Fairmont alpine

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Armira, 12 feb 2020.

  1. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Rien, Een hele aardverschuiving! Van harte beterschap en we volgen je weer. Gr. Klaas.
     
  2. Peter48

    Peter48

    Lid geworden:
    10 jul 2019
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Spijkenisse
    Heel knap werk hoor, ik ga het volgen.
    Ik ben al tevreden met een simpele motor/servo/vaartregelaar aansluiting.
    Maar erg mooi dat dat allemaal kan.
    Gr. Peter
     
  3. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    Ben op het ogen blik bezig nieuwe tekening aan het maken met de Shiftregisters waarmee ik alles in de bovenbouw ga bedienen
    Heb de relais eruit gehaald en vervangen voor twee Shiftregisters zodat ik alles met 3 aders van de Arduino kan bedienen i.p.v. ca 15
    heb de code al werkend
    Wordt vervolgd
     
    Laatst bewerkt: 8 feb 2022
  4. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    Dit is de print met shuifregisters IMG_20220208_134837.jpeg
     
  5. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    Nieuw schema gemaakt met frizing
    Dit zijn nu de aansluitingen van de electra met schiftregisters
    Zoals je ziet een stuk minder aders naar de arduino
    i0TVf-hnj6c2ge6hyxmpsybz2icrej.jpeg
     
  6. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    Weer even een update
    Heb de electriciteit nu werkend
    Ben begonnen met inbouw motoren schroefassen en de straalbuizen plaatsen heb een nieuwe steun voor de schroefas gemaakt mij leek het Plastik steuntje wat bij de doos zit niet veel gaat doen IMG_20220316_115635.jpeg IMG_20220316_115549.jpeg
     
    Jan Walpot, wimo100 en k-k vinden dit leuk.
  7. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    Vandaag eerste roer maar eens geplaatst.
    Heb de roeren van de bouwdoos gebruikt maar vraag me af of deze groot genoeg zijn iemand hier ervaring mee
    Als ik naar foto's van de echte kijk zijn de roeren trouwens niet veel groter IMG_20220404_193122.jpeg IMG_20220404_193104.jpeg IMG_20220404_193046.jpeg IMG_20220404_193516.jpeg 1IcvY-rkofhhsj6iail5b4oy6glyng.jpeg
     
    Jan Walpot, k-k en Peter48 vinden dit leuk.
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Groot genoeg! Ze 'bedekken' keurig de diameter van de schroef.
    Voor het mooie zou ik ze iets opdikken, net als de echte, dus een vloeiende vorm van maken. ('druppelvorm')
    Dat gaat prima met styreen of ABS plaatjes waarmee je het roer bij de schroef op dikte brengt en dan dunner maakt richting het eind van het roer. Wel de goeie lijm gebruiken. Messing plaatjes er op solderen kan uiteraard ook, maar dat geeft een stuk meer schuurwerk.
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Rien, Wat mij opvalt is dat de 1:1 roeren een (klein) balansdeel hebben en die van het model niet. Balansdelen, of schep zoals we dat in de binnenvaart ook wel noemden, hebben 2 voordelen. Er is minder kracht nodig om het roer te draaien en het roer "pakt" meer schroefwater. Dat geeft meer effect bij het sturen. Helaas zitten bij het model de schroeven stijf tegen de roerkoning en is er daardoor geen ruimte voor een balansdeel. Denk dat je met deze roeren weinig stuurproblemen hebt. Los varend gebruik je de motoren om te helpen sturen en slepend reageert het schip heel anders op de roeren. Slepend met mijn Smit Finland halveer ik met dual rate de roeruitslag. Anders reageert de boot veel te nerveus. Ook zet ik slepend beide motoren op de linker stick van mijn zender. Voor mij voldoet dat het beste. Met de losse boot bedien ik de motoren met beide sticks. Wel moet ik erbij vermelden dat de boot 2 Becker-roeren heeft. Deze roeren samengesteld van wat styreen plaatmateriaal. Gr. Klaas, 20181017_185303.jpg
     
    Laatst bewerkt: 4 apr 2022
    wimo100 vindt dit leuk.
  10. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    Vandaag de Servo op de roeren aangesloten en uitgelijnd IMG_20220405_172506.jpeg
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Rien, Zitten er aan de binnenkant geen stelringen op de schroefassen? Trekken dan bij achteruitslaan de assen niet aan de koppelingen? Met het gevaar dat je de koppeling uit elkaar trekt en de schroef tegen het roer komt. Of zit er een andere axiale borging op je assen? Gr. Klaas.
     
  12. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    Heel goed gezien K-K goed dat je het opmerkte had er niet aan gedacht maar inmiddels wel opgelost
    Had gelukkig precies genoeg ruimte IMG_20220405_210046.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 6 apr 2022
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wat is de diameter van de schroeven Rien? In mijn Smit Finland liggen dezelfde motoren en draaien op 12 Volt. Er hangen 60 mm afgetopte schroeven in straalbuizen aan. Trekkracht ongeveer 1.500 gram. Stroomverbruik is zeer laag. Minder dan 1,5 Amp. per motor. Gr. Klaas.
     
  14. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    Vandaag roeren maar eens veranderd met zelfbouw systeem, de houten blokken vervangen voor ijzeren met inbusbouten om de roeren aan de as vast te maken ook aan onderzijde inbusbout gemaakt
    Wilde ze eerst lijmen maar probleem is doordat de roer assen niet naar beneden kunnen, ik ze er niet uit kon halen en dus ook niet de schroefas eruit kreeg
    (Is hopelijk nooit nodig ) IMG_20220406_171529.jpeg IMG_20220406_171635.jpeg IMG_20220406_171725.jpeg
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  15. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    52 mm draaien ook op 12 volt
    Trouwens nog bedankt voor je tip bij de schroefassen had er niet aan gedacht
     
    Laatst bewerkt: 6 apr 2022
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Geen dank hoor Rien! Mijn oog viel er op en als je de spullen hebt is het zo opgelost. Zijn dat Raboesch assen met aan de binnenkant een kogellager en een G-seal? Dan zal aan de buitenkant een delrin, of kunststof lager zitten. Die heten onderhoudsvrij te zijn, maar pas op met de G-seal (als die er in zit). In wezen moet die seal met water gesmeerd en nog belangrijker, gekoeld worden. Laat je de as "droog" draaien dan loop de lipseal warm en het rubber verhardt. Dan lekt het spul en komt er water bij het kogellager. En dat gaat dan op den duur roesten. Smeer eventueel een beetje uierzalf aan de G-ring, dan loopt die droog draaiend niet zo snel warm. Mijn askokers vul ik met uierzalf en druk dan de assen erin. Op het eind houd ik de opening afgedekt, totdat de as niet verder wil. Dan overtollige uierzalf laten ontsnappen. Smeert goed en dicht ook goed af. En uierzalf is prettig aan je handen. Eens per jaar trek ik de assen voor controle en vul de zaak zonodig bij. Voldoet al jaren zeer goed. Als binnenschipper kijk je daar een beetje raar tegenaan. Wij waren een vetkanon en askokervet gewend. Maar altijd had je aan de gland in de Mk uitlopend vet. Dat was begin 70-er jaren. Tussen schroef en buitenlager zat een bronzen bus met rubber ring. De ring drukte de bus tegen de askoker en moest voorkomen dat er geen water naar binnen kwam en zo weinig mogelijk vet naar buiten. Gland aan de binnenkant zat in de MK onder een bordes en was moeilijk bereikbaar. Een en ander door de vorm van de tunnel. Goed dat je de roeren hebt aangepast. Zo kan het toch uit elkaar voor een reparatie. Zie dat je aan de bovenkant van de roerkoningen schroefdraad hebt om de roerhevels vast te zetten. Bij mij loopt dat wel eens los. Bij mijn laatste scheepje heb ik een roerhevel gemaakt van het binnenwerk van een kroonsteentje en een plaatje alu. Beide delen gefixeerd met 2k-lijm. Zit op de koning vast met 2 madenschroefjes. Neem je een plaatje koper of messing dan kun je solderen i.p.v. lijmen. Succes verder met de afbouw. Gr. Klaas.
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  17. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    Het zijn inderdaad Raboesch assen heb er aan de binnenkant twee buisjes op gesoldeerd ( zitten helemaal tegen hen schot)als smeer punten hier kan ik de uierzalf met een injectie spuit inspuiten had het ook zo gemaakt op het model van m'n eigen schip de schroefassen lopen daardoor veel soepeler en stiller en zoals je zegt het heet dat ze ondehouds vrij zijn maar smeer toch liever maar beetje
    De echte armira had trouwens een olie gesmeerde schroefas met de Waal afdichtingen wat nog veel mooier was heb 13 jaar met het schip gevaren en er nooit wat aan hoeven te doen ook nooit olie bij hoeven te vullen
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ja, de techniek staat niet stil Rien. En mooi dat je 13 jaar geen omzien had naar je schroefasafdichtingen. Gr. Klaas.
     
  19. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    Inmiddels beide roeren opgehangen IMG_20220407_084422.jpeg IMG_20220407_084355.jpeg
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Rien, Het lijkt me dat de BB schroef er achterstevoor in zit. Als ik het goed heb dan moet vooruitdraaiend het kromme deel van het blad het water aansnijden en bij het rechte deel van het blad weer loslaten. Excuses voor de cryptische omschrijving. Viel me bij de laatste foto pas op. Als ik het goed zie heb je aan SB een rechtse schroef en aan BB een linkse. Kijk er maar eens naar en dan zie je het verschil wel. En sorry, dat ik weer iets heb te "mauwen" en je aan het werk zet. Gr. Klaas.
     
    Stoompomp en Jan Walpot vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina