F5k-achtig oefen projectje

Discussie in 'Overig / Experimenteel' gestart door merijnwijnen, 2 mei 2023.

  1. merijnwijnen

    merijnwijnen

    Lid geworden:
    12 mrt 2008
    Berichten:
    76
    Na lange afwezigheid heeft met bouwvirus me toch weer te pakken. Op de iets langere termijn staat er een een solar kist op het programma, maar om weer wat te oefenen met composietenwerk en mijn nieuw gebouwde cnc schuimsnijder te proberen begin ik met een klein f5k-achtig vliegend vleugeltje. Bij interesse hier een bouwdraadje.

    Ontwerp doe ik normaal zelf, maar op rcnetwork kwam ik een leuk ontwerp tegen van een vertrouwde ontwerper, dus dat hoeft dit keer niet.
    Het wordt een constante koorde pijlvleugel, 15 cm koorde, 125 cm spanwijdte, 28 graden pijlstelling en uiteraard winglets.
    1506 motortje en 2 cellen gaan de aandrijving doen. Besturing met elevons, en misschien kleppen, maar dan moet ik weer zelf aan het rekenen, zitten niet in het origineel. Ik bereidt de vleugel er wel op voor.

    Wat eerste stapjes:


    IMG_6847.JPG
    Kernen snijden
    IMG_6849.JPG
    Ruwe kern met overmaat
    IMG_6850.JPG
    Bedden op interface dunner snijden, anders liggen ze tijdens het vacumeren niet goed aan.
    IMG_6851.JPG
    Zo gaat het ongeveer uit zien.

    Morgen kernen en bedden afmaken en de mylars voorbereiden.

    Merijn
     
    Frederik S, Berrie, pompebled en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. merijnwijnen

    merijnwijnen

    Lid geworden:
    12 mrt 2008
    Berichten:
    76
    Nog stil hier, maar het wordt wel gezien. Dus nog maar even verder.

    Weer wat stapjes gezet.
    De bedden verlijmd en afgewerkt:
    IMG_6854.JPG

    De kernen geschuurd om van de harde toplaag af te komen en de neuslijst met een 3D-print malletje tijdens het schuren gecontroleerd:
    IMG_6855.JPG

    Tipribben van balsa om wat vlees te hebben voor de bevestiging van de winglets:
    IMG_6861.JPG

    Kernen verlijmd. Per vleugelhelft twee delen met verschillende tipverdraaing. Lijm keuze is nog niet optimaal. Voor klein spul als dlg stabilo’s werkte hobbylijm goed, maar hier gaat het minder. Tweede helft met epoxy gedaan maar dat is ook niet ideaal. Misschien toch maar UHU por bestellen. Of weet iemand iets beters voor XPS schuim?

    Mylars getekend voor de rechter vleugel en de definitieve lay-up besloten.
    IMG_6864.JPG


    En dan is dit het zetje dat straks de zak in gaat.
    IMG_6867.JPG

    Ik zit nog te twijfelen over welvingskleppen. Weegt toch al snel 15 gram meer, en ik moet de vleugel gaan narekenen in vortex om de klep lengte uit te zoeken. Voorlopig ga ik uit van scharnierband over de hele spanwijdte, dan kan ik later nog beslissen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    flyingdries vindt dit leuk.
  3. merijnwijnen

    merijnwijnen

    Lid geworden:
    12 mrt 2008
    Berichten:
    76
    Waarom die laatste foto er staat snap ik niet, hij lijkt niet in de html code van het bericht te staan.
     
  4. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ik gebruik om XPS kernen aan elkaar te lijmen dit:

    [​IMG]
     
  5. merijnwijnen

    merijnwijnen

    Lid geworden:
    12 mrt 2008
    Berichten:
    76
    Die lijm tip ga ik proberen, is denk ik gemakkelijker aan te komen dan UHU POR.

    Voor de rest loopt het wat vertraging op. Ik ben vergeten lossingswas te bestellen, dus lamineren lukt nog niet.
    Dat geeft me wel de gelegenheid nog een beetje over het ontwerp na te denken.
    De basismaten en het profiel komen van Peter Wick op verzoek van een Deen, maar het kistje is nog niet gebouwd. Ik twijfel over welvingskleppen. Weegt pakweg 15 gram meer en is wat ingewikkelder. Maar met name door de grote pijlstelling en (voor een klein kistje) behoorlijke slankheid hebben kleppen wel potentie.

    Dus toch maar weer even aan het rekenen. Ik doe de profielen in XFLR5, en de rest in FLZ Vortex van Frank Ranis. Dat laatste is een geweldig tool om naar stabiliteit en bestuurbaarheid te kijken.
    Aan de profielen ga ik niks veranderen, maar XFLR5 geeft me de mogelijkheid om het gedrag bij verschillende klep uitslagen uit te rekenen, dat is vooral interessant in verband met overtrekgedrag en het optimaliseren van klep uitslagen.

    Dat levert dit soort plaatjes op:
    Screenshot 2023-05-08 at 23.20.18.png
    En uit een boel van dat soort plaatjes concludeer je dan dat die welvingskleppen serieus zin hebben, vooral om met behoud van prestaties echt langzaam (thermiek) te kunnen vliegen. En dat ze de volledige binnenvleugel mogen beslaan.
    Dus nu weet ik wat er gaat veranderen, en heb ik ook dit ontwerp niet helemaal onveranderd overgenomen.

    De software die je tegenwoordig gratis online vindt is echt geweldig. Vroeger moest je het zelf schrijven, met veel moeite en een fractie van de mogelijkheden.
     
    MaartenCornelissen vindt dit leuk.
  6. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Amersfoort
    Voeg je dan op basis van XFLR5 (Xfoil) de alfa Ca(0) en Cm handmatig toe aan FLZ vortex profiel data?
     
  7. merijnwijnen

    merijnwijnen

    Lid geworden:
    12 mrt 2008
    Berichten:
    76
    Ja, hoewel dat voor cm0 belangrijker lijkt dan voor alpha0. Dat is in ieder geval de consensus op een Duits forum. En ik gebruik voor het overtrekgedrag de waarden uit xfoil, omdat Ranis daar wel erg voorzichtig mee is.
     
  8. merijnwijnen

    merijnwijnen

    Lid geworden:
    12 mrt 2008
    Berichten:
    76
    Met het ontwerp verder uitgewerkt kan er weer iets gemaakt worden.
    Ik ga ongeveer de methode volgen van de helaas veel te vroeg overleden Jan Henning Grotz.
    Vandaag heb ik de voorbereidingen gedaan voor de webbing en de neuslijst.
    Met behulp van transfer tape heb ik een aantal stroken diagonaal glasdoek gemaakt. Door dubbelzijdig tape te gebruiken kan ik die straks op de kern plakken.
    IMG_6882.JPG
    Transfer tape voorzien van 3k roving voor de neuslijst.
    IMG_6883.JPG
    Alle stroken diagonaal geplakt op 49 gr glas. Mijn tafel is maar net breed genoeg.
    IMG_6884.JPG
    Zes kant en klare stroken, waarvan twee met roving. Ik snij meteen rolmes. Een schaar is denk ik handiger, maar dan moet die wel vlijmscherp zijn, scherper dan de mijne.

    Op de video’s gaat het razendsnel, mij kost het toch wel een uurtje.
     
    Berrie, pompebled en ISOLA2 vinden dit leuk.
  9. merijnwijnen

    merijnwijnen

    Lid geworden:
    12 mrt 2008
    Berichten:
    76
    Even een intermezzo. Met Pinksteren heb ik een dlg nodig die ik ietwat hard de grond in had gejast. Romp doormidden in de staartboom en een kraak voor de vleugel, vleugel gedelamineerd, kielvlak stuk. Dus toch maar even aan de klus.

    Romp gericht en provisorisch met ca en een paar rovings aan elkaar gelijmd.
    IMG_6885.JPG
    Daarna voor de reparaties twee stukjes Mylar op maat, en gelamineerd met UD.
    IMG_6892.JPG
    En dan zo strak mogelijk intapen.
    IMG_6894.JPG
    De vleugel heb ik geïnjecteerd met hars onder de huid, en tussen twee mylars met flink gewicht uitgehard.
    IMG_6895.JPG

    Daarmee is het simpele werk gebeurd.
     
    Laatst bewerkt: 16 mei 2023
  10. merijnwijnen

    merijnwijnen

    Lid geworden:
    12 mrt 2008
    Berichten:
    76
    Nu nog een kielvlak maken.
    Met de cnc is het maken van een kern zo gebeurd. Ik ben echt blij dat ik dat ding gebouwd heb. Verdiend misschien ergens een eigen draadje.

    Twee halve kernen die ik bij wijze van experiment ( nog steeds geen nieuwe lijm gehaald ) met UHU hart heb gelijmd. Dat blijkt prima te gaan met xps, het lost niet op. En is goed te schuren.
    Met de hand een groef er in gedrukt voor scharnierband.
    IMG_6919.JPG
    Het eerder gemaakte kevlar plakband zit op zijn plaats.
    IMG_6923.JPG
    Alles klaar om te lamineren.
    IMG_6925.JPG
    Mylar met carbon, droog gerold met keukenpapier.
    IMG_6927.JPG
    De hele handel bij elkaar. Tussendoor foto’s maken lukt helaas niet. Leermoment: ik ben begonnen met het inrollen van de voorlijst en het scharnier band. Dat moet voortaan als laatste, want na verloop van tijd laat bij de voorlijst de kevlar los van de tape.
    IMG_6930.JPG
    In de vacuum zak. Een Ikea zak met keukenpapier als bleeder.
    IMG_6931.JPG
    Vacuum er op.
    IMG_6933.JPG
    Ik gebruik een oude oliegevulde pomp met een Alibaba druk regelaar en een oude aluminium bidon als buffer. Werkt prima.
    IMG_6935.JPG
    Op het onderbed, gewicht er op, en nu maar wachten. Ik heb een hard hoofd in de voorlijst en boven en onderkant, maar we gaan het overmorgen wel zien.
    IMG_6934.JPG
     
    lecraM en Berrie vinden dit leuk.
  11. merijnwijnen

    merijnwijnen

    Lid geworden:
    12 mrt 2008
    Berichten:
    76
    Soms zit het mee, soms tegen. Dit is er uit de zak gekomen:
    IMG_6943.JPG
    IMG_6942.JPG

    Niet helemaal wat ik gehoopt had, maar nog wel bruikbaar.
    Een paar delaminaties, aan 1 kant een wat dof oppervlak en de neuslijst en onder en bovenkant zijn niet perfect.

    Leerpunten:

    In heb andere hars geprobeerd, met een lagere viscositeit. L met harder GL2. Normaal gebruik ik harder L. Na 36 uur lossen was te vroeg. Voor het lossen van de tweede Mylar heb ik de boel 2 uur op 70 c in de oven gezet, dan glimt het wel. Deze hars rol je snel te droog, lamineren mag iets natter.

    Een temperdoos staat op de planning, en zou voor deze hars wel fijn zijn. In de oven gaat met een stabilo, maar de regeling op lage temperatuur is hopeloos onnauwkeurig , daar moet je een losse thermometer bij prikken. En een vleugel past sowieso niet.

    De kern moet tussen de mylars helemaal naar voren gedrukt worden, en de afmetingen moeten echt strak passen. Een te kleine kern is erger dan een te grote.

    Een paar plakbandjes om de mylars bij elkaar te houden is voldoende, bij te veel kan de Mylar zich niet meer goed zetten en krijg je vervorming.

    Het insmeren van de band om de neuslijst moet als laatste, omdat na verloop van tijd door de hars het band los laat van de tape.
    Kevlar is taai, maar is lastig als je moet nawerken omdat de vezels opkomen bij het schuren. Dat wordt glas de volgende keer.

    Met een beetje schuren en epoxy is het wel best netjes geworden. Niet perfect, dat komt nog wel.
    IMG_6948.JPG

    Het gewicht is trouwens prima, nog geen 7 gram.

    De romp reparatie is ook best netjes geworden, en sterk zat:
    IMG_6945.JPG
    IMG_6946.JPG
     
    Laatst bewerkt: 19 mei 2023
    pompebled, Berrie, Hein.z en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Merijn,

    Een apart draadje over de bouw van je CNC schuimsnijder zou wel leuk zijn!

    Groeten, Jan.
     
  13. BasGerritsen

    BasGerritsen

    Lid geworden:
    7 dec 2020
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Amsterdam
    Leuk project, ben erg benieuwd naar hoe het vliegt, het lijkt nu een beetje op de res dart!
    Wat voor soort profiel heb je gebruikt? Neem aan dat met deze pijlstelling een beetje washout al genoeg is voor stabiliteit en je geen profiel voor planks hoeft te gebruiken?


    Ik heb zelf recent (heel snel en slordig met afval doek van mn andere projecten) een 1.5m horten stijl f5k gebouwd. Geen winglets en alles behalve de motor en de control horns ligt in de vleugel. Vloog de eerste keer verbazingwekkend goed, maar wil als het eindelijk weer goed weer is eens even testen met de nieuwe vouwprop en motor en wat minder gewicht in de neus. Natuurlijk glijdt hij enorm ver door. Het gewicht is nu 230g zonder verf en de welvingskleppen heb ik nog niet uitgesneden, ga ik denk ik later nog eens proberen.

    IMG_20230722_170936168.jpg IMG_20230722_170940633.jpg
     
    Laatst bewerkt: 23 jul 2023
    lecraM, pompebled en MaartenCornelissen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina