Fairmount Billing Boats upscalen naar 1:50

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door articcie, 20 mrt 2016.

  1. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    507
    Locatie:
    Vlijmen
    Goedenmiddag beste bouwers,

    het voelt alweer een eeuwigheid geleden dat ik hier iets gepost heb, maar ik zit te denken om de kit die ik nog heb liggen van de Fairmount Alpine van Billing Boats te upscalen naar schaal 1:50 door simpel gezegd alle onderdelen uit die kit met 50% te vergroten. En vervolgens gewoon de handleiding aan te houden met het bouwen. Nou kan ik natuurlijk gaan kopieren en figuurzagen, maar dat geeft best veel rommel en stof... Na vele zaken gezien te hebben die bij Snijlab zijn gelaserd lijkt het mij het makkelijkste en het scherpste om het daar te laten snijden. Zeker weten niet de goedkoopste oplossing maar ach.. who cares :hammer:

    Op dit moment ben ik aan het spelen in Adobe Illustrator om alles op te schalen tot op de juiste mm.. Het mooie van dit programma is dat ik de handleiding van BB digitaal kan inlezen en dat alle snijlijnen automatisch herkent worden in llustrator. Ik pak dus de zelfde bouwplaten als in de doos zitten maar dan digitaal, het uitpuzzelen wat het meest effectief is, is dan ook al gedaan door de knappe koppen bij BB. :bier:

    De spanten in de kit zijn 5 mm dik( geen idee wat voor soort hout dit is) vanuit andere topics heb ik al gelezen dat MDF echt een big NO NO is, dus die valt af.. Muliplex populieren van 6 mm dik lijkt mij wel stevig genoeg om alle spanten en andere zaken van 5 mm in te laten snijden..
    Mijn vragen op dit moment...
    Is 6 mm dik genoeg, er komt 2 mm dik huidbeplanking op en daarna 1 a 2 lagen keperdoek+epoxy..

    Populieren of Berken multiplex hierin zit wel wat verschil maar ga ik dit ook merken in de modelbouw?

    De Fairmount is 18 meter breed,bij schaal 1:50 wordt dat 36 cm minus de 4 mm voor het beplanken, als ik de plaat waar de spanten inzitten in de kit vergroot(vergroten doe ik zo dat lengte en breedte dezelfde verhoudingen houden) tot het breedste spant 35.6cm breed is, dan zouden de andere onderdelen toch automatisch de juiste grootte moeten hebben?

    Voor de onderdelen van de opbouw welke 2 mm dik in de kit zijn, wil ik 3mm dik Multiplex berken gebruiken..goede keus?

    Deze bouwdoos is al door vele gebouwd hier op het forum.. zijn er "fouten" in de kit? zaken die gewoon niet goed passen en ik eventueel door de grote versie iets aan te passen kan voorkomen?

    Voorlopig ga ik nog niet bouwen, maar op tijd te beginnen met voorbereiden scheelt straks wel veel tijd.

    Veel vragen, lees het op het gemak door en spuw alles wat nuttig is maar uit:) zodra de tijd daar is komt er hier zeker een uitgebreid dubbel bouwverslag van de 1:75 en 1:50 naast elkaar :thumbsup:

    groetjes Tom
     
  2. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Ik dacht dat de schaal van de Fairmount van Billing Boats 1/75 was .
    Als je deze dan naar 1/50 wil brengen klopt het dan dat je met 50% gaat vergroten ?
    Groetjes
    Ronny
     
  3. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Volgens mij moet je dan alles gewoon maal 1,5 doen om juist te zitten .
     
  4. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    507
    Locatie:
    Vlijmen
    Het model zal de helft groter worden dan het bb model. Dus ipv 100cm wordt het 150cm ongeveer... Dat is dan toch een vergroting van 50% als ik het goed zie. Nu maakt mij de vergroting op dit moment nog niet veel uit,dan kan altijd aangepast worden in Illustrator..

    Met name het materiaal en de dikte hiervan zou ik graag bevestiging van hebben of andere tips natuurlijk.

    Groetjes Tom
     
    Tom Berk vindt dit leuk.
  5. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Opbouw zou ik gewoon 2mm houden, waarom zou je die dikker maken?
     
  6. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    507
    Locatie:
    Vlijmen
    fairmount illustrator.jpg

    In bovenstaande afbeelding staat een deel van de spanten en onderdelen in de juiste schaal op een template vanuit Snijlab ( afmetingen zijn 120x60cm) op 6 mm populieren multiplex. Hier past het netjes in de template, maar als ik het vervolgens dan laad in Snijlab krijg ik onderstaand resultaat.. een soort venster aan de rechterkant, en het meeste lijkt er nu dus buiten te vallen.. als ik alles 90 graden draai, is het "venster" ook verdraaid en schiet ik er nog niks mee op..

    Iemand een idee?


    snijlab.jpg
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Tom, Moet je bij het overzetten naar snijlab nog kiezen voor een horizontale (landscape) of verticale (portrait) weergave? Ken het programma verder niet, dus doe ik maar een gooi. Gr. Klaas.
     
  8. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    507
    Locatie:
    Vlijmen
    Dat is een goede gooi Klaas! Maar ik denk het al te hebben getackeld, wellicht dat er iets verkeerd ging met het laden van het Template van Snijlab.. Ik heb vanmiddag zelf een template met de juiste maatvoering gemaakt en nu lijkt alles perfect te gaan :) Wat me wel tegenvalt van Billing Boats is dat de houten platen lang niet zo effecient zijn ingedeeld als zou kunnen. Er zijn vaak genoeg stukken over waar nog wat in past.. maar misschien komt dit enkel omdat ze een vast aantal platen moeten gebruiken en dan toch de ruimte hebben?

    Anyway.. het tekenen lijkt me nu goed af te gaan en snijlab snap ik ook wat beter:yes:..

    In het eerste bericht wilde ik 6 mm berken multiplex pakken, dit is wel sterker, maar de platen zijn max 60x30cm bij Snijlab en ze zijn duurder dan Populieren Multiplex 6 mm wat wel in 120x60 beschikbaar is.. is dit een onverstandige bezuiniging? Populieren of Berken hout...

    @ejb61 ik wilde het 3 mm maken omdat de vlakken ook groter gaan worden en dan leek mij het verstandiger om dikker te pakken.. maar als 2 mm stevig genoeg is en eventueel met wat latjes erachter voor de sterkte.. ben ik ook tevreden natuurlijk:)
     
  9. Leo.L

    Leo.L

    Lid geworden:
    9 jun 2016
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Dordrecht
    Hallo allemaal

    Ik ben op zoek naar de groote tekeningen van de fairmount
    De spanten tekeningen heb ik al en deze vergroot naar 1.50 meter
    Wie kan mijn helpen aan de groote tekeningen van dit schip
     

Deel Deze Pagina