Faital powerkist 1965

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door wie1963, 19 mrt 2021.

  1. wie1963

    wie1963 PH-SAM

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Ridderkerk
    Ik was vandaag even op kantoor, en wat ligt er op de kopieermachine:


    Image1616169134.974129.jpg


    Faital_FF_61in_oz10017-1.jpg


    08AeroModeller_August_1966-01.jpg
     
  2. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Zeg uh..wat denken wij van plan te zijn?? Plagiaat???:eek::D:p

    Zonder gekheid..ga je er aan beginnen? Dan giet ik voor jouw ook een halve motorpan..
     
  3. wie1963

    wie1963 PH-SAM

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Ridderkerk
    Henk, ja ik ga hem bouwen, geweldig als je een motorpan voor mij kan gieten
     
  4. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Jippy en hoera!!!! Weer een powervlieger!!!!
     
  5. wie1963

    wie1963 PH-SAM

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Ridderkerk
    Henk, ik vindt de powermodelen zo mooi, binnen kort samen met Ton de eerste vluchten met onze Blazer's, nu maar is beginen met de tekening van de Faital te bestuderen en wat hout bij elkaar sprokelen, in de eerste instantie wil ik het als camping/vakantie projectje starten, zodat ik wat te doen heb als we op pad zijn met ons campertje,
     
    RTrider vindt dit leuk.
  6. wie1963

    wie1963 PH-SAM

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Ridderkerk
    Image1616226779.062070.jpg
    Henk is de OS pet wat voor de Faital
     
  7. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    De OS pet is een leuke maar wat kleine motor..09= 1,5 cc en de Faital is bedoeld voor tot maximaal 2,5 cc.

    Maar blijft een leuke motor...en zeker leuk om de 1e schreden te zetten op dit gebied...

    OS Pet 09-1.jpg

    OS Pet 09-2.jpg
     
  8. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Heb je al een idee hoe je de motor wilt stoppen...heb je een geschikte timer?

    Er zijn 3 mogelijkheden:

    - een originele brandstofafslag timer (die de brandstof toevoer via een afsluiter stopt)
    - een snel lopende timer ( bv maken van een Tatone etc DT timer) en die via een muizenval de slang laten dichtknijpen
    - een E timer van Hans Meijdam die een klein servo aanstuurt en waarmee je de muizenval bedient (slang dicht knijpt).

    In alle 3 gevallen dus handmatig op het moment van de lancering de timer starten en de motor stopt dan autonoom.


    Maar...er is natuurlijk ook een gemakkelijke oplossing...met dat leuke aangebouwde tankje en een dus iets te kleine motor is een rustige stijgvlucht van tegen de 20 seconden dmv ongeveer 2 cc brandstof een optie.

    Je model zal met die 1,5 cc motor een stijgbeeld krijgen van een dieselkissie uit de vijftiger jaren (die dus die 20 sec motorloop hadden) en dan klopt het allemaal weer een beetje.


    Sterker nog..ik zal er eens over nadenken hoe we appels met peren kunnen vergelijken... Bv
    indien we net als het gewicht ( tig gram/cc) nu voor onze fun toepassingen tig seconden per cc doen..en dan dus omgekeerd evenredig...( uitgaande van de FAI motorloop tabel)

    bv een kist bedoeld voor 2,5 cc van de mid sixties mag max 10 sec hebben volgens de FAI regels..maar met een 1,5 cc is dat dan langer tw...10:1,5*2,5= 17 seconden..

    Ja ja..ik verzin het waar je bij staat..
     
  9. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Jan leuk project ben benieuwd hoe dat samen gaat met de OS
     
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2021
  10. wie1963

    wie1963 PH-SAM

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Ridderkerk
    Henk,

    Ik ben aleen tijdje op zoek naar een orginele branstof afslag timer, maar die zijn nog lastig te vinden, zo zoek ik ook noog een timer die ik vroeger op mijn Kleine UHU had zitten.
    Maar zoals jij beschrijf zijn er nog meer mogelijkheden de motor af te laten slaan, ja de OS pet is wat klein, ik ga er gewoon is mee starten, en zie wel even wat er nog op mijn pad komt, kom tijd komt raad.
     
  11. wie1963

    wie1963 PH-SAM

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Ridderkerk
    Ton,

    Ik heb ons weekelijkse overleg op het veld wel gemist, ja ik had al een tijdje het plan een powerkist te bouwen, en zo zie je maar eigelijk is het niet verstandig die postings op het forum te bekijken(lees die van Henk) met die mooie projecten met uitvoerige uitleg. volgende week onze Blazers vliegen op ons dieselveld.
     
  12. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Een gewone DT timer???
    Heb ik voor je.
     
  13. wie1963

    wie1963 PH-SAM

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Ridderkerk
    Henk, dat is heel mooi ik neem hem graag van je over, krijg er steeds meer zin in om jouw kant op te komen.
     
  14. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
  15. Ed_V

    Ed_V PH-SAM

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Amsterdam
    Zie je wel, ff gezocht en gevonden deze OS Pet heeft een tijdje op een Dominator gezeten maar deed het een stuk minder dan de Webra.
    De moer en de flens zitten er niet bij.
    Als ik op het carterdeksel kijk zit er een luchtuitlaat en een rand in de deksel alsof er zo'n tankje opgezeten heeft hoewel ik dat nooit gezien heb. Er zit nu een schroef in het gat., 1964 was dat.

    IMG_4504.JPG IMG_4505.JPG
     
  16. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Waarom kijk je naar een 1,5? Heb je geen 2,5 (diesel) motor?

    Zoals jullie mogelijk bekend zijn er ons helaas in de afgelopen maanden 2 zeer bekende modelvlieger ontvallen en ik ben benaderd weer als executeur testamentair op te treden.

    In die 2 nalatenschappen kan heel wat aan VV en voor Vintage toepasbare zaken bij zitten. Naar verwachting ook vele motoren.
     
  17. Ed_V

    Ed_V PH-SAM

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Amsterdam
    Alleen nog 3,5, een Enya en een webra diesel bully 3,5
    Heb nu 3 VV vliegers eerst maar ff zien wat daar van terecht komt Henk
     
  18. wie1963

    wie1963 PH-SAM

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Ridderkerk
    Image1616513993.604884.jpg
    Henk het stabilo profiel is een millimeter hol, is dit een afwijking in de tekening verwacht ik wel.
     
  19. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Nee....dat is geen afwijking bij de laatste versie is dat zo bedoeld.

    Hij vloog de kist (eerdere uitvoering) eerst met de wat langzamere ST-G20 diesel... met 4,5 graad op de vleugel en 2,5 op het stabilo (dus 2 graden verschil) en een vlak stabilo...en daarna met de snellere G15 Glow...met 2,5 op de vleugel en 0,5 op het stabilo en een hol stabilo profiel.

    Ik ga voor de 1965 Mark V uitvoering echter wel de G20 er op en met een vlak stabilo..vleugel en stab instelhoeken wordt proefondervindelijk vaststellen.

    En aangezien de kist geen VIT heeft moet het instelhoek verschil klein zijn en het zwp achterlijk ( zit op 82%) om die klimsnelheid te kunnen handelen.
     
  20. Ed_V

    Ed_V PH-SAM

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Amsterdam
    Jongens
    Het is een drama, een jaar geleden zag ik die kisten met een pylon en dacht jee wat zijn dat verschrikkelijk lelijke dingen die bouw ik nooit.
    Maar als je wat langer op dit gedeelte van het forum rondhangt en allemaal makkers tegen komt die vol vuur hier over praten met mooie plaatjes en filmpjes dan ga ik het toch erg leuk vinden.
    Daarom het ik nu twee pylon kisten Kerswap electro klaar en bijna klaar The Alert.1,5 Webra.
    Ik heb nog een Enya 19-VI, mag die ook, is een heerlijke motor start goed en loopt mooi zowel laag als hoge toeren..
    Ik zie me niet vleugels glasen en aluminium pannetjes maken maar ik zou wel eens in mijn leven zo'n blerende kist willen lanceren.
    Maar goed eerst The Alert afmaken dan de Miss America en ook de Dandy.
     
    Énke Blériot vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina