Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ben op het ogen blik bezig nieuwe tekening aan het maken met de Shiftregisters waarmee ik alles in de bovenbouw ga bedienenBekijk bijlage 405062
even nieuw schema gemaakt heb de relaiskaart vervangen voor een zelf gemaakte relais kaart
spaart een hoop ruimte
Heel goed gezien K-K goed dat je het opmerkte had er niet aan gedacht maar inmiddels wel opgelostRien, Zitten er aan de binnenkant geen stelringen op de schroefassen? Trekken dan bij achteruitslaan de assen niet aan de koppelingen? Met het gevaar dat je de koppeling uit elkaar trekt en de schroef tegen het roer komt. Of zit er een andere axiale borging op je assen? Gr. Klaas.
52 mm draaien ook op 12 voltWat is de diameter van de schroeven Rien? In mijn Smit Finland liggen dezelfde motoren en draaien op 12 Volt. Er hangen 60 mm afgetopte schroeven in straalbuizen aan. Trekkracht ongeveer 1.500 gram. Stroomverbruik is zeer laag. Minder dan 1,5 Amp. per motor. Gr. Klaas.
Het zijn inderdaad Raboesch assen heb er aan de binnenkant twee buisjes op gesoldeerd ( zitten helemaal tegen hen schot)als smeer punten hier kan ik de uierzalf met een injectie spuit inspuiten had het ook zo gemaakt op het model van m'n eigen schip de schroefassen lopen daardoor veel soepeler en stiller en zoals je zegt het heet dat ze ondehouds vrij zijn maar smeer toch liever maar beetjeGeen dank hoor Rien! Mijn oog viel er op en als je de spullen hebt is het zo opgelost. Zijn dat Raboesch assen met aan de binnenkant een kogellager en een G-seal? Dan zal aan de buitenkant een delrin, of kunststof lager zitten. Die heten onderhoudsvrij te zijn, maar pas op met de G-seal (als die er in zit). In wezen moet die seal met water gesmeerd en nog belangrijker, gekoeld worden. Laat je de as "droog" draaien dan loop de lipseal warm en het rubber verhardt. Dan lekt het spul en komt er water bij het kogellager. En dat gaat dan op den duur roesten. Smeer eventueel een beetje uierzalf aan de G-ring, dan loopt die droog draaiend niet zo snel warm. Mijn askokers vul ik met uierzalf en druk dan de assen erin. Op het eind houd ik de opening afgedekt, totdat de as niet verder wil. Dan overtollige uierzalf laten ontsnappen. Smeert goed en dicht ook goed af. En uierzalf is prettig aan je handen. Eens per jaar trek ik de assen voor controle en vul de zaak zonodig bij. Voldoet al jaren zeer goed. Als binnenschipper kijk je daar een beetje raar tegenaan. Wij waren een vetkanon en askokervet gewend. Maar altijd had je aan de gland in de Mk uitlopend vet. Dat was begin 70-er jaren. Tussen schroef en buitenlager zat een bronzen bus met rubber ring. De ring drukte de bus tegen de askoker en moest voorkomen dat er geen water naar binnen kwam en zo weinig mogelijk vet naar buiten. Gland aan de binnenkant zat in de MK onder een bordes en was moeilijk bereikbaar. Een en ander door de vorm van de tunnel. Goed dat je de roeren hebt aangepast. Zo kan het toch uit elkaar voor een reparatie. Zie dat je aan de bovenkant van de roerkoningen schroefdraad hebt om de roerhevels vast te zetten. Bij mij loopt dat wel eens los. Bij mijn laatste scheepje heb ik een roerhevel gemaakt van het binnenwerk van een kroonsteentje en een plaatje alu. Beide delen gefixeerd met 2k-lijm. Zit op de koning vast met 2 madenschroefjes. Neem je een plaatje koper of messing dan kun je solderen i.p.v. lijmen. Succes verder met de afbouw. Gr. Klaas.