fabrieks fout of niet

raymon

Forum veteraan
ik heb een typhoon maar is uitelkaar gevlogen
op de as zit een dopie geperst maar is er af getrild
is dit een fabrieks fout of niet

Hangt er van af wat die trilling veroorzaakt heeft :

Slecht of niet uitgebalanceerde prop/spinner
Maximum toegelaten toerental van de motor overschreden, crash enz.

Bijaldien hij nog in garantie is zou ik zeker proberen "de schuld" voor het falen van de motor in hun schoenen te schuiven. Hoe dan ook het blijft altijd een gok maar wie weet heb je wel geluk. Fabrikanten hebben tenandere niet voor niets de term "limited waranty" uitgevonden.

Stevo

of het er nu echt afgetrild is weet ik niet maar lijkt mij de enige optie
en gecrasht is er niet mee

Nu Raymon,

De crusiale vraag is wel of die motor nog in garantie is, zo ja opsturen.

Stevo

Zelfs een onbelaste elektromotor heeft niet een "ongegrenst" toerental.
xxxx toeren per volt weet je wel. Onbelast hoogsten 20-30% meer toeren dan belast.

Toeren moet geen punt zijn. De micro 6/15 draait behoorlijk hoge toeren zonder probleem.

Formeel is het volgens Nederlands consumentenrecht zo:

• Gaat iets binnen 6 maanden na aankoop!! kapot, dan gaat de "wet" er van uit dat het product "ondeugdelijk" is geweest, en dient de leverancier maar "te bewijzen" dat het product verkeerd gebruikt is ....... (dit geld uiteraard alleen voor die producten waarvan redelijkerwijs te verwachten was dat de levensduur meer dan 6 maanden zou zijn)...
Wettelijk sta je sterk, mits je bij een Nederlandse winkelier gekocht hebt, maar je "gelijk" krijgen ..... (een advocaat kost snel rond de € 200,-- per uur) ...

De garantie-claim altijd indienen bij de zaak waar je het gekocht hebt, deze dient het binnen "redelijke" termijn op te lossen (reparatie of vervanging zonder = € 0,00 kosten !! ) .... tenzij uiteraard duidelijk aangetoond wordt dat het product "verkeerd" gebruikt is ......

Allemaal goed en wel Dirk (en je hebt zeker gelijk wat de wettelijke kant betreft) maar de realiteit is soms andere koek.

Stevo

Wat vaak helpt in dat soort gevallen is je poot stijf houden. Ze worden 't vanzelf zat en dan wordt het wel opgelost ;)

@Niek,

Met de "fabrikant" heb je niets te maken (tenzij je daar rechtstreeks bij koopt natuurlijk), degene die het aan jou verkoopt is de pineut :-( .... en hij MOET het oplossen :-) .... zo is wet .... :?

Bij de eerste serie typhoontjes hadden enkele exemplaren problemen met lagertjes en magneten. Werden zonder problemen vervangen.

ik heb hem trug gebracht toen rob bulk mij een mail geeft geschreven (hoe hij dit weet weet ik niet mss van hier) en daar stond in dat als ik hem naar heb had gestuurd kreeg ik hem zonder probleemen een nieuwe trug zonder te betalen
maar dat hoeft niet meer

Back