Failsafe

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Gert Mulder, 20 apr 2021.

  1. Gert Mulder

    Gert Mulder

    Lid geworden:
    27 feb 2009
    Berichten:
    416
    Locatie:
    Oostenrijk, Zell am See

    Failsafe

    Wat zijn nou de beste roer standen bij een failsafe.
    Natuurlijk de motor uit, maar hoe staan dan de roeren bij een electro zwever bijvoorbeeld?
    Ik zelf heb de roeren neutraal geprogrammeerd, maar ik ken ook mensen de hebben de flaps vol uit en hoogteroer vol up geprogrammeerd.
    Wat is nou wijsheid?
     
  2. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    In failsafe wil je hem zsm (misschien enigszins veilig) aan de grond krijgen.

    Ik heb idd motor uit, flaps iets uit, klein beetje down en een heel klein beetje rudder. Afhankelijk van het soort zwever.

    Het idee is dat ie heel langzaam in een cirkel naar beneden komt.

    Allemaal theoretisch want ik ga failsafe niet testen .

    Ik heb het getest in vlucht en dan de kijken hoeveel uitslag je maakt met je knuppels, die uitslagen vertalen in de failsafe.
     
  3. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Altijd een goede vraag @Gert Mulder.
    Ik ben het met @jve eens dat het voor ieder soort zwever, of vliegstek, in principe anders is.
    Alleen gas dicht zal voor alle situaties gelijk zijn (lijkt me...)
    Met een rustige zwever op vlak terrein zou ik ook iets flaps trekken en dan een rustige bocht in programmeren.
    Bij een heel langzaam model zou je mogelijk vol flaps en misschien de oude thermiekrem methode kunnen gebruiken, de deep stall. Dit ook omdat bij dat soort modellen het einde van de reikwijdte samen kan vallen met flinke thermiek.
    Voor mijn toestellen op de helling programmeer ik ook die wijde bocht met een fractie klep.

    Eén ding moet je nooit doen en dat is het programmeren met de laatst ontvangen stand. Wanneer je wat bereik problemen ziet waarbij het toestel net niet doet wat je wilt ga je verder sturen met grote kans dat dié roerstand bevriest met slechte gevolgen. Ervaring uit de 80'er jaren toen ik besturing kreeg met failsafe.

    Verder kan je best goed je failsafe testen, er zijn meerdere manieren.
    Je kan het toestel trimmen in de gewenste vliegtoestand met de handen los van de knuppel. deze roerstanden kan je dan bij sommige radio's gemakkelijk tijdens de vlucht door een druk op een knop opslaan als failsafe stand. Anders doe je dat na de landing waarbij je de trims niet meer veranderd hebt na het bepalen van de failsafe standen. Dit kan na de vlucht via de zender of door een druk op de kno van je ontvanger, dit afhankelijk van je radio.

    Het uitzetten van je zender in de vlucht zou ik ook niet zo gemakkelijk doen, maar als je weet dat je ontvanger snel weer bindt, én je toestel niet té gek zal gaan doen, én je hebt voldoende hoogte, én je hebt geen last van je maag, ga je gang.
     
    jve vindt dit leuk.
  4. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Zodra mijn toestel geen ontvangst heeft, mag hij van mij zo snel mogelijk naar beneden. Het liefste zo dicht mogelijk bij het veld.
    Wij vliegen op de heide. Als hij dan 400 meter verder neerkomt en de lipo gaat af in vlammen. Dan merk je dat je nooit snel genoeg bent met een 10kg blusser.
    En ja ervaring mee. Vooral met Spektrum.
    Nu met jeti nul problemen.
     
  5. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Er is een duidelijk verschil bij de failsafe in motorkisten en zwevers.
    Wanneer er geen failsafe is ingesteld zie je vaak bij motorkisten dat throttle on "hold" staat.
    Dat is wat @Rick al beschrijft, erg gevaarlijk!!
    Dit is dus de laatste stand van gas bij verlies van signaal.
    Kist kan dus zomaar doordenderen, wie weet waar naar toe :eek:.
    Failsafe in motorkisten is motor op -100 (=uit) en, naar believen rudder (beetje) naar links of rechts en een beetje up. ailerons blijven recht. De kist zal dus in een cirkel neergaan, helaas.

    Dit is overigens wat anders dan storing. Ik heb gisteren nog een kist van een clubgenoot in de grond gevlogen door storing, een 35mHz zenderset werd gebruikt. Op een gegeven moment gaat die kist alle kanten op behalve de goede. Dan ben je aan het sturen en er gebeurt niets. Heel raar. Als die kist dan gaat rollen en gaat draaien dan is het enige wat je kunt doen proberen de schade te beperken. In dit geval niet gelukt helaas.
    Blijkt dat deze set altijd in een gemoedelijke zwever is gebruikt en had eigenlijk nooit wat gemerkt, ja, dat het af en toe niet stuurt maar dan ineens doet ie het weer. Sja, dat gaat dus met een motorkist niet werken.
     
    Laatst bewerkt: 24 apr 2021

Deel Deze Pagina