Fairey Swordfish

Een project wat bij mij (eigenlijk m'n pa) al een paar jaar loopt is de Fairey Swordfish.
Met 'ups and downs' wordt aan dit project gewerkt, maar omdat de 'afbouw' fase in zicht komt wil ik (ook als motivator en 'stok achter de deur') het hier met jullie delen.
Want we lopen nu ook tegen een aantal vragen/probelemen aan die door anderen misschien al opgelost zijn.

resized-img_0082.jpg

resized-img_0096.jpg

resized-img_0133.jpg

resized-img_0135.jpg

resized-img_1956.jpg

resized-w5856_1_jb.jpg

Laatst bewerkt:
Gaat mooi worden!

hoe groot isie, wat voor motor, hoe ga je hem afwerken?
Ben benieuwd!

groeten

Femmo

Gaat mooi worden!
hoe groot isie, wat voor motor, hoe ga je hem afwerken?
Ben benieuwd!

Spanw = 1m54 (schaal 1:9)
Motor = surpass .91

Afwerking wordt hoogstwaarschijnlijk met oratex gedaan, en dan spuiten/schilderen...

Het schema wordt (bijna zeker) de W5856 (city of leeds) zoals die tegenwoordig nog vliegt.
w5856mjh2.jpg

De MLD heeft in de jaren 30 ook een aantal Swordfish toestellen gehad, maar ik heb helaas nog geen (kleuren) schema/foto van kunnen vinden...
En vindt het het schema van de "city of leeds" ook erg mooi!

Hallo MarcelB,

Mooi projekt hoor, wel gedurfd, een geen eenvoudige kist :o
Ook gaaf dat je dat samen met je pa kan doen

(heb de schaal 1:48 (plastic) bouwdoos van Tamiya ook nog liggen ;), super gedetailleerd)

Wat je laat zien ziet er al netjes uit, ga je zeker volgen
Komen er straks nog kabels tussen de vleugels of zijn ze sterk genoeg zonder?

Groeten en succes, Ralf

Mooie klassieker wordt niet veel gebouwd, ken er zelf geen een. Is het van een eigen tekening of is het een bouwdoos?

Hallo MarcelB,
(heb de schaal 1:48 (plastic) bouwdoos van Tamiya ook nog liggen ;), super gedetailleerd)
Komen er straks nog kabels tussen de vleugels of zijn ze sterk genoeg zonder?
De 1:72 van revell heb ik in huis, maar die Tamiya is helemaal super!
(kan ik al gaan bieden? :) )

Er komen kabels tussen de vleugels (in ieder geval voor detail, maar mogelijk ook functioneel).
Ik heb geen ervaring met een dergelijke kabel constructie, dus alle tips zijn welkom.

Ook zitten we nog te brainstormen over de verbinding tussen de ailerons van de onder en boven vleugel.
(de ailerons van de ondervleugel worden aangestuurd (2 servo's) )
Zoiets als op onderstaande foto;
Greatlakeswing.jpg

Mooie klassieker wordt niet veel gebouwd, ken er zelf geen een. Is het van een eigen tekening of is het een bouwdoos?

DSC_4502_jpg.jpg

De Swordfish van Richard Crapp tijdens topgun 2008.
Misschien een teleurstelling, maar ik ga niet tot zijn detail niveau proberen te komen... ;)
Heb wel een hele mooie CD van hem ontvangen met foto's van een restauratie van een echte swordfish:)
DSC_4488_jpg.jpg

DSC_4509_jpg.jpg

Er waren zelf 2 op TG2008

Het is een Complete-A-Pac bouwdoos, ze hebben mooie schaalmodellen (veel detail) maar de kwaliteit van het hout is waardeloos.
Anglia Model Centre Shop - CAP KITS

Laatst bewerkt:
Wow die hebben veel leuks! Wat is de moeilijkheidsgraad? Zijn het oude of nieuwe constructietechnieken?
En ja het is een eigen keus hoeveel tijd je steekt in de afwerking en detailering, het blijft hoe dan ook een blikvanger!

Wow die hebben veel leuks! Wat is de moeilijkheidsgraad? Zijn het oude of nieuwe constructietechnieken?
En ja het is een eigen keus hoeveel tijd je steekt in de afwerking en detailering, het blijft hoe dan ook een blikvanger!
Zover als ik het kan zien zijn het oude constructie technieken.
Volgende week ga ik wel even een paar update foto's maken.

Wie kan mij de voor en nadelen vertellen van een vast staartwiel?
Volgens de tekening moet deze vast worden, er zijn ook zat schaalmodellen met een 'ski'tje' bijvoorbeel een aantal type van fokker...

Hoi Marcel,

veel succes met je project. De Swordfish is zeker een klassieker. De C.A.P. tekening is oud maar zeker niet 'outdated'.

Een vast staartwiel of een schaats is geen probleem, met mij kisten met een vaste schaats (Jenny, Nieu 11 en voorheen de Bristol M1C) is taxieen alleen rechtuit; start en landing geen probleem. Als je een beetje ruimte hebt, kan je een bestuurbaar staartwiel maken ('closed loop').

De Surpass 91 is een grote motor voor een dubbeldekker van 1.59m. Lekker licht bouwen (zeker de staart) en een Surpass 70 is meer dan genoeg.

Blijf je draadje volgen.

Groetjes, Edwin

Hoi Marcel,

De Surpass 91 is een grote motor voor een dubbeldekker van 1.59m. Lekker licht bouwen (zeker de staart) en een Surpass 70 is meer dan genoeg.

Een .61 2-takt staat op de tekening voorgeschreven, en ik had nog een 91 surpass zonder bestemming liggen.
Tevens heb ik contact met iemand in Engeland gehad die dezelfde kist gebouwd heeft en een laser 91 had gebruikt en volgens hem was het een goeie combi.
Binnen kort ga ik alles eens wegen en een inschatting maken wat het vliegklaar gewicht gaat worden.

De 91 surpass past niet in de kap.
En een nieuwe grotere kap maken is mogelijk maar een cm extra is in totaal al 2 cm extra en ik ben bang dat de kap dan te groot wordt.
De surpass 70 is maar 5mm kleiner en is dus ook niet echt een optie.

Nu zit ik te kijken naar de RCV-91CD, die past perfect!
58cd.jpg

Ik verwacht vliegklaar op +/- 4 kilo te komen, en ben bang dat de 58 niet genoeg power heeft.
Wie heeft ervaringen met RCV motoren, en waar zijn voordelig te koop?

Laatst bewerkt:
Back