Fairmont Alpine

• Topicstarter Topicstarter Lucas 1965
  • Startdatum Startdatum
L

Lucas 1965

Guest
Hallo allemaal,

Vandaag heb ik de "Fairmont Alpine" gekocht van Billing Boats.
Dit is mijn eerste RC boot. Ik ga ook proberen een bouwverslag bij te houden, en uiteraard proberen er een mooi schip van te maken. Ik heb wel verschillende boten gebouwd zoals de "Renown" en de "Oseberg" van Billing Boats. Maar dit wordt mijn eerste grote project. Ik hoop dat als ik vragen heb over bepaalde dingen met de bouw, dat ik mijn vraag kan stellen en misschien een goed antwoordt krijg op mijn vraag of advies. zodra ik begonnen ben met de bouw zal ik ook wat foto's erop zetten.

Groeten Lucas

Super leuk! Het is een schitterende boot!
Ik ben benieuwd naar de foto's...

Heel veel succes!

Gr. David

Laatst bewerkt:
Dank je wel Edwin,

Ik ga mijn best doen om zo mooi mogelijk te bouwen. De foto,s van jouw Fairmont Alpine zijn mooi. en uiteraard je schip is ook netjes gebouwd. Ik zal als zo gauw mogelijk ook wat foto's plaatsen.

Groeten Lucas:-)

Hallo,
Ik ben niet zo snel met bouwen. Morgen ga ik de plank halen, zodat ik ga beginnen met de kiel en spanten. Met mijn ploegendienst en Reuma Artritis lukt het niet om elke dag te bouwen. Maar zodra ik foto's heb en vorderingen laat ik het meteen weten. En uiteraard volg ik op het forum de bouw van Edwin en de adviezen in het proces van de bouw.
Groeten Lucas

Hallo Bert,

Bedankt voor je reactie.

Vandaag ben ik begonnen met de platen hout uit de bouwdoos vochtig te maken, en heb ik ze onder een plank gelegd met wat gewicht erop. Wel een mooie pers moet ik zeggen. Zodra het hout gedroogd is, ga ik beginnen met de kiel. En zal ik ook weer een foto erbij doen.

Groeten Lucas
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Wel een mooie pers moet ik zeggen. Zodra het hout gedroogd is,

full

Dan zijn die kratten zekers ook wel leeg hahahahaha....

Maar mooi dat er weer 1tje bijkomt... bijdeze ook een draadje....

Suc6 met je bouw van je alpine....

Grtz Vincent,.

Dank je wel Vincent,

De krat inhoud gaat inderdaad soms wel hard, maar dan ga ik maar niet modelbouwen. Dan denk ik dat het model niet helemaal gaat lukken.

Deze week ga ik beginnen met de kiel en spanten. Nog even kijken welke lijm ik het beste kan gebruiken. Daarvoor bouwde ik alleen statige schepen, dus deed ik alles met witte houtlijm. Maar nu moet hij dus varen en denk ik aan UHU hart.

Groeten Lucas

Epoxy lijm gebruiken, kun je gelijk je romp binnen en buiten inprengneren en eventueel aan de buiten zijde met een licht glasmatje bedekken.
Hierop kunje dan gewoon plamuren primer en lak aanbrengen.
Zo krijg je een onverwoestbare romp die ook na jaren geen krimpscheurtjes gaat vertonen .
Zelf gebruik ik altijd epoxy, bouw wel met fineer diagonaal op een plug, is zeer licht en een glasmat is zelf niet nodig :).
Vorig jaar nog een RC zeilboot van 180 cm met deze methode gebouwd.
Mij topic onder zeilboten recyclage-plug-3

Dank je wel Rene voor je advies.
Ik ga daar zeker mijn voordeel mee doen.

groeten Lucas

Hoi Lucas,

Heb mijn rompen altijd met watervaste houtlijm verlijmt,
Vervolgens meerdere lagen g4 aangebracht (binnen en buitenkant) en daarna glasvezelmatje
om de buitenkant getrokken met epoxy , vervolgens geplamuurt en daarna gelakt,
Heb nog nooit problemen mee gehad en je romp kan een stootje hebben...

Met g4 moet je wel oppassen , je kan er behoorlijk high van worden... :D:D (werk sneller als bier hoor 8) )

Kijk anders eens rond op het forum en gebruik de zoekfunctie, dan kom je al een heel eind...

Grtz Vincent.

Hallo Vincent,

Ook bedankt voor je advies. Ik ga zeker ook even op het forum kijken. Met watervaste houtlijm lijkt me makkelijker werken voor de romp. En inderdaad daarna de G4 en glasvezelmatjes.

Groeten Lucas

Hierbij even een update van mijn vorderingen. Vandaag de kiel gelijmd, en de spanten uit de platen hout gehaald en geschuurd. Nu zijn ze klaar voor montage.

full

Binnenkort laat ik mijn vorderingen weer zien, als ik de spanten op zijn plaats heb staan.:p

Back