Failsafe S-pcm mx22 in combi smc16scan

Hallo allemaal ik heb een Mx 22 zender en heb een smc 16 scan ontvanger gekocht
Het ding werkt prima maar daar komt hij ik krijg de Failsafe niet gepogrammeerd in de
zender. Ik gebruik de combi in een EDF- kistje heb deze getest het vliegen gaat goed
geen storing. Maar ik zou in een geval van storing het gas naar de nul stand willen
zien gaan. Ik heb van alles in het failsafe menu zitten proberen maar krijg het niet
voor elkaar weet iemand of de smc 16 de failsafe stand aanneemd?????

groetjes

Harry

Hallo,

Een en ander staat uitvoerig beschreven in de manual... (RTFM); blz. 109 van de duitse versie.
Ik gebruik excact dezelfde spullen en de failsafe werkt zo prima.

Arno

Failsafe is een functie van elk pcm-systeem. Elke pcm- en s-pcm ontvanger kent dit, dus als het niet wil werken ligt het aan je zenderinstellingen.

Uit de Nederlandstalige handleiding:
Fail Safe inst.
In PCM20-modus:
“tijd”: alle servo’s in de “halt”-modus of via draaielement vertragingstijd (1 s, 0,5 s of 0,25 s) invoeren, na welke de servo’s 9 en 10 in de neutrale positie en de servo’s 1...8 naar een via STO in te stellen positie gaan.
“accu F.S.”: tussen 3 mogelijke servo-posities (-75%, 0%, +75%) voor servo 1 bij de vliegtuigmodellen en bij servo 8 bij de helicoptermodellen naar keuze.
In SPCM20-modus:
Servo’s 1...8 naar keuze in de halt- of positiemodus programmeerbaar. Opslaanvan de positie via STO. Servo’s 9 en 10 blijven in de halt-modus.

Een inmiddels in modelbouwland ingeburgerde kreet: read the fu#$%& manual :rtfm:
Praktisch niemand, die dit echt doet, maar we nemen het een ander natuurlijk wél kwalijk als hij/zij dat ook niet heeft gedaan...

Laatst bewerkt:
Wij zijn mannen, wij hebben geen handleiding nodig. En de weg vragen doen we ook niet. :)
Overigens had ik het wel met mijn Fx-18 dat er wat tijd overheen ging voor de failsafe settings naar de ontvanger zijn gestuurd. Dus je kan alles goed doen en meteen willen testen en dan lijkt het niet te werken. Even geduld uitoefenen dan.

Het duurt inderdaad enige tijd voordat bij een Robbe/Futaba PCM systeem alle failsafe-informatie naar de ontvanger is overgedragen. Wil je absoluut van de failsafe posities van de servo's gebruik maken dan is het verstandig om na het aanzetten van zender en ontvanger niet direct met het toestel weg te vliegen. Beter is het om 1 á 2 minuten te wachten. Dat weet je zeker dat de failsafe posities zijn overgedragen.
Bij een Graupner/JR besturing zal dit ook wel zo werken.

Als ik het me goed herinner dan had een van de eerste Robbe PCM-zenders een aparte (oranje) knop om de failsafeposities handmatig naar de ontvanger te verzenden.

N.P.S.

Bij Robbe-Futaba wordt de failsafe info één keer per minuut door de zender verzonden. Bij Graupner-JR heb ik daarover geen info, maar dit zal ongetwijfeld vrijwel hetzelfde zijn.

Als regel zal je na het inschakelen wel wat meer tijd nodig hebben voordat je het model het luchtruim laat kiezen, dus dat zal geen problemen geven. Bij uittesten moet je echter een minuutje wachten voordat je kunt kijken of de failsafe posities kloppen.

Iedereen dedankt voor her reageren inderdaad RTFM ik maakte de fout door de rotary
knop niet helemaal naar rechts te rollen totdat het sto venster aan gaat en dan de rotary knop een keer drukken de zender piept een keer en de message stored komt in het display

groetjes allemaal

Ik dacht dat bij graupner , na de pulstrein voor de servo's , de failsafe er achter kwam.
Heb bij het opstarten , en direct afzetten van de zender , steeds de servo's in failsafe .

Is dat dan de "standaard" fail-safe, dus servo's in de middenstand, of een door de gebruiker ingestelde positie.
Het regelmatig versturen van de fail-safepositie naar de ontvanger kost veel bandbreedte. Daarom kiezen fabrikanten voor een hoge herhalingsfrequentie van de door de gebruiker gestuurde servoposities. Het systeem reageert dan lekker snel en worden de fail-safe posities veel minder frequent verstuurd.

Volgens Jos , jammer overleden , is het de failsafe die je hebt ingesteld op de zender , kan zijn holdmode of geprogrammeerd.

Back