failsafe

  • Topicstarter Topicstarter matt4
  • Startdatum Startdatum
M

matt4

Guest
ik heb een MZK sexta ontvanger ( werk heeeeeeeeeeel prima, no glitches!!). ik zit me zo af te vragen of ik er wel goed bij doe om de failsafe te gebruiken en in te stellen.

hij dient voor een cap232 van 1,45cm van JR-models met 8.5cc OS surpass

neem nu dat ik de failsafe instel op een bepaalde positie...dan moet je al geluk hebben je model op die bepaalde positie vliegt dat de failsafe corrigeert:

voorbeeld, ik stel de failsafe in als volgt: beetje up en gas af.
=> als ik nu juist op z'n rug vlieg laag boven de grond... :onweer:

dus jullie begrijpen me wel wat ik wil zeggen.

heeft een failsafe eigenlijk nut op een vliegtuig :?:

wat ik nu zat te denken is als de HOLD functie in gang treed en na de 2seconden de failsafe inschakeld, dat ik gewoon het gas wil afzetten.
kan dit? want ik denk niet dat je gewoon 1 servo kan programeren. je kan volgens mij alleen een bepaalde stand van de 4 kanalen samen programeren. dus bijvoorbeeld alles op neutraal en gas af. maar dan keren we weer bij het begin, wat als ik juist een mesvlucht maak... :?

ik hoor graag jullie meningen en reacties
thanks!
 
Als je op je rug vliegt en vlak boven het veld en de ontvangst is zodanig gestoord, dat de ontvanger in failsafe gaat, denk je dat je dan het model nog veilig zult landen?

Volgens mij is failsafe inprogrammeren met gas-stationair (of bij electro gas-dicht) en een beetje richting altijd de veiligste methode. Het model komt dan in ieder geval niet met volgas draaiende motor naar beneden en kan ook niet in kaarsrechte lijn van je af vliegen.
 
Als ik het failsafe gebeuren met een pcm ontvanger goed begrijp lijkt het me zo dat men per kanaal kan kiezen deze functie op te zetten of niet.
Zet je de F/S functie niet op, dan onthoudt de pcm ontvanger bij storing de laatst geldige positie, en houdt deze aan tot een nieuw geldig signaal binnenkomt. Deze failsafe modus heb je dus zowiezo met een pcm ontvanger. Zet je de F/S mode aan, dan kan je de stand instellen van je servo bij storing. Het lijkt me dan ook zinvol om niet enkel het gaskanaal in te stellen, maar alle kanalen. Zelfs al programmeer je alle kanalen gewoon naar de neutraal stand, dan lijkt me dit beter dan de laatste stand van alle servo's vast te houden.

Met een motorkist zet ik in F/S eenvoudig de motor af, beide ailerons een tikje up, hoogteroer een tikje up, richting heel licht naar links. Met de zwever gaat de sleephaak open, airbrakes komen 5mm uit, een kist met flaps gaat in butterfly, bij eentje zonder flaps gaan beide ailerons omhoog, richting gaat licht naar links en hoogteroer een tikje up.

Als ik op 2m op de rug storing krijg, zal de F/s men toestel niet redden. Gebeurt dit op 100m, dan maak het toestel misschien een kans.

De motor gaat bij mij radikaal af want deze is in veel gevallen de oorzaak van een storing. Met motor aan zal ik men model misschien makkelijker landen, maar als de motor de oorzaak is van de storing dan gaat ie ongecontroleerd de grond in. Zonder motor maar met controle kan ik men model gecontroleerd laten crashen, weg van het volk.

Failsafe of veiligheid staat voornamelijk ten dienste van de veiligheid van de toeschouwers/omstaanders en van jezelf. Het redden van het model komt op een tweede plaats.
 
Back
Top