Failsafe? bij wegvallen signaal

Ik heb een Mini Titan met een Futaba FF7 zender:cool:. Als ik de zender uit zet, terwijl de heli aan staat, slaat de motor aan. Voor zover ik weet is dat normaal.

Is het mogelijk om een instelling te maken die bij uitzetten van de zender (signaal valt weg) de motor terug regelt:confused:????

Ik vlieg (nouja hoover) regelmatig in de tuin en het is beter dat de heli in mijn tuin neerstort in geval van nood...dan dat ie er vol gas vandoor gaat:p.

Dan moet je de gebruiksaanwijzing van je ontvanger lezen.
Sommige ontvangers hebben een failsafe instelling, hoe dit ingestelt wordt weet ik niet.

Belangrijker is gewoon te zorgen dat je ontvangst goed is.
Dit valt namelijk doorgaans niet zomaar weg...

Zorg eerst dat je de reikwijdtetest goed hebt afgerond, en dat je geen "glitches" meer hebt binnen het normale werkbereik.
Als dat in orde is, is het grotendeels een kwestie van zelf zorgen dat de zender niet uitgaat als de heli nog aanstaat...

alleen in pcm mode zit er een failsafe in de ff7 volgensmij
als je ppm mode gebruikt heb je geen failsafe.
de 2,4 heeft uiteraard ook een failsafe.

en de motor hoort uit te gaan in failsafe!!
kijk ff je in je handleiding......

Vergeet niet, een failsafe zit op het model, niet in de zender.

Dat heeft weinig nut, als er geen verbinding meer is tussen de twee kan de failsafe instelling het model ook niet meer bereiken.
Die zit dus in de ontvanger, of wordt als losse module (vaak bij auto's) er tussen gezet.

Op de FF7 zit een failsafe.

Deze kan op 2 manieren ingesteld worden. Je kan bij signaal verlies je throttle naar een zelf ingestelde positie laten gaan of hij kan het laatste ontvangen signaal vasthouden wat binnen kwam. Volgens de handleiding is dat de beste instelling voor een heli.

Hoe dan ook ik denk dat als het signaal verlies te lang duurt je onvermijdelijk crashed ongeacht welke instelling.

Check ff je basis menu (1 keer mode inhouden) naar de optie failsafe en dan functie norm selecteren.

FailSafe (F/S ): instructs a receiver what to do in the event radio interference is received.
Adjustability:
• Only channel 3(throttle) may be set.
• The NOR (normal) setting holds the servo in its last commanded position.
• The F/S (FailSafe) function moves servo to a predetermined position.
• NOTE: the setting of F/S also applies to the Battery F/S

For helicopters, NOR is typically the safest choice.

Laatst bewerkt:
Als je failsafe kan instellen, dan ben ik het niet eens met degene die de handleiding heeft geschreven bij Futaba, maar goed...
NOR = Je staat lekker te tictoccen, en je heli komt volle gas/pitch met vlakke rotor naar je snoet geschoten....
F/S = Gas dicht, rudder volledig uitgeslagen.
heli heel snel tollend in de grond, maar jij en omstanders nog heel :)

In de handleiding staat ook dat alleen de throttle geschakeld wordt. Het is voor mij ook niet duidelijk uit de handleiding wat alle andere servos doen tijdens een signaal verlies dus ben ik ben het helemaal met je eens dat je eigenlijk helemaal niks hebt aan die functie. En bij verkeerd instellen zoals jij een situatie schetst zelfs gevaarlijk kan zijn.

ik kies er zelf ook voor dat indien bij storing de gas lekker dicht gaat, beter een crash en je heli stuk dan dat hij volgas blijft vliegen en alleen God weet waar ie terechtkomt

ik ben het met crazykuki eens de veiligheid voorop
vlieg zelf alleen pcm hier kun je de f/s instellen bij storing gas dicht
ik stel deze ook zo in
alles normaal maar gas dicht
zowel op metanol als electro heli's
ik had dit voorheen niet ingestelt en een paar keer heel gevaarlijke situaties mee gemaakt waar de heli zijn eigen leven doet leiden,onberekenbaar en uiters gevaarlijk
meestal deden deze dingen zich voor na een lichte crash
(ontvanger toch een tikje gehad)
nu zelf bij een lichte crash ruil ik de ontvanger om voor een andere,en stuur deze op
voor inspectie
nadien bijna geen problemen meer gehad

je ontvanger is je beste vriend ............niet dan

gr hub

Het is natuurlijk ook een verschil of je 35 mhz vliegt of 2,4 Ghz. Met 2,4 ghz is de kans op storingen kleiner. Maar de mogelijkheid blijft natuurlijk altijd aanwezig. Ook verschilt het per zendersysteem. De duurde en uitgebreidere sets hebben een failsafe die je per kanaal kan instellen wat er gebeurt bij signaal verlies. Je kan dan Aileron, Elevator enz enz apart instellen.

Maar ben het wel eens met jullie dat als je deze functies niet hebt gas dicht de meest veilige optie is. En dan hopen dat je storing niet te lang duurt zodat de schade beperkt blijft.

Back