Fail Safe

Hoi

Hoe hebben jullie de Fail safe ingestel bij een turbine kist.
Ben bijna klaar voor de eerste vlucht met een Jetco van Paf.

mark

Voor gebruik op eigen veld: Gas dicht, wielen uit en maximale remwerking van flaps en speedbrakes. Alle stuurfuncties op hold.

Bij sommige ECU's kun je programmeren dat de motor na enkele seconden helemaal uit wordt gezet.

Bij demonstraties met zeer veel publiek kun je, afhankelijk van de eigenschappen van het model, een publieksveilige maar model onvriendelijke, failsafe setting aan de roeren toekennen die het model zo snel mogelijk afremmen via een snap/spin combinatie.

hallo,

ik zou hem persoonlijk zo instellen:

motor op stationair en niet uit!!!!!!!!
alle roeren op neutraal
niks wielen uit en flaps ook neutraal
als er namenlijk na een aantal seconde weer ontvangst is (en dat is mogenlijk)
kan je de kist meestal gewoon weer redden/doorvliegen.
je lijkt in mijn ogen gestoord om je kist in een snapspin te laten gaan 8O
iedereen heeft er een eigen mening over zohier de mijne

met vr gr maikel

Bij een korte periode van signaal uitval zal de failsafe nog niet in werking gaan. Pas als er wat langer (Doorgaans>1 sec) helemaal geen geldig signaal meer binnenkomt treed de failsafe in werking. Er is dan sprake van een grote kans op een crash. Bij een turbine kist is het dan handig om de kans op een eventuele brand bij inslag aanzienlijk te verlagen door de turbine uit te zetten. Een tweede voordeel van het uitzetten van de turbine is het uitschakelen van een eventuele storingsbron in het model, zoals de brandstofpomp en kleppen sturing.

Er is geen nadeel verbonden aan het uitdoen van landingsgestel en andere remmende dingen als flaps of speedbrakes. Bij het verdwijnen van de storing gaan ze vanzelf weer in. Een voordeel kan zijn dat de uitkomende wielen de piloot kan waarschuwen dat er iets in de ontvangst niet deugd daar dat bij een failsafe positie op een recht stuk lang niet altijd te merken hoeft te zijn. De uitkomende speedbrakes en/of flaps dienen natuurlijk om de snelheid te laten af nemen om meer tijd te geven om het probleem op te lossen (Zender antenne in een andere positie te brengen o.i.d.) en in het ergste geval de crash snelheid te verlagen en er voor te zorgen dat het model niet ongecontroleerd ver weg kan komen.

Tja, de snap/spin oplossing.
Zoals ik al schreef is dat een optie die je kunt gebruiken om bij demo's met zeer veel toeschouwers er voor te kunnen zorgen dat het model bij deskundig vliegwerk (Minimaal 50 meter van de flightline af en alleen parallel daaraan op deze afstand vliegen.) nooit door signaal uitval met hoge snelheid in het publiek terecht kan komen. Dat het risico voor het model wat groter is wil ik graag toegeven.

Back