facebook als club-infobord?

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door eracer99, 15 sep 2010.

  1. eracer99

    eracer99

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    80
    Locatie:
    omgeving Kortrijk
    Naast RC ben ik nog lid van een andere club. ('t is eigenlijk meer mijn vader die er actief is. Ik zit er maar gewoon bij)

    Nu dat facebook het nieuwe medium is, vroeg mijn vader of ik voor de vereniging geen facebook pagina kon maken. Daarop zou dan allerlei info moeten komen.
    Ik ben zelf niet zo bekend met facebook en ik weet dus niet of hetgene hij wil helemaal mogelijk is.
    Zo moet iederen kunnen "gelinkt" worden en iedereen moet de meest algemene info kunnen lezen. Geinteresseerden (van bvb andere clubs) mogen wat meer info krijgen. Maar bepaalde info mag maar te lezen zijn door betalende leden. En nog andere info mag bijvoorbeeld enkel te lezen zijn door medewerkers.
    Nu weet ik niet of die allemaal mogelijk is. Kan je op facebook verschillende connectiegroepen aanmaken, iedereen toekennen aan een bepaalde groep en dan aan iedere groep bepaalde rechten toekennen?
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Waarom Facebook?
    Begrijp mij niet verkeerd maar je gaat mensen dwingen om ook een facebook account op te zetten en ik ken genoeg mensen die niet met dat soort sites te maken willen hebben.

    Wat is er mis met een eigen domein met een stukje CMS software?
    Dan kan je een inlogsysteem met rechten zo opzetten.
     
  3. eracer99

    eracer99

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    80
    Locatie:
    omgeving Kortrijk
    Waarom facebook?
    Omdat het makkelijk is (of lijkt). Makkelijker dan een website waarvan ik ook niks ken. En goedkopen dan een goed domein registreren. (Een goed domein oogt misschien wel professioneler)
    Ook omdat het populair is bij jongeren dacht ik om die trend te volgen.
    We zullen er nog eens moeten over nadenken.
     
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Facebook is redelijk "uit".
    Waarom? Omdat ze alles. maar dan ook alles niet alleen openbaar maken, maar ook doorverkopen als ze er geld in zien.
    Bijvoorbeeld:
    Jij plaatst een schitterende foto op Facebook; facebook verkoopt hem voor grof geld door aan bijv een reclamebureau. Als jij gaat miepen zeggen ze doodleuk: "Hé, je bent accoord gegaan met onze voorwaarden toen je je inschreef, dus... Je komt er wel uit met je houten been!"

    Als ik lid was van een vereniging en de vereniging zou een site via Facebook maken, was ik snel ex-lid.
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Juist, omdat het makkelijk lijkt. Een geheel eigen uiterlijk en een herkenbaar domein zal het nooit krijgen. Joh, iets als Joomla kan bijna iedereen wel installeren en moet er in je omgeving heus wel iemand zijn die dat kan, eenmaal geïnstalleerd kan je ieder uiterlijk mee geven wat je wilt en hoef je alleen nog maar een edditor te zijn. En zo'n domein kost hooguit een paar tientjes per jaar waarbij je de ruimte krijgt om direct een hele pic/movie server bij op te zetten.

    Kijk dan ook eens bij messageboard.nl die hebben een gratiis PhPbb forum die je zelf in kunt delen en beveiligen zoals je het wilt hebben.
     
  6. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    Met 720pixels gaan ze toch niet ver lopen hoor :)
    Maar ik snap je punt.

    Doch is er in FB de mogelijkheid om alles zo privé of openbaar te maken als je zelf wil.
     
  7. sandermt2

    sandermt2 Guest

    Inderdaad, die mogelijkheid is er (sinds kort), maar je moet je er al echt in gaan verdiepen als je maximaal privacy wilt hebben.
    Standaard staan namelijk de privacysettings erg "onveilig". Je moet al expliciet elk onderwerp of elke functie gaan beveiligen als je op je privacy gesteld bent.
     
  8. Wieringa

    Wieringa Guest

    Je zou op Facebook een pagina kunnen aanmaken voor het openbare gedeelte (dat kan hier) en een groep voor het besloten gedeelte (dat kan hier). Een pagina kan gevolgd worden door iedereen die dat wil.

    Bij een groep kies je wie je toelaat en wat er aan inhoud zichtbaar is voor de 'buitenwereld'. Je kunt zelfs zorgen dat alleen leden kunnen zien dat er überhaupt een groep is. Je kan linksonder de groepsafbeelding de Groepsinstellingen bewerken.

    De betaling zou je dan wel via een ander kanaal moeten regelen...
     
  9. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Social media en op je privacy gesteld zijn is een combinatie die niet samen gaat.:wink:
     
  10. ExtremeBB

    ExtremeBB Guest

    Vergeet hyves niet.
     
  11. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Hyves is nog zon jeuk site. ;) Had google niet een of ander "groep" bord?
     
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik zie ook steeds meer RC-fabrikanten hun eigen sites verwaarlozen en meer gebruik maken van Facebook, Hyves en Twitter (en mogelijk nu ook Google+). Het is zo jammer....
    Ergens begrijp ik het wel, met de "vrienden" indicatie kan je zien hoeveel trouwe klanten je hebt maar het zal nooit een werkelijke indicatie geven.
     
  13. sandermt2

    sandermt2 Guest

    Leg uit...? Ik ben benieuwd waarom je die niet samen ziet gaan?
    Met zo'n instelling (c.q. "lijdzaam toekijken"), zal er natuurlijk nooit initiatief worden genomen voor betere regelgeving inzake cyberprivacy.
     
  14. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Zulke sites vragen om allerlei persoonlijke details die dan vervolgens "gestolen" worden door zogenaamde hackers. m.a.w. doorverkocht. Spammers zijn er razend op, email adressen waar et een en ander aan persoonlijke informatie aan vast zit. Dit foefje hebben ze pas nog bij facebook gehad.
     
  15. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
  16. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland

    Met social media deel je allerlei gegevens met andere "vrienden".
    Als je iets dergelijks hebt, en je meld je aan als "vriend" of je "Like" de pagina, kan iedereen zien wie er iets mee te maken heeft.

    Een simpele connectie kan dan gelegd worden, waar welke modellen staan, welke waarde etc..

    Handig voor meneer de inbreker, zelfde als plaatsen dat je op vakantie bent.
     
  17. Ghossie

    Ghossie

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.891
    Locatie:
    Schoonebeek
    Helemaal mee eens, ik heb ook geen Hyves, Facebook e.d. en er zijn veel meer mensen die daar uberhaubt geen belang bij hebben, er is altijd een groep die daar aan meedoet maar ook een grote groep niet, dus bereik je daar uiteindlijk nog nie mee wat je doelstelling was/is.
     
  18. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    ik heb het voorbije jaar 2 websites met joomla opgezet en het viel best mee.

    Ik zit op facebook omdat sommige van mijn vrienden daar alles opzetten, echter ik voel me niet geroepen om daar erg aan mee te doen.

    het probleem met facebook vind ik, is dat het een vluchtig media is. Je zet geen tips, tricks, artikelen, regelmenten etc daarop. Alles wat erop komt is ook niet makkelijk terug te vinden via Google.

    Hiervoor is een echte website veel geschikter, of een forum aanpak.

    mijn 2 cent.

    Patrick
     
  19. sandermt2

    sandermt2 Guest

    Je bepaalt helemaal zelf of en wàt je deelt in principe. Zelfs Facebook kun je (na veel zoeken) zo instellen dat je privacy goed beschermd blijft. Als je er zelf voor kiest om bepaalde dingen te delen of "leuk te vinden", dan is dat geen schending van de privacy.
    Natuurlijk kan het nog véél en véél beter, vooral wat betreft Facebook. Social media en privacy kunnen dus wel degelijk samengaan.
     
  20. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Zo werkt het helaas niet, die EULA kan een kilometer lang zijn, maar als ze derde betalen om hun site even te "hacken" met goed geld onder de tafel ben je klaar met miepen. Desnoods steken ze het "lekken" van informatie af op een (al dan niet bestaande) werknemer die buiten de policy van het bedrijf gehandeld heeft.

    Houd er maar gewoon rekening mee dat het internet al weet welke kleur onderbroeken je hebt.
     

Deel Deze Pagina