Fairey Gannet (3x) | Eigen Ontwerp | Rubber Power | Profile Scale

ramses

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
PH-SAM
.
Voor de vervanging van m`n Profile Scale | Grumman TBM-1 Avenger voor de aankomende IIFI in november heb ik zelf iets getekend.
Eerst gezocht naar kandidaten en het is uiteindelijk de Fairey Gannet geworden.
Niet moeders mooiste maar ik vind het een gave marine luchtvaart kist:


full


Op internet een afbeelding gevonden van een vier zijdenaanzicht, bron: een plastic kit.
Over deze afbeelding heb ik in CAD de kist overgetrokken.
De romp van de profile Gannet is 1.5mm dik dus de vleugels verlengt bij de romp tot die 1.5mm.
Zo blijft het vleugeloppervlak gelijk ondanks dat de romp geen dikte heeft.

De gemaakte/overgetrokken tekening gecopierd en begonnen met het tekenen van de fills voor de tissue print:

full


full


Daarna de romp getekend.
Voor het vleugelprofiel heb ik een bestaand profiel voor een Profile Scale Hellcat gebruilkt:


full


Voor de balsa constructie alleen de outlines gebruikt en daarna de 1.5 x 1.5 mm latjes er in getekend:

full


Wat uiteindelijk alleen nodig is, zijn een constructie tekening en een printfile voor het tissue.
Links de constructie en rechts de printfile voor de tissue bekleding.
De kleuren fills 8mm naar buiten getrokken voor overlap:

full


Dit is het uiteindelijk geworden, past net full scale op twee A3`tjes.
De constructie:

full


... en de kleuren tissue printfile:
full


Test prints op gewoon copy papier gemaakt en vergeleken met m`n Profile Scale Grumman Avenger:

full


De Gannet heeft een groter vleugeloppervlak en een iets groter stabilo-oppervlak dan de Avenger.
Het probleempunt bij de Avenger bleek het kleine kielvlak.
Pas na het vergroten van het kielvlak met een flink stuk 1mm balsa (zie bovenstaande foto) vloog ze goed,... maar de outlines klopte dus niet meer.
De Gannet heeft een erg groot kielvlak van zichzelf, groter dan het vergrote kielvlak van de Avenger.
Alleen het moment tussen vleugel en stabilo is bij de Gannet iets kleiner.

Ik ben benieuwd hoe ze trimt en vliegt straks!

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
De constructie uitgewerkt en de tissue printfile voor de vleugel in vier delen verdeeld en per deel rondom overlap gegeven.
De Fairey Gannet heeft namelijk drie knikken in de vleugel, dan is bekleden per deel eenvoudiger:

upload_2024-10-2_12-24-26.jpeg


Het resultaat, het constructie plan:

upload_2024-10-2_12-25-1.jpeg


en de tissue kleuren printfile:

upload_2024-10-2_12-25-19.jpeg


Deze week geen tijd voor de hobby helaas, ik hoop komend weekend te starten met de bouw van de Gannet.

Groeten, Ramses
.
 
Alleen het moment tussen vleugel en stabilo is bij de Gannet iets kleiner.

Ik had gisteren m`n Fairey Gannet tekeningen op Facebook gedeeld in de IIFI groep.
Daar kreeg ik van Lars Tolkstam precies de opmerking waar ik zelf ook over twijfelde (zie quote hierboven).
De Gannet heeft mooie oppervlakten, etc, alleen het moment tussen vleugel en stabilo is niet groot...
Ik heb wat tips van Lars verwerkt in m`n ontwerp:

upload_2024-10-3_17-2-26.jpeg


Gemaakte aanpassingen:

  • romp (staart) iets verlengt
  • vleugel iets naar voren geplaatst in de romp
  • stabilo oppervlak iets vergroot
  • stabilo iets naar achteren geplaatst in de romp

Hier ter vergelijk:

upload_2024-10-3_17-2-34.jpeg


Het nieuwe bestand, nog duidelijk herkenbaar als een Fairey Gannet:


upload_2024-10-3_17-2-42.jpeg


Groeten, Ramses
.
 
.
Ik heb m`n No-Cal Profile Scale Fairey Gannet ontwerp definitief uitgewerkt en er tevens twee nieuwe kleurenschema`s bij getekend:

upload_2024-10-9_15-21-54.jpeg


Versie 1:

full


Versie 2:

upload_2024-10-9_15-22-27.jpeg


Versie 3:

upload_2024-10-9_15-22-40.jpeg


De bouwtekening in 3-voud uitgeprint en met de lattensnijder balsa latjes gesneden en klaargelegd:

upload_2024-10-9_15-23-40.jpeg


De drie stabilo`s en de drie vleugels zijn inmiddels gereed:

upload_2024-10-9_15-24-25.jpeg


Verder met de drie rompjes en binnenkort het tissue printen.

ps. op de drie tissue printfiles is het voorste ruitje van de cockpit ingekleurd...
Die moet natuurlijk helder zijn en heb ik net aangepast op de tissue print files.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
en binnenkort het tissue printen.

Zojuist de tissue print files geprint op 12,5g naturel tissue in A3 formaat.

Tissue is niet in te voeren in de printer dus een drager gebruikt van 200g A3 papier.
Het tissue in A3 formaat gesneden en aan één zijde (invoerzijde) met tape aan de drager bevestigd.
Bij de blauw/grijze versie zaten enkele witte strepen (waar vouwen zaten in de tissue), dus die nogmaals geprint.
De grijs/rode en tweede blauw/grijze zijn goed gelukt, één van deze twee wordt het model voor de IIFI.
In de donkerblauwe versie zitten ook enkele witte (vouw) strepen, maar dat wordt het test model dus die laat ik zo:

upload_2024-10-10_13-21-23.jpeg


Het tissue is zo dun dat de inkt door het tissue heen ook op de drager eronder is gekomen:

upload_2024-10-10_13-21-30.jpeg


De dekking is beter dan ik had verwacht op het dunne naturel tissue:

upload_2024-10-10_13-21-38.jpeg


Komend weekend verder met de bouw van de Gannet rompjes

Groeten, Ramses
.
 
In de donkerblauwe versie zitten enkele witte (vouw) strepen, maar dat wordt het test model dus die laat ik zo:

.... toch zojuist de donkerblauwe versie nog maar een keer geprint...
Nu wel mooi zonder witte strepen door vouwen in de tissue :thumbsup:

Voor de Gannets ga ik trouwens het propellerontwerp van de Avenger gebruiken.
Mocht die weer steeds breken bij grondcontact dan ga ik over op een 6" plastic propeller.

Groeten, Ramses
.
 
Als ik het mag zeggen, ik vind de blauwe de mooiste! Maar de alu / rode zal in de zaal wel het beste uitkomen, qua uiterlijk.
 
.
Dat denk ik ook Henk, op de alu/rode zijn de paneellijnen ook veel beter te zien van een afstandje.
De donkerblauwe versie vind ik ook mooi, maar mijn persoonlijke voorkeur van de drie is de blauw/sky versie.

.
Ik ben vandaag begonnen met de drie Gannet rompjes.
Eerst de vormdelen uit de tekening geknipt/gesneden en op 1.5mm licht balsa overgetekend met een 0.03mm fineliner:

full


De vormdelen uit het lichte balsa gesneden en op de bouwtekeningen gefixeerd met spelden.
De de rest van de rompjes gemaakt van 1.5x1.5mm balsa latjes:

full


De rompjes van de bouwtekening gehaald en licht geschuurd.
Alle onderdelen per stuk gewogen en van links naar rechts gesorteerd.
Linkerzijde op de foto alle lichtste delen en rechterzijde alle zwaarste delen:

full


Tissue voor de drie versies grof uitgesneden en vast klaar gelegd:

full


Groeten, Ramses
.
 
.
Het tissue heb ik aan de balsa constructie gelijmd met een Bison Lijmstick.
Als eerste de drie stabilo`s bekleed:

full


Daarna de zes extra kielvlakjes en de drie rompen:

full


Dat waren vlakke onderdelen en steeds uit één stuk tissue te bekleden.
De vleugel heeft drie knikken, de binnenste vleugeldelen negatieve- en de buitenste vleugeldelen positieve v-stelling.
Dus bekleden in vier delen, hier als eerste het linker binnenste deel:

full


Overtollig tissue met een verse scherpe scalpel afgesneden en het tweede binnenste deel aangebracht:

full


Tweede binnenste deel getrimd en de twee buitenste delen aangebracht:

full


Done:

full


full


Zo is de no-cal profile scale Fairey Gannet geworden:

full


full


Volgende te maken is zijn de motorsticks en propellers

Groeten, Ramses
.
 
nooit genoeg profielschaalmodellen!

Precies! :D

.
De drie Fairey Gannets in elkaar gelijmd:

upload_2024-10-14_9-45-37.jpeg


Begonnen met de drie motorsticks:

upload_2024-10-14_9-45-44.jpeg


upload_2024-10-14_9-45-50.jpeg


Het maken van de propellers, ik maak er drie extra dus zes stuks in totaal:

upload_2024-10-14_9-45-59.jpeg


Ik ga het propellerblad ontwerp van de Grumman Avenger gebruiken voor de Gannets:

upload_2024-10-14_9-46-6.jpeg


Groeten, Ramses
.
 
.
Uit een plankje 1mm balsa de twaalf propellerbladen gesneden.
Hier in één pakketje de bladen schuren:

upload_2024-10-14_9-52-15.jpeg


Onder 15 graden de nat gemaakte bladen om een buis van 9cm gespannen.
Na drogen zien ze er zo uit:

upload_2024-10-14_9-52-22.jpeg


Tandenstokers op de bladen uitgelijnd en gelijmd.
Bij de Avenger had ik ze in de bladen gelijmd, maar op de bladen volstaat prima (tip van Bernard):

upload_2024-10-14_9-52-29.jpeg


De propeller asjes en de bladen.
De bladen lijm ik met UHU Hart, dan kan de spoed met een beetje aceton nog veranderd worden:

upload_2024-10-14_9-52-36.jpeg


Zo zijn de profile scale Fairey Gannets geworden:

upload_2024-10-14_9-52-42.jpeg


upload_2024-10-14_9-52-50.jpeg


De profile scale Fairey Gannet is nu ook klaar voor de trimdag in Velp:

upload_2024-10-14_9-52-56.jpeg


Fingers crossed!

Groeten, Ramses
.
 
Ziet er leuk uit, Ramses! Maar ik heb een vraagje over de lagerbusjes en de propellerasjes. De busjes zijn standaard nylon busjes, zo te zien op de foto's. Maar hoe maak je ze vast aan de motorstick? De propellerasjes bestaan uit een alubuisje (2 mm inwendig?) met een gat erin geboord, het omgebogen eind van het asje er aan vastgelijmd, klopt dat? En dan verstevigd met draad? Maar is het niet handiger het oogje van de propelleras eerst te buigen voordat je de lagerbus aan de motorstick bevestigt?
 
.
Dank je Henk!

De busjes zijn standaard nylon busjes, zo te zien op de foto's. Maar hoe maak je ze vast aan de motorstick?

Door middel van een 0.2mm litho plaat strookje welke om het busje en de afstandhouder zit.
Door dit wat te buigen met een tangetje kan je heel eenvoudig side- en downthrust inbrengen.

Ik heb deze hetzelfde gemaakt als wat ik op m`n Avenger had geprobeerd, dat beviel goed namelijk (foto van Avenger):
(op de Fairey Gannets heb ik het litho strookje zwart gemaakt met stift)

upload_2024-10-14_11-34-12.jpeg


De propellerasjes bestaan uit een alubuisje (2 mm inwendig?) met een gat erin geboord, het omgebogen eind van het asje er aan vastgelijmd, klopt dat? En dan verstevigd met draad?

Helemaal correct!

Maar is het niet handiger het oogje van de propelleras eerst te buigen voordat je de lagerbus aan de motorstick bevestigt?

Klopt, de eerste prop had ik inderdaad alvast in de lagerbus kunnen steken en het haakje buigen voordat de lagerbus aan de motorstick gelijmd was.

Het lagerbusje is een vast onderdeel van de motorstick waar de side- en downthust in zit.
Om de propeller te vervangen is het dan wel nodig om het haakje pas te buigen als de as in de bus zit.
De propellerasjes zijn namelijk een vast onderdeel van de propeller:

upload_2024-10-14_11-43-24.jpeg


Om de propeller te vervangen knip ik het asje door van de beschadigde propeller en steek de nieuwe prop+as in de nylon bus.
Dan nieuw haakje buigen en klaar.

Groeten, Ramses
.
 
De profile scale Fairey Gannet is nu ook klaar voor de trimdag in Velp:
Fingers crossed!

Vandaag de trimdag in Velp, ik was een kwartier te vroeg maar mocht vast opbouwen van de uitbater.
Nog voor twaalf uur had ik de profile scale Fairey Gannet klaar voor de eerste vlucht... :rolleyes:
Eric kwam net binnen lopen en de Gannet vloog eigenlijk gelijk mooi linksom haar rondjes.
Ik ben een half uur met de twee Gannets bezig geweest en ben daarna verder gegaan met de andere kisten.
De langste vlucht van de grijs/rode Gannet was 37 seconden... nog lang niet genoeg... maar er zit denk ik nog wel wat meer in.

Opvallend was dat nadat m`n Gannet het plafond raakte deze in een rechte lijn naar de grond vloog.
Wanneer Bernard zijn Hellcat tegen het plafond vloog, herstelde deze zich direct en vloog mooi verder...?!

Er valt nog veel te leren qua trimmen, maar er zit wel potentie in de Fairey Gannet volgens mij :yes:


[edit] Morgen updates over de maiden flights van m`n andere kisten in Velp.
En de nieuwe theorieën die tegen m`n gevoel en ervaring indruisde maar wél werkte!

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Als laatste post van het bouwverslag een kleine fotoshoot van de twee Fairey Gannets:

full


full


full


full


full


full


Klaar voor de IIFI 2024 in Nijmegen volgend weekend!

Groeten, Ramses
.
 
.
Het relaas van de profile scale Fairey Gannet tijdens de IIFI 2024 in Nijmegen.
Dit was een stijle leercurve, en een heel leuk kistje om dat mee te doen!

In deze klasse mag je 6 keer een vlucht callen.
Heb je die vlucht gecalled dan geldt die, of hij nou succesvol was of niet.

Ik ben te enthousiast begonnen met callen, want de vluchten werden steeds langer!
De eerste drie vluchten waren rond de halve minuut, de twee reeks van drie vluchten in de 50 seconden.
Maar na de briefjes ingeleverd te hebben werden de vluchten nog langer... les voor de volgende keer.

Ik heb heel veel geëxperimenteerd met de Gannet.
Kreeg ook heel veel tips en heb ze een voor een toegepast.
Ook een hele grote prop van 25cm maar daar bleek de korte romp van de Gannet minder geschikt voor.
Op advies van Richard de v-stelling flink vergroot wat de Gannet veel stabieler maakte.
Nog meer geëxperimenteerd en heel veel lol met deze Gannet gehad!!
Het resulteerde in vluchten van langer dan een minuut, mijn persoonlijk record ;)


Positie 9 van 14, de winnaar vloog 3 (!) minuten, dus het is nog niets, maar voor mij was de Gannet een succes!
En een hele leuke kist om mee te experimenteren :thumbsup:
Kreeg leuke reacties op de Gannet en er zit zeker nog meer potentie in, dus ook dit verslag is nog niet ten einde;)

Groeten, Ramses
.
 
.
Een Sea Fury nogwel.... dat is een favoriet van mij!!!
En daar heb ik een kit voor gemaakt voor rc...

Maar ik zag vooral ook de verhoudingen en opbouw van zijn model.
Dat is zeker een wijze les :thumbsup:

Groeten, Ramses
.
 
Back
Top