F5B NL 2010 en hoe nu verder

GJVO

In Memoriam
Forum veteraan
Hallo allemaal,

na drukte op het werk en een inbraak thuis heb ik nu eindelijk weer tijd gevonden om verder te gaan met F5B.
Jullie hebben nog de detail uitslagen tegoed van de finalewedstrijd.
Ik heb, met dank aan de belgische collega's, een tabel opgesteld waar je heel duidelijk kan zien wat de keertijden, snelheden en dergelijke zijn.

Die staat hier:
Data Finale 2010

Nu het seizoen 2010 erop zit kunnen we concluderen dat het een geslaagd seizoen was.
In totaal 22 vliegers hebben deelgenomen.

Ik had zelf nooit verwacht dat er zoveel mensen mee zouden doen.

Voor volgend jaar hebben zich al weer wat nieuwe geinteresseerden gemeld en er zijn ook wat nieuwe modellen onderweg.
De competitie wordt dus sterker.
Maar laat je niet afschrikken, meedoen is leuk en leerzaam en er is bewezen dat je met 4000 watt niet beter vliegt dan met 2500.

Wat gaan we nu de komende tijd doen.

Ik ben een 2e rakkensysteem aan het bouwen om mensen in het oosten de kans te geven te kunnen trainen.
We zijn met een B-rak camera systeem bezig wat gekoppeld kan worden aan het rakkensysteem, dus geen helper op b-rak meer nodig.
Ook willen we af en toe een trainingsdag doen, om te beginnen in Dalfsen, verdere info zal volgen.

Mochten er nog vragen zijn dan ben ik bereikbaar op info@F5B.nl
Als ik het niet weet speel ik het door aan andere mensen, beetje kennis delen.

Iedereen bedankt voor het leuke seizoen en volgend jaar kan het alleen maar leuker en beter worden.

Grts Gert-Jan
www.F5B.nl

Laatst bewerkt:
Zonder gekheid, jouw inzet was heel belangrijk voor de F5B start-up Gert-Jan. Weer zuur dat jou een inbraak moet overkomen.

Data ziet er heel interessant uit. Kan je goed zien hoe ""concequent"" je vliegt. (niet zo erg dus).

Laatste weken erg druk met het werk. Over een week naar Korea. F5B staat op een laag pitje momenteel.

Ronald

Jij ook bedankt GJ voor je totale inzet.

Als ik ergens van baal is het wel dat ik niet in Nederland woon in deze fantastische F5B tijd.

Wat betreft hoe verder, gewoon zo doorgaan toch?!

Jos

GJ,

Je hebt wat moois in hele korte tijd in nederland opgezet!!!
En als die lijn zich doorzet kunnen we nog heel wat moois verwachten.......
Alle ingredienten waren aanwezig, laagdrempeligheid, gezelligheid en een steiging
van niveau, chapeau!
Persoonlijk bedankt voor de hulp en betrokkenheid , volgend jaar zal ik alle wedstrijden meevliegen en met jullie ( Gerben) bij enige Eurotour wedstrijden gaan suporteren.

Gr uit Duitsland Frank

Gewoon zo verder. Voor het komende seizoen ben ik zoals jullie weten al bezig met enkele dingen. Maar nu eerst die vleugel pas maken op de siren romp en dan als die het goed doet een nieuwe romp maken. Die combi krijgt dan wel iets meer power. Als het lukt een budgetdrive met ongeveer 2,5 KW.....kijken of de siren romp dat uithoud.

2010 was inderdaad een geweldig jaar, wat een deelname, dat had ik van tevoren nooit kunnen voorspellen. Belangrijk is om het ook in de toekomst redelijk laagdrempelig houden maar ook met voldoende mogelijkheden voor de echte enthousiastelingen om door te groeien.
Voor 2011 lijkt het me wel beter om wat soepele regel aanpassingen door te voeren om weer wat dichter naar de echte F5b regels te gaan (zonder natuurlijk de drempel onnodig hoog te leggen voor de recreatieve vlieger). Denk dan bijvoorbeeld aan de safetyline buzzer gebruiken en zorgen dat de doorstroming op de dag zo blijft gaan zoals de laatste wedstrijd in Stompetoren.

Natuurlijk een bijzonder woord van dank aan GertJan voor zijn geweldige inzet om 2010 tot een bijzonder jaar te maken.

Enthousiast ben ik, nu het vliegen nog HaHa
Maar we hebben in NL al een leuke groep mensen bij elkaar,
en ik denk dat er volgend jaar nog wel wat bijkomen.
Nu is t zorg dat ieder op zijn eigen niveau verder komt en dat
de gezelligheid blijft.

Gr Frank

Ja, de regels zullen licht veranderen.
Safety lijn bijvoorbeeld maar ook (zoals de laatste wedstrijd in S'toren) een wat strakkere organisatie.
Dan loopt het allemaal wat beter door.
Het moet wel gezellig blijven (dus ook de etentjes achteraf houden we erin) maar gewoon allemaal met wat meer druk.
Ook zoeken we nog naar een concept om mensen die wel in de top of subtop vliegen maar geen FAI model en limiter hebben een handicap te geven zodat het voor de onderste regionen makkelijker is om bij te blijven.
Ik weet van enkele mensen al waar ze volgend jaar mee gaan vliegen en de competitie wordt een stuk groter.
Er zijn nog te weinig mensen om 2 klassen te maken (budget en FAI) maar er moet wel iets verzonnen worden.
Dat worden dus weer slapeloze nachten.

Frank is inderdaad 1 van die enthousiastelingen die een inhaalslag moet maken.
Daarom gaan we proberen om af en toe een trainingdag te houden zodat we het totale nederlandse niveau omhoog halen.

Data volgen maar er wordt als alles meezit de 24e ergens in het oosten gevlogen.

GJ

GJ, even een idee.

Je zou best een extra klasse kunnen maken waarbij de Unilog op 1300W.min wordt gezet (F5F limiet) en/of je een Neu F5F limiter leent van de organisatie (slechts 35 euro). Dit moet toch een behoorlijk leuke en vooral eerlijke competitie geven.

Bedenk wel dat 1300W.min al 74% F5B is. Dus geen kattenpis.

Of zelfs iets van;
Hawk
F5F limiet in F5B model
F5B (1750W.min)

Mensen die geen Hawk hebben en ook niet met de F5F limiet mee willen doen vallen dan buiten de prijzen maar hebben vast nog wel een hoop plezier.

Tis maar een idee.

Nou, we hadden inderdaad het idee om een limiter te verplichten als je meer dan 34 rakken vliegt of zo.
Maar dan heb ik toch zoiets van , koop meteen een unilog, daar heb je ook in andere modellen wat aan en je kan dan ook analyseren.
Welke limiet we dan aan moeten houden moeten we nog bekijken in testvluchten.

Maar we zitten wel op dezelfde lijn Jos (voor de verandering) ;-)

Das ook een leuk idee. Dat je niet meer dan 34 rakken kunt scoren tenzij je een limiter gebruikt. :)

Wat betreft dezelfde lijn, ach ik moet zeggen dat ik best zin heb om met jou op een WK te staan. Het was best leuk om jou als mijn helper te hebben in Stompetoren op die laatste wedstreid.

Kijken dat we elkaar (ook Gerben en anderen) ergens op een Eurotour zien in 2011.

ik spreek denk ik even als beginnend wedstrijd vlieger. Was wel blij afgelopen jaar dat de limiter niet verplicht was. Een limiter/unilog kan stuk heb ik gemerkt. En een verplichte limiter maakt het terug komen na een paar crashes lastiger. Het max. aantal rakken is een goed alternatief. 34 klinkt goed. Wie daar overheen wil zal aan de limiter moeten.

Ik denk dat de F5B NL afgelopen jaar een vliegende start heeft gemaakt, met veel enthousiaste deelnemers en vooral blije gezichten op de wedstrijden.
Met de groeiende groep deelnemers zal het belangrijk zijn de wedstrijden soepel en vlot te laten verlopen, zoals tijdens de laatste wedstrijd in Stompetoren. Met de ervaringen die opgedaan zijn zal dat komend jaar wel goed komen.
Belangrijk is een stimulans voor nieuwe vliegers, iedereen kan mee doen, heb je een Blizzard of andere hotliner, gewoon lekker meevliegen. Het leuke is dat iedereen elkaar helpt en bijstaat en dat werkt aanstekelijk.
De limiter invoeren vanaf een bepaald niveau (35 rakken oid) lijkt me belangrijk om 2 redenen. Iemand die met dergelijke vermogens gaat vliegen is zeker gebaat bij de informatie die een Unilog geeft om de boel heel te houden. Daarnaast helpt een limiter excessen te voorkomen. Afgelopen jaar had je zonder limiter met 7kw, 8kw of zelfs meer kunnen vliegen...

Op naar 2011 zou ik zo zeggen, wordt vast weer een leuk jaar!

Groet,
Gerben

Super hoe het f5b gegroeid is Nederland. En dit dankzij GertJan natuurlijk. ik heb er telkens van genoten om op mijn gemak de reis te maken, om daar dan enkele spannende wedstrijden mee te maken.
Hopelijk komen er volgend jaar in België ook wat geïnteresseerden bij en dan vooral in de buurt. ;) :D

Ik sluit me volledig bij alle andere deelnemers aan. Ontzettend leuk dat er weer veel actie is op F5B gebied.

Volgend jaar hopelijk wat minder materiaal pech dan dit jaar.

Jw

Hopelijk komen er volgend jaar in België ook wat geïnteresseerden bij en dan vooral in de buurt. ;) :D
Misschien de lagelande cup uitbreiden naar wat belgische plekken?

Was zeker top dit jaar, volgende jaar wordt de concurrentie zoiezo wat sterker dus beter vliegen is een vereiste, maar ja meedoen is soms leuker dan winnen ;)

Mark,

De ideeen lopen omtrent een soort Benelux cup.
Is ook besproken bij de laatste 2 wedstrijden in Belgie en ook de Belgen hadden er wel oren naar. Idee is om 2 van de wedstrijden in Nederland en 2 van de wedstrijden in Belgie mee te laten tellen voor een Benelux klassement. En dan liefst wedstrijden die een beetje in de buurt van de grens zijn, zodat de afstand beperkt blijft voor iedereen.

Groet,
Gerben

Benelux klinkt leuk. Je moet bedenken dat Nederland en Belgie eigenlijk maar PIEP klein zijn. Hier in Engeland zit ik 3 uur en 45 minuten heen en dan weer terug in de auto voor een competitie. Dat wil niet zeggen dat ik dit een goed idee vindt, beter dat het dichterbij is want dan komen er meer mensen.

Maar wat je wel kunt doen is het net zoals de eurotour doen, alle wedstreiden in Nederland, Belgie en Luxemburg (geeft het die?) bij elkaar optellen. Mensen kunnen zelf wel zien naar welke competitie ze willen gaan.

Back