failsafe zelf bouwen?

hallo
is het mogelijk om zelf een failsafe schakeling te maken?
ik ben namelijk met een duikboot aan het bouwen en nu moet ik een veiligheid inbouwen zodra het onvangst signaal wegvalt dat heb water uit de balast tank geduwd word .de ballast tank werkt als een servo en is proportioneel instelbaar (dus net als een sevo met een potmeter op de zender van 0 tot 100 % te verstellen)

alvast bedankt

groeten Gertjan

ik heb bij de lokale RC boer ook een zelfbouw failsave gekocht, hij heeft ze zelf ontworpen en later maken
k zal kijken of ik ff een foto kan maken

Grappig, dat dit schakelingetje, dat ik in het meinummer 1984 van Hobby Bulletin heb gepubliceerd onder allerlei auteursnamen op internet verschijnt en zelfs door een fabrikant is gepikt.

Ik zou het echter zelf niet meer gebruiken aangezien er geen intelligentie is ingebouwd. De schakeling herkent namelijk wel de afwezigheid van het zendersignaal, maar als de ontvanger gaat storen wordt het gestoorde signaal gewoon doorgegeven.

Failsafes met een microprocessor aan boord hebben deze mogelijkheid echter wel, maar zijn veel moeilijker na te bouwen doordat je ook de software moet kunnen 'inladen'.

Wat is een failsafe eigenlijk precies? de naam doet mij vermoeden dat je dan veilig kan falen, maar daar heb ik zo mijn twijfels over...

Een failsafe is meestal een schakeling die het signaal dat een servo krijgt bekijkt, en bij wegvallen van het signaal de servo naar een vooraf in te stellen positie stuurt. Bijvoorbeeld signaal weg > gas dicht. Het type in het linkje is een domme, dus fout signaal geeft ie gewoon door. Er bestaan ook intelligente, dus bij storing treed ook de failsafe in werking.

Groetjes,

Ton.

Mwah. Als er niet elke 15-30 mS een puls is van tussen de 800 uS en 2200 uS dan de failsafe inschakelen. Die microprocessor gestuurde fail-safe's hebben vaak een stukje logica geprogrammeerd om b.v. jitters te interpreteren als storing en deze eruit te filteren of de failsafe in te schakelen, of om onlogische pulstreinen te negeren.

Hoi Gertjan,

Ik gebruik gewoon de failsafe's van Conrad. Al dan niet bouwpakketje. Ik heb ook een "ortungspiepser" (wat is de Nederlandse term ook weer..) gebruikt. Als die geen signaal meer van de ontvanger gaat een zoemer piepen, waardoor je de sub onderwater enigzins op het gehoor kunt peilen. Aan die zoemer kun je ook één of meerdere relais koppelen, die dan nog andere functies kunnen bedienen, en dus ook als failsafe diennen.

Ik heb het spul zo geschakeld staan dat als het zendersignaal wegvalt de tank geleegd wordt, en de duikroeren op "up" gaan. Verder heb ik een spanningcontrole op de accu zitten, als die te laag wordt gaat de tank leeg, duikroeren op de toren "up", en kan de tank ook niet meer volgetrokken worden (zuigertank, ik heb een minimaal voltage nodig om hem veilig te legen). Eenzelfde spanningscontrole tegenwoordig ook op de ontvangeraccu. Als die leeg gaat op periscoopdiepte krijg je ook vreemde effecten.

Daarnaast nog een watermelder, met een sensor in de duiktank (als de afdichting gaat lekken) en één onderin de romp (mocht er water in de WTC komen). Als die contact maakt ook weer de tank leeg, en roeren "up". Met het legen van de tank hier heb je dan het risico dat je juist wat meer water langs de lekkage naar binnen trekt, maar dan heb ik hem in ieder geval boven.

Dit verhaal gaat iets verder dan alleen jouw failsafe, maar in een sub staat VEILIGHEID met hoofdletters. Tot nu toe werkt het goed, en de pieper heb ik nog niet als zodanig nodig gehad. Hopen dat dat zo blijft ..... :wink:

Groeten, Lex.

hallo

ik gebruik ook het conrad printje(vroeger)
maar de water melder doet alleen bij mij de roeren up en de motor 3/4 vooruit
de tank leeg pompen doe ik dus niet
de reden
als je een water lek hebt dan komt er water in je boot door dat de binnen druk kleiner is als de buiten druk
door de pomp (zuiger) nu de tank te laten legen verlaag je de druk binnen in je romp en komt er evenveel water binnen dan dat je er uit pompt
maar nu in de droge ruimte met kans op water in critieke onderdelen
dus ik vaar redelijk snel naar de kant met een volle tank en probeer daar de boot op te vangen
dit gaat bij ons heel goed daar bij ons de kant een strand is en dus langzaam oploopt
maar ieder zijn idee over zijn boot

en nu gebruik ik zelfs geen fail safe meer in mijn modellen
alleen nog water melders

groeten raf

Corrien zei:
Grappig, dat dit schakelingetje, dat ik in het meinummer 1984 van Hobby Bulletin heb gepubliceerd onder allerlei auteursnamen op internet verschijnt en zelfs door een fabrikant is gepikt.

Jan, daarom was het misschien verstandig geweest van je om mijn baas te bellen....
EPO, om een Patent erop aan te vragen....

Zo'n ontwerpje was natuurlijk alleen maar hobbyisme. Later is er wel een commerciële versie van gemaakt (merk Scen), maar aan zoiets is niet echt wat te verdienen. Tegenwoordig heeft Carson 'm in het programma.

Patenten op elektronica zijn m.i. nutteloos. Ik heb hiermee één (na 15 jaar nog steeds frusterende) ervaring gehad, maar die past niet in het bestek van dit draadje. Misschien ooit eens iets voor 'het café'.

Lex Verkuijl zei:
Hoi Gertjan,

Ik gebruik gewoon de failsafe's van Conrad. Al dan niet bouwpakketje.
ik heb wel in de nieuwe conrad modelbouw katalogus gekeken maar daar kon ik ze niet in vinden.maar de kans bestaat dat ze in de hoofd katalogus staan ik zal zo even kijken in ieder geval bedankt voor de tip.
groeten gj

Conrad noemt ze 'Autopilot'. Ik geloof ook dat ze alleen nog maar kant en klare modules in SMD hebben, nummer 225304 - 8A, euri 10,95. Wel lekker klein dus, postzegelformaat.
225304_BB_00_FB.EPS.gif

Groeten, Lex.

voor een tientje kun je er zelf denk ik geen voor maken
denk dat ik van de week maar ff een omweg moet maken als ik naar mn werk ga :wink:
groeten gj

Back