.
Voor de vervanging van m`n Profile Scale | Grumman TBM-1 Avenger voor de aankomende IIFI in november heb ik zelf iets getekend.
Eerst gezocht naar kandidaten en het is uiteindelijk de Fairey Gannet geworden.
Niet moeders mooiste maar ik vind het een gave marine luchtvaart kist:
Op internet een afbeelding gevonden van een vier zijdenaanzicht, bron: een plastic kit.
Over deze afbeelding heb ik in CAD de kist overgetrokken.
De romp van de profile Gannet is 1.5mm dik dus de vleugels verlengt bij de romp tot die 1.5mm.
Zo blijft het vleugeloppervlak gelijk ondanks dat de romp geen dikte heeft.
De gemaakte/overgetrokken tekening gecopierd en begonnen met het tekenen van de fills voor de tissue print:
Daarna de romp getekend.
Voor het vleugelprofiel heb ik een bestaand profiel voor een Profile Scale Hellcat gebruilkt:
Voor de balsa constructie alleen de outlines gebruikt en daarna de 1.5 x 1.5 mm latjes er in getekend:
Wat uiteindelijk alleen nodig is, zijn een constructie tekening en een printfile voor het tissue.
Links de constructie en rechts de printfile voor de tissue bekleding.
De kleuren fills 8mm naar buiten getrokken voor overlap:
Dit is het uiteindelijk geworden, past net full scale op twee A3`tjes.
De constructie:
... en de kleuren tissue printfile:
Test prints op gewoon copy papier gemaakt en vergeleken met m`n Profile Scale Grumman Avenger:
De Gannet heeft een groter vleugeloppervlak en een iets groter stabilo-oppervlak dan de Avenger.
Het probleempunt bij de Avenger bleek het kleine kielvlak.
Pas na het vergroten van het kielvlak met een flink stuk 1mm balsa (zie bovenstaande foto) vloog ze goed,... maar de outlines klopte dus niet meer.
De Gannet heeft een erg groot kielvlak van zichzelf, groter dan het vergrote kielvlak van de Avenger.
Alleen het moment tussen vleugel en stabilo is bij de Gannet iets kleiner.
Ik ben benieuwd hoe ze trimt en vliegt straks!
Groeten, Ramses
.
Voor de vervanging van m`n Profile Scale | Grumman TBM-1 Avenger voor de aankomende IIFI in november heb ik zelf iets getekend.
Eerst gezocht naar kandidaten en het is uiteindelijk de Fairey Gannet geworden.
Niet moeders mooiste maar ik vind het een gave marine luchtvaart kist:
Op internet een afbeelding gevonden van een vier zijdenaanzicht, bron: een plastic kit.
Over deze afbeelding heb ik in CAD de kist overgetrokken.
De romp van de profile Gannet is 1.5mm dik dus de vleugels verlengt bij de romp tot die 1.5mm.
Zo blijft het vleugeloppervlak gelijk ondanks dat de romp geen dikte heeft.
De gemaakte/overgetrokken tekening gecopierd en begonnen met het tekenen van de fills voor de tissue print:
Daarna de romp getekend.
Voor het vleugelprofiel heb ik een bestaand profiel voor een Profile Scale Hellcat gebruilkt:
Voor de balsa constructie alleen de outlines gebruikt en daarna de 1.5 x 1.5 mm latjes er in getekend:
Wat uiteindelijk alleen nodig is, zijn een constructie tekening en een printfile voor het tissue.
Links de constructie en rechts de printfile voor de tissue bekleding.
De kleuren fills 8mm naar buiten getrokken voor overlap:
Dit is het uiteindelijk geworden, past net full scale op twee A3`tjes.
De constructie:
... en de kleuren tissue printfile:
Test prints op gewoon copy papier gemaakt en vergeleken met m`n Profile Scale Grumman Avenger:
De Gannet heeft een groter vleugeloppervlak en een iets groter stabilo-oppervlak dan de Avenger.
Het probleempunt bij de Avenger bleek het kleine kielvlak.
Pas na het vergroten van het kielvlak met een flink stuk 1mm balsa (zie bovenstaande foto) vloog ze goed,... maar de outlines klopte dus niet meer.
De Gannet heeft een erg groot kielvlak van zichzelf, groter dan het vergrote kielvlak van de Avenger.
Alleen het moment tussen vleugel en stabilo is bij de Gannet iets kleiner.
Ik ben benieuwd hoe ze trimt en vliegt straks!
Groeten, Ramses
.
Laatst bewerkt: