Fabrieksinstelling carburateur STS.28/.30

Sleurhutje

Forum veteraan
Hoi,

Weet iemand wat de fabrieksinstellingen voor de STS.28/.30 zijn? Ik heb mijn carb helemaal uit elkaar gehaald en gepolijst omdat deze wat stroef liep (oppervlak van gasschuif was behoorlijk ruw). Glijdt nu heel soepel heen en weer. Maar nu moet ik alle naalden weer instellen. Hoe moeten de low speed, high speed en idle naalden staan zodat ik hem weer normaal af kan stellen?
 
Raar dat dit geen eens in de manual staat, maar ja.

Ik heb op een forum gelezen dat de base settings zijn:

High speed - 4 slagen open
low speed - 4.25 slag open
idle - ?

Dit werd getest met een nieuwe STS .28
Hierbij werd het aantal slagen geteld totdat deze niet verder konden.

Hoeverre dit betrouwbaar is, geen flauw idee. :roll:
 
Sleurhutje zei:
Hoi,

Weet iemand wat de fabrieksinstellingen voor de STS.28/.30 zijn? Ik heb mijn carb helemaal uit elkaar gehaald en gepolijst omdat deze wat stroef liep (oppervlak van gasschuif was behoorlijk ruw). Glijdt nu heel soepel heen en weer. Maar nu moet ik alle naalden weer instellen. Hoe moeten de low speed, high speed en idle naalden staan zodat ik hem weer normaal af kan stellen?

Een kleine tip voor de volgende keer, tel de slagen als je de naalden er weer uitdraaid :wink:
 
Als je helemaal geen beschrijving van de motor hebt, én je hebt al aan de sproeiers van de carburateur gedraaid, dan moet je de een basis afstelling van de motor zoeken:
Meestal staat een nieuwe motor op de fabrieksafstelling, maar dit is niet altijd het geval. We hebben bij de meeste methanol motoren, drie stelschroeven op de carburateur:
- Een brandstoftoevoer-(hoge toeren),
- een mengregeling-(lage toeren) en,
- een stationairschroef.

Om de basis te vinden doe je het volgende:
Je neemt een stukje brandstofslang en plaatst dit op de carburateurnippel.
Hoofdsproeier: Je draait de hoofdsproeier helemaal dicht en zet de carburateur helemaal open. Nu blaas je op de slang en draait gelijktijdig de hoofdsproeier open. Totdat je hoort dat de lucht goed door de carburateur stroomt (Dit zal zo'n 2,5 tot 3 slagen zijn).
Mengregelregelschroef: Met de mengregelschroef doe je hetzelfde, maar nu zet je de carburateur ongeveer 15% open.
Stationairschroef: De stationairschroef draai je naar binnen, totdat de gasschuif ongeveer 2mm open staat.
Nu heb je de basis afstelling en kan de motor gestart worden
 
Als je weet hoe je een motor moet afstellen is de basis instelling geheel onnuttige info.....
 
Roelof zei:
Als je weet hoe je een motor moet afstellen is de basis instelling geheel onnuttige info.....

net zoals deze post :wink:

ontopic: uiteraard voordat je iets uit elkaar haalt (en geen beschrijving hebt), altijd tellen en instellingen opschrijven.
 
Matthijs NED 469 zei:
net zoals deze post :wink:

Hoezo ????

Je schroeft de sproeiers wat open en je start hem, van daaruit kan je aan de hand van wat de motor doet aan de juiste sproeiers draaien totdat het goed is.
Overigens is een basis instelling hetzelfde idee, de motor is startbaar maar je MOET (!!) hem van daar verder regelen.

Afgelopen weekend nog een motor van een RC-Junkie afgestelt, de motor stond volgens zeggen op zijn basis instelling maar stond zo arm dat er geen rookpluim uit zijn uitlaat te ontdekken was......
 
Ik had het aantal slagen geteld, maar doordat alles nu gepolijst is, lijkt het toch niet goed te gaan. Idle was in ieder geval vlak (gelijk met het huis van de motor). LSN was anderhalve slag ingedraaid (gezien vanaf het stuk waar de schroefdraad begint) en HSN was een halve slag ingedraaid vanaf bovenaf (gelijk met hulsje waar die in zit). Na montage wil het dus voor geen meter meer starten. Heb al vanalles geprobeerd, rijker, armer en de vele combinaties met LSN en HSN (idle maakt niet zoveel uit als je start en gas iets open).

In de handleiding (ahum, een gekopieerd A4-tje dat ook als PDF is te downloaden bij STS) staat helemaal niets over factory defaults of break-in settings.

Maar ik ga eens wat hobbyen en het gaat vast wel lukken. Dat je hem na het kunnen starten verder moet inregelen, dat is duidelijk. Anders wordt het niets. De meeste motortjes staan op break-in afgesteld bij aanschaf. Voor HPI motortjes is alles eenvoudig, alle naalden gelijk met de randjes (flush settings), maar de STS houdt hier een andere instelling op na.
 
Roelof zei:
Als je weet hoe je een motor moet afstellen is de basis instelling geheel onnuttige info.....

Misschien eens rekening ermee houden dat niet iedereen zo veel ervaring heeft zoals jij en geen wedstrijdrijders zijn. :wink:
Voor velen kan de basisafstelling een goede hou vast zijn en een prettig idee dat men weet waar te beginnen als het fout gaat.
 
Maar er is GEEN standaard basis instelling, dit is voor elke motor anders.... Dus al je iets een basisafstelling noemt, is dat in principe nutteloze informatie.

Voor elke nitro-motor geldt:
Om de basis te vinden doe je het volgende:
- Je neemt een stukje brandstofslang en plaatst dit op de carburateurnippel.
- Hoofdsproeier: Je draait de hoofdsproeier helemaal dicht en zet de carburateur helemaal open. Nu blaas je op de slang en draait gelijktijdig de hoofdsproeier open. Totdat je hoort dat de lucht goed door de carburateur stroomt (Dit zal zo'n 2,5 tot 3 slagen zijn).
- Mengregelregelschroef: Met de mengregelschroef doe je hetzelfde, maar nu zet je de carburateur ongeveer 15% open.
- Stationairschroef: De stationairschroef draai je naar binnen, totdat de gasschuif ongeveer 2mm open staat.

Nu heb je de basis afstelling en kan de motor gestart worden
 
Bart_Banaan zei:
Maar er is GEEN standaard basis instelling, dit is voor elke motor anders.... Dus al je iets een basisafstelling noemt, is dat in principe nutteloze informatie.

Hier ben ik het niet mee eens. Mijn HPI kan ik zo instellen, wel of geen fabrieksinstellingen. En bij HPI zijn ze heel duidelijk in het opnieuw afstellen: alle stelschroeven gelijk met de rand (flush settings). Veel duidelijker kan niet.

Zou hetzelfde zijn als het afstellen van een automotor. Elke fabrikant levert standaard instellingen voor een motor. Tunen is een specialisme. Dat je dat met R/C zelf moet doen is deel van de hobby. Maar een goede basis is de garantie voor plezier bij hobbyisten.

Afstellen met slangetjes etc. is hetzelfde als horen en voelen wanneer een motor verzuipt of ruimte in de lagers heeft. Een kenner hoort en voelt dat direct, maar een hobbyist zal dit niet kunnen. En het forum is juist voor het vragen van dit soort zaken, toch???
 
Daarom krijg je toch ook uitgebreid antwoord hoe je de basisafstelling kunt vinden als je GEEN motor van HPI hebt... Dus het forum wordt precies gebruikt waarvoor het bedoeld is.
 
Sleurhutje zei:
Hier ben ik het niet mee eens. Mijn HPI kan ik zo instellen, wel of geen fabrieksinstellingen. En bij HPI zijn ze heel duidelijk in het opnieuw afstellen: alle stelschroeven gelijk met de rand (flush settings). Veel duidelijker kan niet.

Totdat jij de configuratie er omheen veranderd zoals de uitlaat en eventueel Dual tankmod, dan werken die standaard fabrieksinstellingen ook niet meer goed....
Vergeet niet dat de STS als een los product wordt verkocht en zo zijn instellingen afhankelijk zijn aan het materiaal er omheen.
Lees mijn uitleg hiervoor nog eens over de ervaring afgelopen weekend en leg dat naast de feiten dat de afstelling erg weersafhankelijk is.
Het kunnen afstellen is een vereiste en als je al een tijdje met deze hobby bezig bent moet je de basis toch wel weten.
 
Ben het met je eens Roelof. Maar het gaat nu nog om het indraaien van de motor. Als alles een beetje soepeler gaat zal ik hem verder afstellen. Ik ga eens mijn kennis en kunde uitbreiden. 8)

Welke plugjes gebruiken jullie? Ik heb er nu een HPI R4 in zitten en die voldeed altijd prima in mij Nitro Star S-25 motortje maar lijkt wat verkeerd voor de STS. Temp loopt op tot 130/140*C.
 
Standaard instelling waarme je zeker kunt starten:
- stationair bovenkant stelschroef gelijk met randje en kwart slag indraaien;
- LSN randje van het shroefdraad (niet het kopje) gelijk met de rand en hele slag indraaien;
- HSN gelijk met het randje.
Met koude motor en een beetje voorgloeien (lijkt wel diesel 8O ) en twee keer trekken liep-ie. Na wat braaf trekken van oliesporen (komt half verbrand uit de uitlaat) stationait wat lager gezet, HSN afgesteld en daarna LSN afgesteld. Gaat nu helemaal goed.

Ik denk wel dat de methode met "pijpje blazen" ook goed werkt. Zal ik nog wel een keer oefenen als ik groot ben. :wink:
 
Back
Top