Fairchild PT 19

Laatst heb ik voor een habbekrats een PT-19 gekocht. Er was wat crash-schade maar dat was de uitdaging. Een klein kistje ongeveer schaal 1/8, spanwijdte 1,35 mtr.

Hier wat foto's van de restauratie.

52974799eba082eb2.jpg

Even een totaalplaatje.

52974799eba0b0920.jpg

De schade aan het motorschot.

52974799eba0d99c7.jpg

De kapotte delen verwijderd.

52974799ebd424197.jpg

Een passend tankje gevonden.

52974799ebd3ec0d1.jpg

Een nieuw motorschotje erop.

52974799ebd44e1a2.jpg

Hier is het motorschot alweer ingelijmd met de nodige verstevigingen.

52974799ebecf321e.jpg

De motorsteun en de motor zitten weer op hun plaats. Een simpel FPtje dat ik nog had liggen.

52974799ebed3806c.jpg

De motorkap en de gloeiplug aansluiting zijn weer gemonteerd. Helaas is de kap wat ver uitgesneden door de vorige eigenaar. Misschien komt er ooit nog een nieuwe op.

Nu maar wachten op wat beter weer om de eerste vlucht te maken.

Weer een toestel toegevoegd aan de verzameling.

Laatst bewerkt door een moderator:
De PT 19 vliegt prima.

Afgelopen maandag voor het eerst met de PT 19 gevlogen. Leuk toestelletje. De balans was goed. Weer een toestel aan de collectie toegevoegd.

Andere motor op PT 19

Na een tijdje met de PT 19 op 6,5 cc gevlogen te hebben had ik toch de indruk dat hij wat neuslastig was en en erg snel weg wilde vallen in een langzame bocht. Nu staat er een 4cc ASPtje op met een 9x6 propje en een klein beetje lood erbij. Het resultaat is een perfect vliegend toestelletje dat nog voldoende vermogen over heeft om snel te vliegen. Het uitlaatje maakt wat herie, dus daar moet nog wat aan gedaan worden.

Dag Arnold,

Wat een fraaie Fairchild PT-19. Toestelletje is hoogst waarschijnlijk van het merk Pilot?

Ik heb er ook een (hoi!), thans nog als 'hangplantje'. Gecovered in Oratex
Eentje met een inmiddels flink doorleefde clubhistorie, gered door een club-collega uit een verbrande schuur, van een andere club-collega die er geen brood meer in zag.

Ik heb em over mogen nemen met een zwaar vermoeide OS FS 26.
Deze is alvast in de revisie en wacht nog op een krukaslager (OS 25 FX)..Die is inmiddels binnen.

Voor de sier heb ik er nu even een een OS FX 25 in gehangen met een 9 x 6 houten Top Flite... ook voor het zicht.
Ben van plan t.z.t. de FS 26 er weer in te zetten. (...kan zijn dat deze net iets te slap is)

Je kistje moedigt mij in ieder geval aan om em ook een mee uit te nemen.

Vandaar een paar vraagjes:
- Wat is thans het vliegklaar gewicht van jou kistje met alles erop en eraan?
- Wat voor servo's... (ik heb nog een setje MPX Profi Digi's op voorraad, maar die doen al gauw 48 gram)
- Waar zit het zwaartepunt? Ligger? (open deur...?)
- Neem aan dat je em op de kop hebt uitgewogen?

Ik zal van de week een paar foto's maken... die zet er dan even bij... kijk en vergelijk... wel zo leuk.... welnu...

full

full

Een Pilot NIB is thans onderweg vanuit de USA. Daarmee hab ik alle data die ik nodig heb.

Groet Bas

Vliegclub OLC Odoorn

Late reactie,

Hallo Bas,

Ik zie nu pas je bericht op mijn PT 19. Dus sorry voor de late reactie.
Ik zit tot het weekend in Belgie maar daarna zal ik e.e.a. nameten en wegen.

Groeten,

Arnold

Hallo Arnold,
Het is mij gelukt grip te krijgen op de bouwdoos van de PT-19 van Pilot (OK Models, Japan). Deze is thans onderweg vanuit de USA.
Dan heb ik wat back-up materiaal wat ik eventueel kan delen met anderen.
Wellicht is het dan mogelijk een nieuw motorkapje te gieten aan de hand van de diepgetrokken abs/styreen delen. Zodat ik deze op de PT kan spelden.
Voor mijn Cloud Dancer 40 (Thunder Tiger ARF) is dat zeer goed gelukt. Matrijs uit exopy... (wel ietsjes krimp in het eindresultaat).
Tot zovers, Bas

Balanspunt PT 19

Hallo Bas,

Gaaf zeg, die bestelling in USA. Wat is de spanwijdte??

Een nieuw kapje zou ik ook wel willen.

Ik heb het toestel even opgemeten en gewogen. Spanwijte is 132 cm.
Totaal gewicht is 2112 gram.

Ik heb de foto gemaakt van het balanspunt, dat ligt inderdaad op de hoofdligger, zonder kap (54 gram). Met kap hangt hij net iets meer naar voren.

5297489f38f13411b.jpg

Dag Arnold,

Wel, ik heb em binnen! Zaakje kwam niet goedkoop maar is meer dan de moeite waard.
Mooie doos met schitterende tekeningen. Bijna Graupner kwaliteit. Jammer dat het merk niet meer gemaakt wordt. Fabriek Pilot, O.K. Models is meen ik in de '90-er afgebrand. De scale bouwdozen hebben thans hoge verzamelaars status.
Ik zal de tekeningen laten inscannen bij Wim Veenstra hier in Groningen (pixelbestand) als ik daar weer in de buurt ben. In de regel is die zaak mailbaar.
Neuskapje bestaat uit drie diepgetrokken ABS/Styreen stukken. Het ziet er goed en natuurgetrouw uit. Daar kan ik dus voorzichtig een negatief uit maken.
Ik maak eerst de revisie van mijn Calmato special af. Dan zal ik de kapjes aanpakken. Heb dus nog even geduld. Ik maak dan wel twee setjes, zodat je er een op die van jou kunt schroeven.

Ik maak nog wel wat doosfotootjes... om hierbij te zetten.

Gr Bas

PT 19 van Pilot.

Hallo Bas,

Geweldig. De foto's zien we wel binnenkort. Ik moet dus zuinig zijn op mijn PT 19!!! Collectors item.;)
Ook voor de tekening en het kapje heb ik belangstelling. Kun je mij hierover een pbtje sturen want ergens werkt het abootje niet.

Ik zal de tekeningen laten inscannen bij Wim Veenstra hier in Groningen

Vraag eerst wat het kost!

Vriend Veenstra is niet meer zo modelbouw-vriendelijk als pak 'm beet twee jaar geleden . . . :nooo:

jan.

Een A0 scan kost iets van 3,50 Euro? ex btw...
Dat Veenstraverhaal verdien ik tegenover de uren achter een A4 scanner + Photoshopmontage zo terug. De grote machines zijn tekening vriendelijk... minder kans op beschadigen

Terug naar des topics PT-19... Arnold, ik stuur wel een meeltje als het zover is. Gewoon vliegen met de PT! En.... als het stuk gaat? Oplappen! Die van mij moet ook rond fladderen. Stilstand is achteruitgang! Niet?
Die tekening? Dat komt wel goed.

Laatst bewerkt:
Hallo Arnold,
Even een tussen update.
Pilot, OK Model Co.,LTD PT-19, ooit verkocht onder de Simprop vlag in Europa!

Wat eenheden:
Lengte: 995 mm
Spanwijdte: 1330 mm
Vleugel opp: 27 cm2
Gewicht: 1.600 - 1.750 g
Power: 19 - 25 ci (2T)

Hieronder wat veel belovende plaatjes!

125048b014f936e98.jpg

125048b014f977ee7.jpg

125048b014f9b190c.jpg

125048b01582cd0ff.jpg

125048b0158311139.jpg

De typo-meetlat is 30cm

Gisteren deze gekregen om op te knappen, mis alleen de motorkap is deze ergens te verkrijgen?
Sorry voor de slechte kwaliteit, heb de foto genomen met mijn telefoon en zonder flitser

Back