F5B probleem

Ik heb een Evolution Competition gekocht maar er zat naast het prachtige model niets in, geen bouwbeschrijving geen motorschotje geen servokapjes.Ik zou graag een paar dingen willen weten hoe krijg ik er in vredesnaam 27 cellen in?
Hoeveel down en sidetrust geef ik hem?
Hoe bevestig ik de roerhevels?
Wat voor servo gebruik ik in een vleugel van maar 10 mm dik?
Ik heb nogal slechte ervaringen met Hitec maar ze zijn duur zat die dunne digitale maar die Voltz-servo's vind ik wel heel mooi.

Je gaat wel uit van de gebruikelijke cellen?
Bij F5B worden de iets kleinere RC 4/5 SC 1600 gebruikt.

4 stangen van 7, maar wel met 1 cel minder ergens uit het midden (dus 27). Op de lege plek stekkers direct op de cellen gesoldeerd.

Servo's in de vleugels en kielvlak, ontvanger diep in de staart gepropt.
Dan zou het normaal moeten lukken in een F5B model.

Als het niet voor wedstrden is kan je er ook minder cellen indoen. Vlieg je "maar" 25 m/s vertikaal i.p.v. 50 m/s bijvoorbeeld.

Een blok van 27cellen (1000SCR of CP1700) voor zo´n model wordt vaak zo gemaakt

=====
========|

De onderste rij cellen reikt ver in de neus tot vlak bij de motor. De regelaar komt vaak op de accu te liggen. Zodra je genoeg ruimte voor de regelaar hebt, leg je een tweede laag op de accu om deze tot het gewenste aantal te kregen. Je moet even uitwegen (zwaartepunt)wat de ideale accu vorm is, want lood hoort niet in een hotliner.

Ik lees vaak dat tegenwoordig ook met 24cellen accu´s gevlogen wordt. Maakt het misschien iets eensvoudiger.

De ontvanger accu, 4x350MAh oid. en de onvanger liggen daarbij achter de aandrijfaccu.

Goede hotliner servo´s zijn Graupner C341. Niet duur en stabiel.

De motor komt over het algemeen recht op de romp te zitten. In zo´n krappe romp is vaak geen of weinig ruimte om de motor scheef te zetten.

Een motorspant en roerhevels maak je van epoxyplaat (printplaat). Het ene natuurlijk dikker dan het andere. Motorspant alleen met 24uurs epoxy lijmen ivm. de te verwachten warmte ontwikkeling in het model.

:D

De CP1700 (=RC4/5 SC 1600) zijn iets zwaarder dan de 1000SCR. Je zit dan sneller aan de maxilmum toegestane 1100 gram accugewicht.

Mischien daarom tegenwoordig meer 24 cellen.

Hitec heeft sinds vorig jaar hele mooie servo's op de markt. De HS-125MG of HS-5125MG (digitaal). Deze zijn superplat: 10 mm, supersterk en weinig speling. Je krijgt ook mooie metalen hoorntjes erbij die wat stugger zijn als de meeste nylon hoorntjes.
Die volz servo's zijn ook erg mooi. Alleen is de verkasting niet helemaal dicht, daar zit een stickertje overheen. Als je dat eraf haalt dan kijk je recht in de tandwielen. Je moet dus wel even oppassen met het erin plakken, voor je het weet zit er lijm in de tandwielen.
Weet je al wat voor een aandrijving je erin wil gaan doen ?
Groeten Joris

Inderdaad, stromen >100 A zijn tegenwoordig gebruikelijk bij F5B. De CP1700 kan dit hebben omdat de motorlooptijd niet meer dan 5 seconden per stijgvlucht bedraagt. Dit is lang genoeg, want de stijgsnelheid van een F5B-kist is ongeveer 50 m/s. Hiervoor worden overigens wel uitsluitend "gepushte" cellen gebruikt.

Ik wil er een Lehner-basic in zetten die is niet te duur (€102,- zonder vertraging) en je kunt hem kortstondig met 1500 Watt belasten.
Ik heb al een paar pakketen van 12XCP1600 maar die zitten als twee rijen van 6 bij elkaar gesealt en die krijg ik er met geen mogelijkheid in, 1 pakket gaat zonder problemen maar die 2de gaat niet dus dat wordt dan maar met 12 cellen want die pakketen heb ik toch al.Ik heb met die duitser van Hobbyland gesproken en die vliegt met 12 cellen CP1600 gepusht een Lehner en 80 A en een Jeti regelaar en hij is heel erg tevreden maar hij heeft natuurlijk niet dat penetrerede vermogen van een 27 celler. :lol:

Als je een basic wilt gebruiken, dan wel 1 met veel toeren/volt en een flinke vertraging.
Directe aandrijvineg lijke mij niet lukken met die motoren.

Directe aandrijvingen zie je tegenwoordig niet meer in F5B (redement is veel te laag, props te klein enz.).

Ik gebruik zelf 27 cellen type 1000SCR (pushed&matched GM) met een Hacker B50 F5B Carbon 6.7:1 met een 16x16 RFM prop. ca. 70 A :lol:

Deze setup is ook alweer verouderd. Tegenwoordig worden in competitie de CP1700 (24 cellen) toegepast.
24 i.p.v. 27 omdat anders het accugewicht te hoog wordt. Lagere spanning houdt wel in hogere stoom omdat de vermogens gelijk blijven.

In mijn Ariane staat de motor volledig op NUL (geen domp of zijwaarts) simpelweg omdat er geen ruimte voor is. Voor de vleugelservo's gebuik is de 9mm servo's van Dymond (4 stuks) Prijstechnisch erg goed.

Veel succes met de (moeilijke) keuzes en verdere bouw

Janwillem.

Back