failure hitec hs65 hb?

Beste modelbouwers!

Na een dom ongelukje met mijn mpx parkmaster, waarbij de schade reuze mee viel, ben ik wel gaan twijfelen aan de functie van één van de servo's.

De hitec hs65 hb zit in de linker aileron. Bij het aansluiten van de lipo begint hij te ratelen. Dit houdt na een tijdje op. Als ik achter een stukje links geef, en vervolgens weer neutral, dan gaat de linker aileron wel terug, maar blijft een paar mm van zijn nulpositie staan en begint de servo weer te ratelen. Als ik echter naar rechts stuur en vervolgens weer neutraal geef, dan gaat deze servo wel in nul-positie. Wat is het probleem? Kan ik eventueel de omwisselen of moet ik een nieuwe plaatsen? Of is het niet zo erg aangezien het verschil niet zo groot is. Stel dat ik de servo eruit moet halen, hoe kan ik dat het beste doen aangezien deze erin gelijmd zit.

Ik hoop het te horen. Als er nog onduidelijkheden zijn dan hoor ik het graag!

Willem

Er is een oude serie HS65 en HS 81 (en MPX Nano en Tiny) geweest dir dit probleem hadden. Ik had ook een stel hiervan. Ik heb ze in de vuilcontainer geplaatst.

Volgens mij mist hij een tandje (of 2)

Servo uit de foam snijden met een goeie cutter

Servo opmaken en controleren en desbetreffend een tandwielsetje aanschaffen mocht dit het geval zijn (kosten niet gek veel)

Stevo

Hoi Willem.
Ik kan jou zo even geen sluitend antwoord geven.
Maar ik weet wel dat ik zoiets in het verleden ook heb meegemaakt toen ik nog veelvuldig met heli's vloog. (450 size CP heli's)
Servo's die ratelen verving ik gelijk.
Ik nam er absoluut geen risico mee, want vaak is het al een voorbode dat de servo binnen afzienbare tijd het loodje legt.
Mocht je dat toevallig gebeuren tijdens een vluchtje dan ben je dus het haasje.
Althans.......je toestel.
En een servo op voorhand vervangen kost je geheid minder centen dan het maar gokken, afwachten en dan op een gegeven moment toezien hoe je toestel Crasht.
Maak een verstandige keuze Willem want de hobby is al duur genoeg.
Vr Gr Erwin

Oké, dat is dus duidelijk niet betrouwbaar. Hoe moeilijk is het om de tandwielen te vervangen? Of kan ik gewoon beter voor 20 USD eentje kopen van hobbyking, dat kon nog bij mijn huidige bestelling zodat ik niet extra verzendkosten hoef te betalen. Ik hoor het graag!

Ik heb geen ervaring met deze servo's maar normaliter is dat een fluitje van een cent. Maakt servo alvast maar eens open, dan zie je het vanzelf. Wel opletten dat uitgaande as weer goed neutraal staat, anders kan servo in uiterste stand in blokkering lopen. Plaatje van geopende servo?

Even ter controle, indien je fasst gebruikt kan het zijn dat de ontvanger in hispeedmode staat. dit kan ook beginnen met dit soort problemen omdat de servo's ongeschikt zijn voor de hispeed mode.

ik had me namelijk ook vergist in deze mode (had niet door dat hispeed aanstond) waarbij ook 1 servo zo begon en vrij snel de hoek omging en dan vasstond.
overige servo's hadden geen probleme.

kleine update:

Ik heb de servo er schadeloos uitgekregen. Na kijken van filmpje over hoe je de tandwielen van een hitec hs 65 mg vervangt (nI4Rd4KK8XU[/media] HS-65MG Servo Rebuild - YouTube) heb ik geprobeerd de schroeven eruit te krijgen. Eentje is gelukt, maar de andere drie zitten vastgelijmd. Mmmmm, ik kan ook niet veel pogingen doen omdat ik dan de kruiskop rond maak (als je begrijpt wat ik bedoel) . Mijn schroevendraaier is wel small gezien, maar niet echt scherp meer. Met een hobby mesje is ook niet handig want dan gaat de schroef snel stuk. Iemand nog tips?

Willem

Laatst bewerkt door een moderator:
Even ter controle, indien je fasst gebruikt kan het zijn dat de ontvanger in hispeedmode staat. dit kan ook beginnen met dit soort problemen omdat de servo's ongeschikt zijn voor de hispeed mode.

ik had me namelijk ook vergist in deze mode (had niet door dat hispeed aanstond) waarbij ook 1 servo zo begon en vrij snel de hoek omging en dan vasstond.
overige servo's hadden geen probleme.

Ik gebruik een Spektrum mer ar6100 ontvanger. Kan het daar ook door komen?

Willem

Nu de servo eruit is, bromt hij dan ook nog steeds rond de middenstand?
Het kon nl. ook zijn dat je rolroer niet vrij genoeg kon bewegen.

Nu de servo eruit is, bromt hij dan ook nog steeds rond de middenstand?
Het kon nl. ook zijn dat je rolroer niet vrij genoeg kon bewegen.

als de servo eruit is bromt hij niet en gaat hij wel terug naar de middenstand. Als ik vervolgens de servo verbindt aan de aileron begint hij meteen te ratelen (lichtjes). Ook gaat hij na maximale uitslag naar links niet meer terug naar de middenstand. Maar dit kan ook een vertekening zijn aangezien ik de servo met de hand op zijn plaats druk. Is het normaal dat hij wel functioneert als hij niet verbonden is met aileron omdat er dan minder kracht op staat?

Willem

de spectrum ontvanger heeft dit probleem volges mij niet enkel de futabas hebben een hispeed mode.

op de schroeven even een hete soldeerbout houden. meestal wordt de lijm dan zacht of bros waardoor je deze wel los kunt draaien

de spectrum ontvanger heeft dit probleem volges mij niet enkel de futabas hebben een hispeed mode.

op de schroeven even een hete soldeerbout houden. meestal wordt de lijm dan zacht of bros waardoor je deze wel los kunt draaien

mmm.. lukt ook niet, volgens mij heb ik bij één schroef de bout er wat te lang opgedrukt!

Maar hoe kan het dat de servo normaal werkt als hij niet in verbinding staat met de aileron?

Willem

als de servo eruit is bromt hij niet en gaat hij wel terug naar de middenstand. Als ik vervolgens de servo verbindt aan de aileron begint hij meteen te ratelen (lichtjes). Ook gaat hij na maximale uitslag naar links niet meer terug naar de middenstand. Maar dit kan ook een vertekening zijn aangezien ik de servo met de hand op zijn plaats druk. Is het normaal dat hij wel functioneert als hij niet verbonden is met aileron omdat er dan minder kracht op staat?

Willem

Een HS 65 heeft maar een koppel van 1,6Kg.
Dus ja, het geen waar hij aan vast wordt gemaakt moet wel licht gaan.
Het gebrom wat je hoort lijkt me eerder dat de servo in zijn nulpositie wil terugkeren maar dat hem dit niet lukt. Dan staat hij er nét tegenaan te jutteren.
Klinkt het niet een beetje hetzelfde als dat je een servo die netjes in zijn nulpositie staat uit zijn positie probeert te drukken?

Test de uitslagen door de servo-as met je vingers te belasten. Als er een gestript tandwiel is dan voel je dat zeker. Draait de as met belasting steady waar je 'm maar wilt hebben dan zijn er geen tandjes gestript.

Eventueel kan de potmeter nog vuil zijn?

Test de uitslagen door de servo-as met je vingers te belasten. Als er een gestript tandwiel is dan voel je dat zeker. Draait de as met belasting steady waar je 'm maar wilt hebben dan zijn er geen tandjes gestript.

Eventueel kan de potmeter nog vuil zijn?

Bedoel je dat ik de servo moet belasten met mijn vingers terwijl hij gekoppeld is aan lipo of niet. Als hij niet gekoppeld is aan lipo dan voel ik geen weerstand als ik de servo arm heen er weer beweeg. Hoe kan ik de potmeter controleren en zijn er andere oorzaken?

Een HS 65 heeft maar een koppel van 1,6Kg.
Dus ja, het geen waar hij aan vast wordt gemaakt moet wel licht gaan.
Het gebrom wat je hoort lijkt me eerder dat de servo in zijn nulpositie wil terugkeren maar dat hem dit niet lukt. Dan staat hij er nét tegenaan te jutteren.
Klinkt het niet een beetje hetzelfde als dat je een servo die netjes in zijn nulpositie staat uit zijn positie probeert te drukken?

Het klink iets luider daan en servo die netjes in zijn nulpositie is en dan probeert uit zijn positie te drukken. Het grootste probleem is dus dat hij éénzijdig niet helemaal terug naar de nulpositie als er belasting is. Als ik naar de andere kant maximaal geef gaat hij wel weer terug naar de nulpositie, het is dus een eenzijdig probleem.

Is het mogelijk voor je om de servo van het andere rolroer op deze plaats te zetten (dus servo's wisselen)?
Er vanuit gaande dat de andere servo prima werkt.
Zo kun je in ieder geval uitsluiten dat het aan het model ligt.

Back