgende week verstuurd want deze was op voorraad bij Freudenthaler. Levertijd is anders 6-8 weken op het moment. Schijnt dat Rudi bezig is met ontwikkeling van iets nieuws.
Heist o/d Berg staat in ieder geval ook in mijn agenda. Is ook niet zo ver rijden vanaf hier zag ik.
En natuurlijk vooral dit jaar veel gaan vliegen.

Johan, goed bezig!

Geloof mij, als er hier en daar een beetje F5B wordt gevlogen in Nederland en er vervolgens een oproep komt waar veel mensen naar kijken dan komt het helemaal goed.

Vergeet niet dat de kosten nu heel laag zijn om mee te doen. Er is geen noodzaak om veel geld uit te geven en toch competatief te zijn. Iedereen heeft dezelfde energie en je vlieg accu van 190 USD gaat 50 vluchten mee als het niet meer is.

Mocht ik ooit naar Nederland verhuizen dan komt er in iedergeval een competitie. Wellicht maar met 1 deelnemer maar ach, dat mag de pret niet drukken.

Oh en wat betreft Duitsers zoek vliegen, dat komt nog wel!

Ik zie wel heel veel wedstrijden tegen de franse grens aan.
RFM is inderdaad bezig met een nieuw model.
Als er iets in Nederland van de grond komt vlieg ik nog wel even met een kist uit mijn eigen mallen.
Mocht er wel een echte wedstrijdklasse ontstaan dan bestel ik wel een paar Surpises of huur een mal bij Fickenscher.
Maar ik ben , net als Johan, bang dat het niks wordt hier in NL

Edit,

Jos, jij zei een jaar geleden ook dat je het heel goedkoop kon doen..., wat heeft het je gekost, 4000 euro?
Ik heb heel veel voor inkoop, maar voor 800 euro krijg ik geen kist de lucht in.

En goede lipo's, goede laders, goede regelaars en motoren, goede kisten zijn nog steeds duur.

Lipo: 150 Euro
Lader: 200 Euro
Regelaar: 200 Euro
Motor: 300 Euro
Kist: 400 Euro

En dan nog de rest...

GJ

Laatst bewerkt:
En dan ben je de servo's nog vergeten, ook een redelijke kostenpost en ook 1 v/d redenen dat ik nu een Surprise heb besteld. Deze kost met 5 servo's 680 euro tegen 600 euro voor een lege Raketenwurm waar dan weer voor zo'n 200 euro aan servo's in gaan.
De regelaars heb ik gekocht toen Castle een of andere rechtzaak had verloren en een maand lang 25% korting gaf. Tel daar nog de gunstige dollar van 1 jaar geleden bij op en dan had ik er ongeveer 2 voor de prijs van 1 in europa.

Zooo, de RW is duur geworden!
Ik ging uit van een Surprise omdat ik dat een betere kist vind.

En in de nieuwe reglementen moet je ook een logger in je kist hebben, dat is ook nog eens 100 euro.
Dus een "beginnerssetje" is zo'n 1500 euro.

Daarom zei ik ook al, er moet een limited klasse komen, dan is het wel te betalen voor de meeste mensen en daar komen wel deelnemers.

GJ

Gert Jan,

Geen flauw idee wat ik er aan kwijt ben. Ik kon het toen betalen, nu even niet. Heb trouwens in die hele tijd maar 1 kist stuk gevlogen en dat was omdat de ontvanger accu leeg was. Verder heb ik een CC 125 opgeblazen en een Neu 1512/1D opgeblazen. Deze zijn voor weinig vervangen, gerepareerd. Dus als je het zo bekijkt heeft het me niet veel gekost.

Een lader heb je voor 160 USD (Bantam BC6 die op 220V en 12V werkt) en die heb je zowiezo nodig voor elektro vliegen. Net zoals een zender, die heb je ook nodig. Let wel ik vlieg met een lekker goedkope Spektrum DX7 van 250 euro en dat werkt goed genoeg.

Als we zelf kisten zouden bouwen en ook verkopen dan kost het vliegend materiaal heel weinig. Dan is het niet erg als je een keer schade vliegt en dat is heel belangrijk voor de geest.

Een goeie motor en regelaar kost natuurlijk geld, maar geen 400 euro voor een Schulze of een Plettenberg betalen. Je kunt met een Neu 1509/1.5D/6.7 op 5S en een CC 125 zeker heel goed mee doen. Als je iets betrouwbaars vliegt en niet te veel experimenteerd (dat vindt ik helaas just leuk) dan heb je aan 2 setjes genoeg.

Maar het gaat er niet om wat dit allemaal kost. Ik vraag niet aan elke piepo die een balsa wegwerp zwevertje of een Pico Z heli heeft om mee te doen. Er zijn genoeg mensen in Nederland die per jaar meer verbrassen aan modelvliegen dan nodig is om in F5B te kunnen starten.

Het is nu gewoon te doen voor een ieder die denkt dat ie goed kan vliegen.

Vroeger wat dat niet het geval, de kosten van F5B met het selecteren van accu's, de niet toegangkelijke duure apperatuur enzovoorts maakte het tot een sport voor de enkeling.

Maar je hoefd niks, je mag ook gewoon komen helpen. ;)

Ik heb me in de prijzen iets vergist, maar niet veel. De Rw2b kost 550 euro en de RW1 420. Maar ook Rudi heeft z'n prijzen verhoogd net voordat ik bestelde :(.

Oh Gertjan,

Begin jij een limited class zonder regels?! Lijkt me leuk! Dan barst van zelf de competitie dreef wel los. ;)

Wat betreft een logger of dan wel een limiter. De limiters van Steve Neu kosten 50 USD, dus nog geen 35 euro..

Maar een Unilog is wel een heel handig stuk gereedschap. Je weet dan tenminste echt wat er in de lucht met jou kist gebeurt en je kunt dan perfect een setup bij elkaar schrapen die goed werkt. Je kunt hem beter zien als de ultieme multimeter!

Vergeet alsjeblieft het idee van een beginners set. Er is echt niemand die zonder wat dan ook ineens F5B wil gaan vliegen en gaat zitten rekenen wat het allemaal niet gaat kosten. Veel meer reeel is om te bedenken wat het vliegen van F5B zou kosten boven op het vliegen van een echte goede hotliner. Dat valt dus wel mee met wat hulp van mensen zoals jij en ik.

Jos

Als ik op RCgroups zie wat je allemaal gekocht en gesloopt hebt dan kom je denk ik meer in de range die ik noem, paar duizend euro.
Maakt ook niet uit..
Het is hobby, moet geld kosten , maar je mag mensen niet lokken met verkeerde info.

Een lader is volgens mij nog steeds zo'n 200 euro.
En een Spektrum DX7 is 300 euro.

Als ik mensen adviseer zeg ik altijd, koop meteen iets goeds.
Dus een Plettenberg, service is perfect!
Maar ding kost wel 350 euro.
En een goede regelaar, 125 A is veel te weinig, ik heb aan wat duitse wedstrijdvliegers regelaars verkocht, onder de 200A gaan ze stuk.
Ze trekken 300+ Ampere.

En zelf kisten bouwen, ik heb mallen maar mag daar geen kisten uit verkopen, alleen voor eigen gebruik.
Ik heb al zat gedoe gehad met Freudenthaler omdat jij probeerde de surprises nog goedkoper bij hem te krijgen dan bij mij .... niet echt slimme actie!

En vroeger waren de kosten net zo hoog als nu.
Wij vlogen 15 jaar geleden al met Surprises met Plettenbergen, dat was net zo duur.

Enige voordeel is dat er nu meer merken zijn en niet alleen Freudenthaler die zijn kisten op de markt brengt.
En motoren... ik heb een motor speciaal bij Plettenberg laten wikkelen, dus raar materiaal bestaat ook nog steeds.

Maar als er iets van de grond komt dan ben ik erbij.
En dan wil ik winnen ook!

EDIT)

Een limited klasse heeft regels, ik heb dat al geschreven.
Je moet het vermogen beperken.
Dan kan je simpele lipo's en simpele motoren gebruiken.
Gewoon meten hoeveel stroom een motor trekt bij welk toerental.
En dat als limiet nemen.
Dan kan je een simpele hotliner nemen (200 euro voor een vol gfk kistje) en dan 200 euro apparatuur (servo's, 5S ladertje van 50 euro, simpele servo's, klein regelaartje , motortje van 50 euro).
Mensen die dat eenmaal gedaan hebben en het geld hebben gaan dan wel verder.

Iemand koopt niet meteen voor 1500 euro zooi en gaat een wedstrijdcircuit in wat hij niet kent.

GJ

Laatst bewerkt:
Back