F5j Trainingsdag Dalfsen

Discussie in 'F5J' gestart door Justus, 7 jun 2020.

  1. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Afgelopen week is op de site een update gegeven over de stand van zaken binnen de F5j.

    https://www.f5j.nl/wedstrijden-in-2020/

    Hier is ook gemeld dat we, na de meest recente versoepeling van de coronamaatregelen, de mogelijkheid zagen om een F5j-trainingsdag te houden.

    Zodoende wil ik hier een kleine uitweiding geven van hoe we die dag in willen vullen en als er behoefte is aan aanpassing daarvan, dan kan dat gesprek hier gevoerd worden.

    Zoals gezegd is voor de locatie het veld en clubhuis van RMF Friendship in Dalfsen gekozen. Dit is geen willekeur, bij het opmaken van de agenda voor 2020 is 13 juni al als reserve-datum vastgesteld en toen is ook Dalfsen aangewezen en besproken als de ontvangende vereniging.

    Na recent overleg bleek Friendship nog steeds bereid om hun veld en kantine beschikbaar te stellen mits iedereen zich houd aan de dan geldende richtlijnen van de overheid (RIVM, NOC/NSF en KNVvL).
    https://www.f5j.nl/corona-protocol-knvvl-fase-1/

    Het idee is de mogelijkheid voor F5J-piloten creëren om wat rondes te vliegen tegen andere piloten. In je eentje op je eigen vertrouwde veld win je altijd en zo kan men oefenen voor als we weer wedstrijden kunnen organiseren.

    Het plan is voor mij om zoals altijd om 0900 aanwezig te zijn om het veld op te bouwen. Dan rond 10uur een briefing waar we o.a. de details omtrent de geldende corona-maatregelen kunnen bespreken/uitleggen.
    Vervolgens om 10:30 de 1ste ronde starten en zo de dag verder vol vliegen.

    Afhankelijk van het aantal deelnemers kan ik vooraf 2 of meer groepen aanmaken om zo een wedstrijd te simuleren. Tussen de groepen en rondes dacht ik aan 10 minuten i.p.v.de reguliere 5, dit laatste om te voorkomen dat er haast gemaakt moet worden want met name als we maar 2 groepen hebben blijft er weinig tijd over tussen rondes voor een praatje of wat dan ook.

    De mannen van RMF Friendship zullen aanwezig zijn in hun Clubhuis om ons gedurende de dag te kunnen voorzien van een natje en een droogje. Hoe dit ingevuld wordt onder de 1,5-meter regel zullen ze die dag nader toelichten.

    Op de website is een pagina gemaakt om je in te schrijven

    https://www.f5j.nl/inschrijving-training-dalfsen/

    Deelname is kostenloos, het is hoofzakelijk zodat we weten hoeveel mensen we kunnen verwachten en vooral ook zodat van te voren een ronde-loting gemaakt kan worden.

    In principe kan alleen het weer dan nog roet in het eten gooien. Ik heb nog niet naar het weerbericht gekeken maar uiterlijk vrijdag zullen we beslissen of we uiteindelijk toch niet kunnen vliegen.

    Maar ik zie het zonnig in en hoop een een fijne opkomst!


    Als kleine voetnoot wil ik wel aangeven dat het succes van zo'n dag tijdens de huidige crisis staat of valt bij de discipline van de aanwezigen. Dus lees het Corona-protocol goed door zodat hier op de dag zelf geen verassingen naar voren hoeven te komen.
     
    jve, soarer, jacobbos en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    556
    Locatie:
    Hengelo
    Goed initiatief en om maar meteen de kritische noten in een ander draadje te pareren: modelvliegen is geen contactsport en dus is een veilige onderlinge afstand zeker te waarborgen, daarbij komt nog dat de trainingswedstrijd geen echte wedstrijd is en dus zal het accent komen te liggen op de oefening en niet op het behalen van punten.

    Misschien is het ook wel leuk om een paar alternatieven gerelateerd aan het F5J spelletje uit te proberen, ik denk dan aan :

    - 12 minuten werktijd met 10 minuten vliegtijd.
    - Vliegen zonder coach met centraal omgeroepen tijd.
    - "how low can you go" met groep van 3,4 of 5 vliegers, werktijd 30 minuten en proberen een zo laag mogelijke start te maken en de 10 minuten vol te vliegen.
     
    Justus vindt dit leuk.
  3. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    334
    Locatie:
    Groningen
    Ook van mijn kant blij met het initiatief! Dank daarvoor.
    Van mijn chirurg mag ik nog niet sporten, maar over trainen heeft ie het niet gehad. Zal dus in principe aanwezig zijn.

    In aanvulling op de alternatieven van Karel , de clinic op het mooie veld van de RLC is helaas voor dit jaar komen te vervallen, kunnen we van de gelegenheid gebruik maken en dit moment aangrijpen om ook iets betekenen voor de geinteresseerden in onze hobby? Is daar belangstelling voor? M.a.w. iets laagdrempelig(ers) toevoegen. Ik denk bv aan het toestaan van een altis met herstart mogelijkheden in de rondes om des keizers baard. Daarbij misschien de pauze benutten voor het beantwoorden van vragen die geinteresseerden in dit draadje alvast kunnen stellen.

    SU

    Johnny
     
    Justus vindt dit leuk.
  4. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Vanzelfsprekend is dit ook een mooie gelegenheid voor vliegers die eens spreekwoordelijk mee willen zwemmen zonder meteen in het diepe gegooid te worden.

    En we kunnen van alles verzinnen met GliderScore dus als we andere werktijden willen hebben, om bijvoorbeeld het op tijd beneden zijn te oefenen, kunnen we daar ook wat aan doen.

    Zoals gezegd is de training voor de vliegers, voor jullie, dus kunnen we de dag indelen zoals jullie dat graag willen. Mijn idee van gewoon rondes vliegen is om ergens te beginnen.

    Ik wil deze dag als wedstrijdleider gebruiken om bijvoorbeeld aan de slag met de nieuwe 3 seconden regel; is het goed te doen door alleen zelf mee te tellen of zet ik een korte 3sec-melding in het programma die het ook voor de piloten duidelijker maakt dat je je gekozen richting op kan gaan sturen?

    Wat denken jullie hier van?
     
  5. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    @soarer als je een handje hulp nodig hebt op het veld moet je het even zeggen he!
     
  6. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    334
    Locatie:
    Groningen
    Dank je wel Justus! Voorzie geen problemen, lijf geeft wel een seintje.

    Johnny
     
    Justus vindt dit leuk.
  7. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Die kritiek refereert vermoedelijk naar mijn eerdere post. Vat dat niet verkeerd op - ik denk dat dit prima georganiseerd wordt zo met aandacht voor wat belangrijk is. Het oogde alleen erg vreemd om direct achter elkaar te zien "wedstrijden mogen niet" gevolgd door "we gaan een trainig doen zoals een wedstrijd gevlogen wordt".

    Veel plezier zaterdag!
     
    F3J-Karel vindt dit leuk.
  8. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Mijn uitleg geeft wel aan dat het trainen op wedstrijdrondjes betreft met de huidge regelgeving meegenomen in de daginvulling.. En niet het strakke stramien van een normale wedstrijd
     
  9. Blacquièrdinges

    Blacquièrdinges

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    509
    Locatie:
    Assen
    Ik begrijp dat het echt een trainingsdag wordt en geen lage instap kennismakingsdag met trainingsvluchten of "demo's"?
     
  10. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Wat is het verschil?
     
  11. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    we hebben 7 aanmeldingen tot nu toe, dat lijkt mij al wel genoeg voor een dagje lekker vliegen!

    Is iedereen het eens met mijn idee van de dag met vliegrondes vullen of zijn er andere dingen die de heren vliegers als training uit willen proberen?
     
  12. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    334
    Locatie:
    Groningen
    Zoals?

    NK wedstrijdleiderstent opvouwen met behoud van 1.5 mtr afstand?
    30 seconden limbo vliegen onder de hoogspanningsmasten?
    Onze club troef Jan voor het onderdeel hamburgers eten in 10 minuten komt helaas niet, dus bewaren we voor de volgende keer.

    Neu, het spelletje is wat mij betreft op zich al leuk genoeg. Maar de door Karel genoemde alternatieven zijn - gezien het nog overzichtelijke aantal deelnemers - wat mij betreft leuk om te doen. M.n. de 30 minuten how low can you go biedt de kans het gehele veld lekker kris kras door elkaar te laten vliegen.


    Johnny
     
    Justus vindt dit leuk.
  13. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Er zitten nog wat deelnemers in de pijpleiding (heb ik via de oerwoudtelegraaf vernomen) dus het worden waarschijnlijk 2 groepen en dan lekker relaxed 10min er tussen. Dit laatste omdat mijn persoonlijke ervaring is dat het met 2 groepen en 5 minuten al snel haastwerk is.
    Ik zet 8 of 9 rondes in de computer en we vliegen door tot we geen zin meer hebben.

    Tent/veld opbouwen doe ik deze keer zo veel mogelijk in mijn eentje zodat niemand aan het materiaal hoeft te zitten (en dat dan ook niet extra gereinigd hoeft te worden) invliegen mag wat mij betreft vanaf het moment dat je er zelf aan toe bent.

    Ik zorg voor hygiënische was gel bij de tafels zodat iedereen lekker schoon kan blijven en ik ga de kaartjes met extra voorzorg behandelen zodat hier geen onnodige contacten hoeven te zijn.

    Ik heb er zin in!!!


    (Oh ja...en ergens in de middag hoop ik ook nog ff met de Plus een beetje mee te kunnen stoeien:banana:)
     
  14. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ook voor potentiële nieuwe deelnemers is dit de uitgelezen kans om eens mee te doen!:thumbsup::thumbsup:

    Ik heb/maak alle tijd om je wegwijs te maken in het reilen en zeilen, een Altis kan je lenen van de organisatie, en iedereen is bereid je te helpen en bij te staan waar nodig.
     
  15. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    849
    Locatie:
    Emmen
    Er is in Dalfsen ook nog wat kofferbakhandel aanwezig om te verkopen.

    - Pike Perfection 1600, compleet op Lipo en ontvanger na.
    - Introduction van Hollein, compleet op ontvanger na.
    - twee niet gebruikte Nano-tech 650 4S, gekocht in mei 2020.
    - YGE 60 HV
    - RF 16 keer 8.5 en RF 15 keer 7
     
    Laatst bewerkt: 10 jun 2020
  16. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Echt
    Voor mij geldt hetzelfde.
    • Prestige 2PK
    • 2 x Pike Perfection
    • AXI 2217/12 V2 LONG
    • Mini Ellipse electro
    • Altis
    • Enkele niet gebruikte 1000 mAh Graphene accu's.
    Graag wel even PB als je ergens in geïnteresseerd bent, zodat ik weet dat ik het mee moet nemen.
     
  17. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    556
    Locatie:
    Hengelo
    Prijzen ?
     
  18. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    849
    Locatie:
    Emmen
    Ga maar uit van Corona prijzen. Prijzen bij interesse via PB....
     
  19. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    254
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Is er morgen de gelegenheid om nog tussen door met een res en lier te vliegen ? Dan gaat die ook mee.
    Rob
     
  20. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Meenemen kan altijd:p

    Vooralsnog hebben we 7 startplaatsen en ik weet niet hoeveel ruimte er over blijft voor een RES lijntje, daarnaast is de dag gevuld met lekker veel rondjes F5j:banana:



    Wat de vulling betreft: de mannen van de club zijn aanwezig voor de kantine dus lunchpakketjes kunnen thuisblijven.

    Ze zien ons F5j-ers graag komen omdat wij kennelijk altijd goede klanten zijn dus laten we onze reputatie daar maar weer eens waar maken:beer:
     

Deel Deze Pagina