Fairmont alpine

Rien, Een hele aardverschuiving! Van harte beterschap en we volgen je weer. Gr. Klaas.
 
Heel knap werk hoor, ik ga het volgen.
Ik ben al tevreden met een simpele motor/servo/vaartregelaar aansluiting.
Maar erg mooi dat dat allemaal kan.
Gr. Peter
 
Bekijk bijlage 405062
even nieuw schema gemaakt heb de relaiskaart vervangen voor een zelf gemaakte relais kaart
spaart een hoop ruimte
Ben op het ogen blik bezig nieuwe tekening aan het maken met de Shiftregisters waarmee ik alles in de bovenbouw ga bedienen
Heb de relais eruit gehaald en vervangen voor twee Shiftregisters zodat ik alles met 3 aders van de Arduino kan bedienen i.p.v. ca 15
heb de code al werkend
Wordt vervolgd
 
Laatst bewerkt:
Dit is de print met shuifregisters
IMG_20220208_134837.jpeg
 
Nieuw schema gemaakt met frizing
Dit zijn nu de aansluitingen van de electra met schiftregisters
Zoals je ziet een stuk minder aders naar de arduino
i0TVf-hnj6c2ge6hyxmpsybz2icrej.jpeg
 
Weer even een update
Heb de electriciteit nu werkend
Ben begonnen met inbouw motoren schroefassen en de straalbuizen plaatsen heb een nieuwe steun voor de schroefas gemaakt mij leek het Plastik steuntje wat bij de doos zit niet veel gaat doen
IMG_20220316_115635.jpeg
IMG_20220316_115549.jpeg
 
Vandaag eerste roer maar eens geplaatst.
Heb de roeren van de bouwdoos gebruikt maar vraag me af of deze groot genoeg zijn iemand hier ervaring mee
Als ik naar foto's van de echte kijk zijn de roeren trouwens niet veel groter
IMG_20220404_193122.jpeg
IMG_20220404_193104.jpeg
IMG_20220404_193046.jpeg
IMG_20220404_193516.jpeg
1IcvY-rkofhhsj6iail5b4oy6glyng.jpeg
 
Groot genoeg! Ze 'bedekken' keurig de diameter van de schroef.
Voor het mooie zou ik ze iets opdikken, net als de echte, dus een vloeiende vorm van maken. ('druppelvorm')
Dat gaat prima met styreen of ABS plaatjes waarmee je het roer bij de schroef op dikte brengt en dan dunner maakt richting het eind van het roer. Wel de goeie lijm gebruiken. Messing plaatjes er op solderen kan uiteraard ook, maar dat geeft een stuk meer schuurwerk.
 
Rien, Wat mij opvalt is dat de 1:1 roeren een (klein) balansdeel hebben en die van het model niet. Balansdelen, of schep zoals we dat in de binnenvaart ook wel noemden, hebben 2 voordelen. Er is minder kracht nodig om het roer te draaien en het roer "pakt" meer schroefwater. Dat geeft meer effect bij het sturen. Helaas zitten bij het model de schroeven stijf tegen de roerkoning en is er daardoor geen ruimte voor een balansdeel. Denk dat je met deze roeren weinig stuurproblemen hebt. Los varend gebruik je de motoren om te helpen sturen en slepend reageert het schip heel anders op de roeren. Slepend met mijn Smit Finland halveer ik met dual rate de roeruitslag. Anders reageert de boot veel te nerveus. Ook zet ik slepend beide motoren op de linker stick van mijn zender. Voor mij voldoet dat het beste. Met de losse boot bedien ik de motoren met beide sticks. Wel moet ik erbij vermelden dat de boot 2 Becker-roeren heeft. Deze roeren samengesteld van wat styreen plaatmateriaal. Gr. Klaas,
20181017_185303.jpg
 
Laatst bewerkt:
Rien, Zitten er aan de binnenkant geen stelringen op de schroefassen? Trekken dan bij achteruitslaan de assen niet aan de koppelingen? Met het gevaar dat je de koppeling uit elkaar trekt en de schroef tegen het roer komt. Of zit er een andere axiale borging op je assen? Gr. Klaas.
 
Rien, Zitten er aan de binnenkant geen stelringen op de schroefassen? Trekken dan bij achteruitslaan de assen niet aan de koppelingen? Met het gevaar dat je de koppeling uit elkaar trekt en de schroef tegen het roer komt. Of zit er een andere axiale borging op je assen? Gr. Klaas.
Heel goed gezien K-K goed dat je het opmerkte had er niet aan gedacht maar inmiddels wel opgelost
Had gelukkig precies genoeg ruimte
IMG_20220405_210046.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Wat is de diameter van de schroeven Rien? In mijn Smit Finland liggen dezelfde motoren en draaien op 12 Volt. Er hangen 60 mm afgetopte schroeven in straalbuizen aan. Trekkracht ongeveer 1.500 gram. Stroomverbruik is zeer laag. Minder dan 1,5 Amp. per motor. Gr. Klaas.
 
Vandaag roeren maar eens veranderd met zelfbouw systeem, de houten blokken vervangen voor ijzeren met inbusbouten om de roeren aan de as vast te maken ook aan onderzijde inbusbout gemaakt
Wilde ze eerst lijmen maar probleem is doordat de roer assen niet naar beneden kunnen, ik ze er niet uit kon halen en dus ook niet de schroefas eruit kreeg
(Is hopelijk nooit nodig ) [emoji1696]
IMG_20220406_171529.jpeg
IMG_20220406_171635.jpeg
IMG_20220406_171725.jpeg
 
Wat is de diameter van de schroeven Rien? In mijn Smit Finland liggen dezelfde motoren en draaien op 12 Volt. Er hangen 60 mm afgetopte schroeven in straalbuizen aan. Trekkracht ongeveer 1.500 gram. Stroomverbruik is zeer laag. Minder dan 1,5 Amp. per motor. Gr. Klaas.
52 mm draaien ook op 12 volt
Trouwens nog bedankt voor je tip bij de schroefassen had er niet aan gedacht
 
Laatst bewerkt:
Geen dank hoor Rien! Mijn oog viel er op en als je de spullen hebt is het zo opgelost. Zijn dat Raboesch assen met aan de binnenkant een kogellager en een G-seal? Dan zal aan de buitenkant een delrin, of kunststof lager zitten. Die heten onderhoudsvrij te zijn, maar pas op met de G-seal (als die er in zit). In wezen moet die seal met water gesmeerd en nog belangrijker, gekoeld worden. Laat je de as "droog" draaien dan loop de lipseal warm en het rubber verhardt. Dan lekt het spul en komt er water bij het kogellager. En dat gaat dan op den duur roesten. Smeer eventueel een beetje uierzalf aan de G-ring, dan loopt die droog draaiend niet zo snel warm. Mijn askokers vul ik met uierzalf en druk dan de assen erin. Op het eind houd ik de opening afgedekt, totdat de as niet verder wil. Dan overtollige uierzalf laten ontsnappen. Smeert goed en dicht ook goed af. En uierzalf is prettig aan je handen. Eens per jaar trek ik de assen voor controle en vul de zaak zonodig bij. Voldoet al jaren zeer goed. Als binnenschipper kijk je daar een beetje raar tegenaan. Wij waren een vetkanon en askokervet gewend. Maar altijd had je aan de gland in de Mk uitlopend vet. Dat was begin 70-er jaren. Tussen schroef en buitenlager zat een bronzen bus met rubber ring. De ring drukte de bus tegen de askoker en moest voorkomen dat er geen water naar binnen kwam en zo weinig mogelijk vet naar buiten. Gland aan de binnenkant zat in de MK onder een bordes en was moeilijk bereikbaar. Een en ander door de vorm van de tunnel. Goed dat je de roeren hebt aangepast. Zo kan het toch uit elkaar voor een reparatie. Zie dat je aan de bovenkant van de roerkoningen schroefdraad hebt om de roerhevels vast te zetten. Bij mij loopt dat wel eens los. Bij mijn laatste scheepje heb ik een roerhevel gemaakt van het binnenwerk van een kroonsteentje en een plaatje alu. Beide delen gefixeerd met 2k-lijm. Zit op de koning vast met 2 madenschroefjes. Neem je een plaatje koper of messing dan kun je solderen i.p.v. lijmen. Succes verder met de afbouw. Gr. Klaas.
 
Geen dank hoor Rien! Mijn oog viel er op en als je de spullen hebt is het zo opgelost. Zijn dat Raboesch assen met aan de binnenkant een kogellager en een G-seal? Dan zal aan de buitenkant een delrin, of kunststof lager zitten. Die heten onderhoudsvrij te zijn, maar pas op met de G-seal (als die er in zit). In wezen moet die seal met water gesmeerd en nog belangrijker, gekoeld worden. Laat je de as "droog" draaien dan loop de lipseal warm en het rubber verhardt. Dan lekt het spul en komt er water bij het kogellager. En dat gaat dan op den duur roesten. Smeer eventueel een beetje uierzalf aan de G-ring, dan loopt die droog draaiend niet zo snel warm. Mijn askokers vul ik met uierzalf en druk dan de assen erin. Op het eind houd ik de opening afgedekt, totdat de as niet verder wil. Dan overtollige uierzalf laten ontsnappen. Smeert goed en dicht ook goed af. En uierzalf is prettig aan je handen. Eens per jaar trek ik de assen voor controle en vul de zaak zonodig bij. Voldoet al jaren zeer goed. Als binnenschipper kijk je daar een beetje raar tegenaan. Wij waren een vetkanon en askokervet gewend. Maar altijd had je aan de gland in de Mk uitlopend vet. Dat was begin 70-er jaren. Tussen schroef en buitenlager zat een bronzen bus met rubber ring. De ring drukte de bus tegen de askoker en moest voorkomen dat er geen water naar binnen kwam en zo weinig mogelijk vet naar buiten. Gland aan de binnenkant zat in de MK onder een bordes en was moeilijk bereikbaar. Een en ander door de vorm van de tunnel. Goed dat je de roeren hebt aangepast. Zo kan het toch uit elkaar voor een reparatie. Zie dat je aan de bovenkant van de roerkoningen schroefdraad hebt om de roerhevels vast te zetten. Bij mij loopt dat wel eens los. Bij mijn laatste scheepje heb ik een roerhevel gemaakt van het binnenwerk van een kroonsteentje en een plaatje alu. Beide delen gefixeerd met 2k-lijm. Zit op de koning vast met 2 madenschroefjes. Neem je een plaatje koper of messing dan kun je solderen i.p.v. lijmen. Succes verder met de afbouw. Gr. Klaas.
Het zijn inderdaad Raboesch assen heb er aan de binnenkant twee buisjes op gesoldeerd ( zitten helemaal tegen hen schot)als smeer punten hier kan ik de uierzalf met een injectie spuit inspuiten had het ook zo gemaakt op het model van m'n eigen schip de schroefassen lopen daardoor veel soepeler en stiller en zoals je zegt het heet dat ze ondehouds vrij zijn maar smeer toch liever maar beetje
De echte armira had trouwens een olie gesmeerde schroefas met de Waal afdichtingen wat nog veel mooier was heb 13 jaar met het schip gevaren en er nooit wat aan hoeven te doen ook nooit olie bij hoeven te vullen
 
Ja, de techniek staat niet stil Rien. En mooi dat je 13 jaar geen omzien had naar je schroefasafdichtingen. Gr. Klaas.
 
Rien, Het lijkt me dat de BB schroef er achterstevoor in zit. Als ik het goed heb dan moet vooruitdraaiend het kromme deel van het blad het water aansnijden en bij het rechte deel van het blad weer loslaten. Excuses voor de cryptische omschrijving. Viel me bij de laatste foto pas op. Als ik het goed zie heb je aan SB een rechtse schroef en aan BB een linkse. Kijk er maar eens naar en dan zie je het verschil wel. En sorry, dat ik weer iets heb te "mauwen" en je aan het werk zet. Gr. Klaas.
 
Back
Top