Falcon 400 3d se (met airwolf body)

BadBert

Forum veteraan
Hallo,

EDIT: Er is al duidelijk dat het past, en dat de heli het mee kan nemen. In dit topic zal ik dus meer informatie geven over het inbouwen van de heli in de romp, het vliegen ermee en dus ook de invloed op de vliegtijden etc.
Het zal hier dus meer gaan over MIJN falcon 400

ik ben in het bezit van een Falcon 400 3d se heli, met standaard setup (dus de standaard brushless motor).

Ik vroeg me af of deze heli past in de 450 airwolf romp:
450 Wolf V3 Fiber Glass Fuselage (Include Lighting System)-Black : HeliArtist.com, We Deliver Quality.

Kan de heli dit gewicht mee nemen? De versie die ik kan kopen heeft geen licht en geen retracts, dus zal iets lichter zijn misschien (wat ik kan vinden ongeveer 250 gram?).

Of gaat de vliegtijd dan wel HEEEEEL drastisch omlaag?

Voor de duidelijkheid, met de romp moet gewoon rustig rondvliegen mogelijk zijn, 3d vliegen doe ik zowiezo niet :)

Weet ook iemand of dit gaat passen zonder aanpassingen aan de heli of romp? (dus is de staart lang genoeg enzo)

Of gaat dat gewoon niet lukken?

Laatst bewerkt:
De Falcon is wellicht een kloon , plaats even een foto.

Als het een T-rex of Titan kloon is, zal het best passen.

De complete heli:
5801-Falcon400SE_2.jpg

Meer info (en foto's zonder kap):
Art-Tech 6 CH Falcon 400 SE Special Pro Edition CCPM 3D Aerobatic Radio Remote Control Electric RC Helicopter RTF w/ CNC Rotor Head/Tail + Brushless Set & Li-Po Battery

gegevens:
Main rotor diameter: 630mm (25 inch)
Tail rotor diameter: 152mm (6 inch)

Length: 770mm (30 inch)
Height: 210mm (8.3 inch)
Flying Weight: 530g (Battery included)

Volgens de verkoper is het meergewicht bij deze romp 200 gram (aantal originele onderdelen worden gedemonteerd)

De vraag is dus ook of de vliegtijd nog een beetje OK blijft...
(gebruik buiten de originele accu ook 1300 mah 25c flightpower accu's, hebben iig merkbaar meer vermogen als de originele accu)

Ook weet ik niet hoe lang de staat moet zijn, lees op sommige plekken dat ze de XL tail boom moeten monteren ofzo...??

Laatst bewerkt:
Dat is het formaat van een King 2, die kan best wat tillen.
Naast de 200 gram van het rompje, zul je ook een zwaardere accu nodig hebben, anders wordt je vliegtijd wel erg kort.
Ik denk dat hij te zwaar wordt, probeer anders eens hoe hij vliegt met het extra gewicht door hem wat ballast te geven.

Bedankt voor de tip, ga ik zodra het niet meer zo hard waait, eens proberen.

Met zwaardere accu's ga je ook alleen maar gewicht toevoegen toch? 2200 zal wel te zwaar zijn zeker? (180 gram)
Hoeveel mah moet ik dan denken? (nu dus 1300, 116 gram)

Maar het zou dus wel passen in die romp?

Laatst bewerkt:
het is trouwens een cloon van de Robbe Spirit Fun, is 1:1 hetzelfde, ook zelfde motor etc.

Zou graag weten of het wel gaat passen... de rompen zouden geschikt moeten zijn voor 400 - 450 klasse, maar wat moet je bij de 400 dan aan passen? Heb geen zin om mijn staart te moeten verbouwen namelijk, of de staart van de romp...

Vandaag in verschillende modelbouwshops geweest. Het is iig in elkaar te bouwen, en het gewicht moet kunnen, vliegtijd zal iets minder worden, maar de kracht van de boel is groot genoeg, om ook wat zwaardere accu's mee te nemen :) Ik heb 2200 mah accu's, die kunnen er misschien in, of ik koop wat 1800 accu's ofzo, ff kijken.

Denk dat ik de kit koop, past hij niet, of gaat het niet, kan ik hem altijd nog door verkopen.

Laatst bewerkt:
ik heb het ook gedaan, een Spirit Fun in een Airwolf 450 body van heliartist. Op zich ging dat goed. Het wel een en ander weg moeten dremelen maar ging niet verkeerd. Door de kleine staartservo en de standaard Torque Tube past het zelfs beter als een TREX.

Ik heb er helaas niet lang mee gevlogen. Ik kon de verleiding niet weerstaan de retracts met een Y kabel op het gyro kanaal te koppelen. (standaard RSF zender heeft maar 6 kanalen)Toen ik de eerste keer ging vliegen ging dat perfect, totdat ik de gyro inschakelde. Was ff vergeten dat ik nadat ik de staart rotor herplaatst had de Gyro en servo opnieuw moest afstellen.....

Draaide weg, ik schrikken, zo de heg in....... mooie Airwolf fuse helemaal kapot.

Nou Beeek.... wel zonde zeg, dat je body gelijk kapot is :(

merkte je veel van het gewicht? Vloog je nog steeds met de standaard 1300 accu? (en heb je dus enig idee van de vliegtijd?)
Mijn accu's hebben wel wat meer C als de originele, enop dit moment staat het max toerental nog op 80% geloof ik.
Misschien beter om als de airwolf er rond zit, dat op 100 % te zetten, dan trekt hij volgens mij minder amps (toch?)

De spirit fun is 100% hetzelfde als de falcon, zelfs de motor en regelaar zijn identiek ;)

Mijn romp is net betaald, dus die krijg ik ergens van de week wel binnen :)
Ik heb de versie zonder retracts, want heb een mx12 ook met 6 kanalen.

Kun je evt in een tekening aangeven wat je weg gedremeld hebt? Altijd handig :)

Ik ga hier iig een "inbouw verslag" maken, is wel handig als meer mensen de 400 heli in een 450 romp willen bouwen :)

De vliegtijd kan ik niet aangeven aangezien hij verkort werd door de heg. Mijn indruk was dat de heli met romp erg stabiel vloog. Dus ik denk dat je er veel plezier aan kunt gaan beleven.

Ik heb de ruimte bij de staartrotor wat moeten vergroten omdat de lengte natuurlijk wat korter is dan een 450. Daarnaast heb ik de ruimte bij de hoofdas wat groter gemaakt om dezelfde reden. De overgebleven gaten heb ik gevuld met gebogen, zwart gespoten gaas (zeer fijne gaatjes) van de gamma.....

Hoi hoi, ik heb wat info voor je,Wel omtrend iets anders, maar misschien heb je er wat aan.
Ik vlieg met een KDS450SV ingebouwd in een Hughes MD500 schaalromp.
Vliegt werkelijk heerlijk en echt super strak.
Ik gebruik 3S 2200Mah 20C Lipo packs.
Met normaal vliegen kan ik rond de 6 minuten tokkelen.
Er gaat dan terug in de Lipo ongeveer 1650mah.
Het toestel weegt vliegklaar rond de 1200 gram schat ik.
Hoop dat je hier iets mee kunt.
Vr GR E

ik heb toevallig vandaag een nieuwe airwolf fuselage binnengekregen. Ik ga deze om een TREX 450 bouwen en tegelijkertijd deze flybarless maken. Lijkt me meer schaal. Ik zl er ook een bouwdraadje van openen, dan kunnen we elkaar motiveren :D

bedankt allemaal :) als het rompje binen komt, post ik foto's

zwarte verf heb ik nog, gaasje haal ik wel

Ietsje grotere accu erin, en hoppa :)
Mijn vliegkunsten zijn nog niet goed genoeg om nu met een romp te vliegen hoor :)

Vlieg nu met trainingskruis eronder ongeveer 10 minuten op een 1300 accu.

Laatst bewerkt:
Kan iemand zijn mening posten over het volgende:
als de motor op het max toerental draait, verbruikt hij dan minder of meer amp tijdens het vliegen?
Nu draait de motor op 80%, want diegene die hem afgesteld heeft vond dat hij wel heel veel toeren maakte.
Als hij meer toeren maakt, kost het toch minder kracht van de motor om bij verstelling van pitch kracht te leveren? of begrijp ik dat nu verkeerd?
Minder amps trekken = meer vliegtijd, toch? (bij normaal rondvliegen)

Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik nu alleen op normale modus vlieg, dus hij toert op tot half stick zeg maar. Of is het de bedoeling dat de heli pas vol toeren maakt als je hem uit die modus haalt, en zo zet dat hij altijd blijft draaien (en bij minder als half stick dus - pitch heeft)

Ben nog een beginner ;)

Minder amp = meer vliegtijd
Dus: Minder toeren = meer vliegtijd..

Maar...
Als de motor te zwaar wordt belast, zal de efficientie hard omlaag zakken.
Dus wordt de motor warm, tot het punt dat je motor opbrand...

Het afstellen van zoiets is een kwestie van gevoel en proberen...
Wordt hij te warm (zeg dat je hem geen vijf tellen aan kan raken zonder je vingetjes te branden:cool:), moet het toerental omhoog bij die beweging.
Oftewel, hoover je alleen en is je motor te warm na het vliegen, moet je je throttle curve zodanig verstellen dat je meer toeren krijgt rond het hoover punt. Toeren maken is niet erg voor een e-motor, daar zijn ze zelfs voor gemaakt :mrgreen:. Beste efficientie van zo'n ding ligt ergens hoog in de toeren, dus niet bij 60 of 70 %

Als je vind dat de kop bij een 90 % teveel toeren maakt, kun je er ook voor kiezen om een ander motortandwiel te installeren met minder tanden als de voorgaande.

Meeste motoren blijven heel als de temperatuur onder de 80 graden blijft...

Kwestie van gewoon een beetje spelen
Half stick zegt trouwens niets over hoeveel gas je motor geeft..
Dit wordt bepaald door de throttle curve (een instelling die per stand van de knuppel aangeeft hoeveel % gas de motor moet geven), deze moet je verstellen om dit goed te krijgen.

zolang alles goed gaat qua warmte ed zou ik alles lekker laten staan zoals het nu staat..

thnx voor de goede uitleg!!! motor wordt niet overdreven warm, curve staat ingesteld zoals het verteld staat in de handleiding van de heli :)

Ik heb de ruimte bij de staartrotor wat moeten vergroten omdat de lengte natuurlijk wat korter is dan een 450. Daarnaast heb ik de ruimte bij de hoofdas wat groter gemaakt om dezelfde reden. De overgebleven gaten heb ik gevuld met gebogen, zwart gespoten gaas (zeer fijne gaatjes) van de gamma.....

Heb jij de handleiding van de fuselage nog? Kun je die misschien scannen? (of is die digitaal te vinden?) De romp die ik heb gekocht, zit de handleiding helaas niet meer bij!

En trouwens net weer wat "gevlogen", de motor wordt toch wel wat warmer dan gedacht.
Volgende vlucht zal ik de toeren wat hoger zetten, het algeheel toerental ligt op 80 % van wat standaard is, had op een engels forum al gevonden dat de motor zoals hij uit de doos komt, gewoon zoveel toeren maakt!

Back