Failsafe en elektro

Hallo,

Ik heb een 1/8 buggy die ik graag zou willen ombouwen naar elektro. Ik heb altijd op nitro gereden met 27mhz. Ik gebruikte een failsafe op de gas servo tegen storingen. Maar ik vraag me af wat er gaat gebeuren als ik op elektro ga rijden. Gaat de auto dan niet achteruit beginnen rijden als ik storing heb?
Misschien haal ik wel een budget 2.4ghz systeem, want dat knoeien met analoge systemen altijd :p Expo lijkt me wel handig op auto's.

Ligt er maar aan welke regelaar je hebt. Als jij de Failsave juist instelt zal die niet achteruit rijden.

Heb jij een regelaar met achteruit en rem en je gaat vol op de rem zal die waarschijnlijk na het remmen wel achteruit gaan bij sommige regelaars. Bij andere weer niet. Heb je helemaal geen achteruit op de regelaar zal die helemaal niet achteruit gaan ;)

Wil je veilig zijn bij elektro gewoon afstellen op de neutraal stand. Mocht het fout gaan rolt ie uit maar gaat ie niet vol achteruit.

Mhhh, das wel jammer dat je auto dan niet in de remmen gaat. Voor ik mijn failsafe had is mijn buggy eens volgas de pits binnen gevlogen door storing. Op 1m van iemand zijn been...
Als het kan probeer ik nog op 27mhz verder te rijden :p Een ombouw naar elektro vraagt al genoeg geld en ik ben meer bezig met vliegen. Wil af en toe gwn wat raggen hier.

Tja, als je nitro gewend bent dan kun je eventueel de regelaar instellen dat hij alleen vooruit en remmen heeft... Dan pakt hij wel de rem als je hem goed instelt.

Bij de mamba monster pakt hij wel de rem ook al heb je achteruit ingeschakeld... Maar dat geld alleen als je aan het rijden bent. Als je stil staat en dan storing krijgt schiet hij in zijn achteruit.

Nu ik er zo over na denk is het eigenlijk best vreemd dat er in de meeste regelaars geen failsafe zit, tenslotte zit de failsafe bij een nitro tussen de gas/rem servo en de ontvanger. Meer als een klein stukje software zal er toch niet nodig voor zijn..?

Tja, als je nitro gewend bent dan kun je eventueel de regelaar instellen dat hij alleen vooruit en remmen heeft... Dan pakt hij wel de rem als je hem goed instelt.

Bij de mamba monster pakt hij wel de rem ook al heb je achteruit ingeschakeld... Maar dat geld alleen als je aan het rijden bent. Als je stil staat en dan storing krijgt schiet hij in zijn achteruit.

Nu ik er zo over na denk is het eigenlijk best vreemd dat er in de meeste regelaars geen failsafe zit, tenslotte zit de failsafe bij een nitro tussen de gas/rem servo en de ontvanger. Meer als een klein stukje software zal er toch niet nodig voor zijn..?

Probleem is dat een regelaar niet weet wanneer er storing is. Een leuke optie zou zijn dat als je achteruit drukt de wagen stopt en als je opnieuw achteruit doet dat hij dan achteruit rijdt. Dan zou zo'n failsafe wel werken. Helaas kun je dan wel geen rare flips meer doen met monstertruks.
Nuja, ik ben toch niet zo hard aan trucks :p Te weinig stabiliteit. Doe mij maar een buggy.
Ofwel moet er een betere communicatie zijn tussen de ESC en ontvanger.

Ik twijfel nog als ik een Mamba setje haal of die set voor 1/8 van hobbycity. Die doet het blijkbaar ook goed tot 4s en over de regelaar hoor je veel lof. Motor is minder, maar houdt het goed tot 4s.
Het komt wel 100euro duurder uit als ik voor MMM ga. Dan moet ik mijn setje uit Amerika halen en lipo's van hobbycity. 2x verzending + de meerprijs voor de set. Natuurlijk zou ik achteraf wel 6s kunnen runnen als ik power te kort kom.

Laatst bewerkt:
Mhhh, das wel jammer dat je auto dan niet in de remmen gaat. Voor ik mijn failsafe had is mijn buggy eens volgas de pits binnen gevlogen door storing. Op 1m van iemand zijn been...
Als het kan probeer ik nog op 27mhz verder te rijden :p Een ombouw naar elektro vraagt al genoeg geld en ik ben meer bezig met vliegen. Wil af en toe gwn wat raggen hier.

Maar ja stel nu dat je op het rechte stuk in eens vol op de rem gaat doordat je storing hebt en iemand rijd achter je. Die zal dan vol in de achterkant kunnen vliegen van je auto. Kijk dan wat voor een schade je hebt. Dan moet je al helemaal geen tourwagen rijden of ander model rijden die een oneway diff in zijn voorkant heeft zitten dan sta je na vol remmen vaak achterste voren of maak je 6 rondjes. Omdat je niet op de voorwielen kan remmen.

Neutraal is vaak de beste oplossing naar mijn mening. Je model remt dan al aardig af maar niet zo snel dat je binnen no time stil staat.

Hoe weet de failsafe dan dat er wel storing is..?

Mhhh, daar heb je gelijk :p
Ik denk dat ik nog ff mijn oude failsafe gebruik met mn 27mhz zendertje. Als die nog werkt tenminste :p
Na nieuwjaar eens kijken hoeveel ik ontvangen en dan motor bestellen. Kheb toch examens na nieuwjaar dus maakt het niveel uit alsk 3 weken moet wachten. Als het een MMM setje wordt ga ik wel voor 5s of 6s gaan :D

4s is zat met de 2200 kv combo. Dan kun je een 1/8 auto vertanden op zo'n 60 km/h wat over het algemeen meer als genoeg is. Als je iets meer vermogen wil zou je 5s kunnen gaan maar 6s is eigenlijk teveel van het goede, zeker in een auto met een midden diff waar je gewoon vol gas weg kan rijden.

4s is zat met de 2200 kv combo. Dan kun je een 1/8 auto vertanden op zo'n 60 km/h wat over het algemeen meer als genoeg is. Als je iets meer vermogen wil zou je 5s kunnen gaan maar 6s is eigenlijk teveel van het goede, zeker in een auto met een midden diff waar je gewoon vol gas weg kan rijden.

Kheb ff wat youtube filmpjes gekeken en 6S is idd teveel :p
Zo'n 70-75km/h zou ik ideaal vinden. Zal wss toch 4 of 5s worden, anders gaat de wagen ook te zwaar worden.
Weegt nu 2700g zonder motor en uitlaat. Wel met motor servo en servo tray, schijfremmen etc. Die ga ik opnieuw maken voor m'n stuurservo. Er kan denk ik wel nog 200g uitgehaald worden. Ik zou het graag rond de 3.5kg houden.

Back