F5J

Voor de mensen die zelf willen gaan ontwerpen en bouwen bij deze een kopie
van de toestel eisen uit het regelement.


5.5.10.1.3. Specificatie voor RB-thermiekzweefmodellen met elektromotor en
hoogtemeter/motor runtimer

a. Algemene specificaties:
Maximum totaal oppervlak: 150 dm2
Maximum massa: 5 kg.
Maximale spanwijdte 4000 mm
Belasting betrokken op het totale oppervlak: tussen 12 en 75 g/dm2
Type batterijen Elk type van oplaadbare batterijen
Type motor Elk type kan gebruikt worden

b. De radiobesturing moet gelijktijdig met andere radio's kunnen werken met een tussenruimte van 10 kHz lager dan 50MHz en 20 kHz tussenruimte boven 50 MHz. Wanneer de radio niet aan deze eis voldoet, dan dient de werkende bandbreedte (max. 50 kHz) door de deelnemer te worden gespecificeerd.


c. Ieder overbrengen van informatie van het model naar de vlieger is verboden, met uitzondering van de signaalsterkte en voltage van de ontvanger batterij. Het gebruik van telecommunicatieapparaten (inclusief walkietalkies en telefoons) door deelnemers, helpers of ploegleiders is in het veld niet toegestaan.

d. Een Spread Spectrum technologie-ontvanger die informatie verzendt naar de concurrent bediende zender, wordt niet beschouwd als een "apparaat voor de overdracht van informatie van de model vliegtuig aan de deelnemer", te worden bepaald dat de enige informatie die is verstrekt, is voor de veilige exploitatie van het model vliegtuig, dat wil zeggen signaal sterkte en de spanning van de batterij van de ontvanger.

e. Iedere deelnemer mag met 3 modellen aan de wedstrijd deelnemen.

f. De deelnemer mag onderdelen van de modellen onderling verwisselen, met dien verstande, dat het uiteindelijke model dat voor de vluchtpoging wordt gebruikt, voldoet aan de gestelde eisen.
De onderdelen moeten voor de start van de wedstrijd zijn gecontroleerd.

g. Ter wille van de loting voor de startvolgorde voor de opeenvolgende ronden, moet iedere deelnemer drie verschillende frequenties opgeven, met een tussenruimte van minimaal 10 kHz. De organisator mag elk van deze frequenties gebruiken om het vluchtenschema op te zetten. Op het moment dat de vlieger een van deze frequenties gegeven is, moet hij niet naar een andere frequentie wisselen gedurende alle vluchten voor alle voorronden behalve in het geval van een nieuwe startpogingen. In het geval van een nieuwe startpoging kan de vlieger gevraagd worden om een van deze drie frequenties voor alleen deze nieuwe startpoging te gebruiken, mits de vraag ten minste een half uur voorafgaande aan het begin van de nieuwe startpoging schriftelijk aan de vlieger gesteld is. De inhoud van dit lid (g) is niet van toepassing, als de deelnemer een Spread Spectrum technologie systeem gebruikt.

h. Alle ballast moet veilig vastgezet worden aangebracht binnen het modelvliegtuig.

i. Niet toegestaan is een vast of intrekbaar uitsteeksel (b.v. een bout, zaagtandachtig uitsteeksel), bedoeld om het model tijdens de landing op de grond af te remmen. Een opvouwbare prop of de staart, met inbegrip van de fin, wordt niet beschouwd als uitstekels of arresteren apparaat.

j. Elk model wordt voorzien zijn van een goed gekeurd apparaat, welke de maximale hoogte opslaat tussen het tijdstip waarop het model de hand verlaat van de deelnemer of zijn helper tot 10 seconden nadat de motor wordt gestopt. Het apparaat moet ook de motor stoppen 30 seconden nadat het is gestart bij lancering, als niet reeds gestopt binnen deze termijn door de deelnemer. Het apparaat mag niet toestaan dat de motor opnieuw moet worden opgestart tijdens de vlucht.

k. Voor het naleven van het lid (j) is het verplicht dat de hoogtemeter / runtimer
makkelijk te verwijderen is voor het uit lezen. Het apparaat moet uit gerust zijn met een mogelijkheid tot uitlezing, dit kan zijn een display, geheugenkaart of een externe verbinding uitlees mogelijkheid, zonder de noodzaak om de verbinding van de eenheid te verbreken met de ontvanger of ESC.

l. Een ander apparaat dan een goedgekeurde eenheid, dat is uitgevoerd in of op het model en het totale of gedeeltelijke onafhankelijke controle over het model van het elektrische aandrijving motor operatie mogelijk maakt, is verboden. Ontvanger en ESC worden niet beïnvloed door deze regel.

m. In een bijlage A met betrekking op deze regel, is de volgende informatie opgenomen:

• Specificaties voor de hoogtemeter / motor run timer
• Installatieomgeving
• Goedgekeurde apparaten

Ik zou zeggen succes op de tekentafel

mvg rob
 
Back
Top