Fairey Huntsman 31 / Precedent

Discussie in 'Speedboten' gestart door maerten, 30 dec 2017.

  1. maerten

    maerten

    Lid geworden:
    20 jan 2013
    Berichten:
    15
    Hai allemaal,

    Ik ben bezig een model van het Engelse merk Precedent, een Huntsman 31 uit de jaren 80 (schat ik),
    op te knappen.
    Fors model. Glasvezel romp, ca. 120 x 38 cm. In het echt een fraaie off-shore cruiser met voor die tijd (jaren 70) een zeer goed planerend onderwaterschip ook voor ruw water. Zie video you tube voor een impressie van dit model.



    Boot is motorloos en heb geen idee wat ik erin moet zetten. Wil graag een goede schaalsnelheid, maar mag ook wel extra power. Op you tube zie je dit model o.a ook gevaren worden met een 26 cc benzine motor, dan gaat ie als de brandweer... dat is nu ook weer niet de bedoeling :)

    Waar zou ik naar moeten kijken qua electro ?

    Schroefas zit er inmiddels in, bij de boot zat een ''speedboot'' schroef tweeblads diam. 50 mm / m4 . Kan ik daar met een goede brushless motor mee uit de voeten ?

    Ik hoor graag jullie suggesties, alvast dank voor het reageren.

    Maarten (een herintredende modelbouwer)
     
  2. maerten

    maerten

    Lid geworden:
    20 jan 2013
    Berichten:
    15
    Aanvullende info. Het model op de getoonde you tube film is de ''kleine'' variant (86 cm).

    Maarten
     
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Maerten,

    Een boot van dat formaat (en gewicht) elektrisch aandrijven is geen probleem, zolang je geen 80 km/h wilt kunnen halen.
    Even afgezien van het feit dat het ontwerp van de Huntsman daar niet echt geschikt voor is, loopt dat ook nogal in de papieren en ben je met een benzinemotor beter af.
    Je mag met een brandstofboot echter niet overal varen, met elektrisch heb je dan probleem niet.

    Laat ons even weten hoe hard je wilt kunnen varen en welk budget er voor de aandrijving (motor, regelaar en batterijen) beschikbaar is.
    Ik vaar zelf met een model van een Italiaanse M.A.S. van 110 cm en heb daar een 4560-800Kv buitenloper in die een Ø 58 mm tweebladschroef aandrijft.
    Daarmee vaart de boot rond de 45 km/h:


    Welke schroefas zit er in jouw Huntsman?
    Hoe lang is die en onder welke hoek is 'ie ingebouwd?
    Allemaal zaken die mede bepalend zijn voor wat er mogelijk is.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 31 dec 2017
  4. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Maerten,
    Leuk te lezen dat je een Fairey Huntsman op gaat knappen en er hier verslag van gaat doen.

    Ik heb een paar maanden geleden van iemand (denk ik) zo'n zelfde 31er gekregen.
    Deze was op een paar versleten accu's na helemaal compleet maar moet hier en daar nog wel even goed nagekeken worden en vooral wat cosmetisch onderhoud hebben.
    Nadat ik hem toen even snel van het meeste stof ontdaan had, heb ik met een nieuwe accu een korte proefvaart gemaakt om te zien wat het is en wat er in mijn ogen nog aan moet gebeuren.
    Hij was leuker dan ik had verwacht en voor mij weer eens wat anders om erbij te hebben.
    Hij staat nu - in afwachting van tijd ervoor - even opnieuw hier op zolder stof te happen. Maar het komt goed.

    Ik meen dat (volgens Google) deze boot in een (grote) houten- en een (kleine) kunststofvariant verkrijgbaar was.
    Ik heb de houten variant.

    Ik heb zojuist op de foto's die ik er toen van heb gemaakt nog even gekeken naar de motor e.d. maar kan door het ontbreken van enige tekst of sticker niet zeggen wat er bij mij inzit en of dit een (hele) goede voor dit schip zou zijn.

    Ik ben benieuwd naar foto's van je Fairey en ga je verslag zeker volgen.
    Als ik zelf zover ben zal ik hier of in een apart draadje ook e.e.a. over mijn F H posten.

    Groet, Bert
     
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Bert,

    In het filmpje is jouw Huntsman te ver voorover getrimd en er zit iets te weinig vermogen in (of was dit met de vermoeide accu's?).
    Heb je foto's van de aandrijving?

    Groeten, Jan.
     
  6. maerten

    maerten

    Lid geworden:
    20 jan 2013
    Berichten:
    15
    Hai ,

    Dank voor jullie reactie. Leuk!

    Jan, schaalsnelheid is (31 ft = ca. 950 cm, snelheid max. ca 70 km/uur , lengte model 120 cm = schaal ca. 1:8) ca. 9 km/uur
    Gewicht nog onbekend, ik schat ca. 3 a 4 kg incl. opbouw , motor, accu's en besturing. Kan goed zijn dat er wat ballast bij moet.
    Misschien eens uitgaan van max. 25 a 30 km/uur ?
    Schroefas is m4 schroefas met sinterlagers, schroefasje moet ik nog vullen schroefas vet. Wil graag uitgaan van de schroef van 50 mm (redelijk op schaal), twee blads.

    Bert, kijk aan een mede staander, oei een bouwverslag....vooruit dan maar.
    Inderdaad was er ook een houtbouw model. Deze polyester romp is redelijk degelijk. Wel wat kleine haarscheurtjes in de gelcoat, maar dat mag voor zo een oud beestje. Ook een draadje

    Wat foto's van de oorspronkelijke staat :


    oorspronkelijke staat 1.jpg oorspronkelijke staat 2.jpg oorspronkelijke staat 4.jpg oorspronkelijke staat 5.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Bert V vindt dit leuk.
  7. maerten

    maerten

    Lid geworden:
    20 jan 2013
    Berichten:
    15
    En even een update hoer ver we nu zijn. Met alle respect voor de vorige bouwer, model was een beetje slordig in elkaar gezet.
    Ik ga proberen het origineel zoveel mogelijk te benaderen. Maar eerst eens gestart met het dek, dat was het originele triplex met een pen
    strepen getrokken voor de ''naden'' en lichtbruin gebeitst. Dat moet beter kunnen, na een zaterdag was het dek klaar en al in de eerste laklaag (inmiddels 5 gehad) :
    Opgebouwd uit standaard mahonie houten latjes en linde latjes (hoger dan de dikte van het mahonie), lindelatjes keurig na verlijming teruggeschuurd. Opgeknapt!
    nieuw dek detail.jpg nieuw dek overzicht.jpg
     
    Bert V vindt dit leuk.
  8. maerten

    maerten

    Lid geworden:
    20 jan 2013
    Berichten:
    15
    Inmiddels romp gespoten in de kleur helder wit hoogglans. De donkerblauwe band komt terug

    romp wit.jpg
     
  9. maerten

    maerten

    Lid geworden:
    20 jan 2013
    Berichten:
    15
    Beelden van schroef as buiten en binnen
    schroefas en roer.jpg schroefas incl. scheg bevestigen.jpg schroefas m4.jpg
     
  10. maerten

    maerten

    Lid geworden:
    20 jan 2013
    Berichten:
    15
    In de oorspronkelijke opbouw zaten de ramen eenvoudig achter het houtwerk geplakt. De juist zo kenmerkende raamlijsten waren niet aangebracht. Ik ben deze
    nu aan het maken van een klein messing T-profiel. Lukt aardig. Hier de omlijsten nog zonder tussenspijlen (en nog niet afgewerkt)

    raamlijsten messing.jpg

    Oh ja dit zat ook bij de boot, een origineel vel van de bouwhandleiding (helaas alleen dit vel en niet de rest)

    afbeelding voorzijde bouwhandleiding.jpg
     
  11. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Maerten,

    Je bent lekker bezig, het dek ziet er keurig uit!

    Schaalsnelheid bij dit soort rompen gaat je gauw vervelen, zie het filmpje van Bert.

    Bouw voldoende vermogen in, dan kun je altijd langzaam varen als je dat wilt, of de situatie er om vraagt.
    Ik neem mijn boten vaak mee uit wandelen langs de grachten en kanalen van onze stad, dus ik vaar overwegend op wandelsnelheid, de sprintjes moeten
    in de gracht wel kort zijn, want op snelheid kan ik niet keren en alleen rechtuit vaar ik in no time buiten het ontvangstbereik...
    Vooral even meevaren met mensen in een yammetje is leuk, die willen het gas nog wel eens opendraaien onder het slaken van de kreet: "Wedstrijdje?"
    Om er vervolgens achter te komen dat hun PK's geen partij zijn voor de 1000W in mijn M.A.S.

    Ik vind de ashoek aan de steile kant, ik zit bij de M.A.S. op 6°, zie de foto onderaan pagina 1 van mijn bouwverslag:
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/motoscafo-anti-sommergibile.152176/
    Bij een te steile ashoek heeft het koppel van de aandrijving een verwoestende invloed op het vaargedrag, zeker als je ruim boven schaalsnelheid zit.

    Ter ilustratie; langzaam varend pikt mijn schroef wel eens wat rommel op, er drijft genoeg zooi in het water, als ik dat niet gemerkt heb eb ik geef gas om een sprintje te trekken dan schiet de boot niet vooruit, zoals ik verwacht, maar wordt angstwekkend op z'n rechter zijkant geduwd, let ik helemaal niet op, dan draait de romp gewoon om z'n as, vóór ik de gelegenheid heb gehad op het gas weer dicht te doen.
    Dan drijft je boot op z'n dak, dus zorg ervoor dat alle opbouw zeevast zit en de romp overwegend waterdicht, zodat de boot niet zal zinken in zo'n situatie.

    Hoe groot (diameter) is de koppeling op je foto's? Het lijkt de kleine robbe versie, maar dat kan bedriegelijk lijken in zo'n grote romp.
    De kleine robbe kruiskoppeling kan de last van zo'n grote prop niet aan en zal uit elkaar vallen (been there, done that) als het de Raboesch koppeling is, zou ik er een stuk strak passnede siliconenslang omheen zetten (foto's in mijn bouwverslag)

    Onder aan pagina 3 staat een video van de M.A.S. op groot water en kun je de 'running attitude' goed zien (als je het ook wilt horen, draai dan het geluid maximaal, want dat is door de filmer 'iets' te zacht uitgevallen...)

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 31 dec 2017
  12. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Maerten en Pompebled,
    Met mijn proefvaartje had ik inderdaad e.e.a. aan aandachtspunten gezien en Ik zal vandaag of morgen wat meer over mijn FH proberen te plaatsen.
    Maerten, ik weet niet of je het al weet of gezien had, de FH is afgeleid van de originele Engelse 1:1 boot en voor originele details is er best veel via Google te vinden.
     
  13. maerten

    maerten

    Lid geworden:
    20 jan 2013
    Berichten:
    15
    Hai ,

    Jan hoek schroef as zal inderdaad iets te scherp zijn, was langste schroefas die ik bij mijn locale modelbouwshop kon krijgen (Muco).
    Gaan we eerst proberen....anders heb ik straks niks meer te doen ! Proefvaart zal het zeggen.
    Ben niet bang met de afmetingen van de romp dat ie zomaar zal kantelen, zeker niet met het hoge vrijboord ca. 12 cm en breedte op de waterlijn van 30 cm.

    Koppeling is van Raboesch, lijkt klein op de foto maar is een forse. Tip van de siliconenslang ga ik leze.

    Deze zat trouwens nog bij de boot een joekel van een Johnson old skool, heeft er kennelijk ooit in gelegen. Daar eerst mee proberen?

    Johnson.jpg

    Bert jazeker weet ik dat er nog steeds originele exemplaren van rondvaren, inderdaad genoeg foto's op het www voor details

    Link naar de ownersclub http://www.faireyownersclub.co.uk/default.asp?content=boats&type=huntsman28&photo=9

    Met fraaie foto's in actie. Deze speedcruisers deden zelfs mee aan de beroemde race : Cowes-Torquay

    Maarten

     
  14. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Hier een paar foto's van mijn FH in de staat zo hij was (of op de accu's na eigenlijk nog steeds) toen ik hem kreeg.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Voor de duidelijkheid: bovenkant foto is voorzijde van de boot en onderkant foto is achterzijde van de boot.
    De motor ligt voorin en dat hoeft nog niet direct verkeerd te zijn.
    De 2 accu's liggen ongeveer midscheeps en daarachter een elektrokoppeldoos met daarin de (40Mhz) ontvanger en de roerservo en bovenop de doos ligt de vaartregelaar.
    Naar uit de proefvaart al blijkt, nog niet direct een ideale trimverhouding dus :oops:.

    [​IMG]
    De accu's waren zo dood dat het lood van de polen al begon te schilferen en de kruimels ervan onder de accu's lag.
    De accu's heb ik voor de proefvaart vervangen door één 12V 7 Ah (met minder totaal gewicht).
    Als ik straks weer wat meer ruimte op mijn werktafel heb zal ik eens beginnen met de elektrokoppeldoos (of de ingrediënten ervan) een ander plekje te geven waardoor de accu en zijn gewicht wat verder naar achteren kan.
    Wellicht dat dat al een stukje helpt voor de trim.

    [​IMG]
    Hier de motor van (voor mij) onbekende merk en afkomst in (bijna) de voorpunt van de boot.
    Volgens de vorige eigenaar - die deze boot volgens mij niet zelf gebouwd heeft - waren de accu's eerst in serie geschakeld (24 Volt dus), maar toen had hij volgens zeggen zoveel power dat hij de kruiskoppeling stuk trok en vandaar nog de borging om de koppelingen :weetnie:.
    Daarna heeft hij de boot terug naar 12 Volt gebracht.

    [​IMG]
    Hier de 3 blads schroef met een diameter van 7 1/2 á 8 cm en niet direct een schroef waar hoge snelheden van te verwachten zijn.
    Aan het roer heeft een van de vorige eigenaren zo te zien ook al eens een extra stukje gezet.
    Het schuin afgezaagde pijpje boven de schroef moet er voor zorgen dat er - ter simulatie van koelwater - elders uit de romp tijdens het varen water spuit.

    Zoals uit het bovenstaande op te maken is moet er aan dit scheepje ook nog best het e.e.a. aan gebeuren.

    Eerst maar eens verder met mijn Ebba Victor en zo tussendoor als ik tijd en zin heb aan dit scheepje rommelen en kijken of er op enig moment weer iets leuks van te maken is :p.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 31 dec 2017
  15. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Bert,

    De motor lijkt een Speed 800 of 900 te zijn, hier een linkje, zodat je de afmetingen kunt controleren:
    http://www.quartel.nl/webshop/productdetails.php?id=LOC6373
    Loodaccu's zijn in dit formaat boot wel erg 'old school' (in de zin dat er destijds niet veel accu's met voldoende capaciteit voor een redelijke prijs te krijgen waren) en vandaag de dag eigenlijk 'not done' in een snelvarend model.
    Loodaccu's kunnen de piekstromen die een forse motor vraagt niet leveren zonder dat de boel ontzettend op z'n donder krijgt en zullen dan ook niet lang meegaan.
    Daarnaast verstook je 30% van het door de accu's geleverde vermogen als verlies in warmte, de Speed 900 is maar 71% effectief.

    Op basis daarvan zal de motor behoorlijk warm worden als je een acculading achter elkaar leeg vaart, een waterkoelmantel met borstelkoeling is wel het minste dat je mag verwachten.
    Gelukkig zal de vaartijd met loodaccu's bij vol gas niet erg lang zijn, wat de boel voor oververhitting behoedt.

    Een setje 6S van 5000mAh (of meer) met een lipo alarm erop zal de boel aanzienlijk vlotter en langer laten varen.

    Mijn M.A.S. haalt bij gemengde vaarwijze ruim twee uur op één setje 4S 9600mAh.

    Groeten, Jan.
     
    Bert V vindt dit leuk.
  16. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Maarten,

    Dat is een HC 970, een borstelmotor met een flink koppel:
    https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?1821320-Johnson-DC-Brushed-HC970-Motor-For-Sale-(NEW)
    Wordt overwegend in grote relatief langzaam varende modellen ingezet (slepers) omdat ze een mooi regelgedrag bij lage toeren hebben.
    Met 6400 toeren (onbelast) op 24V zal je Huntsman wel vooruit willen, vooropgesteld dat het geheel niet te zwaar wordt, géén loodaccu's dus, maar Lipo's of LiFepo's.
    Dit soort motoren zijn niet geschikt om langere tijd achter elkaar voluit te draaien onder last, dan moet er waterkoeling van de can en de borstels aan te pas komen, dat heeft met de laqe efficiëntie te maken, 30% van de energie wordt omgezet in warmte in plaats van je boot voort te stuwen.
    Als je Lipo's en een geschikte regelaar hebt liggen, kun je met deze motor starten, maar zet de boel zo op dat je kunt wisselen naar een borstelloze buitenloper op een watergekoeld spant, want als je varen leuk vind, dan is brushless in zo'n romp wel een sensatie.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 1 jan 2018
    NQDtransformer vindt dit leuk.
  17. maerten

    maerten

    Lid geworden:
    20 jan 2013
    Berichten:
    15
    Hi,

    Even een korte update. Langzaam maar gestaag.

    Blijft lastig dat buigwerk veel heet water, maar we komen er wel....

    buigwerk.jpg

    De zij en achterkanten hebben inmiddels een keurig mahonie rondhoutje/stootlijst (moet nog wel afgerond, geschuurd en gelakt worden)

    stoot rand.jpg

    De blauwe rand zit er inmiddels op, wauw kost wat zo een klein spuitbusje van Tamiya maar wat een kwaliteit.... Niet te vergelijken met Motip
    donkerblauw rand.jpg

    Het latje voor de voetlijst ligt ook al klaar (mooi vierkant kersenhouten latje van 4x4 had ik nog liggen).
    De opbouw is inmiddels helemaal ontdaan van alles wat eraf kan, van het weekend in de grondverf. Hoppa en door

    Grr Maarten
     
    Bert V vindt dit leuk.
  18. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Hoi Maerten,

    Hoe staat het inmiddels met je Fairey Huntsman?
    Ik heb vandaag - na het zo goed als afronden van twee andere projecten (de Ebba Victor en een (Draak) zeilboot) - mijn FH weer eens van zolder gehaald en nu is deze aan de beurt om te kijken of ik er misschien nog iets toonbaars van kan maken :rolleyes:.
    Moest toen ook even aan jouw scheepje denken en vroeg me dus af hoe ver je er mee bent :).

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 28 jun 2019
  19. maerten

    maerten

    Lid geworden:
    20 jan 2013
    Berichten:
    15
    Hi Bert,

    Nou dat is heel toevallig, na het afronden van de Hegi mistral (zeilboot uit de jaren 70/80), en winterproject van ons eigen ''grote'' boot, zowaar dit weekend de FH te voor schijn gehaald! Grappig.

    Dit weekend de messing raamframes afgemaakt, poeh veel werk. Moeten nog aan de achterkant bewerkt worden om goed passend in de raamopeningen te krijgen. En de bovenbouw toch nog maar een schuurbeurtje gegeven, was achteraf niet helemaal tevreden met het spuitwerk.

    Motor en regelaar al een ruime tijd in huis, ik start met een graupner speed 700 BB Turbo (met waterkoeling), deze ga ik voeden met een accu van meer dan 12 volt (mag max 19V. ) Maar eerst eens kijken wat deze doet. Ga wel voor een lipo accu om de boel zo licht mogelijk te houden.

    Kuip interieur inmiddels ook af (vorig jaar al...), moet ik nog wel definitief plaatsen.

    Nu eerst spuitwerk bovenzijde en daarna de ramen afwerken en plaatsen. Ik zal binnenkort weer eens wat foto's plaatsen.

    Ben benieuwd wat jouw plannen zijn!

    Groet Maarten
     
    Laatst bewerkt: 14 jul 2019
  20. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Hoi Maarten,

    Volledig herkenbaar je verhaal en goed om te lezen dat je hem weer opgepakt hebt.

    Mijn FH is inmiddels volledig gestript, een lekkage opgespoord en kan nu - beetje bij beetje - weer verder gaan met de renovatie of opbouw van het scheepje.

    Om jouw verslag niet te veel te vervuilen is het plan om mijn eigen draadje te starten en er zo geen verdere onduidelijkheden komen over wat bij welke boot of project hoort.

    Ben wel benieuwd naar je foto's ;).

    Groet, Bert
     

Deel Deze Pagina