Falcon DLG

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door RJA, 11 jun 2020.

  1. spedter

    spedter

    Lid geworden:
    13 jun 2009
    Berichten:
    629
    Locatie:
    Haarlemmermeer
    Goed idee, maar we dwalen af,
    Dit is een draadje over de Falcon.

    Roger!
    Vertel nog is wat over de Falcon.
    Nog steeds blij met je kist?
     
    tunderman vindt dit leuk.
  2. tunderman

    tunderman

    Lid geworden:
    21 okt 2007
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Gemert NB
    Vandaag na altijd maar weer te lang wachten mijn 2 Falcons binnen gekregen.
    1x strong textreme
    1x standaard versie
    [​IMG]

    [​IMG]

    In deze ontstuimige dagen is het lekker knutselen.

    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 8 okt 2020
    heino en Lyckele vinden dit leuk.
  3. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    441
    Locatie:
    Wassenaar
    Mooi spul heh,

    Post ook effe wat fotos van mijn tweede Falcon die in jou shipment zat.

    Is zo mooi om naar te kijken.... !!

    Ben erg blij met mijn tweede Falcon - en ook blij dat jij de stap gezet hebt naar de Falcon, dan kan ik sparren met een andere Falcon vlieger in Nederland. Ik ben er van overtuigd dat hij bevalt en erg benieuwd naar je ervaringen.
     
    tunderman vindt dit leuk.
  4. tunderman

    tunderman

    Lid geworden:
    21 okt 2007
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Gemert NB
    Hey Roger,

    Ik wilde de eer van het posten van een nieuwe DLG eigenlijk aan jou zelf overlaten.
    Maar ok, omdat hij zo mooi is :koud:
    De vleugelhoezen zijn goed passend en van super kwaliteit.
    Zelfs een beschermingshoes voor de romp, ze denken ook overal over na.....

    De kwaliteit en de afwerking van vleugel en romp kan ik echt subliem noemen,
    hier kan menig DLG producent nog iets van leren.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 8 okt 2020
    Vink, RJA, jaap27 en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. bieze

    bieze

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    309
    Haha, PINK!

    Die kleur komt me bekend voor... :koud:
    Ik heb dan wel ook het fluo richtingsroer genomen: enorm goed zichtbaar in de lucht!

    Veel plezier allebei met bouwen en vliegen!

    By the way: er bestaat ergens een file voor de 3D printer om een handig tooltje te maken voor het afstellen van de aileron uitslagen...
     
    RJA vindt dit leuk.
  6. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    441
    Locatie:
    Wassenaar
    Dank je Richard, voor het posten van deze foto's. Mijn roze monster ziet er prachtig uit.

    Ik was ook al zo onder de indruk van de bouwkwaliteit van mijn eerste Falcon. De reden om een tweed te kopen ligt echter in hoe die Falcons vliegen: echt enorm soepel. Ik vind het erg leuk dat jij nu ook Falcons hebt en ik hoop dat je even tevreden zal zijn als ik.

    Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen met de Falcons.

    Groet! Roger

    PS

    En ja, Chris, het tooltje voor de afstelling heb ik inmiddels, helaas niet laser gesneden maar voldoende goed om mijn afstellingen netjes voor elkaar te krijgen - dank voor de tip in ieder geval!
     
  7. tunderman

    tunderman

    Lid geworden:
    21 okt 2007
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Gemert NB
    Ik heb een laser gesnede tooltje bij je kist gedaan Roger. :beer:
     
  8. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    441
    Locatie:
    Wassenaar
    Wat ben je toch een topgozer!

    Dank je wel!
     
    tunderman vindt dit leuk.
  9. tunderman

    tunderman

    Lid geworden:
    21 okt 2007
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Gemert NB
    [​IMG]
     
    flytonio, RJA en jaap27 vinden dit leuk.
  10. bieze

    bieze

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    309
    Ik moet dringend wat gaan vliegen! Ik had m'n Falcon al voor de gekleurde staart beschikbaar was...
    Ik heb ook een Auri: die heeft een fluo richtingsroer... :hammer:
     
  11. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    441
    Locatie:
    Wassenaar
    Dit weekend ben ik vanuit Wassenaar even op en neer gereden naar het zuiden des lands om mijn nieuwe roze Falcon op te halen. Onze Oekraïense leverancier had namelijk bedacht dat Nederland klein genoeg is om meerdere orders in een houten kist op te sturen. En zo was mijn Falcon bij Richard in Gemert beland.

    Richard had zijn eerste Falcon binnen een week in elkaar geplakt en ik kreeg er lucht van dat hij hem deze zondag voor de eerste keer een slinger wilde geven. En dus stelde ik voor om naar zijn club af te reizen om het nuttige met het aangename te verenigen: ik nam mijn eerste Falcon mee om een beetje te vliegen en ik kon vervolgens ook mijn nieuwe Falcon (wat een bouwkwaliteit!) in mijn auto leggen.

    Heino was er ook (bedankt voor het maken van de foto) en we hebben met elkaar een paar fijne vluchten kunnen maken.

    Heel langzaam maar zeker wint de Falcon terrein in de lage landen.....


    E317BC9C-B66D-46B4-97EC-60E944575243.jpeg
     
    Justus, tunderman en heino vinden dit leuk.
  12. heino

    heino

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    301
    Locatie:
    Venray
    Hoi Roger,

    Was leuk om je weer te zien na ruim 7 maanden . Ik heb jullie eens mooi met rust gelaten om de Falcon ervaringen uit te wisselen en dat zag er van een afstand al goed uit in de lucht

    Ik heb op het laatst even aan de knuppels gezeten van Richard zijn zender en het is wel een hele andere vlieger waarbij de Falcon verbazingwekkend goed vloog in Richard zijn thermiek stand.

    Ik denk wel dat de Falcon goed mee zal komen met de andere kisten en nu al zeker omdat het gewicht van deze kisten ook licht kan/is want de Falcon steekt netjes door tegen de wind zonder ballast erin....tenminste die van Richard en de werphoogte is ook heel goed.

    Het zal mij benieuwen hoe ver dit toestel gaat komen tussen al die cx-en maar ik acht de kans zeker niet klein

    In de winterperiode zullen wij ons nog wel zien op jou "hometurf" met de grote groep DLG-ers die jij hebt in de club

    Voor nu veel blijven vliegen en tot snel Roger.

    Grtz,
    Heino
     
    tunderman en RJA vinden dit leuk.
  13. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    441
    Locatie:
    Wassenaar
    Hi Heino, dank voor je leuke reactie!

    Ik heb al aangekondigd dat jullie een keer langs komen bij ons in Hillegom en jullie zijn meer dan welkom. Wordt zeker een leuke dag. We zijn inderdaad met een grote groep. Als we in volle oorlogssterkte aantreden staan er zo’n 8 dlg-ers van onze zijde op het veld.
     
    nicohaas, Loet Wakkerman en heino vinden dit leuk.
  14. tunderman

    tunderman

    Lid geworden:
    21 okt 2007
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Gemert NB
    Zo nu eens mijn ervaring delen over mijn Falcon.

    Standaard Layup.
    Gewicht 213.5gr
    CG 62.7mm (60-63mm)
    4x KSTx08 (thanks guys :thumbsup:)
    Frsky G-xr6 ontvanger
    650mah roundcell.

    Na een uurtje of 5-6 hobbyen, is hij dan zover. (er wordt 2 uur aangegeven maar dan weet ik niet hoe hij eruit komt te zien hehe)
    Mijn Falcon heeft afgelopen zondag zijn eerste vlucht gemaakt.
    Eerst een paar handstartjes om alles even te trimmen.
    Alleen een beetje down en de Falcon vloog uit zichzelf.
    Toen maar eens rustig aan de preset gaan afstellen, dit met een kleine zuchtje 2-3bft wind was ook dit zo "gepiept".

    Nou de eerste discus start dan maar... 50% kracht en de Falcon ging erg netjes omhoog tot een metertje of 35-40.
    Prima start voor de eerste keer, mooi recht tegen de wind in zonder wegdraaien van de kist. +1
    Wat me direct opviel is het bochtengedrag, erg relaxed en soepel.
    Alleen een klein beetje aileron en de bocht ging vanzelf, niks geen neus omhoog of wegvallen met de wind mee. +1

    Daarna maar eens wat serieuzer gaan gooien 75-80% daarmee bereikte ik een hoogte van 57 meter, dit alles is nog zonder ballast. +1
    De dag was niet echt thermisch maar zo af en toe kwam er een fijn plukje thermiek voorbij om in weg te kunnen draaien.
    Ook het tegen de wind in terug komen is een erg goede eigenschap van de Falcon.
    Met z`n 213 gram had ik absoluut geen moeite om tegen de wind in terug te komen. Hier stond ik wel even van te kijken. +1
    Ook de lage snelheid waarmee hij te vliegen is, vind ik een erg fijne eigenschap. +1
    Ik vlieg persoonlijk meestal erg langzaam in een bel en draai het liefst op een tip weg.
    Omdat de Falcon een smalle koorde heeft was dit maar even afwachten hoe dit zou bevallen.
    Leuk dat Roger die dag "even" vanaf de andere kant van NL kwam gereden om samen met zijn Falcon samen een belletje te pakken.

    Vanaf het begin werd ik al lekker gemaakt met verhalen van Roger en op RCgroups, over de bouwkwaliteit en soepele vliegstijl van de Falcon.
    Ik kan dit nu ook beamen, erg veel pluspunten en hij launched en vliegt heerlijk. Echt een vliegtuig naar mijn vingers.
    Ik ga nu daarom ook ook maar afscheid nemen van mijn NXT`s en me volledig focussen op de Falcons.

    Nu mijn standaard uitvoering fijn vliegt ga ik maar snel mijn strong layup afbouwen.
    Ook ben ik benieuwd wat daar dan de verschillen weer in zullen zijn. wordt vervolgt.

    Alles wat geschreven is, is gebaseerd op persoonlijke ervaring en kunnen geen rechten aan worden ontleend. (LOL) :beer:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 20 okt 2020
    rcmarcm, flytonio, jve en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    441
    Locatie:
    Wassenaar
    He Richard,

    Wat leuk dat je zo positief bent! Dan zag ik het dus goed ten aanzien van het potentieel van de Falcon.

    Maar ik ben vooral blij met je reactie omdat het altijd maar afwachten is of een toestel die de een erg goed ligt jou ook goed bevalt. Met alle verhalen van andere piloten was het risico misschien niet zo groot - maar toch...

    Verder heb ik geleerd dat jou 80% al bijna mijn 100% is. Met een klein beetje wind is 58 meter wel zo’n beetje mijn maximum. Met wat meer wind heb ik mijn record van 63 meter gevestigd - voor mij uitzonderlijk.

    Hoge werphoogte en terugkomen tegen de wind zijn belangrijk, maar vooral dat enorm soepele draaien van de Falcon is naar mijn idee de grootste plus van dit toestel.

    Ik denk er ook steeds meer over na om mijn Streams eruit te gooien. Het enige dat mij weerhoudt is dat ik mijn prachtige Falcons (nog) niet wil blootstellen aan de F3K wedstrijdelementen...

    Groet!
     
    Laatst bewerkt: 20 okt 2020
    flytonio, heino, tunderman en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. elninio 1

    elninio 1 The First Aviators

    Lid geworden:
    18 okt 2007
    Berichten:
    32
    Locatie:
    ALKEN
    ik heb een vraag over de dlg schluiderding.
     
  17. spedter

    spedter

    Lid geworden:
    13 jun 2009
    Berichten:
    629
    Locatie:
    Haarlemmermeer
    Ja dat heb ik me ook altijd al afgevraagd.
     
    Huey, Erik Janssen en tunderman vinden dit leuk.
  18. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    153
    Locatie:
    Hoorn
    Ja ik zat het me ook al af te vragen.....:)
     
    Huey en spedter vinden dit leuk.
  19. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    441
    Locatie:
    Wassenaar
    Vandaag heb ik mijn tweede Falcon ge-maidend.

    Mijn nieuwe roze kwam uit op 220 gram, wat aanzienlijk lager is dan mijn eerste Falcon die uitkwam op 239 gram. Mijn eerste Falcon was namelijk geleverd met een ‘sterke’ romp en een behoorlijk zware (en sterke) standaard vleugel.

    Dus nu heb ik een geweldige set, een 220 gram voor weinig wind (hoewel de Falcon goed met wind overweg kan). En een 239 gram sterke versie die ik kan pakken als de wind aantrekt. Het is geweldig dat ze 19 gram uit elkaar liggen - ik heb nu echt iets te kiezen.

    Het was vandaag een prachtige herfstdag met weinig wind, misschien 3 m / s max. en een zwakke zon. Uitstekend weer dus voor een eerste vlucht, hoewel de thermiek natuurlijk zwak is.

    Wat een geweldig vliegend vliegtuig, de Falcon! En heel consistent, ik had de CG (62,7) en uitslagen precies zo ingesteld als bij mijn eerste en hij vloog geweldig en identiek aan mijn andere. Ik kon de lichte thermiek heel goed uitnutten en ik maakte de ene mooie vlucht na de andere.

    Ik heb ook de zwaardere gevlogen ter vergelijking, maar het was erg moeilijk om een verschil te voelen. Zelfs met 239 gram en onder zeer lichte omstandigheden voelt de Flacon geweldig aan. De lichtere deed het echter iets beter in deze omstandigheden.


    Qua opbouw:

    Ik heb hetzelfde gedaan als bij mijn eerste Falcon. Dus weer een Flitz 2-werppen ingebouwd waarbij ik eerst een hardpoint heb gemaakt met carbon roving. En een patch toegevoegd voor extra stevigheid. Opnieuw heb ik gekozen voor vrij bewegende rolroer-stangen die in rolroer-hoorns vallen die ik dikker heb gemaakt om de verbinding spelings-vrij te maken.

    Deze keer moest ik echter mijn 650 Mah-batterij achter de servo's plaatsen om het CG goed te krijgen (!). Ik had dit niet verwacht.

    Ik heb twee stukken balsa gelijmd. Ze bevatten ook de buizen om de gitaarsnaren naar mijn elevator en rudder te leiden. De batterij zit klem tussen de stukken balsa en is vastgezet met dubbelzijdig plakband. De accukabel loopt naast de servo's, onder het servoplankje. De batterij zit erg strak en kan nergens heen!

    Fantastisch ding, die Falcon! Vandaag was een geweldige dag op het veld!

    Groet!

    Roger


    79EDB38A-CDF5-4DC5-B938-64857A3A46FE.jpeg




    E2901C14-9D09-40BB-9A9F-A511821B3565.jpeg




    998DF9EB-043F-48C8-9369-C47B1D6F0B56.jpeg 029F2550-0C6C-40CA-8057-FB8513C5EA5E.jpeg 29E07215-B4A4-4B8D-9286-AAFBFFA7F952.jpeg
     
    heino, Erik Janssen, jve en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. tunderman

    tunderman

    Lid geworden:
    21 okt 2007
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Gemert NB
    Fijn Roger dat je 2e ook net zo goed vliegt als je eerste, ondanks het verschil in gewicht.

    Ik heb vandaag ook lekker staan te slingeren met m'n Falcons. Echt een heerlijke dlg om mee te gooien en vliegen.

    Vandaag ook met de standaard en strong gevlogen en ook ik kan niet echt verschil merken qua vlieggedrag. Het enige wat ik merk is dat de strong layup een meter of 6-7 hoger gooit.

    Ik had met de maiden van de strong regelmatig een flutter in de worp, vreemd genoeg was dit niet altijd aanwezig ondanks een zelfde kracht van worp. Ik heb nu de buisjes van de aansturing van de ailerons stangen gefixeerd door er een carbon latje aan de voorkant boven op te lijmen.
    Dwars in de romp en daaraan de buisjes verlijmd.
    Een aansturing van de ailerons met four in the pod blijft altijd wel gevoelig voor flutter.
    Maar door de aanpassing was vandaag de flutter ook verleden tijd.

    Hierbij nog een paar mooie kiekjes van vandaag (Heino bedankt :thumbsup:)
     
    Laatst bewerkt: 7 nov 2020
    spedter, heino en RJA vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina