F5J van eigen schets

Discussie in 'F5J' gestart door serge pot, 18 feb 2012.

  1. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Naar aanleiding van een ava en een cumulus die ik gezien heb .Had ik wat op papier gekalkt.

    [​IMG]


    Ik heb nog een oude hengel in de schuur .Hout is er ook nog genoeg .

    Vleugel oppervlak wordt een 60dm/2 met een gewicht tussen de 1000 en 1200 gram (hoop ik ).

    Het behoeft geen schoonheidsprijs ,maar puur functioneel .

    Zo en nu ga ik voorbereiden .
     
  2. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Gaaf project, ben natuurlijk benieuwd naar de foto's :)

    Gerben
     
  3. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Leuk!
     
  4. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Abo!!

    Groet,

    Jacob Bos
     
  5. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    [​IMG]

    Hier zijn de ribben uitgeprint voor de ribmallen .vleugel wordt geheel MH32 .Midden stuk word een 100x 27 cm . De tippen worden van 27 verlopend naar 21 over 75 cm .Dus uit mijn hoofd is dat goed voor 63dm/2

    Het stabilo is van wortel rip tot tip van 15cm tot 10 cm en per kant een 30cm span met het profiel MH31.

    [​IMG]

    En als de ribmallen klaar zijn .

    [​IMG]

    Heb je dan ook snel wat gedaan .
     
  6. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Mooi project hoor!!! Je kan ook bij hyperflight een staartboom bestellen voor niet al te veel geld.

    Abbo er bij ;)

    Grt Lyckele
     
  7. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Eibergen
    serge hoe ben je tot de profiel keuze gekomen.
     
  8. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Mh32 is de tegenwoordige Clark-Y. Het profiel heeft een breed inzet gebied qua snelheden.Nu heb ik dus vele toestellen bekeken op het net en ken er ook verscheidene qua vliegeigenschappen met de daar bij behorende profielen .De MH32 is er een die toch iedere keer als een van de betere uit de bus komt en ook een die goed op een bouwplank te bouwen is ,Sommige profielen die ook goed uit de bus komen zijn weer typisch profielen die voor een mal bedoeld zijn en je dus moeilijk met hout kunt evenaren(de huidige F3J modellen ) .Of je moet schuim kernen gaan snijden en dan de bedden gebruiken voor het indekken .Maar schuim heb ik al genoeg in de familie dus doe ik het met ribben vleugels.

    MH31 is een profiel welke ook op de Epsilon classic is toegepast op het stabilo .

    Ik ben geen theoreticus die alles eerst berekent .Ik ben van de praktijk en gebruik mijn gevoel en natte duimwerk .Dat heeft mij altijd zeer goed geholpen in het opvoeren van auto motoren .En ook bij mijn Sagitta900.
     
  9. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Eibergen
    Oké duidelijk. Ik heb namelijk een tijd terug ook diverse F5J modellen bestudeerd
    waar onder de Cummulus en deze heeft het zone profiel.
     
  10. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Wat is dat dan...? Ik ben wel benieuwd, het lijkt heel erg op een dun DLG profiel namelijk.
     
  11. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Zone profielen kom je idd bij F3K modellen tegen
     
  12. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Ik ben niet een groot liefhebber van MH32, heeft maar een smal gebied waar hij echt lekker loopt.
    Waarom niet de Drela profielen speciaal gemaakt voor houtbouw met vlakke delen vanaf de ingedekte voorlijst.
    De AG35-36-37 doet het beter dan MH32 over een heel groot deel van de polaire.
    Ik heb een ontwerp en daarbij even de profielen vergeleken.

    [​IMG]
    [​IMG]

    De glijhoek van de Drela straak is altijd beter en de daalsnelheid over het grootste deel van de curve.

    Rick
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Eibergen
    Bij mijn eigen 2,5m ontwerp F5J heb ik de zone profielen toegepast
    Wortel zone 60 V2 0 graden
    midden zone 40 V2 -0,5 graden
    tip Zone 21 V2 -1 graad

    mocht iemand interesse hebben in het zone profiel ik heb de DAT bestanden.
     
  14. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Hoe lees ik die grafieken ?
     
  15. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    DAT bestanden Is dat gewoon uit te lezen ?
    zoja heb ik interesse.
     
  16. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Eibergen
    Serge je kunt ze in Profilli importeren stuur maar even een pb met email
     
  17. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Tja, dat is niet zo makkelijk te vangen in een paar zinnen. Laat ik wat basics opschrijven.

    Als eerste is belangrijk dat de snelheid afhangt van de CL. Snelheid is evenredig met wortel (1/CL). Bij langzaam vliegen heb je een hoge CL, bij snel vliegen een lage CL.

    CL-CD geeft aan hoe de lift en weerstand zich tot elkaar verhouden. Meer naar links is beter (minder weerstand bij een gegeven CL).

    CL^3/CD^2 heeft te maken met daalsnelheid, een eenvoudige vertaling naar daalsnelheid heb ik even niet bij de hand. Een hogere waarde is een lagere daalsnelheid. MH32 heeft op de top van de grafiek betere prestaties, de AG is daarbuiten overal beter. De top van de AG grafiek is breder, vooral naar rechts. AG kan je volgens deze grafiek langzamer vliegen in een bel, en daarmee kan je dus krapper draaien.

    CM is minder belangrijk voor prestaties, meer voor stabiliteit. Beide profielen verschillen hier nauwelijks.

    CL/CD is rechtstreeks gerelateerd aan de glijhoek. AG is hier bijna overal beter. Snelheid voor beste glijhoek ligt bij AG wat hoger (want bij een lagere CL) dan bij MH32. De werkelijke beste glijhoek van dit model zou iets lager uitkomen dan 1:25 omdat de romp niet is gemodelleerd (geeft wel weerstand, maar geen lift).
     
  18. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Links-onder (Cl vs. Cm) geeft het pitch-moment van het hele vliegtuig weer. Stabiele vlucht = als Cm=0. dat treedt hier dus op bij een invalshoek van de vleugel van pakweg 4,5 graden.

    Rechts-boven (Cl^(3/2)/Cd vs. Cl) geeft het laagste energieverbruik weer (langzaamste dalen). Je ziet hier da bij lagere Cl's (< 0,6) het AG-profiel dus iets langzamer daalt, MH32 kan over een smal gebiedje net iets langzamer dalen, bij de echt hoge Cl's daalt de AG-vleugel fors langzamer.

    Rechts-onder (Cl/CD vs. Cl) De Cl/Cd is het glijgetal (het glijgetal is niets anders dan 1/tangens(glijhoek) ). Hoeveel meters leg ik horizontaal af, als ik 1 meter daal. Je ziet dat de AG een fractioneel betere 'beste glijhoek' heeft, die bovendien bij een kleinere Cl (hogere snelheid) optreedt. Je ziet ook dat over het merendeel van de vliegbare Cl's de glijhoed van de AG's beter is dan van MH32.

    Dit verhaal pleit eigenlijk zwaar voor het AG-profiel ipv. het MH32-profiel. Maar ...
    Berrie en ik hebben hier ook mee gezeten bij het ontwerp van onze oversized F3E (5 à 6 m spamwijdte :D).
    Bedenk dat AG een profiel van Mark Drela is, en XFoil (waarmee deze plaatjes berekend zijn ook). XFoil rekent goed, maar is niet de werkelijkheid. De berekeningen kloppen dus niet 100%.
    In de praktijk zie je nergens wedstrijdkisten met AG-profielen in de hoogste regionen, en wel hele bossen MH32-varianten. Ook in Amerika niet. Berrie en ik hebben het vermoeden dat de AG-profiel erg 'naar XFoil zijn geoptimaliseerd'. Wat dus zou betekenen dat AG beter lijkt in XFoil dan het in werkelijkheid is.

    Ik denk dat het voor jouw een beetje lood-om-oud-ijzer is welke van de 2 je gebruikt. Deze verschillen (als ze toch waar zouden zijn) bereik je niet zonder CNC en in mallen gebouwd. je zult de profielnauwkeurigheid met minder dan 0,05 mm afwijking moeten kunnen bereiken. Dat lukt mij misschin bijna met schuim snijden. maar dan moet er nog beplanking en glas etc. over. Balsa-plankjes en fineer varieren veelal 0,2 à 0,1 mm ....

    Dirk.
     
  19. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Eibergen
    Dirk dit is niet geheel waar in de F3K zijn er wel degelijk modellen die in de top mee draaien.Neem de fireworks en de Twister.
     
  20. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Toch pleit ik VOOR de AG profielen, in dit geval. Waarom? Vanwege de ribbenbouw. De AG profielen zijn ontworpen om met de "zak" die met ribbenbouw in de achterste helft van de vleugel ontstaat tussen de ribben om te gaan.

    @ Dirk, dit ontwerp vliegt bij duidelijk lagere Reynoldsgetallen als wat wij nu beoogen.

    Nog wat info: http://www.mh-aerotools.de/airfoils/mh32exp.htm

    Maar om Serge nu niet de moed te doen verliezen: "het beste is de vijand van het goede"
     

Deel Deze Pagina