F5j van Stream Team, de Phoenix

Discussie in 'F5J' gestart door specialpainter.nl, 9 mrt 2022.

  1. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Zeer verheugd te melden dat de Phoenix deze kant op komt, ik heb er hoge verwachtingen van en hoop er een paar wedstrijdjes mee te kunnen vliegen.

    Een mede piloot heeft er ook 1 besteld in de standaard kleuren/design, ikzelf kon het niet laten om er een paar vliegende klompen op te laten maken.

    ik zal proberen wat foto's van de bouw te plaatsen als het zover is;)

    Leuk promo filmpje vd fabrikant;

    Groet, Vincent
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Rick NL, Berrie, Hein.z en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    hier en daar
    Mooi!
    Het was me nog niet opgevallen dat die dubbele flap ook bij de rolroeren is doorgevoerd.
    Ben benieuwd naar je bevindingen.
     
  3. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Hoe werkt die dubbele flap met de aansturing? Ziet er RDS-achtig uit van een afstandje, is het dat ook?
     
  4. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Voor zover ik heb begrepen is de aansturing niet met een rds systeem, maar 100% zeker ben ik nog niet. Ik zal me er even in moeten verdiepen zodra de schoonheid in mijn bezit is;)
     
  5. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Zo te zien op dit plaatje uit RCGroups is het LDS:
    [​IMG]

    Wel intrigerend!
     
  6. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Plaatje komt niet door Rick, linkje?

    En wat is het verschil tussen LDS en IDS eigenlijk? Wat ik online zie
    (https://mks-servo.com/MKS_LDS-drive-system-frame-kit) ziet er net een beetje anders uit dan IDS maar zelfde systeem. Is er nog een conceptueel verschil?

    Ik vraag me sterk af hoe je daarmee zo'n dubbele flap aan kunt sturen...
     
  7. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Om eerlijk te zijn vraag ik t mezelf ook af, ik heb eea gezien van Rollo en Laurynas waaruit bleek dat het heel mooi is gelukt en super werkt. Nu heb ik al wat ervaring met de kwaliteit die Laurynas levert, Rollo weet de beste mensen te vinden voor het aerodynamische gedeelte.....,erg lang hoefde ik er niet over na te denken. Ik ben bang dat ik even geduld moet hebben voor ik het jullie kan laten zien!
     
  8. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    specialpainter.nl vindt dit leuk.
  9. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Ik vond nog een leuke preview van Stefan Hertz over de Phoenix.
     
  10. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    @Rick NL

    Ah, dat is zo te zien IDS (servorahmen).

    Ik vermoedde al dat het zou werken net als een ka-8 trimflapje met een cross-over extra stangetje naar het vaste deel,
    en dat lijkt idd zo te zijn. Vandaar dat het ene roer aan de onderzijde scharniert en het andere deel aan de bovenzijde.
    Slim! Ik had niet gedacht dat je dat binnen de vleugel kon houden.

    Je hebt voor de servo dan alleen een "reguliere" IDS nodig die de binnenste flap aanstuurt, de buitenste gaat vanzelf mee.

    @specialpainter.nl Foto's graag als het zover is! :)
     
    specialpainter.nl vindt dit leuk.
  11. Jeroen Kole

    Jeroen Kole

    Lid geworden:
    27 nov 2010
    Berichten:
    302
    Locatie:
    breukelen
    Afgelopen donderdag stond er een grote doos van Stream Team in de gang. Gelukkig had mijn vrouw niet door dat het een vliegtuig was. Alles is deelbaar dus de maat is handelbaar
    Het is een pré produktie model; behalve dat er at meer werk is aan stekker verbindingen en ids inbouw zie ik geen verschil. Alles ziet er goed uit, zoals gebruikelijk bij Laurynas. De dubbele flap is een bijzondere constructie. De tijd zal leren of het werkt.
    Ids voor flaps en ailerons is meegeleverd. Een inbouw werkje waar ik niet naar uitkijk. Ook voor de staartservo’s is een mooi frame meegeleverd. Alles voor KST servo’s. Daar is nog het wachten op.
    De andere werkzaamheden vorderen gestaag.
    C30B4B64-8FF2-4804-95B4-7CB41F75CB3C.jpeg 0F1C6F0A-6C62-4AC7-AA43-04177C4FFC6A.jpeg EBBF53D5-B719-4575-B472-ED44461BB968.jpeg 63D2AA30-1C9E-4C25-AF1E-056E66B75D8B.jpeg E3971493-E023-4DD1-AC0E-CC1528D54303.jpeg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    tjarko, Berrie, BastiaanD en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    hier en daar
    WOW!
    Mooi en doordacht. Ik ben benieuwd naar de oplossing om te zorgen dat het deel tussen de scharnieren zich gedraagt en niet een willekeurige hoek kiest.
    Wie weet is het ook toepasbaar in VV modellen :)
     
  13. Jeroen Kole

    Jeroen Kole

    Lid geworden:
    27 nov 2010
    Berichten:
    302
    Locatie:
    breukelen
    Alles beweegt in harmomie. Er zit een ingenieus systeem ingewerkt met 2 scharnierpunten. Dus je beweegt eigenlijk het eerste stuk na de scharnierlijn met de servo en het 2e stuk wordt aangedreven door de ingebouwde heveltjes
     
    crins vindt dit leuk.
  14. Jeroen Kole

    Jeroen Kole

    Lid geworden:
    27 nov 2010
    Berichten:
    302
    Locatie:
    breukelen
    Gisteren eindelijk het laatste benodiged stekkertje binnen gekregen en aan de staartservo’s gesoldeerd. Alles werkt en vanochtend vroeg onder een wat grijze lucht de Phoenix ingevlogen. Blijft altijd indrukwekkend om 4 meter vleugel de eertse keer een zetje te geven. Maar vanaf de eerste vlucht indrukwekkend. Hij draait om zijn tip als een cx 5 en met de grote dubbele flap hangt hij als je wilt bijna stil in de lucht. Veel meer kan ik er nog niet van zeggen, daarvoor was de lucht wat te plat. Maar alles wijst erop dat we goede vriendjes worden.
    Morgen eerst even een kleine operatie aan de duimpees. Die is al maanden aan het opspelen. Dus voorlopig geen nieuwe informatie.
    Een filmpje heb ik wel gemaakt met de iphone in een hand en de zender in de andere. Geen bioscoop kwaliteit film helaas, maar voor een eertse indruk wellicht toch leuk.

    3C808CF3-C9CD-44B5-8A58-51D8CA9716EC.jpeg 746A7039-3A45-4598-AB66-7B9A95C2A70C.jpeg
     
    prop-er, bobt, Martin T14 en 11 anderen vinden dit leuk.
  15. Jeroen Kole

    Jeroen Kole

    Lid geworden:
    27 nov 2010
    Berichten:
    302
    Locatie:
    breukelen
    Vandaag in Oosterland de Phoenix voor het eerst gevlogen tijdens een wedstrijd. Helaas de afgelopen weken niet veel kunnen vliegen. Mijn duim had rust nodig. Gelukkig werkt die nu weer mee.
    De windverwachting was vrij stevig, en zeeland kennende zou het nog wel eens ietsje meer kunnen zijn. Dus gisteravond nog snel ballast gemaakt. 500 gram zou genoeg moeten zijn, als het moet krijg ik er ook 700 gram in.
    De wedstrijd begon met naar schatting 7 m/s wind. Hoog starten en bovenwinds in de betere lucht hangen leverde steeds 10 min op. Na de pauze kwamen de belletjes wat beter los en kon er flink hoogte gemaakt worden, ook benedenwinds.
    Vliegegwicht vandaag ruim 2000 gr. De Phoenix draagt dat makkelijk. Hij vliegt en klimt op dat gewicht ook nog prima.
    Wel veel problemen om op de stip te landen. Normaal lukt dat prima. Met het hoge gewicht kreeg ik de snelheid er niet goed uit. In de loop van de dag zag ik dat een flap niet ver genoeg uitslag had. Instelling aangepast maar helaas de laatste landing zelfs nul landingspunten gescoord.
    Al met al een prima debuut met een 2e plaats achter Pascal. Maar erg ontevreden over de al dingen.
    Thuis gelijk de flap onderzocht en blijkt dat het servoframe los zat…….probleem gevonden.
     
    Loet Wakkerman, PascalvO, Lyckele en 4 anderen vinden dit leuk.
  16. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Het zag er in ieder geval op de grond en in de lucht goed uit Jeroen!
     
  17. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    849
    Locatie:
    Emmen
    Prima start lijkt mij Jeroen, vanaf kan het alleen maar beter gaan :worship:
     
  18. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Echt
    Die speling was dus toch niet "normaal". Gelukkig heb je het gevonden.
     
  19. beerendonk

    beerendonk

    Lid geworden:
    23 jun 2013
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Hoornsterzwaag
    Bedankt voor het verslag, Jeroen. Wat een hyper- kist!
     
  20. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    lol, verslag af en hier is eindelijk een grote doos bezorgd;) foto's volgen;)
     
    Laatst bewerkt: 4 jun 2022
    PascalvO vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina