Falcon 120, lion 12s, 120mm edf.

Discussie in 'EDF forum' gestart door Rob.M, 4 jul 2022.

  1. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Een bouw project die ik hier nog eerder ben tegen gekomen. De kist is een falcon 120 die gered is van de kliko2 jaar geleden al. Maar toen totaal geen idee hoe het verloop van de bouw zal worden. Het doel wel was low budget en kwalitatief betrouwbaar spul er in te zetten. Gaan de weg wat basis zaken gekocht zoals servo’s power box en ontvangers. 2de hands de e jetfan 120 eco 685kv met regelaar kunnen kopen. Tot er op YouTube een video voor bij kwam van Een 1.8m viper jet met een 120mm edf en lion accu’s van EDF jet rc. Na meer video’s van hem gezien te hebben waar die enthousiast verteld over hoe die de accu’s maakt en presteren ten opzichten van lipo’s. Dat sprak mij zeer aan voor het low budget falcon project. Een doos molicel 21700 p42 laten komen en een mooie punt lasser voor de accu’s te kunnen maken. Hier van heb ik 6s 1p accu’s gemaakt zo dat ik ze ook nog in andere kisten kan gebruiken.
    Voor dit project moeten er 2x 6s 4000 paralel en die weer in serie.

    Als eerste aan de restauratie de servo met kabels geplaatst, zodat later het cg beter bepaald kan worden tijdens de bouw. Daarna de edf op de romp gemonteerd en gekeken waar ongeveer de accu’s moeten komen. Helemaal achter in de romp dus . Hier voor een mooie accu tree gemaakt die er in geschoven kan worden en met een haak vast gezet kan worden tegen het schuiven.

    Na alles een plek geven te hebben en alles in gesteld was was die klaar voor de eerste vlucht.
    Stond er versteld van hoe goed de kist vloog maar voor al hoe lang je er mee kan vliegen met uit eindelijk kan ik er 7 min sportief mee vliegen.
    Wel een heel belangrijk onderdeel is koel de accu’s goed. Zonder koeling worden ze heet als je gemiddeld 30 amp trekt over 1 6s 4000.
    De edf trekt maximaal 120 amp met een voltage drop naar 42 volt volle accu’s en 36 volt lege accu’s.

    Al met al een heerlijke kist om mee te vliegen met een super vliegtijd. Let niet op hoe die er uit ziet het belangrijkste was voor mij constructief een goede harde kist en van het winter alles netjes maken op nieuw in de folie en lak.

    Voor als poten heb ik de neus poot 3d geprint. Had een revisie 2 nodig maar dan heb je ook een mooie stevige neus poot. De achter poten zijn tzt aan de beurt om 3d geprint te worden. Tja de vraag waarom , waarom niet het kan tegenwoordig en je hebt eens wat anders op jet veld dan anderen wat net zo goed voldoet.
    De laatste verandering is een nieuwe regelaar met regelaar telemetry, voltage, rpm, regelaar temperatuur.
    Het grootste verschil wat er te merken was is dat de motor stiller is en kouder blijft ten opzichte van de oude 160 dymond.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Tolbert groningen
     
    Vale Ouwe vindt dit leuk.
  3. mijnheer Frank

    mijnheer Frank

    Lid geworden:
    8 apr 2013
    Berichten:
    16
    Hoi Rob,

    Leuk project de falcon 120!
    Ik vlieg inmiddels ook al ruim 1 jaartje met de molicel 21700 p42 li-ions.
    Zowel in gewone propeller kistjes als ook EDF jets.
    Inderdaad krijg je er een hele mooie vliegtijd mee en bovendien gaan ze veel langer mee dan Lipos. (althans bij mij)

    Ben benieuwd welk puntlas apparaat je gebruikt, ik heb e.e.a. gesoldeerd en dat werkt op zich ook best goed.
    Met groet,
     
  4. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Heb de eerste pakketen ook gesoldeerd. Was een warme klus .

    De punt lasser die ik heb is die van malectrics diy arduino spot welder. Met een 2x 3s 5000 lipo als voeding. Werkt voor mij prima kan er 0.3mm nikkel strip mee lassen. Een nadeel is dat de las punten snel warm worden en dat je je vingers er haast aan brand als je 2 nikkel strips na er elkaar last. Met een korte tussen pauze is het prima te doen.
     
  5. bassman

    bassman

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Hoogeveen
    Ik vlieg ook al geruimte tijd met lions in mijn viperjet met 90mm edf.
    3x 6s 4000 parrelel. Geeft mij met rustig vliegen ca. 10 minuten. Met wat meer speedruns ca. 7 minuten.
    Werkt geweldig. Ik heb de info ook van de poolse man op youtube.
    Geeft veel interessante info en heeft veel kennis.
    Mooiste is dat je ze tot ca. 2.9 volt belast kunt leegvliegen.En ze zijn robuuster dan lipo's......en
    goedkoper voor een pakket. Alleen zorgen voor de 3d houders en je moet wat solderen.
     
  6. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Het eerste deel van de renovatie zit er op de. De vleugels voorzien een nieuwe kleurtje en dan ook maar gelijk alles netter af werken. Zoals de servo in servo ramen in plaats van recht op staand in de vleugel. nieuwe wiel bakken en balken waar de retracks aan gemonteert worden. Na alles opengemaakt hebben bleek de staaf van de vleugel wel zorgelijk. Bij één vleugel zat er nog maar een momtage balk voor de retrack vast en de vleugel spanten daar onder zaten ook niet meer lekker vast aan de indekking. Die zaken goed verlijmd en de balken vervangen door hard multiplex. Dat zit weer als een huis. Toen alles klaar was kom het ik de folie weer. De basis kleuren zitten er op en later als de romp en staat ook klaar zijn de detail aan brengen.als eerst volgende is de staart aan de beurt voor de renovatie [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  7. DaveB

    DaveB

    Lid geworden:
    14 okt 2008
    Berichten:
    119
    Wat een gaaf project. 3DP landing gear, lithium ion…
    Ik heb een puntlasser gekocht bij Ali die 0.2mm nickel kan lassen. Gezien het amperage (10A) per strip vrees ik dat ik 4 laagjes moet puntlassen. Het zij zo.

    Jij hebt 6S1P accu’s gemaakt waar je eigenlijk iets mooi modulair hebt gemaakt, maar als de conditie van de accu’s onafhankelijk minder worden, trek je dan niet 1 pakket eerder leeg?
     
  8. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Ben zelf voor een betere puntlasser gegaan omdat ik toch wel zeker wou zijn dat de las goed is. Je hele kist hangt wel een die enne accu.

    Ben er niet heel bang voor dat een accu slechter zou worden dan een ander. Heb telemetry die voltage terug stuurt mocht er een lege/ slechte accu tussen zitten zie je de voltage wel erg zakken onder zware last.
     
  9. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.056
    Locatie:
    BLUB
    Rob?


    Kan je een linkje geven naar de puntlasser die jij gebruikt?

    Groet:Robin
    (mooie Falcon!)
     
  10. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Tolbert groningen
    https://malectrics.eu/product/diy-arduino-battery-spot-welder-prebuilt-kit-v3/

    Deze heb ik en dan als totaal kit met pedaal en een xt90 stekker.
    Denk tot nu toe dat 0.2mm nikkel het mooiste last met de lasser.
    Mooie falcon . Het is nog een beetje een lelijk eendje aan de buiten kant. Maar daar wordt aan langzaam aan gewerkt.
     
  11. DaveB

    DaveB

    Lid geworden:
    14 okt 2008
    Berichten:
    119
    Hi Rob,

    Ja op zo’n kist snap ik dat wel. En inderdaad, voltage telemetry per accupakket zorgt dat je altijd landt obv voltage laagste cel.

    Ben benieuwd hoe die puntlasser van mij het gaat doen.. ben op zoek naar Molicel 4500mA die ontlaad kunnen worden met 45A maar die zijn schaars :(
     
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2023
  12. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.056
    Locatie:
    BLUB
    Dave?

    Geef even een seintje a.u.b. zodra de Molicel 4500mA (45A ontlading) verkrijgbaar is?
    Ik heb dit interessante draadje als abbo aangemaakt zodat ik automatisch bericht krijg zodra er nieuwe mooie ingevingen worden gedeeld.

    Groet:Robin
     
  13. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Je kan bij n kon een melding aan zetten dat je mail krijgt als ze weer leverbaar zijn.
     
  14. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.056
    Locatie:
    BLUB
  15. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Ben nieuwe p45b accu’s aan het maken voor onder andere de falcon.na een 4s probeer packet waren de verschillen wel aan zienlijk merk baar te opzichte van de p42a dat ik wel een set p45b wil voor in de falcon. Wat edf jet rc ook zegt in zijn vid over die accu’s klopt ook. Met name dat ze beter hun voltage vast houden onder hogere last.
    Had 1 6s pakket al klaar nu nog de andere 3 af maken en hopen op mooi weer dit wekend en dan proberen. [​IMG]
     
  16. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.056
    Locatie:
    BLUB
    Nog eventjes wachten totdat ze rond 19 April beschikbaar zijn:https://www.nkon.nl/molicel-inr21700-p45b-4500mah-45a.html?___SID=U
    Omdat ik bezig ben met de Ender 3 Prozilla:eek:
    00A1460D-4DA6-40D7-AE7C-E044985BDC43.jpeg
    Was ik vandaag bij een lokale elektronica winkel voor een aantal gekleurde semi flexibele kabeldraden voor deze in Z hoogte verlengde 3D printer.
    En vond het leuk dat de winkelmedewerker mij even mee nam naar de werkplaats achter het winkelgedeelte.
    D35FB5FC-FFE8-45A1-9230-EA16A6CB3606.jpeg
    De medewerker die bezig was een accupakket samen te stellen met de puntlasser is ook middengolf zendamateur,en vroeg mij of ik voor hem een Arduino display scherm behuizing kon uitprinten….natuurlijk zei ik dat ik dat kosteloos voor hem zou uitprinten….(kan hij mooi voor mij een Molicel accupakketje samenstellen)

    Vraagje!
    zouden jullie de deze batterijen ook in serie van 8 achter elkaar willen plaatsen?
    Zeg maar in de lengterichting van een vliegtuigrompje?
    Of toch liever dicht bij elkaar,vlakbij de motor?

    Ik stel de vraag omdat ik dan iets flexibeler kan zijn met de gewichten ten opzichte van het CG…..

    Groet:Robin
     
    Laatst bewerkt: 30 mrt 2023
  17. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Dat zou best. Zolang de draden naar de regelaar niet al te lang worden is er weinig aan de hand. Ik heb ze zo gemaakt op bovenstaande foto zo dat ze ook in andere modellen kunnen en dus modulair zijn. Je moet iets maken wat het makkelijkst is voor jou.
     
  18. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.056
    Locatie:
    BLUB
    Bedankt Rob,

    Amprius 500 wh/kg.


    Was nog wat aan het rondkijken op het grote internet op het gebied van batterij ontwikkelingen,Europese mijnbouw,Nederlandse batterij ondernemers en ontwikkelaars
    die waarschijnlijk hun koffers al klaar hebben staan richting Amerika te verkassen….
    Maar goed.
    Wat denken jullie?
    Zal er binnen 5 a 10 jaar voor het EDF gebeuren nog spannende,nieuwe ontwikkelingen zijn?

    Groet:Robin
     

Deel Deze Pagina